Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #1 Skrevet 3. januar 2005 Jeg driver og funderer på en del ting... Jeg er 22 år og har ikke begynt å utdanne meg ennå. En av tingene som stopper meg, er fordi jeg lurer sånn på hvilke valg jeg skal ta med tanke på leie eller eie bolig. Jeg har en sum penger på konto, og om jeg velger å leie og søker fullt stipend og studielån så ender jeg ut med noen tusen i stipend. Hvis jeg kjøper leilighet, ender jeg da ut med 0 i formue, slik jeg får rett til en god del mer stipend tror jeg. Hvis jeg leier vil jeg vel ende ut med å bruke sparepengene mine til "intet"? Noen gode råd??? Hva ville du gjort? Utdanningen jeg ønsker å ta er 3-årig, og husleien er midt på treet der jeg ønsker å studere. (Leilighetene er ikke så dyre sammenlignet med andre plasser i Norge)
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2005 #2 Skrevet 3. januar 2005 Har du nok på konto til å kjøpe leilighet, ville JEG i hvertfall gått for den løsningen. En leilighet er en god investering, som bare vil stige i verdi (innenfor rimelighetens grenser).
Hilde Skrevet 3. januar 2005 #4 Skrevet 3. januar 2005 Helt umulig å svare på før man vet hvor mye penger du har, og hvor mye leilighetene ligger på. Jeg forstår problemet med at man ikke får så mye stipend om man har for mye formue (215 000), men det er jo viktig at man har råd til å betale for leiligheten også da.. Sjekk hvor mye lån du trenger, og sjekk månedsbeløpet med en rente på 8-9-10%. Overlever du det, kjøp! Gjør du det ikke ville jeg aldri turt i alle fall. (For å regne ut hvor mye stipend du får bruker du dette regnestykket; Ved formue over grensene blir stipendene redusert med to prosent per måned når du er enslig, eller med én prosent per måned dersom du er gift, registrert partner eller samboer med felles barn.)
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 3. januar 2005 #5 Skrevet 3. januar 2005 Har pleid å være en utregningskalkulator for stipend og lån på nettsidene til Lånekassen.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #6 Skrevet 3. januar 2005 Dersom ditt eget regnestykke går opp med en rente på nærmere ti prosent, ville jeg ikke nølt et øyeblikk. Selv kjøpte jeg leilighet som 21-åring, og har ikke angret et sekund! Ville for øvrig vært litt forsiktig dersom det er vanskelig å omsette leiligheter der du skal kjøpe. Det er trasig å bli sittende igjen med en leilighet du ikke får solgt senere. Selv kjøpte jeg sentralt i Oslo, og var aldri redd for at jeg ikke skulle få solgt leiligheten. Men det er ingen tvil om at det lønner seg å eie fremfor å leie.
kitty Skrevet 3. januar 2005 #7 Skrevet 3. januar 2005 Vil oppfordre deg til å kjøpe hvis man bruker "hue" og ikke kjøper noen man kan komme til å tape på. Jeg angrer meg dypt for at jeg ikke kjøpte da jeg startet å studere.
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #8 Skrevet 4. januar 2005 Har ca 215k i banken nå. Leiligheten ligger på ca 600-800k i pris, ligger sentralt og er lette å både selge og leie ut. (Aner ikke hvor mye jeg må ut med i mnd???) Kommer til å søke om fullt studielån og vil da motta 6000kr i mnd. Vil prøve på å skaffe en deltidsjobb i tillegg.
Leviin Skrevet 4. januar 2005 #9 Skrevet 4. januar 2005 Du kan jo rett og slett ta deg en tur i banken og forhøre deg om hva det vil koste deg i mnd-lige utgifter å låne ulike summer. I tillegg må du jo ta med i betraktningen feks kommunale avgifter og andre boligutgifter i tillegg til lånet, som du også skal ha råd til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå