AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #1 Skrevet 10. juni 2017 Jeg er diagnostisert med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg er ingen drama-queen. Symptomer på diagnosen er: forstyrrelser i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre verdier (inkludert seksuell orientering); tendens til å bli involvert i intense og ustabile relasjoner som ofte fører til følelsesmessig krise; overdreven innsats for å unngå å bli forlatt; tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading; kronisk følelse av tomhet. Av de symptomene er det egentlig bare 1 og 5 jeg kjenner meg igjen i. Av og til nummer 4, men veldig mye mindre enn det pleide å være. Uansett; jeg begynner å lure på om diagnosen egentlig ikke passer? Jeg har ikke voldsomme svingninger i humøret, jeg har et ganske stabilt humør, jeg er kronisk tom, jeg har ikke følelser. Jeg er ikke involvert i ustabile relasjoner, jeg er ikke involvert i relasjoner i det hele tatt. Jeg har aldri hatt en nær relasjon, jeg har ingen nære venner, aldri hatt kjæreste, jeg har kun bekjentskaper/vennskap på overfladisk nivå. De gangene en av det motsatte kjønn har vist interesse så friker jeg ut, og bryter all kontakt. Hva er galt med meg? Hvorfor har jeg blitt slik? Ofte så står det om at foreldrene ikke har gitt en den støtten man trenger, men jeg har hatt verdens beste foreldre. Fra utsiden framstår jeg som veldig selvstendig og uavhengig. Som om jeg ikke trenger noen ting. Som om jeg ikke trenger kjærlighet, men jeg trenger det, men hvordan kan noen elske et tomt skall? Anonymkode: 4a60c...267
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #2 Skrevet 10. juni 2017 Har du fått noen begrunnelse for hvorfor de har gitt deg diagnosen utover kriteriene? Uansett så er det viktig å huske at du ikke er diagnosen. Kjenner godt igjen det du skriver om og anbefaler boka Uro av Finn Skårderud. Tror du kanskje vil finne noen svar i den eller ting som kan hjelpe deg videre. Anonymkode: c64c4...e2d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 Det er veldig mange som får den diagnosen selv om den ikke stemmer. Be om en ny vurdering. Anonymkode: b1f47...2de
Skadeskutt Skrevet 11. juni 2017 #4 Skrevet 11. juni 2017 Jeg har vel 3/5 trekk på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men det jeg ikke har er de generelle kriteriene for personlighetsforstyrrelse som må ligge til grunn for man kan stille en mer eksakt diagnose. Blant annet at det skal ha vedvart i minimum to år og at det skal gå såpass ut over sosiale, økomomiske og arbeidsrelasjoner at det skaper betydelige problemer i hverdagen. I tillegg har jeg visstnok refleksjonsevne og innsikt ut over normalen i forhold til mennesker med personlighetsforstyrrelse. Jeg har blitt veldig grundig utredet da jeg har vært innlagt i over et halvt år. Har du forresten tenkt på om årsaken til din mangel på nære relasjoner og tendens til å trekke deg unna nettopp handler om redsel for å bli forlatt og avvist? At det blir en måte å beskytte seg på? Jeg vil i alle fall karakterisere det som såpass sosial tilbaketrukkenhet at det går betydelig ut over ditt sosiale liv. Uansett hvis du føler du har fått satt feil diagnose så be om utredning fra en annen psykolog/psykiater.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå