Sånnerlivet Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Jeg har en time om ikke så alt for lenge hos en kirurg (visdomstennene mine ligger vannrett ned i kjeften på meg å presser mot de andre tennene). Det var tannlegen min som sendte meg dit, og siden jeg fikk vite om dette har jeg vært utrolig nervøs. Jeg gråt da jeg fikk brevet og griner fortsatt bare ved tanken på at noen skal kutte meg opp inne i munnen å grave ut tennene mine. Jeg har fått null beskjed om hva som egentlig skal foregå. Jeg føler heller ikke jeg finner noe mye om det på nettet heller. Så er det noen her som har gjennomført en slik operasjon og kan fortelle litt om hva det egentlig er jeg skal igjennom?
Minya Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 Nå vet jeg ikke om de bestemmer seg for å ta mer enn en tann av gangen, men da jeg fikk operert ut den ene visdomstannen min, foregikk det omtrent som absolutt alle andre tannlegetimer. Jeg satt i stolen, ble forklart hva som skulle skje, og ble godt bedøvet før kjevekirurgen gjorde et lite snitt i tannkjøttet for å komme til selve tannen. Nøyaktig hvordan dette foregikk er vanskelig å si. Fra bedøvelsen virket og kjeften var nummen, til tannen var ute og krateret sydd igjen, gikk det et kvarter. Jeg antar at du skal være våken under inngrepet, og da er det ikke noe verre enn å være hos tannlegen, bli bedøvd og borre. Bare minus den ekle lyden av borret og følelsen av vibrasjonene i kjeven. Det er et veldig lite intrusivt inngrep, og det går som oftest ganske enkelt og pent for seg. Siden tennene dine ligger litt køddent til kan det logisk nok ta noe lenger tid, men prinsippet er det samme; Bedøvelse slik at du ikke kjenner noen ting, ekstraksjon av tannen, evt gasbind dyppet i en antibiotikablanding og lagt nedi krateret etter tannen før stingene blir satt. Som regel skal du tilbake til tannlegen/kjevekirurgen etter en ukes tid for å ta stingene og om det ligger en sånn gasbindbit nedi krateret, blir den da fjernet. Den er der kun for å unngå at du får en eventuell infeksjon mens kjeften gror. Det er lite smerter forbundet med operasjon av visdomstenner. Ofte gjør det mye mindre vondt enn å trekke, men du får smertestillende med deg hjem i tilfelle rottefelle.
shorty Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Jeg hadde to visdomstenner som var slike som dine. Begge nede. Den første tok jeg hos spesialist, andre tok jeg hos vanlig tannlege på tannlegekontoret. Det jeg gjorde når jeg var hos spesialisten var først å ta røntgen av kjeven/tennene. Etter det fikk jeg bedøvelse der tannen skulle ut(viktig å si ifra om du kjenner når han skal teste om bedøvelsen er nok), for jeg måtte ha mer enn den vanlige dosen. Deretter lager han et snitt i tannkjøttet, åpner, i mitt tilfelle borret han tannen i biter, plukket bitene ut og sydde igjen. Det ekleste var egentlig mest blodsmaken. Man får jo den slangen som man ellers bruker i munnen, men det renner jo mer enn spytt vanligvis gjør. Jeg brukte kun 1 tablett av smertestillende jeg fikk på resept av legen. Hadde veldig lite smerter i etterkant. Derimot på tannlegekontoret måtte de visst borre i kjeven for å få løs tanna, så jeg hadde kjempe store smerter og så ut som en hamster lenge etterpå. Jeg måtte få resept på sterkere smertestillende. Jeg har slitet mye med tannlegeskrekk og forstår at du er nervøs. Men det er ganske likt som en vanlig tannlegetime. Eneste er å prøve å unngå å tenke på hva han driver med i munnen din. Du kan feks ta med deg ørepropper og ha på musikk så du slipper å høre lydene. Og i ettertid har jeg også fått høre at man kan få beroligende når man opererer. At man er våken ogsånt men blir mer avslappet. Anbefaler å spørre om det, jeg hadde gjort det hvis jeg visste at man kunne få det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå