Gå til innhold

Service på garnbutikken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ung strikker. Har inntrykk av at jeg får dårligere service på garnbutikken enn damer over en viss alder. 

Er det flere som har slik inntrykk? 

Når jeg går i en garnbutikk får jeg som oftest blikk fra ekspeditøren som er litt spørrende, men jeg blir ellers ignorert. Mens ei dame over si 55 vil få øyeblikkelig service, disse bruker også kjempe lang tid, slik at jeg må vente på tur lenge, lenge...

Jeg vil si jeg har fått dårlig service fra 4 av 5 garnbutikker:-/

Anonymkode: eec56...ad5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg er en voksen strikker, og jeg har opplevd litt begge deler i garnbutikker, så det trenger ikke bare ha med alder å gjøre. Noen er blide og hjelpsomme, mens andre har verken vært hyggelige eller serviceinnstilte. På toppen av det hele har jeg opplevd å bli forsøkt jukset på pris på noen varer på en håndarbeidsbutikk jeg handlet i en gang. De måtte slå inn prisene manuelt, og sjarmtrollet bak kassa slo inn høyere pris enn det som sto på hylla på noe materiell. Mulig det ikke var med vilje, men da jeg bemerket at prisen ikke var riktig, så fikk jeg ikke så mye som en ørliten beklagelse. Ikke at man skal forvente bukking og skraping, men det ville vært normalt, og HELT gratis, å si «beklager, der slo jeg visst inn feil pris». Dette var en slik butikk hvor de  verken var flinke eller hyggelige fra før, så dit går jeg aldri igjen. 
Kanskje disse håndarbeidsbutikkene har lett for å tiltrekke seg en særskilt type ansatte; en type som egentlig ikke er spesielt glad i mennesker eller å yte service, men som allerhelst bare ville sittet hjemme med håndarbeidet sitt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Service i enkelte garnbutikker og mange andre fysiske butikker er personavhengig, ikke fra kundens side, men fra den ansattes side. Slik har det alltid vært. Noen tror kanskje at du bare er innom for å se for så å gå hjem og bestille på nettet. 

Overse dem og gjør det du skal, eller velg helelr å bestille på nettet. Jeg har den siste tiden bestilt en del fra strikkemekka.no der er servicen utmerket..

Anonymkode: fee26...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd dette i min lokale butikk. I tillegg så spurte hun hva jeg skulle strikke, så sa jeg navnet på en kofte. I DE fargene der? Spurte hun eldre skreppa og la til "det må jeg få si ikke blir noooe fint altså. Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å bytte ut den og den".

Så heldig du er som ikke et meg da, Me  jeg skal ha de fargene der. Jeg strikker ikke kofte til deg.

I Ettertid har jeg fått masse skryt for fargevalget og mange ønsker å kopiere fargene til samme kofte, så tror ikke jeg var så på viddene liksom :P opplevd flere ganger at folk stopper og spør meg om hva slags garn og farge som er brukt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg tror det har med alder å gjøre er altså fordi jeg kan gå i butikken lenge uten å få service, mens da ei dame over 50 kommer inn så kaster de seg nærmest på damen og lurer på hva de skal ha for noe...😛 

Må da være ekstra ille om man er en ung mannlig strikker hehe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå jobber jeg i en garnbutikk, og er relativt "ung"(30), så jeg behandler alle kundene likt. Så lenge de er blide selv så får de masse hjelp fra meg, om det gjelder fargevalg eller teknikk. Har et par nybegynnere innom som tar med seg strikketøyet for å få hjelp underveis og da tar jeg meg selvsagt tid til å vise hvordan det skal gjøres. Er det mye folk og jeg er alene prøver jeg å ta kassa innimellom da så klart. Var ei en gang som fikk låne en stol så hun fikk strikke i butikken, med veiledning underveis (raglanfelling med fletter, første genseren hun hadde strikket). Noe av grunnen til at jeg er villig til å bruke så mye tid på kundene er jo fordi jeg selv var fersk strikker en gang og opplevde det samme som TS. Bodde i en fremmed by og hadde ikke noen som kunne vise meg. Gikk derfor på garnbutikken og håpte på hjelp til alt mulig, men fikk lite, selv om det var lite folk. Jeg lærte meg det meste ved å se videoer, engelske tutorials og lese på ravelry. Nå syns jeg at det å spre strikkeglede til ferske strikkere er noe av det morsomste med jobben. Spesielt når de kjempestolte kommer med ferdig arbeid og viser fram. 

Vi er 4 ansatte spredt fra alderen 30-65, men er som regel bare en av oss på jobb så hvordan de andre er aner jeg ikke. Men jeg håper da de er like hjelpsomme. Det jeg kan si, er at det fins jo mange håpløse kunder som er ekstremt kravstore. De skal absolutt ha det og det garnet selv om det overhodet ikke passer med strikkefastheten på oppskrifta(de likte så godt den fargen...), og de klager som tullinger for at ting ikke passer når det er ferdig. Rare er at flesteparten av disse er 50+. Og mange av disse igjen stoler ikke på at "unge" meg kan noe som helst om strikking! Selv om det som regel er meg alle de andre på jobb spør dersom vi er flere på jobb. 

Anonymkode: 58992...fb2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også opplevd dette noen ganger, jeg bor heldigvis på et sted der jeg kan velge garnbutikken min med omhu, og det gjør jeg da også. Jeg har ikke strikket såå lenge og har ofte behov for litt hjelp om jeg må bytte garn eller lignende, da går jeg i en butikk der jeg blir behandlet bra og får hjelpen jeg har behov for. Det blir jo de andre butikkenes tap at jeg ikke vil handle hos dem, om den gode butikken ikke har det jeg trenger inne bestiller jeg heller på nett enn å gå i de andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her 😊 jeg har strikket siden jeg var på barneskolen og er dreven strikker. Jeg er som regel blid, men jeg blir nok mer og mer irritert i butikken etter å ha blitt ignorert av garnbutikk selgeren i ti minutter pluss. Og enda mer irritert når en potensiell bestemor kommer inn og blir overøst med hjelp 😛 jupp det er skikkelig irriterende. 

Det er ei som jobber i min nærmeste garnbutikk som sikkert er rundt 50 og hun er direkte frekk. 

Skjønner ikke hvordan garnbutikken velger ansatte  😑 jeg har en tid tilbake søkt selv, uten å høre et pip, men fytterakkeren jeg hadde vært mye bedre enn disse i kundeservice. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mye av det samme. Det er faktisk en garnbutikk jeg unngår å handle på. Heldigvis har jeg flere butikker å velge i her jeg bor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er utrolig stor forskjell på garnbutikker. I en av mine lokale syns jeg de er lite serviceinnstilte, og jeg har overhørt flere ganger at de surt har avvist spørsmål fra kunder om hjelp til en oppskrift, selv om det er få kunder i butikken. Og så baksnakker de kunden etter at hun er gått, så jeg kan høre det godt. De virker generelt ikke spesielt lidenskapelig opptatt av garn og strikking, og det merkes både ved servicen og hvordan det ser ut i butikken. Mens i en annen lokal butikk, kommer de ansatte bort for å spørre om jeg trenger hjelp og for å spørre hva jeg strikker på og skravle om det. Der er det ryddig i hyllene og inspirerende å være, og jeg velger så klart heller å reise dit. Rart den andre butikken ikke tenker sånn, for det er jo kjent for alle at det er en dårlig butikk med sur betjening som folk helst unngår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...