AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 En venninne hadde blitt frastjålet noen kontanter på hotellrommet, og en annen mente at personalet så på det som tips? Mulig dette er noe ALLE vet og gjør, men er det vanlig å legge igjen tips på rommet? Og hvordan skal personalet vite om det er tips eller ikke hvis det ikke er lagt igjen beskjed? En ting er hvis det er ved avreise, men hvis man har en tier på nattbordet og går fra rommet, kan personalet bare ta denne? Anonymkode: 6ba07...84d
Christiane_W Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 Om man tipser hotellpersonalet avhenger av hvilket land man er i og hvordan tipskulturen er der. I USA anbefales det f.eks. å tipse mellom $1 og $5 per natt avhengig av hotellstandard + litt ekstra om det bor flere på rommet. Det anbefales å tipse daglig i stedet for å legge igjen en større sum ved avreise siden det sannsynligvis ikke er samme person som rengjør rommet gjennom hele oppholdet. Det vanlige er å legge igjen pengene i en konvolutt eller med en lapp som sier klart at pengene er til personalet. F.eks. "For housekeeping! Thanks for keeping the room clean :)". Om man bare har penger liggende skal ikke personalet ta dem, da de ikke vet om det er til dem. Selv pleier jeg å legge kontanter og andre verdisaker i safen på rommet eller i en skuff om det ikke er safe, alternativt i kofferten.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #5 Skrevet 11. juni 2017 Synes det høres rart ut hvis det er i Norge det har skjedd. Da jeg var stuepike var det i hvert fall utelukket å forsyne seg av noe som helst fra rom det bodde gjester på. Når gjestene hadde dratt, hendte det jo at de la igjen tips. Anonymkode: 453d0...c67
Gjest NotNaomi Skrevet 11. juni 2017 #6 Skrevet 11. juni 2017 Selvfølgelig tar en ikke kontanter som ligger på rommene! Tips gir de fleste i resepsjonen.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #7 Skrevet 11. juni 2017 45 minutter siden, NotNaomi skrev: Selvfølgelig tar en ikke kontanter som ligger på rommene! Tips gir de fleste i resepsjonen. Har jeg aldri gjort i utlandet, er det vanlig altså? Anonymkode: 1a8df...b1e
Gjest NotNaomi Skrevet 11. juni 2017 #8 Skrevet 11. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jeg aldri gjort i utlandet, er det vanlig altså? Anonymkode: 1a8df...b1e Ja. Men vet ikke med utlandet da.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #9 Skrevet 11. juni 2017 Jeg legger igjen tips på rommet til stuepikene, trodde alle gjorde det. Men på puten er vanlig da, ikke at de tar penger som ligger åpent hvor som helst. Men hvis det var på nattbordet så kan det kanskje misforstås? Anonymkode: 0963c...c4a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #10 Skrevet 11. juni 2017 Legger aldri igjen tips. De som jobber der får lønn og om lønna er dårlig vil den aldri bli bedre dersom alle vi andre skal bidra til en grei inntekt. Av prinsipp tipser jeg aldri. Anonymkode: a94a0...bab 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #11 Skrevet 11. juni 2017 Det er ganske vanlig å legge igjen tips til rengjøringspersonell i utlandet. Pleier å legge igjen noen mynter jeg ikke har bruk for, men ingen store summer. Ville aldri latt penger liggende å slenge fremme på rommet, men jeg syns ikke det er ok at betjeningen tar det fordi de tror det er tips. Hvis det ikke ligger noen lapp ved siden av eller det er siste dagen, så kan ikke betjeningen bare ta det. Si ifra i resepsjonen, så tar de sikkert en prat med dem Anonymkode: a61f8...f3f 1
tirben Skrevet 11. juni 2017 #12 Skrevet 11. juni 2017 Legger alltid tips på eller under hodeputen. Jeg tipser hver dag.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #13 Skrevet 11. juni 2017 Pleier å legge igjen noen mynter, men ikke før jeg skal reise. Putter de i et glass eller lignende. I utlandet altså, i Norge har jeg ikke gjort det . Anonymkode: 4ffba...be2
Gjest morhjertegod Skrevet 11. juni 2017 #14 Skrevet 11. juni 2017 Vi legger igjen mynter og småpenger i en skål på kjøkkenet når vi er på ferie, som er til rengjøringspersonalet. De blir liggende der til vi drar, aldri opplevd at penger har blitt tatt om vi har lagt det andre steder. Vi tømmer lommer og lommebøker for 1 euro og mindre verdier gjennom ferien, så ligger det ca 100-200 kr der som tips når vi drar. Alltid gjort det, foreldrene mine gjorde det samme, syns det er hyggelig tipse servicemindede personale. Dette er mer på typ charter leiligheter, gjør ikke dette på vanlige hotelrom ( mindre rom ) der man stort sett bare sover noen få netter.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #15 Skrevet 12. juni 2017 Jeg gir til stuepikene. Da skriver jeg noe fint på en lapp, og legger igjen litt penger. Synes det er en fin ting å gjøre Anonymkode: 376e2...453
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #16 Skrevet 12. juni 2017 Nei det gjør jeg ikke. Jeg gjemmer også verdisaker for enkelte kan stjele. Men vet at i utlandet er det mer vanlig med tips enn her i norge, legger fremdeles ikke igjen noe der selv . Anonymkode: 759e7...77f
gustav Skrevet 13. juni 2017 #17 Skrevet 13. juni 2017 Legger alltid igjen tips på hodeputa, et par euro pr dag. Som en takk for servicen til ansatte som neppe har verdens beste lønn, og samtidig som et incentiv til at rommet vårt blir like rent dagen etter.. Kan kanskje se for meg at småpenger som blir lagt på nattbordet kan bli oppfattet som tips, men har aldri vært borti problemstillingen. Tenker også at man trenger ikke flashe verdisaker foran ukjente som sannsynligvis har vesentlig mindre verdier enn selv, det blir litt 'oppfordring til å bli frista', derfor gjemmer jeg alltid penger og annet lett omsettelig - aller helst i safe om det finnes på rommet.
makkapakka Skrevet 13. juni 2017 #18 Skrevet 13. juni 2017 Nei vanligvis ikke. Det er kun hvis jeg er i land der de har annen valuta enn euro. Da legger jeg igjen restene i et glass når jeg drar hjem. På hotellet i Praha var stuepiken så dritings i 11 tiden om morgenen at hun fikk iallefall ikke penger til sprit nei.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #19 Skrevet 13. juni 2017 Jeg legger alltid tipsen nederst på sengekanten. ca 20-30kr dagen. Tipser alltid i utlandet, uansett om det er i Asia eller Europa. Legger igjen tips hver dag, ser ikke poenget med å gjøre det på slutten av oppholdet. Anonymkode: 210b8...31e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #20 Skrevet 13. juni 2017 Hvorfor kalle det stuepiker??? kan ikke menn jobbe med dette? Anonymkode: 85281...ded
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå