AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #1 Del Skrevet 10. juni 2017 Manne min er opprinnelig fra det distriktet, en kommune i nærheten. Vi bor nå i Oslo. Vurderer å flytte dit. Noen med erfaringer? Anonymkode: 1cc35...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #2 Del Skrevet 10. juni 2017 Jeg har ingen egen erfaring, men jeg husker Solan Gundersen en gang uttalte at "Kjem'n fra Tynset, trivs'n overalt!" Noe som tyder på at folk fra Tynset ikke er så godt vant. Så nei, jeg ville ikke flyttet til Tynset hvis jeg var deg. Anonymkode: 39511...b16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #3 Del Skrevet 10. juni 2017 En grusom plass. Bodde der i ett år, var SÅ godt å flytte der fra! Anonymkode: 4d8af...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #4 Del Skrevet 10. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En grusom plass. Bodde der i ett år, var SÅ godt å flytte der fra! Anonymkode: 4d8af...0ae Hva var det som var grusomt med å bo der? Anonymkode: e1eb6...93c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #5 Del Skrevet 10. juni 2017 Hvis mannen din er derfra og har venner der, så er det håp. Men det skal være gode venner, og helst over 30.. Mannen her er fra et område rett bortenfor Tynset. Svigermor er VELDIG tydelig på Facebook og andre sosiale medier at 'ungdommen' i bygda, altså de i mellom 15 og 30, er det beste som har skjedd verden. Bygda roses opp i skyene ukentlig, hun bor på verdens beste sted, med verdens beste mennesker. Så da jeg skulle treffe disse menneskene, var jeg veldig spent på hvordan det skulle bli, jeg hadde håpet på gode vennskap med mannens barndomsvenner. Det viste seg raskt at de ikke var interesserte i å snakke med meg. Etter over 5 år med mannnen, har jeg fremdeles knapt nok blitt snakket til av noen i gjengen med 'verdens beste ungdom'. Jeg har prøvd å ta kontakt, jeg har hatt med gaver til vertsskap, jeg har hatt med aktiviteter, jeg har hatt med mat. Men de snakker ikke med meg. De snakket utelukkende med hverandre. De få de snakker med som ikke er født i bygda, er de som har flyttet dit. Innflytterne snakker tidvis til meg, men resten er helt umulig å komme i kontakt med. De er rett og slett ikke interesserte. Jrg trodde virkelig at jeg var blitt gal. Da jeg etter de første 3-4 besøkene/sosiale tingene der fremdeles knapt var blitt snakket til, selv om jeg tok initiativ, så gav jeg opp. Jeg innså at siden mannen har flyttet derfra, er heller ikke han interessant. Han var heller aldri en skikkelig del av gjengen der, fordi han har andre interesser. De er ikke spesielt hyggelig mot ham heller, selv om det er laaangt bedre enn mot meg. Jeg skjønte ikke dette før jeg snakket med ei venninne som har vokst opp på Tynset. Hun flyttet dit som 5-åring, og kunne bekrefte at den generasjonen vi tilhører, er sånn. De snakker ikke til deg med mindre du er innfødt, og helst skal du også drive gård. Det er mange kriterier for å bli en del av gjengen. Jeg har sluttet å bli med på sosiale ting. Mannen vil selvfølgelig være med på det han kan være med på, men jeg gidder ikke mer. Å sitte en hel kveld i all ensomhet, og i tillegg se på at mannen prøver å være en del av en gjeng som ikke bryr seg? Nope. Når alt det er sagt, så er foreldregenerasjonen til disse menneskene veldig trivelige. Jeg har blitt godt mottatt av alle de eldre, og også av barna. Så hvis du ikke tilhører generasjonen mellom 20 og 30 er det kanskje håp. Østerdalen er veldig pen, det er flott natur og mange muligheter. Grisekaldt om vinteren, men samtidig flott med skiføre og skikkelig vinter. Så hvis dere begge kan få jobb og allerede har et sosialt nettverk, så er det jo bare å prøve 😊 Anonymkode: 38562...2fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #6 Del Skrevet 10. juni 2017 Alle andre bygdene rundt er bedre enn Tynset, så jeg ville heller satset på det! Trivelige folk, og flott natur. Anonymkode: 33d0f...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #7 Del Skrevet 10. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen egen erfaring, men jeg husker Solan Gundersen en gang uttalte at "Kjem'n fra Tynset, trivs'n overalt!" Noe som tyder på at folk fra Tynset ikke er så godt vant. Så nei, jeg ville ikke flyttet til Tynset hvis jeg var deg. Anonymkode: 39511...b16 Nei, det betyr jo at alle andre steder er bedre. Anonymkode: 33d0f...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #8 Del Skrevet 10. juni 2017 Ville ikke flyttet til Tynset. Flytt heller til områdene rundt. Folk er mere åpne og klare for å få seg venner der. Anonymkode: 7056f...0d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #9 Del Skrevet 10. juni 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis mannen din er derfra og har venner der, så er det håp. Men det skal være gode venner, og helst over 30.. Mannen her er fra et område rett bortenfor Tynset. Svigermor er VELDIG tydelig på Facebook og andre sosiale medier at 'ungdommen' i bygda, altså de i mellom 15 og 30, er det beste som har skjedd verden. Bygda roses opp i skyene ukentlig, hun bor på verdens beste sted, med verdens beste mennesker. Så da jeg skulle treffe disse menneskene, var jeg veldig spent på hvordan det skulle bli, jeg hadde håpet på gode vennskap med mannens barndomsvenner. Det viste seg raskt at de ikke var interesserte i å snakke med meg. Etter over 5 år med mannnen, har jeg fremdeles knapt nok blitt snakket til av noen i gjengen med 'verdens beste ungdom'. Jeg har prøvd å ta kontakt, jeg har hatt med gaver til vertsskap, jeg har hatt med aktiviteter, jeg har hatt med mat. Men de snakker ikke med meg. De snakket utelukkende med hverandre. De få de snakker med som ikke er født i bygda, er de som har flyttet dit. Innflytterne snakker tidvis til meg, men resten er helt umulig å komme i kontakt med. De er rett og slett ikke interesserte. Jrg trodde virkelig at jeg var blitt gal. Da jeg etter de første 3-4 besøkene/sosiale tingene der fremdeles knapt var blitt snakket til, selv om jeg tok initiativ, så gav jeg opp. Jeg innså at siden mannen har flyttet derfra, er heller ikke han interessant. Han var heller aldri en skikkelig del av gjengen der, fordi han har andre interesser. De er ikke spesielt hyggelig mot ham heller, selv om det er laaangt bedre enn mot meg. Jeg skjønte ikke dette før jeg snakket med ei venninne som har vokst opp på Tynset. Hun flyttet dit som 5-åring, og kunne bekrefte at den generasjonen vi tilhører, er sånn. De snakker ikke til deg med mindre du er innfødt, og helst skal du også drive gård. Det er mange kriterier for å bli en del av gjengen. Jeg har sluttet å bli med på sosiale ting. Mannen vil selvfølgelig være med på det han kan være med på, men jeg gidder ikke mer. Å sitte en hel kveld i all ensomhet, og i tillegg se på at mannen prøver å være en del av en gjeng som ikke bryr seg? Nope. Når alt det er sagt, så er foreldregenerasjonen til disse menneskene veldig trivelige. Jeg har blitt godt mottatt av alle de eldre, og også av barna. Så hvis du ikke tilhører generasjonen mellom 20 og 30 er det kanskje håp. Østerdalen er veldig pen, det er flott natur og mange muligheter. Grisekaldt om vinteren, men samtidig flott med skiføre og skikkelig vinter. Så hvis dere begge kan få jobb og allerede har et sosialt nettverk, så er det jo bare å prøve 😊 Anonymkode: 38562...2fc Jeg kommer fra en av de mindre bygdene i rimelig nærhet til Tynset, og skulle jeg flyttet oppover dalen igjen måtte det blitt til Tynset. Men nei. Bygd er bygd, altså. Intriger, baksnakking, alle vet alt om deg til og med ting du ikke selv visste, kultur- og fritidstilbudet er veldig begrenset, kollektivtilbudet i realiteten ikke-eksisterende, og det er altfor langt unna en større by. Anonymkode: a624d...