Gå til innhold

Utslett i underlivet.... hva er dette? (Bilde)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn ser det ut hos meg og. Gjort det i mange år. Ingen leger eller gynekologer har sagt noe som helst 😝

Anonymkode: cd754...efb

AnonymBruker
Skrevet

Første bildet ser det jo bare ut som sår hud, da tenkte jeg sopp.
Men andre bildet gir meg liten tvil om at det kan være noe annet enn herpes! Jeg tror dette er herpes !
Kom deg til gynekolog mens det er sårt sånn at de kan ta prøver direkte av området. De fleste har herpes i blodet, men ikke alle får utbrudd.

Anonymkode: b237a...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter på at du har irritert huden når du barberte og fått eksem. Det stemmer greit overens med bildene dine, der utslettet først er rødt og nuppete, og så nærmest tørre flekker. Eksem kan både klø og svi ganske intenst. Mens du venter på legetime kan du jo prøve å smøre med en fet krem uten parfyme.

Anonymkode: 70969...049

Skrevet

Jeg får eksem nedentil titt og ofte..

Blir sår, huden sprekker, rød, kløe/svie...
Har prøvd mye hos legen.
Det eneste som har hjulpet hos meg er denne salven:

https://www.apotek1.no/produkter/inotyol-salve-30g-476262p

Den er reseptfri og den lindrer. Man bruker den gjerne hos babyer og eksem x)  

Uansett, dra gjerne til legen også,er det bare irritasjon,prøv salven :) 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første bildet ser det jo bare ut som sår hud, da tenkte jeg sopp.
Men andre bildet gir meg liten tvil om at det kan være noe annet enn herpes! Jeg tror dette er herpes !
Kom deg til gynekolog mens det er sårt sånn at de kan ta prøver direkte av området. De fleste har herpes i blodet, men ikke alle får utbrudd.

Anonymkode: b237a...d1c

Jeg er helt sikker på at det ikke er sopp :) Herpes er en mulighet, men det har vart så lenge - og er ikke i nærheten av like vondt som herpes blir beskrevet.. Har hatt samme utslettet i flere måneder, i tillegg klør det bare og så svir det etter jeg har klødd på meg sår :P Utslettet i seg selv er ikke smertefullt, noe jeg har forstått at herpes er! Det er heller ikke blemmer, slik herpes pleier å utarte seg.. Mer nupper, og ingen væske...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjetter på at du har irritert huden når du barberte og fått eksem. Det stemmer greit overens med bildene dine, der utslettet først er rødt og nuppete, og så nærmest tørre flekker. Eksem kan både klø og svi ganske intenst. Mens du venter på legetime kan du jo prøve å smøre med en fet krem uten parfyme.

Anonymkode: 70969...049

Det er en god mulighet, da jeg har vokset i flere år før jeg plutselig barberte meg. Jeg smører med en veldig fet, helt parfymefri krem (Locobase Repair) - og det lindrer noe. Jeg har eksem på hendene, det viser vel at huden min er spesielt disponert? Et godt forslag! 

11 timer siden, Chibi skrev:

Jeg får eksem nedentil titt og ofte..

Blir sår, huden sprekker, rød, kløe/svie...
Har prøvd mye hos legen.
Det eneste som har hjulpet hos meg er denne salven:

https://www.apotek1.no/produkter/inotyol-salve-30g-476262p

Den er reseptfri og den lindrer. Man bruker den gjerne hos babyer og eksem x)  

Uansett, dra gjerne til legen også,er det bare irritasjon,prøv salven :) 

Takk for svar! Skal få meg en legetime og finne ut hva det er - hvis han ikke har noe godt svar (irritasjon osv) skal jeg prøve kremen! Den funker vel på underlivet når den er beregnet på babyer? :-D Bruker ofte babyprodukter på huden generelt, de er jo så milde og gode.

Anonymkode: 9b4a3...b69

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Skal få meg en legetime og finne ut hva det er - hvis han ikke har noe godt svar (irritasjon osv) skal jeg prøve kremen! Den funker vel på underlivet når den er beregnet på babyer? :-D Bruker ofte babyprodukter på huden generelt, de er jo så milde og gode.

Ja :)
Jeg bruker den ofte etter menstruasjon, da jeg i dagene etterpå kan bli ganske sår ._.
Så er bare å smøre tykt på, på natten, men bruk en truse som er "gammel og stygg" Salven er veldig tykk, klistrer seg på alt mulig, bruker f.eks engangshansker når jeg smører på. Rett og slett fordi salven klebrer seg helt vannvittig, nesten "oljete" :)  Evt. truseinnlegg på dagen =) 

Men den fungerer veldig bra på meg.
Salven er gjerne brukt på bleiebarn, når de er røde og såre rundt rumpa/underliv.
Men er god for de med eksem & psoriasis også :)  
Hos meg etter ett par dagers bruk, så er underlivet mitt OK igjen, lindrer kløe og svie også.
(Ikke bruk den innvendig ;)  )

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Chibi skrev:

Ja :)
Jeg bruker den ofte etter menstruasjon, da jeg i dagene etterpå kan bli ganske sår ._.
Så er bare å smøre tykt på, på natten, men bruk en truse som er "gammel og stygg" Salven er veldig tykk, klistrer seg på alt mulig, bruker f.eks engangshansker når jeg smører på. Rett og slett fordi salven klebrer seg helt vannvittig, nesten "oljete" :)  Evt. truseinnlegg på dagen =) 

Men den fungerer veldig bra på meg.
Salven er gjerne brukt på bleiebarn, når de er røde og såre rundt rumpa/underliv.
Men er god for de med eksem & psoriasis også :)  
Hos meg etter ett par dagers bruk, så er underlivet mitt OK igjen, lindrer kløe og svie også.
(Ikke bruk den innvendig ;)  )

Okei, takk for gode råd! Skal absolutt prøves om ikke legen har et bedre forslag :) 
Har ingen plager innvendig ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Det første du kan gjøre er å slutte å barbere deg. Er jo bare noe tull!

Anonymkode: f3dce...e36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du kan gjøre er å slutte å barbere deg. Er jo bare noe tull!

Som sagt gjør jeg ikke det. Har ikke gjort det på flere måneder, og før den ene gangen hadde jeg ikke gjort det på flere år. Unødvendig kommentar! Folk må få gjøre som de vil med eget hår og eget underliv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt gjør jeg ikke det. Har ikke gjort det på flere måneder, og før den ene gangen hadde jeg ikke gjort det på flere år. Unødvendig kommentar! Folk må få gjøre som de vil med eget hår og eget underliv. 

👏👏👏

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har noe liknende.. sjekker og det var soriasis eller hvordan en skrivet det.. for det går tydeligvis og ha i underlivet..

så har kortison ( både på resept og ikke resept belagt)

Anonymkode: 396ed...18f

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noe liknende.. sjekker og det var soriasis eller hvordan en skrivet det.. for det går tydeligvis og ha i underlivet..

så har kortison ( både på resept og ikke resept belagt)

Anonymkode: 396ed...18f

Ja det er jo en mulighet :) takk!

• 3 år senere...
Skrevet

Hei , 

Håper du har funnet ut hva det var ?!

Selv sliter med noe lignende , det klør til det begynner å gjøre vondt . Fastlegen sa at det er en lichen planus og anbefalte en krem med sterke steroider . Dette er ca et år siden jeg fikk det og fortsatt sliter med 😢 så ingen krem har gitt noe effekt enn å bleke huden .

om du finner ut noe som hjalp , kunne du være snill og dele 🙏

• 2 år senere...
Skrevet

Ser ut som jeg har det samme. Fant du ut hva det var? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2017 den 22.18):

Og: jeg vokset før, da var det ingen problem. Barberte meg en gang pga økonomi - og det var da det startet. Da var det mye værre, kom umiddelbart etterpå. Nå har jeg ikke fjernet hår på flere mnd (bare trimmet med saks).

Er det sånn at det kommer tørre skorper på hvite? 

Anonymkode: a570b...dfe

Annonse
Skrevet

Ut i fra beskrivelsen og bildene dine har jeg også noe som ligner. Hatt det i flere år og det blir hverken bedre eller verre. Kommer og går. Har ikke funnet ut hva som trigger. Det som lindrer hos meg er Inotyol. 

Anonymkode: c8f22...7fa

Skrevet
Dingo1991 skrev (12 timer siden):

Ser ut som jeg har det samme. Fant du ut hva det var? 

Nå er ikke jeg ts, men for meg ser deg ut som lichen sclerosus -en veldig vanlig hudlidelse i underlivet. Blusser opp med jevne mellomrom. Det som foreskrives er steroidekrem. Du må få tatt en lite vevsprøve for å stadfestet det. Anbefaler å ta det opp med gynekolog, det rammer i ulik grad fra mild til alvorlig.  Etter utbrudd med kløe og svie så dannes det arrvev der sårene har vært, blir det for mye arrvev kan det skape trøbbel. Så veldig greit å prøve holde det i sjakk.

Anonymkode: 1bae6...ddd

• Nyttig 1
Skrevet
Quensess1 skrev (På 11.2.2021 den 16.14):

Hei , 

Håper du har funnet ut hva det var ?!

Selv sliter med noe lignende , det klør til det begynner å gjøre vondt . Fastlegen sa at det er en lichen planus og anbefalte en krem med sterke steroider . Dette er ca et år siden jeg fikk det og fortsatt sliter med 😢 så ingen krem har gitt noe effekt enn å bleke huden .

om du finner ut noe som hjalp , kunne du være snill og dele 🙏

Hvis det er i underlivet er det nok heller lichen sclerosus et atrophicus. Be om henvisning til hudlege eller gynekolog og få tatt en biopsi så du kan få skikkelig diagnose og passende behandling. 

Anonymkode: dd65f...aad

Skrevet

Ser ut som det jeg kan få mellom hudfolder.. Eneste som fungerer her er å vaske med mild såpe, tørke ordentlig og ha en gasklut i mellom..

Anonymkode: 4f66b...8a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...