AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Hei! Jeg er på leting etter briller og solbriller med styrke. Har -1 på ene øyet og -0,5 på det andre. Har også litt skjeve hornhinner. Er student, og siden jeg ikke har mye peil på dette og eventuelt hvor mye jeg må legge av til dette lurer jeg på hvor mye dere betalte. Skal jo så klart sjekke hos optiker selv, men lurer på hva dere brukte, da jeg ikke har peiling i det hele tatt. Vet det fort kan komme en del ekstra beløp for tykkelse, styrke osv på glassene, så føler ikke veiledende priser er nok nyansert. På forhånd, tusentakk for svar! Anonymkode: 2a62b...835
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Hadde jeg hatt så lav styrke som deg hadde jeg gått for et brillepar på Nille. Du får ingen med forskjellig styrke i hvert flass der, men 0,5 i forskjell er ikke så mye , du vil ikke se forskjell etter noen minutter (øynene justerer seg) og så lenge du ikke skal bruke de døgnet rundt (men bare på skolen f.eks) så gjør det ingen skade. Da får du ett par for 99,- eller mindre, i stedet for flere tusen hos brillebutikk. De trenger du ikke være redde for å ødelegge heller. Briller hos brillebutikk trenger ikke være dyrt, men det er glassene som er dyre. Selve brilleinnfatningen kan du finne fra rundt tusenlappen til tre fire tusen. Og ofte kjøres det tilbudskampanjer på brilleinnfatning med 50% eller perioder med denne aldersrabatten at de på 22 år får 22% rabatt, de på 45 får 45% rabatt osv. Det lønner seg å følge med når det kjøres tilbud, og sørge for å ha ordnet brilleseddel (uttalelse fra optiker med eksagt styrke, og kurve til den tid så du har det klart, det rekker du ikke nødvendigvis å skaffe om tilbudet f.eks bare varer en uke) . Glass i din styrke koster fra 2000 ca. Du må regne med hvertfall 2500-3000 kr til brille (innfatning + glass) , men kan ha flaks med 1800 under et tilbud. Solbrille med styrke er noe dyrere, fordi solbrillene som selges alltid er merkebriller. Kjente merker, og de koster mer penger, de finner du ikke til 900 kr og 50% så du får innfatning for 500.. Men om du bestiller samtidig som du bestiller vanlig brille og spør i butikken (det er fullt lov, ikke flaut eller frekt!) om de kan gi deg et tilbud på solbrille med styrke, når du har avtalt at du kommer til å kjøpe briller fra de, så slår de ofte av 500 kr der også, bare fordi du spør , som et pakke tilbud Anonymkode: dd112...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Sjekk ut extraoptical.com eller .no Har også kjøpt rimelige briller på lensway til under 1000-lappen. Jeg har typ -7 på begge øynene. Du må bare ha brilleseddel fra optiker. Kjøpte et par hos optiker før jeg prøvde disse sidene, kostet meg over 6000 kr 😲 Anonymkode: b588a...695
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg hatt så lav styrke som deg hadde jeg gått for et brillepar på Nille. Du får ingen med forskjellig styrke i hvert flass der, men 0,5 i forskjell er ikke så mye , du vil ikke se forskjell etter noen minutter (øynene justerer seg) og så lenge du ikke skal bruke de døgnet rundt (men bare på skolen f.eks) så gjør det ingen skade. Da får du ett par for 99,- eller mindre, i stedet for flere tusen hos brillebutikk. De trenger du ikke være redde for å ødelegge heller. Briller hos brillebutikk trenger ikke være dyrt, men det er glassene som er dyre. Selve brilleinnfatningen kan du finne fra rundt tusenlappen til tre fire tusen. Og ofte kjøres det tilbudskampanjer på brilleinnfatning med 50% eller perioder med denne aldersrabatten at de på 22 år får 22% rabatt, de på 45 får 45% rabatt osv. Det lønner seg å følge med når det kjøres tilbud, og sørge for å ha ordnet brilleseddel (uttalelse fra optiker med eksagt styrke, og kurve til den tid så du har det klart, det rekker du ikke nødvendigvis å skaffe om tilbudet f.eks bare varer en uke) . Glass i din styrke koster fra 2000 ca. Du må regne med hvertfall 2500-3000 kr til brille (innfatning + glass) , men kan ha flaks med 1800 under et tilbud. Solbrille med styrke er noe dyrere, fordi solbrillene som selges alltid er merkebriller. Kjente merker, og de koster mer penger, de finner du ikke til 900 kr og 50% så du får innfatning for 500.. Men om du bestiller samtidig som du bestiller vanlig brille og spør i butikken (det er fullt lov, ikke flaut eller frekt!) om de kan gi deg et tilbud på solbrille med styrke, når du har avtalt at du kommer til å kjøpe briller fra de, så slår de ofte av 500 kr der også, bare fordi du spør , som et pakke tilbud Anonymkode: dd112...8b2 Ja har faktisk vurdert å kjøpe briller på nille, hahah! Men brillene skal i brukes mest som kjørebriller og lesebriller. Jeg er jo ikke akkurat blind, men får mye hodepine fordi jeg myser fælt på tavla o.l. Naturen rundt blir også veldig blurry, og dyr kan fort gå i ett med naturen og det blir vanskelig å se de tidlig nok i trafikken. Klem ts Anonymkode: 2a62b...835
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #5 Skrevet 17. juni 2017 Med den styrken kan du bruke standardglass. Det vil si at du for eksempel kan kjøpe briller hos Specsavers der du kun betaler for innfatning og antirefleks. Innfatning koster fra kr 200 og oppover til 2000, antirefleks kr 500. Anonymkode: 0660c...808
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #6 Skrevet 17. juni 2017 Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men Nille har vel ikke nærsyntbriller slik TS trenger? Har ikke de bare langsyntglass (+)? På toppen av det hele er Nillebrillene av så elendig kvalitet optisk at de er verst i test, og man frarådes å kjøre bil med dem pga den dårlige optikken. Anonymkode: 323c4...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #7 Skrevet 17. juni 2017 Bruker mellom 15 - 20 000 på briller annethvert år. Med den beskjedne styrken du har så kan du gå enten til Specsavers eller brilleland og få gode rabatter. Brilleland har 50 % på brille nummer to, dersom du skal ha både gå brille og solbrille samtidig. Anonymkode: 705aa...cd7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #8 Skrevet 17. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruker mellom 15 - 20 000 på briller annethvert år. Med den beskjedne styrken du har så kan du gå enten til Specsavers eller brilleland og få gode rabatter. Brilleland har 50 % på brille nummer to, dersom du skal ha både gå brille og solbrille samtidig. Anonymkode: 705aa...cd7 Oi, hvor mange brillepar kjøper du da? Og kun merkeinnfatning da eller? Jeg bruker 3000 max, hvert tiende år.... Ett par hver tiende år altså ca... Anonymkode: dd112...8b2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #9 Skrevet 17. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, hvor mange brillepar kjøper du da? Og kun merkeinnfatning da eller? Jeg bruker 3000 max, hvert tiende år.... Ett par hver tiende år altså ca... Anonymkode: dd112...8b2 Jeg har spesialglass. Har progresive glass og to vanlige briller. Er avhengig av briller og kan ikke bruke progresive til bilkjøring på grunn av høy styrke. Synet endrer seg og mye på kort tid. Kjøper på Brilleland når de har gode tilbud. (I tillegg kommer store utgifter til tåresubstitutt.) Noen slipper ikke unna med en brille hvert tiende år. Og detmkommer du neppe til å kunne fortsette med i all fremtid. Anonymkode: 705aa...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #10 Skrevet 17. juni 2017 Specsavers har tilbud at du kjøper ett par og får det andre, det har jeg gjort selv. Men jeg er usikker på om det også gjelder solbriller. Mulig de dekker glassene. Anonymkode: 558c3...280
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #11 Skrevet 17. juni 2017 Briller i minus kjøpt på Nille er ikke lovlig å kjøre bil med. Blir du tatt sliter du. Specsavers, billigste alternativ: 195,- for 2 par, ett par solbriller og ett par vanlige blanke, inkludert glass. Men dette er uten antirefleks. Med antirefleks kommer 500,- i tillegg, da har du antirefleks på begge parene. Det er ganske lite utvalg i 195,- kategorien på innfatninger, vil du ha noe å velge mellom blir det beste alternativet slik: innfatning: 795,- (mye bredere innfatningsutvalg) glass med anti brille 1: 500,- innfatning brille 2: 0,- glass med anti brille 2: 0,- farget glass i solbrillen: 0,- TOTALT: 1295,- for 2 par briller, ett par solbriller og ett par blanke. Begge med antirefleks behandling. Brille nr 2 er HELT gratis. Du vil også da få valgt ut innfatning med hjelp i butikken, samt riktig tilpasset, i motsetning til å kjøpe uprøvd på nett. Anonymkode: fd2ab...1aa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #12 Skrevet 17. juni 2017 Hei! Tusentakk for så mange svar Var innom specsavers igår og så på briller. Blir rundt 2200 for både briller og solbriller, der innfatninga var på 750 kroner. Det er absolutt ingen dårlig pris og var masse utvalg. Tenkte først at nille-briller ville duge, men ser at det er ordentlige briller jeg trenger og har lyst til å "investere" i, da jeg gjerne vil forholde meg til god optikk mens jeg kjører. Men jeg har et annet spørsmål: Jeg målte synet mitt hos en optiker for et par år siden og kjøpte linser den gangen. Brukte det i en liten stund, men fungerte ikke for meg. Men da lot jeg også brille-planene ligge på hylla. Jeg har nå flyttet, er det noen mulighet for at jeg kan få ut det dokumentet med styrke osv for å bruke hos neste optiker? De jeg var hos sa jeg måtte skaffe dette dokumentet, så tenker å ringe den gamle optikeren på mandag. Bare lurte på om noen av dere har noe erfaring innenfor dette Anonymkode: 2a62b...835
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #13 Skrevet 17. juni 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Tusentakk for så mange svar Var innom specsavers igår og så på briller. Blir rundt 2200 for både briller og solbriller, der innfatninga var på 750 kroner. Det er absolutt ingen dårlig pris og var masse utvalg. Tenkte først at nille-briller ville duge, men ser at det er ordentlige briller jeg trenger og har lyst til å "investere" i, da jeg gjerne vil forholde meg til god optikk mens jeg kjører. Men jeg har et annet spørsmål: Jeg målte synet mitt hos en optiker for et par år siden og kjøpte linser den gangen. Brukte det i en liten stund, men fungerte ikke for meg. Men da lot jeg også brille-planene ligge på hylla. Jeg har nå flyttet, er det noen mulighet for at jeg kan få ut det dokumentet med styrke osv for å bruke hos neste optiker? De jeg var hos sa jeg måtte skaffe dette dokumentet, så tenker å ringe den gamle optikeren på mandag. Bare lurte på om noen av dere har noe erfaring innenfor dette Anonymkode: 2a62b...835 Til den prisen er det polariserte solglass, som er fantastiske, men de er dyrere ja. De polariserte glassene koster 1500,- inkludert antirefleks behandling. Polariseringen fjerner vannrett lys, og gjør at øynene slapper mer av. Men det er fullt mulig å gjøre det billigere ved å velge vanlig farget glass istedet for polariserte solglass. Nå skal det være sagt at de som bruker polariserte solbriller sjelden eller aldri ser seg tilbake. Du får såklart ut opplysningene fra optiker. Det er dine opplysninger som du har betalt for. Optiker-butikken ringer gjerne for deg, og får opplysningene om du ikke ordner det selv. Husk at styrken på briller og linser ikke er den samme. Er det 2 år eller mer siden du tok testen, vil jeg anbefale deg å ta en ny test nå når du skal legge penger i nye briller. Men det velger du selv. Hilsen Optiker medarbeider Anonymkode: fd2ab...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #14 Skrevet 17. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Tusentakk for så mange svar Var innom specsavers igår og så på briller. Blir rundt 2200 for både briller og solbriller, der innfatninga var på 750 kroner. Det er absolutt ingen dårlig pris og var masse utvalg. Tenkte først at nille-briller ville duge, men ser at det er ordentlige briller jeg trenger og har lyst til å "investere" i, da jeg gjerne vil forholde meg til god optikk mens jeg kjører. Men jeg har et annet spørsmål: Jeg målte synet mitt hos en optiker for et par år siden og kjøpte linser den gangen. Brukte det i en liten stund, men fungerte ikke for meg. Men da lot jeg også brille-planene ligge på hylla. Jeg har nå flyttet, er det noen mulighet for at jeg kan få ut det dokumentet med styrke osv for å bruke hos neste optiker? De jeg var hos sa jeg måtte skaffe dette dokumentet, så tenker å ringe den gamle optikeren på mandag. Bare lurte på om noen av dere har noe erfaring innenfor dette Anonymkode: 2a62b...835 Styrken din ringer de fra brillebutikken og henter ut fra optikeren. Men synet forandrer seg så du bør ha en ny synstest før du bruker masse penger på brilleglass. Anonymkode: 705aa...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #15 Skrevet 17. juni 2017 Du har jo så lav styrke at jeg forstår ikke at du orker briller. Jeg Har -1,25 på begge øynene og bruker kun briller dersom jeg sitter langt unna tv-skjermen, ikke alltid da heller (Og hvis jeg skulle kjørt bil selvsagt, men har ikke lappen uansett). Så mine briller ligger stort sett og støver ned i en skuff. Anonymkode: b606f...37c
Solivagant Skrevet 17. juni 2017 #16 Skrevet 17. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men Nille har vel ikke nærsyntbriller slik TS trenger? Har ikke de bare langsyntglass (+)? På toppen av det hele er Nillebrillene av så elendig kvalitet optisk at de er verst i test, og man frarådes å kjøre bil med dem pga den dårlige optikken. Anonymkode: 323c4...bc2 Nille har både pluss og minus, men ville ikke kjøpt de uansett.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #17 Skrevet 18. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har jo så lav styrke at jeg forstår ikke at du orker briller. Jeg Har -1,25 på begge øynene og bruker kun briller dersom jeg sitter langt unna tv-skjermen, ikke alltid da heller (Og hvis jeg skulle kjørt bil selvsagt, men har ikke lappen uansett). Så mine briller ligger stort sett og støver ned i en skuff. Anonymkode: b606f...37c Hvor dårlig man ser er jo avhengig av visus, ikke selve styrken. Jeg har en venninne med visus på 0,6 og -2,00, mens jeg har visus på 0,3 med -0,75. Klarer meg ikke uten briller. Visus på 1,0 med briller. ( Visus 1,0= 100% syn sånn lett forklart, uten å gå for langt inn i selve terminologien.) Anonymkode: fd2ab...1aa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå