Gå til innhold

Transport napoli til Sorrento

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er 2 stykk som ttnkte oss til Sorrento i Italia i august. Lander i Roma. Har funnet tog til Napoli men finner ikke togtabellen for napoli - sorrento. Kan noen  hjelpe? Finnesdet annen transport? Vi ankommer Napoli på kvelden

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Du kan velge mellom 1) båt, 2) tog (SITASud) til Pompei hvor du skifter til buss. 

Endret av Overrasket
Skrevet
4 minutter siden, Overrasket skrev:

Du kan velge mellom 1) båt, 2) tog (SITASud) til Pompei hvor du skifter til buss. 

Har du rute for båt?

fant dette skrevet, men fant ingen rutetabell

"Hvis du har valgt å tilbringe ferien i byen Sorrento, som ikke ligger på Amalfikysten, kan du ta lokaltoget “Circumvesuviana” fra sentralbanestasjonen i Napoli. Turen tar ca. en time, og det går tog flere ganger i timen. Se kjøreplaner her. "

AnonymBruker
Skrevet

Det går båt Napoli - Sorrento. 

Personlig ville jeg valgt bil. Har kjørt i området mange ganger. Men ville unngått Napoli sentrum, og Positano (som absolutt er verdt et besøk). Roma er en veldig grei flyplass å leie bil fra, og det er gode veier. Utmerket måte å se for eksempel Pompeii på (i stedet for å kjøpe dyre dagsturer). 

Anonymkode: 0f187...0fa

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går båt Napoli - Sorrento. 

Personlig ville jeg valgt bil. Har kjørt i området mange ganger. Men ville unngått Napoli sentrum, og Positano (som absolutt er verdt et besøk). Roma er en veldig grei flyplass å leie bil fra, og det er gode veier. Utmerket måte å se for eksempel Pompeii på (i stedet for å kjøpe dyre dagsturer). 

Men hvis en ikke vil være avhengig av bil, hvor anbefaler du å bytte fra tog da?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Cecilie82 skrev:

Men hvis en ikke vil være avhengig av bil, hvor anbefaler du å bytte fra tog da?

Man er jo ikke avhengig av bil, heller motsatt. Bilen kan man la stå en dag, eller flere, og heller bruke den beste transporten den dagen. 

Tog har tar jeg sjeldent i Sør-Italia. Rutene er i liten grad korresponderende. Det er relativt dyrt, og preget av streik og andre forsinkelser der man kun får beskjed på italiensk. Båt har jeg god erfaring med - de er vant med turister. Hender også vi velger buss når det er lite hensiktsmessig å kjøre (som Positano), men da bør man følge med på kartet på telefonen selv for å vite hvor man er. Vil anbefale tripadvisor for de beste rutene i stedet for å gå direkte inn på italienske sider, da en del av alternativene du finner direkte er lite turistvennlige.

Men som sagt - ville ikke reist rundt i Sør-Italia uten bil, dels på grunn av tidsbruk men også på grunn av hvor lite man får sett. Om dere ikke kan kjøre er det selvfølgelig en helt annen sak. 

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Litt enig og litt uenig vedr. bil. Jeg mener at man ikke trenger bil for Sorrento og Amalfikysten. Det er helt korrekt at lenger sør i Italia er tog og buss litt ... interessant. Men for Roma - Napoli - Amalfi vil jeg personlig faktisk anbefale å ikke ha leiebil. 

Skrevet
2 timer siden, Cecilie82 skrev:

Takk :-)

Hm. Kan ikke se at tog fra Roma-Napoli er samme sted som opphentested/stopp for tog til Sorrento :-(

Gjest Overrasket
Skrevet
41 minutter siden, Cecilie82 skrev:

Hm. Kan ikke se at tog fra Roma-Napoli er samme sted som opphentested/stopp for tog til Sorrento :-(

Nå er ikke jeg super-kjent i Napoli fordi jeg synes det er Italias minst interessante by, men jeg mener at Stazione Centrale (ankomststasjonen til toget fra Roma) og Garibaldi (Sorrento-togets 2. stopp) ligger 200-300 meter fra hverandre. 

Skrevet
3 timer siden, Overrasket skrev:

Nå er ikke jeg super-kjent i Napoli fordi jeg synes det er Italias minst interessante by, men jeg mener at Stazione Centrale (ankomststasjonen til toget fra Roma) og Garibaldi (Sorrento-togets 2. stopp) ligger 200-300 meter fra hverandre. 

Takk for hjelp. :-)

Skjønner du er en som har reist litt rundt i Italia. Hvis en ikke skal til Sorrento, hvor ville du anbefalt?

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
13 timer siden, Cecilie82 skrev:

Takk for hjelp. :-)

Skjønner du er en som har reist litt rundt i Italia. Hvis en ikke skal til Sorrento, hvor ville du anbefalt?

Vel, dere er i Italia i august og lander i Roma. August er den måneden der hele landet drar i flokk til kysten. Landet stenges (særlig rundt 15. august), og alle italienere er å finne på stranden. Det gjelder også de fleste turister, så 90 % av de kjente strandbyene er veldig travle. 

Da er spørsmålet, vil dere selv på stranden, eller er det ikke så viktig for dere? Dersom dere vil ut til kysten selv så synes jeg det er best å finne kyststriper som utenlandske turister enda ikke vet om. Jeg har noen sånne steder spredd over landet, men ingen langs Sorrento/Amalfikysten. Dersom jeg skal til det området, noe som ikke er så ofte, ser jeg først på landsbyen Amalfi, nabolandsbyen Atrani og Ravello, som ligger litt inn i åsene over havet. Det går en buss som knytter alle disse stedene sammen. Jeg er ikke en stor fan av Positano, makan til dyrt og "glossy" reisemål, men andre vil nok anbefale dere å dra dit. Alternativt kan dere ta fergen rett ut til Capri fra Napoli. Snakk om late dager! (men ikke spesielt folketomt).

Hvis dere ikke egentlig er så interessert i kyst og strand, så er august er forferdelig måned å dra til kysten i Italia i. Da hadde jeg typisk valgt fjell/ås-områdene i Abruzzo, Umbria og ikke minst helt sør i Toskana. 

Endret av Overrasket
Skrevet (endret)
11 timer siden, Overrasket skrev:

Vel, dere er i Italia i august og lander i Roma. August er den måneden der hele landet drar i flokk til kysten. Landet stenges (særlig rundt 15. august), og alle italienere er å finne på stranden. Det gjelder også de fleste turister, så 90 % av de kjente strandbyene er veldig travle. 

Da er spørsmålet, vil dere selv på stranden, eller er det ikke så viktig for dere? Dersom dere vil ut til kysten selv så synes jeg det er best å finne kyststriper som utenlandske turister enda ikke vet om. Jeg har noen sånne steder spredd over landet, men ingen langs Sorrento/Amalfikysten. Dersom jeg skal til det området, noe som ikke er så ofte, ser jeg først på landsbyen Amalfi, nabolandsbyen Atrani og Ravello, som ligger litt inn i åsene over havet. Det går en buss som knytter alle disse stedene sammen. Jeg er ikke en stor fan av Positano, makan til dyrt og "glossy" reisemål, men andre vil nok anbefale dere å dra dit. Alternativt kan dere ta fergen rett ut til Capri fra Napoli. Snakk om late dager! (men ikke spesielt folketomt).

Hvis dere ikke egentlig er så interessert i kyst og strand, så er august er forferdelig måned å dra til kysten i Italia i. Da hadde jeg typisk valgt fjell/ås-områdene i Abruzzo, Umbria og ikke minst helt sør i Toskana. 

Stemmer vi har booket fly fra Roma og har det som utgangspunkt. Tenkte kysten siden august er en varm mnd. Har ikke lyst til å dra til en plass hvor det ikke skjer stort, men det skal vel litt til. Skal sjekke ut stedene du nevnte

Endret av Cecilie82
Gjest lolle
Skrevet

Hehe jeg var på akkurat denne turen i fjor og omtrent på samme tid. Vi tok faktisk taxi fra Napoli til Sorrento, siden vi syns det var greit å få transport helt til hotellet. Er ganske sikker på det går tog fra Napoli til Sorrento? Vi tok hvertfall tog fra S og til Pompeii, ikke noe stress! Må bare nevne en ting siden andre her har anbefalt ferge. Den kommer inn et lite stykke fra sentrum, og dere må gå i mange trapper derfra og opp til der byen er (byen er jo oppå en klippe). Særlig dersom dere har endel bagasje, skal gjerne gå et stykke til hotellet osv..ville tatt toget! 

Skrevet (endret)
33 minutter siden, lolle skrev:

Hehe jeg var på akkurat denne turen i fjor og omtrent på samme tid. Vi tok faktisk taxi fra Napoli til Sorrento, siden vi syns det var greit å få transport helt til hotellet. Er ganske sikker på det går tog fra Napoli til Sorrento? Vi tok hvertfall tog fra S og til Pompeii, ikke noe stress! Må bare nevne en ting siden andre her har anbefalt ferge. Den kommer inn et lite stykke fra sentrum, og dere må gå i mange trapper derfra og opp til der byen er (byen er jo oppå en klippe). Særlig dersom dere har endel bagasje, skal gjerne gå et stykke til hotellet osv..ville tatt toget! 

Husker du sånn ca hvor langtid det tok med taxi? Avtalte du pris på forhånd?

Endret av Cecilie82
Gjest lolle
Skrevet

Kan det ha vært 3 kvarter sånn ca? Er bare å søke opp på Google maps, så beregner den tiden for deg! Ja vi avtalte pris på forhånd, fordi det gjerne er litt kø ut og inn av Napoli. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Trengs det omformer til Strømmen i Italia?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...