AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Ser det er flere lignende tråder her, men prøver for det Jeg og mannen har bestemt oss for å separeres og jeg er på jakt etter hus. Har tre barn, så ønsker 4 soverom og helst en ekstra stue pga de eldste barna (de er i "mellomtrinnsalder"). Har funnet to alternativer som skal bygges snart ("nøkkel i døra"-opplegg) og er ganske interessante, men er veldig i tvil om hva som er lurest/best å satse på. Jeg ønsker nytt da jeg ikke er spesielt "handy" og da får minimalt med vedlikehold de første årene, noe som er bra bla. pga yngste barnet er liten og vil kreve mye oppfølging i mange år enda. Alternativene er disse: 1. Enebolig på rundt 170 m2. Selveiertomt på rundt 600 m2. Litt lengre vei til barneskolen, kortere til ungdomsskolen. Høyt i terrenget med noe utsikt. Flat, lettstelt tomt. Lengre vei til de fleste av de eldstes venner (ca 1 km lengre). 5 soverom. Stor stue/kjøkken (åpen løsning). 2. Vertikaldelt tomannsbolig på rundt 160 m2. Selveiertomt på rundt 500 m2. Litt kortere vei til barneskolen, lengre til ungdomsskolen. Ikke utsikt. Flat, lettstelt tomt. I samme boligområde vi bor i dag, kort vei til de eldstes venner. 4 soverom. Ca 10 m2 mindre stue/kjøkken enn i eneboligen (åpen løsning). Begge boligene har to stuer, carport, stor veranda og planløsningen er bra på begge. Eneboligen har en utvendig bod og en liten innvendig (under trapp), tomannsboligen kun en innvendig. Eneboligen vil koste meg ca 700 000,- mer. Jeg har mye egenkapital og har råd til begge, men vil jo få rundt 700 000,- mindre i lån om jeg går for tomannsboligen. Jeg har tatt høyde for en del tillegg på begge boligene, bl.a vaskeromsinnredning, belysning, solskjeming, garderober, litt nye møbler og ferdig opparbeidet tomt med asfalt, plen, kanter osv. så forventer ingen store ekstra regninger. Er det verdt å bruke 700 000,- ekstra på å få en enebolig? eller er det like bra med en tomannsbolig Anonymkode: e502c...862
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Det kommer an på hvor tett du tåler å bo på folk/hvor tett andre tåler å bo på deg og dine barn. Vi betalte gladelig mer for å bo i enebolig framfor tomannsbolig/rekkehus. For oss er privatliv viktig, og vi var LEI av å bo vegg i vegg med andre. Det å kunne spille piano kl 2 om natten, sitte i hagen og prate uten at naboene hører oss, ikke bli plaget av naboens unger som våkner kl 5 og hyler, ikke måtte diskutere fargevalg og felles vedlikehold, er gull verdt. Spesielt om det er selveier, og ikke en del av borettslag, kan forhold til naboene være utfordrende. Da må dere bli enige om vedlikehold som angår dere begge. Det er nok av tomannsboliger hvor ene delen av hagen ser ut som er vilniss, de to halvdelene har ulik farge, den ene har gjort noe med taket, mens andre halvdelen ikke ser ut, osv. Anonymkode: b5643...70a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Det er stor forskjell å vedlikehold en liten og stor hage. Det er stor forskjell å beise 1 eller 3 etasjer med alt det utstyret man trenger. Det er stor forskjell på å måke 100m2 og 400m2 snø. Det er stor forskjell på vedlikeholdbehovet på et nytt bygg og et gammel bygg. Skal man ha nok fritid til å i det hele tatt bry seg om naboer så trenger man også noe som er lettstelt.. Anonymkode: cbf34...923 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell å vedlikehold en liten og stor hage. Det er stor forskjell å beise 1 eller 3 etasjer med alt det utstyret man trenger. Det er stor forskjell på å måke 100m2 og 400m2 snø. Det er stor forskjell på vedlikeholdbehovet på et nytt bygg og et gammel bygg. Skal man ha nok fritid til å i det hele tatt bry seg om naboer så trenger man også noe som er lettstelt.. Anonymkode: cbf34...923 Ts skriver da i innlegget at tomtene er ganske lik i størrelse, og begge er lettstelte. En tomannsbolig kan også være 3 etasjer, mens en enebolig også kan ha 1 etasje. Det er ikke nødvendigvis mye snø der ts bor (her i Bergen måtte vi måke snø 1 gang i år). Og en enebolig kan være like lettstelt som en tomannsbolig. Anonymkode: b5643...70a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell å vedlikehold en liten og stor hage. Det er stor forskjell å beise 1 eller 3 etasjer med alt det utstyret man trenger. Det er stor forskjell på å måke 100m2 og 400m2 snø. Det er stor forskjell på vedlikeholdbehovet på et nytt bygg og et gammel bygg. Skal man ha nok fritid til å i det hele tatt bry seg om naboer så trenger man også noe som er lettstelt.. Anonymkode: cbf34...923 Det skiller bare ca 100 m2 på tomtene, så begge hagene blir små. Begge boligene er to etasjer, med flatt tak, så nesten like mye maling/beising (minus en vegg på tomannsboligen). Det skiller ca 50-100 m2 på gårdsplassene, men dette er på Vestlandet og vi måker sjelden Begge byggene er helt nye (ikke bygd enda). Begge tomtene er flate og lettstelte, men noe blir det jo alltid. Innvendig blir det ganske likt, tenker jeg. Anonymkode: e502c...862
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvor tett du tåler å bo på folk/hvor tett andre tåler å bo på deg og dine barn. Vi betalte gladelig mer for å bo i enebolig framfor tomannsbolig/rekkehus. For oss er privatliv viktig, og vi var LEI av å bo vegg i vegg med andre. Det å kunne spille piano kl 2 om natten, sitte i hagen og prate uten at naboene hører oss, ikke bli plaget av naboens unger som våkner kl 5 og hyler, ikke måtte diskutere fargevalg og felles vedlikehold, er gull verdt. Spesielt om det er selveier, og ikke en del av borettslag, kan forhold til naboene være utfordrende. Da må dere bli enige om vedlikehold som angår dere begge. Det er nok av tomannsboliger hvor ene delen av hagen ser ut som er vilniss, de to halvdelene har ulik farge, den ene har gjort noe med taket, mens andre halvdelen ikke ser ut, osv. Anonymkode: b5643...70a Ja, det er sånne ting jeg tenker på. Man må jo ta mer hensyn til naboen i en tomannsbolig og det kan sikkert lettere oppstå diverse konflikter. Nå er tomannsboligen jeg vurderer helt ny, så da er det kanskje ikke så mye sånt i starten, men etter hvert som det blir behov for vedlikehold, kan kanskje ting dukke opp. Jeg har aldri bodd i rekkehus, tomannsbolig eller blokk, så har ingen erfaring med å bo så tett på andre. Har vokst opp i enebolig og bor i enebolig nå. Anonymkode: e502c...862
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 Flere som har synspunkter? Anonymkode: e502c...862
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 Begge alternativene høres virkelig fine ut! Jeg ville bare kommentere en ting: Du skriver at eneboligen ligger høyt i terrenget med noe utsikt. Dette er faktisk gull. I hvert fall ift. den andre boligen som ikke har utsikt. Vi bor i en tomannsbolig som ligger hevet i terrenget og har utsikt - og den følelsen det gir i huset er en viktig årsak til vi ikke finner eneboliger vi liker (fordi de ligger på flata..). Det føles godt å ha utsikt! Anonymkode: e2d71...76f 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 Støtter det anonym sier om utsikt. For meg ville det vært et pluss i boka. Samtidig så er det dette med om du vil bo tett på noen andre eller ei? Tomannsbolig så kommer man tett på, det er jo hyggelig om man får gode naboer- men ikke like hyggelig med utrivelige naboer. I en ene bolig så får man mer privatliv.. Jeg er oppvokst i en firemannsbolig og syns det var stas- men da var det familie på alle kanter. Men jeg heier også litt på utsikt! Anonymkode: ee869...cc6 1
Zienna Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 Det finnes ikke et nei- eller ja svar her. Spørsmålet er hva du tror er best for din familie og deg. Vokste selv opp i rekkehus, og syntes det var flott. Flyttet i enebolig som tidlig voksen, og i dag kan verken barna (nå voksne) eller jeg tenke meg til annet. Vi kan til og med ikke tenke oss å bo i et byggefelt
dillyduzit Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 Støtter også det med utsikt. Har vokst opp i vertikaltdelt tomannsbolig liggende høyt med en utsikt som hever verdien på huset (bokstavelig talt), men bor nå i enebolig på flaten uten noe utsikt. På en måte vil jeg nesten si at tomannsboligen virket større, fordi du hadde utsikten å lene deg tilbake på, mens har jeg ikke det. Så kan du legge i mer penger for huset med utsikt, gjør det. Men selvfølgelig, du må se hva du føler deg mest komfortabel med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå