AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Jeg lurer på om noen har erfaringer med metoder for å begrense alkoholinntaket sitt? Jeg vet ikke helt hvordan det skjedde, jeg har alltid vært glad i alkohol, men jeg merker at jeg begynner å skille meg ut. Jeg skjuler det, og det blir mer og mer. Alle i min omgangskrets vet jeg liker å kose meg, men tror ikke noen har tenkt at det egentlig har gått for langt. Tilsynelatende har ikke jeg et alkoholproblem. Jeg er høyere utdannet og jobber på fulltid på en bra arbeidsplass. Nå er det ikke sånn at jeg drikker meg kanakas hver dag heller da. Likevel er det gjerne alkohol som er det første jeg tenker på når jeg kommer hjem fra jobb. En del av meg føler nok jeg fortjener det etter en lang dag på kontoret. Da blir det gjerne f eks to øl og en halv flaske vin. Sånn at jeg får en liten buzz og føler meg vel. Det tok nok lang tid for meg selv å innse at dette var et problem for meg, nettopp fordi jeg ikke syns jeg drakk så fryktelig mye, og ingen på jobb hadde lagt merke til noe. For litt siden prøvde jeg å sette meg som mål å ikke drikke noe alkohol på en hel måned. Jeg holdt i litt over tre uker, så jeg greide det nesten. Den perioden jeg ikke drakk var vel da jeg innså hvor mye jeg faktisk tenkte på alkohol. Når jeg var ferdig på jobb, når jeg skulle møte venner, når jeg var i butikken eller skrudde på TV'en en kveld med middag. På en eller annen måte har jeg klart å implementere alkohol til utrolig mange settinger og situasjoner som ikke var naturlig for meg for noen år siden. Jeg søker gjerne alle slags tilbakemeldinger egentlig, men mest av alt tips til hvor jeg kan henvende meg til hjelp for dette. Jeg har vurdert AA, men tenker samtidig at mitt alkoholproblem kanskje ikke er stort nok for noe slikt. Jeg vil egentlig ikke sitte i en gruppe med godt voksne mennesker som har misbrukt alkohol i alle år og som ikke håndterer livet på noe som helst måte. Selvfølgelig ikke fordi jeg dømmer det, men jeg tror at utfordringene vi møter på vil være litt forskjellig. Anonymkode: 8c4f5...6ff 3
Blod Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 Kanskje det er nettopp det som kan hjelpe deg? Da får du høre historiene til de som ikke har klart å stoppe. Da får du se hvordan det kan gå hvis du ikke stopper nå. Kanskje det er motivasjonen du trenger? 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 Hvorfor tror du at du drikker? Føler du deg ensom når kvelden kommer? Begynner du å gruble? Blir du engstelig? Føler du deg tom? Jeg drikker fordi jeg liker følelsen av å være brisen, men hittil drikker jeg bare 2 ganger i uken. De andre dagene går jeg og venter på at drikkedagen skal komme. Noen ganger tar jeg en liten shot mellom drikkedagene for å holde ut. For min del handler det om at livet mitt er noe tomt og at alkoholen gjør at jeg har det veldig moro med meg selv. Hører på musikk og koser meg. Anonymkode: abce2...a9c 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 En kommentar til det siste du skrev: alkoholikere kommer i alle former, dersom du går på et AA-møte vil du bli overrasket over hvor "normale" de er. Alkiser ikke bare de du ser i parken midt på dagen med rødspritflaska. Har ikke vært på et møte selv, men venninna mi fortalte meg det. Jeg selv har drukket veldig mye tidligere. Nesten hver dag. Men tok meg sammen og nå drikker jeg "bare" hver fredag. Har fortsatt et alkoholproblem fordi jeg ikke klarer å stoppe inntaket når jeg først har begynt. Anonymkode: 53cc9...8d3 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 Det er ikke bare "gruppe med godt voksne mennesker som har misbrukt alkohol i alle år og som ikke håndterer livet på noe som helst måte" i AA. Det er sånne som deg også. Flere enn du tror. Alkohol er som alle andre avhengigheter, det trenger ikke å ta så lang tid å bli kvitt den men det er litt strevsomt. Fint at du er bevisst selv, det er første steget. Anonymkode: bea6e...d8b 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #6 Skrevet 8. juni 2017 Du har et alkoholproblem og du er heldigvis klar over det selv. Jeg synes AA høres ut som en god ide. Du må ikke tenke at ditt problem ikke er stort nok. Man trenger ikke drikke seg full hver dag for å være alkoholiker. Ingen kommer til å se rart på deg om du er med på møter. Det er garantert flere der som er i en lignende situasjon som deg. Det er ikke bare gamle fylliker som har drukket hele livet som er på slike møter. Jeg har besøkt mamma et par ganger da hun var innlagt på avrusingsklinikk. De som var der var utrolig hyggelige mennesker. Noen var unge, andre var gamle. Hadde jeg møtt flere av de på gaten, hadde jeg aldri trodd at de hadde sånne problemer. Anonymkode: c5dec...caf 4
applestories Skrevet 8. juni 2017 #7 Skrevet 8. juni 2017 Problemet for mange er ikke nødvendigvis å slutte å drikke, men å ikke begynne igjen. AA er ikke bare for de som ikke klarer å slutte, mitt inntrykk er at det er minst like mye for de som har klart det, men trenger støtte for å ikke begynne igjen. Det er derfor alkoholiker ikke er noe man "har vært", det er noe man er. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #8 Skrevet 8. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kommentar til det siste du skrev: alkoholikere kommer i alle former, dersom du går på et AA-møte vil du bli overrasket over hvor "normale" de er. Alkiser ikke bare de du ser i parken midt på dagen med rødspritflaska. Har ikke vært på et møte selv, men venninna mi fortalte meg det. Jeg selv har drukket veldig mye tidligere. Nesten hver dag. Men tok meg sammen og nå drikker jeg "bare" hver fredag. Har fortsatt et alkoholproblem fordi jeg ikke klarer å stoppe inntaket når jeg først har begynt. Anonymkode: 53cc9...8d3 Veldig enig i dette. På AA-møter er det mange som har høyere utdanning, en god jobb og et familieliv og som andre ikke ville ha tenkt har et alkoholproblem. Jeg synes AA høres ut som en lur idé, og ikke tenk på at alkoholproblemet ditt ikke er stort nok. Alkoholisme kommer i mange former, og det er ikke slik at man må være totalt ikke-fungerende i hverdagen for å kunne dra på slike møter. Anonymkode: 2b22a...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #9 Skrevet 8. juni 2017 Akkurat nå, applestories skrev: Problemet for mange er ikke nødvendigvis å slutte å drikke, men å ikke begynne igjen. AA er ikke bare for de som ikke klarer å slutte, mitt inntrykk er at det er minst like mye for de som har klart det, men trenger støtte for å ikke begynne igjen. Det er derfor alkoholiker ikke er noe man "har vært", det er noe man er. Det er kjempe viktig det du sier. Jeg hadde en mor som trodde hun var "frisk" etter å ha vært innlagt på avrusingsklinikk. Så hun dro ut fra avrusing og havnet rett tilbake på kjøret. Hun stoppet ikke å drikke før hun ble så syk at hun endte opp i koma. Nå har hun vært pleietrengende i snart to år og hun er bare 55 år. Jeg husker spesielt godt en mann som kom på avrusingsklinikken mens jeg var der å besøkte min mor. Han hadde vært tørrlagt i mange år. Men mens han var ute på byen med noen kompiser en gang, fant han ut at han skulle ta en øl. Det var alt som skulle til før han havnet på kjøret igjen. Anonymkode: c5dec...caf 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #10 Skrevet 8. juni 2017 Alle har sikkert sett flotte damer i fine klær, som handler øl midt i uken. Det eneste som avslører dem er deres " oppblåste" ansikt. Får alltid vondt av dem, der de går i siste nytt i klær, og pen frisyre, samtidig som de tydelig har et alkoholproblem som de sikkert gjør alt for å skjule. Ta drikkingen din på alvor TS, du føler deg sikkert lykkelig der og da når du drikker men veldig trist om du ender opp som dem, kan aldri tenke meg at de føler seg lykkelig når de craver for alkohol støtt og stadig . Anonymkode: 36f4b...39a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #11 Skrevet 8. juni 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du at du drikker? Føler du deg ensom når kvelden kommer? Begynner du å gruble? Blir du engstelig? Føler du deg tom? Jeg drikker fordi jeg liker følelsen av å være brisen, men hittil drikker jeg bare 2 ganger i uken. De andre dagene går jeg og venter på at drikkedagen skal komme. Noen ganger tar jeg en liten shot mellom drikkedagene for å holde ut. For min del handler det om at livet mitt er noe tomt og at alkoholen gjør at jeg har det veldig moro med meg selv. Hører på musikk og koser meg. Anonymkode: abce2...a9c Definitivt fordi jeg liker rusen. Rusen gjør jo også at jeg blir mye roligere, bedagelig og tilfreds. Så dersom jeg har en dårlig dag så drikker jeg nok mer, ja. Men hovedssakelig på grunn av alkoholrusen. Jeg skal se om jeg tør oppsøke et AA møte. Må innrømme det virker veldig skummelt på en måte. TS Anonymkode: 8c4f5...6ff
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #12 Skrevet 8. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Definitivt fordi jeg liker rusen. Rusen gjør jo også at jeg blir mye roligere, bedagelig og tilfreds. Så dersom jeg har en dårlig dag så drikker jeg nok mer, ja. Men hovedssakelig på grunn av alkoholrusen. Jeg skal se om jeg tør oppsøke et AA møte. Må innrømme det virker veldig skummelt på en måte. TS Anonymkode: 8c4f5...6ff Det er veldig forståelig, og dette er nok noe de fleste som har gått/går på AA-møter kan relatere seg til. Anonymkode: 2b22a...c0b 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #13 Skrevet 8. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Definitivt fordi jeg liker rusen. Rusen gjør jo også at jeg blir mye roligere, bedagelig og tilfreds. Så dersom jeg har en dårlig dag så drikker jeg nok mer, ja. Men hovedssakelig på grunn av alkoholrusen. Jeg skal se om jeg tør oppsøke et AA møte. Må innrømme det virker veldig skummelt på en måte. TS Anonymkode: 8c4f5...6ff Jeg skjønner at det virker skummelt. Kanskje det har noe med at man da innrømmer overfor andre at man har et alkoholproblem? Husk at alle andre som også er der fordi de har et alkoholproblem. De vil ikke dømme deg eller se ned på deg. Lykke til! Jeg håper virkelig du drar på møter og at du klarer å slutte å drikke. Anonymkode: c5dec...caf 1
Gjest Overrasket Skrevet 8. juni 2017 #14 Skrevet 8. juni 2017 Du har tatt det første, mest skumle steget. Du har vært ærlig mot deg selv. Bra jobbet!
Djungelvrål Skrevet 8. juni 2017 #15 Skrevet 8. juni 2017 Slik du beskriver deg selv og avhengigheten er du en alkoholiker så jeg ville kontaktet AA.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #16 Skrevet 8. juni 2017 Takk for at du deler historien din TS. Jeg er i en lignende situasjon som deg. Jeg drikker gjerne 4-5 dager i uka, hvor av en av dagene er ute på byen med mye drikke mens de andre dagene er en eller to øl. Jeg har i likhet med deg benyttet alkohol som belønning når jeg har kommet hjem fra en lang dag på jobb, fordi jeg føler jeg fortjener det. De siste ukene har jeg innført regel om kun to drikkedager, dette fungerer fint for meg så langt. Jeg har flere ganger tidligere i livet vurdert AA men har ikke tatt steget ut. Lykke til, håper du finner en løsning som passer deg Anonymkode: d9140...bf3
powpow Skrevet 8. juni 2017 #17 Skrevet 8. juni 2017 Jeg liker ikke å stemple noen som "alkoholiker", og det kan kanskje være uheldig å stemple seg selv som det. Men å innrømme at man har et alkoholproblem er nødvendig. Jeg synes du skal dra på et AA-møte, undersøke konsekvenser av et slikt alkoholinntak på sikt og lage deg en liste over grunner til å ta avstand. Ha alltid denne tilgjengelig, slik at når du får lyst til å drikke alene kan du se på den og minne deg selv på at du egentlig ikke vil det. 1
Gjest Hellandussan Skrevet 8. juni 2017 #18 Skrevet 8. juni 2017 Jeg tror du vil bli overrasket over hvor "dagligdagse" de fleste alkoholikere er.. Eller alkohol-avhengige. Jeg skaffet meg hjelp som 24-åring og har vært uten alkohol i 4 år. For å klare det bør du skaffe deg en behandler og samtalepartner som kan veilede deg og forstå, samtidig som du får høre i grupper at du ikke er alene og litt generell input i begynnelsen. En tenger ikke å legge deg inn på avrusning.. Utfordringene kommer i hverdagen og ofte er innleggelse utsettelse av problemet. Snakker bare ut ifra egne erfaringer. Det at du har en fast jobb og noe å fokusere på er kjempebra. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #19 Skrevet 8. juni 2017 Hvor mange alkoholenheter drikker du i uka? Anonymkode: 2152b...0f9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #20 Skrevet 8. juni 2017 Jeg er litt skeptisk til AA. Den greia med at "jeg er syk og maktesløs" tror jeg ikke nødvendigvis er det riktige for alle. For min del hjalp det i hvert fall bare å skjerpe seg. Ikke kutte ut alkohol helt, men bare si til meg selv at "herregud, det er Onsdag. Du trenger ikke øl" når jeg var på butikken. Det var litt vanskelig i starten, som det alltid er når man skal slutte med dårlige vaner, men det gikk helt fint. Anonymkode: f9227...e61 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå