Gå til innhold

Borettslag eller enebolig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en middels stor by. Hva ville dere valgt? Barna leker jo godt med nabobarn her i borettslaget, men vi sitter oppå naboene når vi er på terrassen. Men det gjør man jo ofte når man bor i enebolig i byen også. Å flytte på landet er egentlig ikke aktuelt,

Anonymkode: d8caa...11b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker borettslag nå som vi har småbarn. Mange lekekamerater, fine lekeplasser, alt av måking og plenklipping blir tatt hånd om osv. Nå har vi en ganske skjermet veranda, da. Føler egentlig ikke privatliv er noe problem.

Anonymkode: d7566...d10

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på tidsperspektivet deres også. Ikke kjøp enebolig med mindre dere skapning der leeenge, dok. Avgiften spiser fort opp fortjenesten.

Anonymkode: a138b...b8f

• Liker 1
Skrevet

Er oppvokst i blokk med masse barn i nabolaget. Bor nå i villastrøk uten barn, vi er de eneste med barn under 17 år. 15min å gå til lekestativ (ved blokkene!), så har ordnet stor lekeplass i hagen. Deilig med avstand til naboene, men tror det kan bli kjedelig for vesla. Gubben prøver å holde motet mitt oppe ved minne på at vi har stor hage og kjellerstue; forhåpentligvis kommer barna hjem til oss!

Skrevet

Jeg er vokst opp i borettslag i Oslo, i blokkleilighet (5 soverom, to etasjer), og vi hadde venner overalt. Kjente folk i omtrent alle blokkene, og manglet aldri lekekamerater. Det kryr jo av unger i sånne områder. Så om du ser etter venner til ungene dine, er det nok av dem i blokkleiligheter.

I voksen alder har jeg bodd en hel del år i rekkehus med hage. Det er mye styr og vedlikehold må jeg si, og kan tenke meg det er enda mer (dobbelt så mye) med enebolig. Maling, snekring, måking, luking, plenklipping.... Nei, det orker jeg ikke. Det var stort sett mannen min som tok seg av de tingene. Synes alltid det var noe til enhver tid som måtte gjøres!

I dag bor jeg i blokkleilighet (som skilt), for det er det jeg har råd til. Men selv om det skulle "ramle ned noen millioner i fanget mitt" sånn at jeg hadde hatt råd til å kjøpe hus her i Oslo, tror jeg ikke jeg ville kjøpt det. Rett og slett pga alt arbeidet og vedlikeholdet som følger med. Daglig snømåking i vinterhalvåret, plenklipping hver uke om sommeren, år om annet maling av hus og gjerder, osv. Neitakk. Da hadde jeg heller brukt millionene på en splitter ny, nybygd blokkleilighet eller en topp oppusset blokkleilighet. Helst i nærheten av marka da, for jeg har hund.

Jeg er litt lat av meg så jeg velger blokkleilighet, og sier neitakk til hus :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri orket vedlikeholdet med enebolig. 

Anonymkode: 1c7f4...2c6

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg syns borettslag er genialt om det er stille og rolig. (Mener da stille for fest og fyll, helt ok med barn som leger og gjør som kidsa skal gjøre) 

Ønsker du et liv med vedlikehold og store utgifter så kjør på med enebolig. Jeg bor sentrumsnært i leilighet i et koselig borettslag og kommer aldri til å flytte. 

Bo der som barna treffer barn. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har enebolig på 140kvm. Bodd her siden februar og foreløpig har det ikke vært så mye stress.  Hagen er knøttliten og huset er relativt nytt så lite vedlikehold. Kjenner meg ikke helt igjen i at det er dyrt og mye arbeid. Her er masse folk med barn også. Digg å ikke ha noen vegg i vegg, selv om vi strengt tatt bor veldig tett på naboene på begge sider.

Anonymkode: 80641...499

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren sparer for harde livet, og teller dager til vi har råd til en enebolig. Bor i et leilighetskompleks nå, og jeg blir gal av alt bråket. Det er folk overalt, barna leker i hagen vår, på verandaen vår - en gang åpnet de til og med døren vår, og lekte i gangen.

Folk er jo født egoistiske, så her er det hver mann for seg selv, svært få tar hensyn. Det er musikk hele tiden, vaskemaskiner om natten, frekke og bråkete unger, folk som tramper og løper og brøler og har meget høylytt sex i etasjen over, folk som stirrer - har til og med tatt folk i å gå gjennom hagen og helt inn til stuevinduene våre, for å stirre inn i huset vårt!!

Det nytter ikke å klage heller, for det får sjelden konsekvenser for folk. Eneste personen som styret klarte å fjerne fra sameiet, var en narkoman prostituert, og det kun fordi hun leide, ikke eide.

Her er null privatliv, og det er aldri stille!!! Jeg klarer ikke mer, og kommer aldri til å utsette meg for å bo i et leilighetskompleks eller lignende igjen. Heldigvis har samboeren fått en betydelig lønnsøkning, så enebolig, here we come! 

Anonymkode: dd3cd...666

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i "borettslag"? Det kan være alt fra blokker og leiligheter, til rekkehus, til boligfelt med masse identiske eneboliger. 

Vi flyttet fra borettslagsleilighet i vinter, til helt selveiende enebolig, sentralt i Bergen (10 min med bil til midt i sentrum). 

Det er faktisk flere unger i nabolaget nå enn det var i borettslaget vi flyttet fra. Det besto av 2 høyblokker og 5 lavblokker, med over 200 leiligheter. Men det var nesten ingen unger som bodde der, mye eldre og barnløst unge par. 

Vi synes det er helt utrolig deilig å ikke ha naboene klint oppi oss. Vi kan sitte i hagen og snakke sammen, uten at noen kan høre hva vi snakker om. Vi slipper treffe på sure nabokjerringer som skal kjefte på oss for at vi bryter hennes egne selvskrevne regler som ikke finnes noe sted i de nedskrevne reglene for borettslaget. Vi har egen parkeringsplass, og slipper å kjempe oom fellesplassene på fellesparkeringsplassen. Vi har gårdsplass med hageslange, så det er utrolig enkelt å styre med ting som å vaske sykkelen, skifte jord på potteplantene uten å slite med jordgris på en altan det ikke er lov å spyle, osv. 

Det er så klart mer vedlikehold, men på den annen side: vi bestemmer helt selv hva og når vi vil gjøre det. Vi slipper at et borettslag plutselig bestemmer at NÅ skal hele fasaden skifter, og fellesutgiftene skal øke med mange tusen pr beboer og fellesgjelden lige så så det blir umulig å selge med fortjeneste. Vi slipper å lure på om vi kan pusse opp badet nå, eller om vi riskierer at borettslaget året etter finner ut at de skal skifte alt av rør så hele badet må rives opp igjen. Vi kan også selv bestemme omfanget, og hvor mye vi har lyst til å bruke på ting. 

Anonymkode: 28a08...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i rekkehus i et stort borettslag, og nå som vi har barn, er det helt fantastisk. Det er så mange barn her, og barna har alltid noen å leke med. Vi har skjermet terrasse da, noe som er veldig fint. Jeg kunne ikke tenke meg enebolig, og alt det ekstra arbeidet. Ser og at mine barn alltid har noen å leke med, og vi har stort sett alltid barn på besøk. Mens de barna i klassen deres som bor i enebolig, må avtale med andre om å leke.

Anonymkode: 8000c...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...