Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt både luer og andre plagg i merinoull osv. Feks fra Joha. 

Det står 40 grader med ullvaskemiddel. 

Alt annet har jeg vasket på 60 grader, så blir i tvil om det blir rent nok med 40? Vil jo ikke ødelegge plaggene heller..

Hvordan vasker dere ullplaggene?

Anonymkode: ab461...459

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går alt på ullprogram og 30 grader :) Det eneste jeg har hatt problemer med å få vekk fra ulltøy er lakris, men det fikk jeg vekk med flekkfjerner beregnet på ull :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vasket ull til baby på 40 gr ullvask med Milo. Aldri hatt problemer med at det ikke har blitt rent. Har det flekker av enten bæsj eller mat legger jeg det litt i bløt i sitronsåpe først.

Vasker vanligvis vanlige klær på 40 også, med mindre det har mye flekker, da tar jeg det på 60.

Anonymkode: d6bee...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ullundertøy (av merke Varde fra Sparkjøp, og ullundertøy fra Stormberg) vasker jeg med Milo på 60 grader, og det holder seg pent vask etter vask, og krymper ikke.

Anonymkode: 99ccd...cef

• Liker 1
Gjest Annypanny
Skrevet

De fleste vaskemaskiner har eget forhåndsinnstilt ulllprogram, eller håndvaskeprogram :) Jeg bruker det programmet på 30 grader og vasker med Milo. Bruker også å ta ned sentrifugehastigheten fra 1600 til 1000. Da blir det mindre nupper i klærne, det er i alle fall min erfaring :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker ull for hånd på ca 30 grader (dårlig ullprogram på vaskemaskinen). Bruker flekkfjerner fra Nøstebarn på flekker, inkl. bæsjeflekker. Det blir rent. Har også kokt noe ull for å være sikker på at det er rent, men tror ikke det er nødvendig. Når jeg koker ull, legger jeg det i en kjele med kaldt vann, koker opp og lar det avkjøles helt i kjelen uten å røre. Det er bevegelsen i vannet som gjør at ull krymper, ikke varmt vann alene.

Anonymkode: f32a3...1cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da høres det ut som 40 grader er helt normalt. Greit å vite.

Tenker jeg evt vasker plaggene to ganger med parfymefri Milo på 40 grader før førstegangs bruk.

Skrevet

Vi vasker vår joha,hust og refleks ull på 30 grader. Får du vanskelige flekker som vannmelon eller appelsin legg det i vløt med engang. Lillemam går på 40 grader og blir trommlet. Tok en joha body på 40 grader og den ble ødelagt

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt både luer og andre plagg i merinoull osv. Feks fra Joha. 

Det står 40 grader med ullvaskemiddel. 

Alt annet har jeg vasket på 60 grader, så blir i tvil om det blir rent nok med 40? Vil jo ikke ødelegge plaggene heller..

Hvordan vasker dere ullplaggene?

Merinoulle er noe herk å vaske. Vasker du det feil, så kommer det ut igjen enten vridd og for lite eller som et forvokst plagg. Gjelder særlig strikkeplagg. Følg vaskeanvisningen nøye med all ullvask. 

Anonymkode: 6a4d7...f49

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da høres det ut som 40 grader er helt normalt. Greit å vite.

Tenker jeg evt vasker plaggene to ganger med parfymefri Milo på 40 grader før førstegangs bruk.

Joha tåler 40, men enkelte andre merker gjør ikke det.

Jeg vasker på 30 med vaskemiddel fra Joha/Nøstebarn- evt parfymefri Milo. Milo sliter mer på ull synes jeg.

Flekker tas med sitronsåpe, gallesåpe har dessverre ødelagt litt ulltøy her.

Anonymkode: 773e5...10a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...