Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare jeg som føler at Jæren er Norges svar på de amerikanske sørstatene. Bønder, rednecks og trykket på orda i en setning. Jæren ligger i Norges bibelbelte, samme med sørstatene i usa. Føler desse stedene har en del felles kultur.

Anonymkode: f5518...636

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hva med bønder? De er Norges helter! Men alvorlig. Så mye rart noen tenker. Jæren er utrolig vakkert da. En av landets fineste steder.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som føler at Jæren er Norges svar på de amerikanske sørstatene. Bønder, rednecks og trykket på orda i en setning. Jæren ligger i Norges bibelbelte, samme med sørstatene i usa. Føler desse stedene har en del felles kultur.

Anonymkode: f5518...636

Jæren kan på ingen måte sammenliknes med sørstatene. Bibelbeltet er vel mer utbredt lengre sørøst, altså på Sørlandet. Jæren har mye bønder, men det er hardarbeidene folk, ikke korttenkte bråkebøtter som man ofte forbinder sørstatsmenneskene med. Jæren er vel mer som Dallas/Texas grunnet "oljå". 

Er det noe som kan sammenliknes med sørstatene og rednecks, så er det jo disse som er å se på tv i disse dager, Wunderland, og de befinner seg vel helt øst i landet vårt. 

Anonymkode: 9e1c1...4f0

AnonymBruker
Skrevet

Som en jærbu som har bodd i sørstatene i USA: nei, de kan ikke sammenlignes. Et fåtall av de fra Jæren er bønder, i likhet med at et fåtall av de som bor i sørstatene er bønder. Av alle jeg kjenner gjennom oppveksten er det én person som bor på gård: resten er helt vanlige folk, som bor i hus eller leiligheter. Kjenner også relativt få kristne. Bibelbeltet i Norge er vel strengt tatt en del lengre sør på kysten, type Egersund og sørover.

Så, eh, nei, jeg synes ikke Jæren er norges svar på sørstatene i USA. Tror for øvrig ikke Norge har et svar på sørstatene i USA.

Anonymkode: 34a4d...cfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...