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #10 Del Skrevet 10. juni 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra en av de mindre bygdene i rimelig nærhet til Tynset, og skulle jeg flyttet oppover dalen igjen måtte det blitt til Tynset. Men nei. Bygd er bygd, altså. Intriger, baksnakking, alle vet alt om deg til og med ting du ikke selv visste, kultur- og fritidstilbudet er veldig begrenset, kollektivtilbudet i realiteten ikke-eksisterende, og det er altfor langt unna en større by. Anonymkode: a624d...141 Det kommer an på hva du liker å gjøre. Om du er en frisklivsperson som liker organisert sport og fjelltoppturer etc så er det masse å gjøre. Samme om du liker håndarbeid, da er det også tilbud som er veldig bra. Kollektivtibudet er virkelig dårlig, men det trenger man ikke om man har bil. Og hva som regnes som større by er også relativt. Er bare to, to og en halv time til Elverum og Hamar. Anonymkode: 7056f...0d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strynejenta Skrevet 10. juni 2017 #11 Del Skrevet 10. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Manne min er opprinnelig fra det distriktet, en kommune i nærheten. Vi bor nå i Oslo. Vurderer å flytte dit. Noen med erfaringer? Anonymkode: 1cc35...628 Tynset er det værste dritt stedet jeg har vært. Det er bare en bygd midt i ødemarka med den styggeste bygget jeg noen gang har sett i norge. Hvis du har barn må du for all del ikke finne på å utsette dem for Tynset, med mindre du vil at de skal lide! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #12 Del Skrevet 10. juni 2017 4 minutter siden, strynejenta skrev: Tynset er det værste dritt stedet jeg har vært. Det er bare en bygd midt i ødemarka med den styggeste bygget jeg noen gang har sett i norge. Hvis du har barn må du for all del ikke finne på å utsette dem for Tynset, med mindre du vil at de skal lide! Enda verre er faktisk Røros. Tynset er rene metropolen i forhold, selv om Røros et estetisk penere. Men det er også det eneste positive jeg kan si om Røros - de har pene gamle hus. Anonymkode: a624d...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #13 Del Skrevet 10. juni 2017 Røros er et høl. Dit drar du når det er martnan og så drar du hjem. Eller kjøper hytte der. Er Innmari pent der, men fryktelig stille på alle måter. Anonymkode: 7056f...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 10. juni 2017 #14 Del Skrevet 10. juni 2017 Tynset er en vakker plass! Elsker stedet av 80% av mitt hjerte. Men. Folk kan være litt sære der. Det må jeg bare si. Vanskelig å bli kjent,men det fins foreninger osv hvor en får kontakt da :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 10. juni 2017 #15 Del Skrevet 10. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Røros er et høl. Dit drar du når det er martnan og så drar du hjem. Eller kjøper hytte der. Er Innmari pent der, men fryktelig stille på alle måter. Anonymkode: 7056f...0d3 Slutt da! Røros er ren idyll :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #16 Del Skrevet 10. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hva du liker å gjøre. Om du er en frisklivsperson som liker organisert sport og fjelltoppturer etc så er det masse å gjøre. Samme om du liker håndarbeid, da er det også tilbud som er veldig bra. Kollektivtibudet er virkelig dårlig, men det trenger man ikke om man har bil. Og hva som regnes som større by er også relativt. Er bare to, to og en halv time til Elverum og Hamar. Anonymkode: 7056f...0d3 Det sier litt om hvor øde Tynset er når de nærmeste landsbyene er to og en halv time unna På den annen side, så tar det vel ikke så mye lenger tid å kjøre til Trondheim fra Tynset? 🤔 Anonymkode: 39511...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #17 Del Skrevet 10. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det sier litt om hvor øde Tynset er når de nærmeste landsbyene er to og en halv time unna På den annen side, så tar det vel ikke så mye lenger tid å kjøre til Trondheim fra Tynset? 🤔 Anonymkode: 39511...b16 Tror det er rimelig gjennomsnittlig avstand fra bygd til by. Trondheim er to og en halv, oslo er 4 Anonymkode: 7056f...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cambria Skrevet 10. juni 2017 #18 Del Skrevet 10. juni 2017 Nå har jeg lite erfaring meg Tynset, men kjenner en del folk som bor der eller er derifra. Hvis du stortrives i Oslo så tror jeg kanskje ikke Tynset (eller området rundt) er stedet for deg. Det er en bygd, og i alle bygder er det gjerne mange særinger (som er noe av sjarmen med bygda). Det er som folk sier omtrent ikke-eksisterende kollektivtilbud der, men togtilbudet til Trondheim er bra! Er du glad i byen og ønsker å bo på byen, blir en liten bygd langt unna nærmeste skikkelige by en stor overgang. Om du derimot ønsker nærhet til en sinnsykt vakker natur, gårdslivet, bygda, opplevelsen av at alle kjenner alle, fjell, gode muligheter for ski om vinteren og folk som gjerne er veldig hyggelige når du først blir kjent med dem - ja da kan du nok trives godt også på Tynset tror jeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjerneku Skrevet 11. juni 2017 #19 Del Skrevet 11. juni 2017 Jeg har familie på Tynset, og jeg har hørt både og om stedet. Jeg kjenner folk som flytta derfra fordi de ønsket å gjøre noe litt utenom A4 og fikk til en del ting, og derfor ble uglesett og utsatt for bygdesladder. Kjenner også folk som har bodd der med unger som har vokst opp der og som har opplevd det som en fin plass for barn å vokse opp, og foreldrene har trivdes selv (men de var ikke innflyttere da). Skal man først bo i Nord-Østerdalen og ønsker å bo et sted med litt utvalg av butikker og tilbud ville jeg heller valgt Tynset enn Alvdal, Tolga eller Os. Tynset er vel som alle mindre plasser, skal man komme inn i lokalmiljøet sosialt så må man stå på. Og det er sikkert strengere sosiale koder enn i en by. Flytter man dit med unger så er det i alle fall skole helt opp til og med vgs slik at unger slipper å flytte hjemmefra for å ta videregående. Stedet har også sykehus og et kulturhus med et ganske greit tilbud. Det er fin natur der, så er man glad i friluftsliv så er det flott sted å bo. Det er daglige togavganger til Trondheim og Oslo, det tar vel ikke mer en 2,5 timer å kjøre til Trondheim. På Røros er det daglige flyavganger til Oslo. Røros ligger litt over en times kjøretur unna og har en del andre shoppingtilbud enn Tynset. Overgangen fra Oslo til Tynset kan være stor. Og det er vel det man må spørre seg om, om man er klar for den overgangen og innstilt på det som det nye livet byr på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #20 Del Skrevet 11. juni 2017 På 10.6.2017 den 9.27, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen egen erfaring, men jeg husker Solan Gundersen en gang uttalte at "Kjem'n fra Tynset, trivs'n overalt!" Noe som tyder på at folk fra Tynset ikke er så godt vant. Så nei, jeg ville ikke flyttet til Tynset hvis jeg var deg. Anonymkode: 39511...b16 En klok fugl. Det er ikke tilfeldig at DPS innlandet og det som sikkert er verdens største spark finnes i kommunen. Anonymkode: c9cc6...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå