Gå til innhold

Strikkedamer/hekledamer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Startet på et heklet babyteppe, det er i garnet baby fra Gjestal. Men jeg synes det kjennes så hardt og stikkete ut. Skal babygarn være slik?? Hadde sett for meg noe veeeldig mykt. Redd jeg må rakne opp alt og bare kaste nøstene jeg kjøpte inn. 

Anonymkode: 03bf2...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babygarn skal være mykt. Kanskje du bruker for liten heklekrok? Med større krok vil arbeidet bli luftigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Startet på et heklet babyteppe, det er i garnet baby fra Gjestal. Men jeg synes det kjennes så hardt og stikkete ut. Skal babygarn være slik?? Hadde sett for meg noe veeeldig mykt. Redd jeg må rakne opp alt og bare kaste nøstene jeg kjøpte inn. 

Det skal være mykt. Har du sjekket heklefastheten din? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjestdal sitt babygarn er ikke jeg glad i. Det er for hardt og stivt. I motsetning til Dropsgarnet det er for mykt og holder ikke form eller fasong i bruk. Nupper gjør det og. 

Ville gått for enten Viking garn eller Sandnes garn. Har du kvittering så får du gjerne returnert ubrukte nøster. 

Anonymkode: 91815...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Knitalong skrev:

Babygarn skal være mykt. Kanskje du bruker for liten heklekrok? Med større krok vil arbeidet bli luftigere. 

Jeg bruker str 5 og dobbeltråd, ellers ville det blitt supertynt. Synd å måtte rakne opp alt nå:( Endel timer som er BSK og kjøpte flere nøster i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjestdal sitt babygarn er ikke jeg glad i. Det er for hardt og stivt. I motsetning til Dropsgarnet det er for mykt og holder ikke form eller fasong i bruk. Nupper gjør det og. 

Ville gått for enten Viking garn eller Sandnes garn. Har du kvittering så får du gjerne returnert ubrukte nøster. 

Anonymkode: 91815...223

Kanskje jeg skal prøve Sandnes sitt. Brukt Sandnes til sokker, og det ble ganske fint. Visste ikke det fantes i babygarn. 

Vil heller ikke ha et garn som nupper. 

Oppskriften var med et amerikansk garn, så da tok jeg liksågreit bare noe jeg hadde liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, Minlillesky skrev:

Det skal være mykt. Har du sjekket heklefastheten din? :) 

Ikke sjekket. Har du erfaringer med det garnet? Hvordan sjekker jeg dette? Hekler som sagt med dobbel garn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heklet teppe + dukkevogn teppe i gjestal baby ull, det ble supermykt og veldig godt, men dersom du hekler for stramt kan alle typer garn føles veldig stikkete/harde. Det lønner seg å hekle en prøvelapp med staver (2-3 rader holder som regel), da finner du ut hvor løst du vil ha det :) Nille har også noen garn produsert av Sandnes som er veldig gode, jeg liker også Dale, Sandnes og de som lager alpakka garn (du store alpakka?).

Om det er en gratis oppskrift som ligger på nett (eller om du kan si om det f.eks er staver, dobbeltstaver o.l), og du kan fortelle hva slags gjestal garn det er (antok at det var 100% merino baby ull) kan jeg prøve å hekle dobbelt på en lappe for å finne ut hvilken krok du bør ha for å få det mykt :) Jeg hekler også alt for stramt om jeg følger oppskrifta, så går alltid opp 1-3 str.

Anonymkode: cc466...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heklet teppe + dukkevogn teppe i gjestal baby ull, det ble supermykt og veldig godt, men dersom du hekler for stramt kan alle typer garn føles veldig stikkete/harde. Det lønner seg å hekle en prøvelapp med staver (2-3 rader holder som regel), da finner du ut hvor løst du vil ha det :) Nille har også noen garn produsert av Sandnes som er veldig gode, jeg liker også Dale, Sandnes og de som lager alpakka garn (du store alpakka?).

Om det er en gratis oppskrift som ligger på nett (eller om du kan si om det f.eks er staver, dobbeltstaver o.l), og du kan fortelle hva slags gjestal garn det er (antok at det var 100% merino baby ull) kan jeg prøve å hekle dobbelt på en lappe for å finne ut hvilken krok du bør ha for å få det mykt :) Jeg hekler også alt for stramt om jeg følger oppskrifta, så går alltid opp 1-3 str.

Selv om du får det riktig på en lapp, betyr ikke det at det kommer til å stemme for henne. Hun må jo strikke lappen selv for å finne ut av det.. TS, google "hekle prøvelapp", så får du lett opp informasjon om hvordan det gjøres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:)

Jeg har ikke heklet for hardt, tror jeg. Er ganske løst det jeg hekler. Men det er 100 % merinoull jeg bruker og hekler med staver. Har vel rundet omkring 15 cm på teppet nå. Skulle vel kanskje kjent det før at det ble for stikkende, men det gjorde jeg altså ikke. Oppskrifta sa jeg skulle bruke krok 6,5 og medium weight yarn. Antok at med krok 6,5 ble det for store hull mellom stavene, og med kun et garn ble det for tynt.  Super hvis du vil hjelpe meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er arbeidet.

PS. Utseendemessig synes jeg ikke det ble så verst, var u hvertfall slik jeg så for meg.

Men hører andre sier st dette garnet loer/nupper endel.. 😵😩

IMG_2464.JPG

IMG_2465.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birti

Jeg kan ikke hekle, men har strikket flere babytepper i Gjestal sin babyull, og de har alle blitt myke og fine. Kan det ha noe med mønsteret å gjøre som gjør at ullen blir stram og stikkete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heklede plagg blir gjerne noe stivere enn strikkede plagg, har du vurdert å strikke teppet i stedet? 

Anonymkode: bff02...baf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg foretrekker du store alpakka, drops eller sandnes :)

Anonymkode: 3993d...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei igjen. Prøvde ta opp alt og startet på nytt med løsere masker. Kjentes mykere ut, så beholder nok garnet. Men jeg har et nytt problem.

Tanken var å hekle teppet med denne rosa rammen i staver rundt en strikket midtdel med et hjerte. Men så kom jeg til å tenke på at hvis jeg strkkket med mønster, blir backsiden gelding stygg. 

Så tenkte jeg hekle den midre delen istedenfor, men hba slags masker bruker man til monster? Og kan jeg hekle frem og tilbake og kombinere stavene fra det rosa til mønster maskene? Blir litt sprø av megselv, ikke engang et teppe skal være enkelt. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Staver kan fint brukes til mønster. Har du forsøkt filethekling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Oisann, der postet jeg litt for tidlig, beklager. Hjerte i filethekling, hva om du tegner et hjertemønster på et ruteark og kun hekler fylte ruter, i stedet for åpne og fylte, som på bildet? Hver fylte rute består av 4 staver, er det flere fylte ruter etter hverandre plusser du på med 3. 

1070055-10-1322479394031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sitat

Selv om du får det riktig på en lapp, betyr ikke det at det kommer til å stemme for henne. Hun må jo strikke lappen selv for å finne ut av det..

Åh jeg hadde glemt denne tråden! Det har du helt rett i, men om man antar at hun hekler stramt eller normalt kan man prøve seg fram for å se hva som skal til for at garnet stikker/ikke stikker, hadde samme problem på noen kosedyr jeg laget - verdens mykeste naturlige garn som ble rene kaktusen til slutt :fnise:

Sitat

Her er arbeidet.

PS. Utseendemessig synes jeg ikke det ble så verst, var u hvertfall slik jeg så for meg.

Det ser kjempebra ut, og når du damper det til slutt blir det perfekt :)

Sitat

Så tenkte jeg hekle den midre delen istedenfor, men hba slags masker bruker man til monster? Og kan jeg hekle frem og tilbake og kombinere stavene fra det rosa til mønster maskene? Blir litt sprø av megselv, ikke engang et teppe skal være enkelt. :/

Jeg har et mønster,eller egne skriblerier kan man vel kalle det :P på et hjerte du kan få bruke, da kan du fortsette å hekle staver fram og tilbake, og så er det litt annerledes akkurat der hvor hjertet kommer, tror det går over 13 rader, men må finne igjen notatboka mi. Skal finne det i løpet av dagen for deg, tror det er mye enklere enn å strikke/lage noe utenom og så sy det sammen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er mønster på hjertet:

Rad 1: luftmasker (ignorer dette, du vil ha det midt på arbeidet ditt en plass, eller plasser du velger selv)

Rad 2: staver (dette er arbeidet du allerede har)

Rad 3: 3 lm, 7 staver , 3 staver sammen (3stsm), 3 luftmasker (lm), 3stsm (første stav skal i samme maske som den siste av forrige 3stsm - og nå ser det sikkert rart og klumpete ut med luftmaskene men det kommer til å bli riktig), 8 staver, snu

Rad 4: 3 lm, 6 staver, fell, 5 lm, fell, 7 staver, snu

Rad 5: 3 lm, 5 staver, fell, 3 lm, sett 3 staver på den andre maska i de 3 luftmaskene fra rad 3, 3 lm, fell, 6 staver, snu

Rad 6: 3 lm, 4 staver, fell, 3 lm, øk, stav, øk, 3 lm, fell, 5 st, snu

Rad 7: 3 lm, 3 staver, fell, 3 lm, øk, 3 st, øk, 3 lm, fell, 4 st, snu

Rad 8: 3 lm, 2 staver, fell, 3 lm, øk, 5 st, øk, 3 lm, fell, 3 st, snu

Rad 9: 3 lm, 1 stav, fell, 3 lm, 3 st, fell, 4 lm, fell (her skal første stav i samme maske som den siste i forrige felling), 3 st, 3 lm, fell, 2 st, snu

Rad 10: 3 lm, 2 staver, 3 lm, 4st, 4lm, fm i løkka under, 4 lm, 4 st, 3 lm, 3 st, snu

Rad 11: 3 lm, 1 stav, øk, 3 lm, 4stsm, 4lm, fm i løkka under, halvstav, fm i løkka under, 4 lm, 4stsm, 3lm, øk, 2 st, snu

Rad 12: 3 lm, 2 staver, øk, 2 lm, 2fm i løkka, 3 fm, 2 fm i løkka (ser ut som 7 fm på rad), 2 lm, øk, 3 st, snu

Rad 13: 3 lm, X staver, her skal du hekle staver hele rekka, men det blir da 2 st i løkka, 7 st, 2st i løkka, X+1 st, snu

Rad 14: staver

Dersom du vil ha hjertet f.eks i nedre hjørne, bruker du en markør der du vil mønsteret skal starte, jeg liker å legge inn en løs tråd i annen farge så jeg alltid ser hvor mønsteret skal starte. La oss si du vil ha det 7 staver fra kanten, da starter du mønster som den 8. staven, plasserer markør før denne og følger mønsteret fra rad 3, når mønsteret fra den linja er ferdig, istedetfor å snu så setter du markør nummer 2 her, og hekler ut raden med staver, så snur du og når du kommer til markøren fortsetter du med rad 4 fra mønsteret osv. Som du ser fra rad 9 så bruker hjertet hele plassen, det er bare 2 staver før "hull" på denne rekka, så anbefaler å ikke ta det helt ut mot kanten med mindre du skal hekle en ny kant rundt hele greia =)

På mine kråketærnotater fant jeg også "gjestal babygarn soft nål 5", så jeg har iallefall heklet teppet uten å bruke dobbeltråd, men det er kanskje ikke den samme typen garn som jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...