AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Hei, Stefaren min har lyst til å reise på ferie og jeg skal være med som anstand ettersom han ikke vil reise alene (moren min er død), har dere noen gode reisetips for dette? Han er dårlig til bens og vil dermed være nærme et sentrum for å slippe å gå for mye. Strand er ikke et krav å ha i nærheten, men ikke noe minus heller. Roma er ikke aktuelt ettersom det blir altfor varmt med masse mennesker og etter hva vi leste "stillestående" luft. Men det kan godt være et varmt sted som er mulig å kjøle seg ned på. Kravet er at det er i Europa og det skal være en ukes tid, mest sannsynlig i juli. Håper noen har noen gode tips til oss Anonymkode: 27104...b72
Veslefrikk Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 Jeg var i Praha med min bestefar på 96 i fjor. Det syns han var helt topp. I år skal vi til Berlin. Men nå begynner helsen å svikte og han blir fort sliten, så jeg er redd for at dette blir siste store reisen. Han ville ikke reise noe særlig mens min bestemor lå på sykehjemmet, men etter at hun døde så ville han se mer av verden. Så vi har vært i Barcelona, Wien, Roma og på Cuba i tillegg til Praha og nå i år skal vi da til Berlin. Vi gleder oss like mye begge to. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #4 Skrevet 11. juni 2017 Vil anbefale Halden. Nærhet til Svinesund og kort vei til sjøen om han får lyst til å bade. Ikke for stor by, og godt tilrettelagt for rullestolbrukere. Anonymkode: 93e8b...855
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #5 Skrevet 11. juni 2017 3 minutter siden, Veslefrikk skrev: Jeg var i Praha med min bestefar på 96 i fjor. Det syns han var helt topp. I år skal vi til Berlin. Men nå begynner helsen å svikte og han blir fort sliten, så jeg er redd for at dette blir siste store reisen. Han ville ikke reise noe særlig mens min bestemor lå på sykehjemmet, men etter at hun døde så ville han se mer av verden. Så vi har vært i Barcelona, Wien, Roma og på Cuba i tillegg til Praha og nå i år skal vi da til Berlin. Vi gleder oss like mye begge to. Hvordan var Praha da? Hva gjorde dere der? Stefaren min er som sagt dårlig til bens så det må som sagt være et sted med ting i nærheten slik at han ikke må gå så altfor mye Anonymkode: 27104...b72
boblevann Skrevet 11. juni 2017 #6 Skrevet 11. juni 2017 Hvike ferie er han på jakt etter? Vil han til "syden" eller til en by med kultur og mye å oppleve?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #7 Skrevet 11. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil anbefale Halden. Nærhet til Svinesund og kort vei til sjøen om han får lyst til å bade. Ikke for stor by, og godt tilrettelagt for rullestolbrukere. Anonymkode: 93e8b...855 Nuvel, Halden er fint nok det, men han har litt lyst til å reise et annet sted enn Norge og Østfold. Men takk for tips Anonymkode: 27104...b72 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #8 Skrevet 11. juni 2017 Akkurat nå, boblevann skrev: Hvike ferie er han på jakt etter? Vil han til "syden" eller til en by med kultur og mye å oppleve? "Syden" går helt fint, og det samme med en by med kultur og opplevelser. Han vil ikke drive å dra på museum og slikt og vil ikke være et sted hvor man kun kan bade. Han vil egentlig bare reise bort en uke for å være et annet sted en hjemme så vanskelig å finne noe spesielt Vi tittet som nevnt på Roma, men det står at gradene er over 30 hele tiden i juli, august og at det blir så uholdelig varmt fordi det ikke er noe vind der - så det ble dessverre uakutelt denne gangen, men så lenge det er varmt, vind og muligheten for skygge så er det helt greit Anonymkode: 27104...b72
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #9 Skrevet 11. juni 2017 Hadde absolutt tatt han med til Bergamo i Italia. Nydelig by som ikke er for stor. God temp, nydelig mat og drikke :-) Mormor var med meg ditt og hun er dårlig til bens og det gikk kjempe fint! Anonymkode: dadbb...54d 1
Jerry Lee Skrevet 11. juni 2017 #10 Skrevet 11. juni 2017 Hei. Har ingen tips..og avsporer med å berømme deg for å ville ta deg av din stefar på denne måten. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #11 Skrevet 11. juni 2017 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Hei. Har ingen tips..og avsporer med å berømme deg for å ville ta deg av din stefar på denne måten. Tusen takk Føler dog ikke at det er noe å berømme, han har vært i livet mitt over halve tiden av det og alltid passet på meg, så for meg er det en selvfølge å passe på han tilbake Anonymkode: 27104...b72 2
Veslefrikk Skrevet 11. juni 2017 #12 Skrevet 11. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var Praha da? Hva gjorde dere der? Stefaren min er som sagt dårlig til bens så det må som sagt være et sted med ting i nærheten slik at han ikke må gå så altfor mye Anonymkode: 27104...b72 Han er veldig glad i historiske bygninger og den slags, så vi var på St. Vitus Katedralen, Lobkowicz slott og i Gamlebyen. Der "hang" vi mye. Spiste god mat og kaker og tittet på folk. En kveld var vi i operaen og vi var i en slottshage. Tror det het Wallenstein palasset. I tillegg var vi på bytur med buss, for at han skulle få se mest mulig uten å bli helt utslitt.
Jerry Lee Skrevet 11. juni 2017 #13 Skrevet 11. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk Føler dog ikke at det er noe å berømme, han har vært i livet mitt over halve tiden av det og alltid passet på meg, så for meg er det en selvfølge å passe på han tilbake Anonymkode: 27104...b72 Men likevel...alle hadde nok ikke gjort det. Og uten deg kom han seg vel ikke på ferie. God tur når den tid kommer.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #14 Skrevet 11. juni 2017 Noen flere som har tips å komme med? Anonymkode: 27104...b72
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #15 Skrevet 11. juni 2017 Jeg som skrev bergamo lenger opp her. Dere kan også leie en bil og kjøre til gardasjøen og bli der noen netter. Fine strender og krystallklart vann. Er også mange vingårder på veien der der lages både olivenolje og vin :-) Anonymkode: dadbb...54d 1
tirben Skrevet 12. juni 2017 #16 Skrevet 12. juni 2017 Hva med Las Palmas på Gran Canaria? Der er det behagelig temperatur på sommeren, emkelt å komme seg rundt, god mat og muligheter for å gå på stranda. Malaga på fastlandet er også veldig fint, men der er det varmere. Ellers hører jeg folk snakker positivt om Sopot i Polen. Men der har ikke jeg vært selv.
Gjest Birti Skrevet 12. juni 2017 #17 Skrevet 12. juni 2017 Så fint at du passer på stefaren din! :-) Sopot ved Gdansk er veldig fint - fantastiske strender, og bare en ca 20 min taxitur inn til gamlebyen i Gdansk med fine historiske bygninger og gode restauranter. Jeg har riktignok bare vært der vinterstid selv, men jeg kjenner mange som har vært der om sommeren og som skryter av dette. Barcelona er jo også utrolig fint, og med strand ganske midt i byen. Antagelig for langt for ham å gå mellom gotiske strøket og stranda, men det var veldig lett å få taxi når vi var der, så det burde gå greit. Går sånne turistbusser også, og det går jo an for å se byen uten å måtte jobbe så hardt for det :-) Om strand ikke er et must, så vil jeg foreslå Bern i Sveits - fantastisk fin by med et nydelig, gammelt sentrum. Også veldig lett å sette seg på toget ned til Thun og besøke Thunersee om man vil bade (de bader også i elva Are i Bern, men det er kanskje greit å være litt sprek da!). I Thun er det masse strender, en gammel by, et lite slott etc. Også er det også mulig for folk med dårlige bein å komme seg på toppen av Niederhorn på over 1900 meter. Vi tok båt over sjøen og så et lite tog og gondol opp. Helt nydelig! Og på toppen har de restaurant med full servering! ;-)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #18 Skrevet 12. juni 2017 Ville satset på en mindre by, for eksempel i England eller Skottland. Anonymkode: 32b2f...c60
fru Alving Skrevet 12. juni 2017 #19 Skrevet 12. juni 2017 Hva med London? Kan og ta toget til Brighton eller til veldig mange andre idylliske byer i England. Oxford f.eks. København eller Århus er også flotte byer med masse spennende. Firenze, kunst og flott arkitektur. Milano, samme. Kan ta en tur på La Scala. Et annet tips er Malta. Hovedstaden Valetta er en flott by med masse og se i.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #20 Skrevet 12. juni 2017 Vet du hva ordet anstand betyr? Sånn bortsett fra feil ordbruk. Riga er en fin by og en nydelig strand er en kort kjøretur unna. Anonymkode: ac13e...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå