Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker at det sikkert er flere som har vurdert eller vært vegetarianer, så man kan diskutere hvordan man kan gå frem eller tips om man vil finne en balanse eller bli det igjen, eller om man er vegetarianer som vil gi tips. :) 
Eller om folk lurer på hva vegetariansk går ut på, så kan man eventuelt spørre her. :) 
Helst uten å kalle noen morder for å spise kjøtt. :a034:

Tenker det sikkert er flere som er litt på midten slik som meg, så man kan prøve å ha et forum hvor man diskuterer det med respekt for folk såvel for dyr. :) 

Mitt bidrag;
Har vudert å bli helt vegetariansk igjen. 
Var det i ungdommen, 6 måneder, men det gikk ikke så bra for å si det sånt. Holdt på å sulte siden jeg ikke hadde penger og gikk på videregående. Og jeg klarte ikke få pengene ut av kantina, deler av leien på internatet gikk til kantinen og de var ikke akkurat gode til vegetariansk mat og manglet næringsinnhold, til å kjøpe egen mat så ble nødt til å gå over til kjøtt igjen. 

Det var en av de mest brutale episodene jeg har opplevd, når jeg spiste kjøtt igjen.
Magen min gjorde ufattelig vondt. Hadde ikke engang spist fisk, så 6 måneder uten noen form for kjøtt og egg... vel, en vegetarianer som har snudd burde vite hvordan det føles. 

Jeg har som sagt vurdert å bli helt vegetariansk igjen, men jeg har også lyst å spise kjøtt en gang i uken eller to og fokusere på dyrevelferd.
Sauer tenker jeg at er greit å spise siden de har gode liv, eller geit. Eller dyr som er blitt jaktet på siden de har levd fritt hele sitt liv og ikke går igjennom traumer som andre dyr kanskje lider. For min del er det litt vanskelig å vurdere hvilken retning jeg vil gå. Helt vegetarianer, eller delevis. Jeg tenker å prøve delevis siden jeg har vært på helt veien en gang før. Litt fordi jeg er nervøs for å ende i en situasjon jeg blir underernært fordi det ikke fines alternativer (helt ærlig). Dessuten. Jeg har lyst å spise pinnekjøtt hver jul, så jeg må opprettholde en form for balanse slik at jeg ikke blir avvent. Hørest sikkert smålig ut for en vegatiansk aktivist, men det er liksom hvordan jeg føler jeg burde gå frem. 

Noe jeg slitter med er å finne gode kjøttfrie pålegg. 
Jeg vet de liksom har noe på coop, men... det smaker motbydelig (ærlig talt). Jeg kan spise ost og rå løk, men det blir litt dramatisk og kjedelig i lengden (såvel som dårlig ånde), og tenker kanskje noen kan gi alternativer til pålegg? Foreløpig har jeg roastbiff og kylling fast, og prøver å tvinge meg til å like det vegetarpålegget men... vel... jeg takler ikke smaken. Er som å spise plastikk. 

Takk på forhånd for alle positive svar til både meg og andre :)  

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå på Pinterest og søk på vegetarian recipes. Et hav av enkle og veldig gode + næringsrike oppskrifter. Ja fokus på varierte retter, med mye smak. Da går du ikke lei og får i deg alt du trenger. Man skal ikke gå sulten på et vegetarisk kosthold. Det er ikke en slankemetode. 

Pålegg: jeg skyr alt som er erstatning for kjøtt. Peanøttsmør, peanøttsmør med banan eller bær/syltetøy, majones med egg og tomat på, most avokado, most avokado med egg. Eventuelt dropp brødet noen måltider og varier med havregrøt eller overnight oats (Pinterest). Spiser selv havregryn til frokost og middagsrester til lunsj. Baker også rundstykker av havregryn, frø, gulerot/squash og egg. Trenger ikke pålegg. Kjøpt godt brød når du først skal spise det. 

Er selv en fleksibel veganer, hvis det finnes noe slikt. Gjør så godt jeg kan, velger vegansk/vegetarisk på restaurant og lager slik mat hjemme. Spiser det jeg får servert borte. 

Anonymkode: 9ab09...bc0

• Liker 5
Gjest carmabell
Skrevet

Hummus på rista brød smaker helt fantastisk! Det gjør det uten at brødet er ristet også altså. Og så var det mange gode forslag over meg her. Smørost går også an å ha på. Sjokoladepålegg. Omelett som pålegg. Linsepostei. Bønnepostei. Sjekk ut feks veganmisjonen i kategorien pålegg :) 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå på Pinterest og søk på vegetarian recipes. Et hav av enkle og veldig gode + næringsrike oppskrifter. Ja fokus på varierte retter, med mye smak. Da går du ikke lei og får i deg alt du trenger. Man skal ikke gå sulten på et vegetarisk kosthold. Det er ikke en slankemetode. 

Pålegg: jeg skyr alt som er erstatning for kjøtt. Peanøttsmør, peanøttsmør med banan eller bær/syltetøy, majones med egg og tomat på, most avokado, most avokado med egg. Eventuelt dropp brødet noen måltider og varier med havregrøt eller overnight oats (Pinterest). Spiser selv havregryn til frokost og middagsrester til lunsj. Baker også rundstykker av havregryn, frø, gulerot/squash og egg. Trenger ikke pålegg. Kjøpt godt brød når du først skal spise det. 

Er selv en fleksibel veganer, hvis det finnes noe slikt. Gjør så godt jeg kan, velger vegansk/vegetarisk på restaurant og lager slik mat hjemme. Spiser det jeg får servert borte. 

Kan sjekke ut pinterest, men ser for meg at det er lit mye arbeid. 
Sliter litt så... har litt lite energi. Men liker å prøve oppskrifter når jeg er på top. :) 

Liker syltetøy på brød også. Og prøver havregrøt (er litt kjedelig selv med syltetøy derimot). Prøver også vegetariansk omelett til tider, men er ikke alltid jeg har energi til slikt om morgenen. Det er derfor pålegg som går raskt er noe jeg tenker er viktig for min del. Avokado har en skremmende smak for min del, men kan prøve. Tomat er alltid godt på skiver. :) 

Takk for svar. :) 

4 minutter siden, carmabell skrev:

Hummus på rista brød smaker helt fantastisk! Det gjør det uten at brødet er ristet også altså. Og så var det mange gode forslag over meg her. Smørost går også an å ha på. Sjokoladepålegg. Omelett som pålegg. Linsepostei. Bønnepostei. Sjekk ut feks veganmisjonen i kategorien pålegg :) 

Hummus? Kan prøve. ^_^
Må være forsiktig med ting med sukker i så kan ikke spise sjokoladepålegg. Trigger migrene, i tillegg til at jeg ikke tåler store mengder melk (derfor spiser jeg helst geiteost eller vegetariansk ost). Må være forsiktig selv med smør på ost. Glemte å nevne dette i hovedinnlegget, så beklager det. :( 
Har et vegetariansk sjokoladepålegg derimot, uten mye sukker, og har ikke fått migrene av den. :) 
Veganmisjonen skal jeg sjekke ut. :) 

Takk for svar. 

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Bananpannekaker med syltetøy eller bare med kanel er fantastisk frokost synes jeg, de lages uten sukker og du kan bruke kokosmelk istedenfor melk :) Jeg er ikke vegetarianer men spiser lite kjøtt fordi jeg rett og slett ikke liker det så godt, spesielt påleggskjøtt. 

Endret av Raindrops
Skrevet
24 minutter siden, Raindrops skrev:

Bananpannekaker med syltetøy eller bare med kanel er fantastisk frokost synes jeg, de lages uten sukker og du kan bruke kokosmelk istedenfor melk :) Jeg er ikke vegetarianer men spiser lite kjøtt fordi jeg rett og slett ikke liker det så godt, spesielt påleggskjøtt. 

Trur du man kan bruke mandelmelk eller soyamelk også? Eller er det nødt å være kokos? :) 
Har du oppskriften også? Har aldri prøvd bananpannekaker, så hadde vært spennende å prøve kanskje til helgen. :) 
Er ikke egentlig glad i kjøttpålegg selv, men vet ikke helt hva jeg kan spise til tider. :sukk:

Takk for svar

Skrevet

Blander du vegetarisk og vegansk litt? Tenker på kommentarer om eksempelvis vegetarisk ost og sjokoladepålegg.. 

• Liker 5
Gjest Raindrops
Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Trur du man kan bruke mandelmelk eller soyamelk også? Eller er det nødt å være kokos? :) 
Har du oppskriften også? Har aldri prøvd bananpannekaker, så hadde vært spennende å prøve kanskje til helgen. :) 
Er ikke egentlig glad i kjøttpålegg selv, men vet ikke helt hva jeg kan spise til tider. :sukk:

Takk for svar

Det vet jeg faktisk ikke, jeg har bare brukt kokosmelk og vanlig melk. Ellers så lager jeg det vel mest på slump egentlig :ler: Bruker én banan, ett egg, en dæsj melk, en teskje vaniljesukker og en teskje bakepulver, har deretter i grovmel til røren får en passe tykk konsistens. Jo modnere bananen er jo søtere blir pannekakene, så her er first price-bananer som ser litt slitne ut veldig innafor.

Denne oppskriften er sikkert grei, jeg bruker bare ikke havregryn fordi jeg får vondt i magen av det: http://www.godt.no/#!/oppskrift/2217/sunne-bananpannekaker

Jeg steker dem på svak varme, og strør kanel over før jeg snur dem første gangen. Omnom, nå fikk jeg lyst på bananpannekaker.

Skrevet

Følger tråden:strix:

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Raindrops skrev:

Det vet jeg faktisk ikke, jeg har bare brukt kokosmelk og vanlig melk. Ellers så lager jeg det vel mest på slump egentlig :ler: Bruker én banan, ett egg, en dæsj melk, en teskje vaniljesukker og en teskje bakepulver, har deretter i grovmel til røren får en passe tykk konsistens. Jo modnere bananen er jo søtere blir pannekakene, så her er first price-bananer som ser litt slitne ut veldig innafor.

Denne oppskriften er sikkert grei, jeg bruker bare ikke havregryn fordi jeg får vondt i magen av det: http://www.godt.no/#!/oppskrift/2217/sunne-bananpannekaker

Jeg steker dem på svak varme, og strør kanel over før jeg snur dem første gangen. Omnom, nå fikk jeg lyst på bananpannekaker.

Spennende :D 
Får lyst å prøve, har banan så kan bruke de som ser mest modne ut. :) 
Kan gjøre det i morgen, så får jeg noe å se frem til. :) 

Takk :) 

Skrevet

Frukt er godt som pålegg på brød. Brødskive/rundstykke med skiver av banan, eple, appelsin, grapefrukt eller druer er kjempegodt, veldig lettvint og gir mye energi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Drakan skrev:

Kan sjekke ut pinterest, men ser for meg at det er lit mye arbeid. 
Sliter litt så... har litt lite energi. Men liker å prøve oppskrifter når jeg er på top. :) 

Liker syltetøy på brød også. Og prøver havregrøt (er litt kjedelig selv med syltetøy derimot). Prøver også vegetariansk omelett til tider, men er ikke alltid jeg har energi til slikt om morgenen. Det er derfor pålegg som går raskt er noe jeg tenker er viktig for min del. Avokado har en skremmende smak for min del, men kan prøve. Tomat er alltid godt på skiver. :) 

Takk for svar. :) 

Hummus? Kan prøve. ^_^
Må være forsiktig med ting med sukker i så kan ikke spise sjokoladepålegg. Trigger migrene, i tillegg til at jeg ikke tåler store mengder melk (derfor spiser jeg helst geiteost eller vegetariansk ost). Må være forsiktig selv med smør på ost. Glemte å nevne dette i hovedinnlegget, så beklager det. :( 
Har et vegetariansk sjokoladepålegg derimot, uten mye sukker, og har ikke fått migrene av den. :) 
Veganmisjonen skal jeg sjekke ut. :) 

Takk for svar. 

Oppskriftene på Pinterest tar kort tid!det er det som er genialt begynte med dette når jeg selv var utbrent. Stort sett er oppskriftene 5 min kutting av grønnsaker, 2 min åpning og skylling av hermetiske bønner/linser etc,10 min småputring. Spise :) kan se om jeg finner noen gode å linke til. 

I havregrøten kan du ha mandler også. Smaker nesten som kake! Eller banan. Eller peanøttsmør. 

Vegetar er at du kan spise Melk, egg osv. Vegan er at du unngår alt som har med dyr å gjøre. 

Prøv også å tenke på alt du kan spise og gjøre fremfor alt du ikke kan. Blir morsommere sånn. 

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet
6 minutter siden, Drakan skrev:

Spennende :D 
Får lyst å prøve, har banan så kan bruke de som ser mest modne ut. :) 
Kan gjøre det i morgen, så får jeg noe å se frem til. :) 

Takk :)

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Her har du oppskrift på "blomkålkjøttdeig" som kan brukes i tacoen. Skikkelig enkelt seriøst 5 min arbeid og veldig godt. Raten av tilbehøret til taco bestemmer du selv. http://blog.fatfreevegan.com/2013/04/lentil-and-cauliflower-rice-tacos.html

Salat som er skikkelig mettende og smakfull. Litt mer arbeid med skrelling, men går fort http://thefirstmess.com/2015/07/01/moroccan-sweet-potato-sunshine-salad/

Gryterett http://www.abeautifulplate.com/vegan-cauliflower-potato-and-chickpea-curry/#comment-517888

Suppe til vinter og kalde dager http://littlespicejar.com/moroccan-sweet-potato-lentil-soup/?utm_source=bloglovin.com&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+littlespicejar/RQzi+(Little+Spice+Jar)

Indisk. Denne er et godt eksempel på at man kan droppe ingredienser. Har aldri brukt nøtteolje. Like godt https://naturallyella.com/red-lentils-and-spinach-in-masala-sauce/amp/

Bruker alltid bønner, kikkerter og linser fra boks. Har ikke begynt med å legge i bløt enda, men man kan spare noen kroner på dette. MEN. Vi her hjemme har vel aldri brukt så lite penger på mat noen sinne som etter at vi begynte med dette. 

Vi lager hele porsjoner og har rikelig med lunsj til dagen etter også. Eller to middager  hvis du er alene. 

Hvis det er noen mindre ingredienser du ikke har så bare hopper du over dem. Smaker like godt for det. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, FantasDick skrev:

Blander du vegetarisk og vegansk litt? Tenker på kommentarer om eksempelvis vegetarisk ost og sjokoladepålegg.. 

Jeg er delevis laktoseintolerant, og jeg får migrene av sukker :) 
Sjekk en nugatti boks og du vil se at det er omtrent bare sukker i boksen. Sjokoladepålegg har også melk i seg ofte så... ja. Derfor vegansk sjokoladepålegg :) 

3 timer siden, DobbelX skrev:

Frukt er godt som pålegg på brød. Brødskive/rundstykke med skiver av banan, eple, appelsin, grapefrukt eller druer er kjempegodt, veldig lettvint og gir mye energi.

Frukt høres interessant ut på brød. Takk for svar :) 

3 timer siden, powpow skrev:

Bra tråd! :) Jeg prøver å lage mest mulig vegetarisk/vegansk mat, hovedsaklig pga miljøet og helsa, men også med tanke på dyreforholdene. De nettstedene jeg liker best til å finne oppskrifter:
http://www.vegetarbloggen.no/
https://miasommer.wordpress.com/
http://www.veganmisjonen.com/

Gode linker. Tror jeg blir å følge de også. :) 
Takk for at du deler dem, er sikker at flere vil ha nytte av dem. :) 

3 timer siden, Raindrops skrev:

Meatish synes jeg forresten også er digg, iallefall i gryter og taco. Jeg sluttet plutselig å like kjøttdeig, og selv om jeg vanligvis ikke er så glad i kjøtterstatninger så synes jeg denne fungerer veldig bra: http://www.dagbladet.no/mat/kjottfri-kjottdeig---wow-for-en-smak/67373781

Uhhh. O_O
Kan sjekke det ut, men er ingen rema1000 nært meg. Spennende produkt. :) 
Lurer på hvordan det smaker. 
Takk for svar og sikker på at flere vil prøve det ut :) 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du oppskrift på "blomkålkjøttdeig" som kan brukes i tacoen. Skikkelig enkelt seriøst 5 min arbeid og veldig godt. Raten av tilbehøret til taco bestemmer du selv. http://blog.fatfreevegan.com/2013/04/lentil-and-cauliflower-rice-tacos.html

Salat som er skikkelig mettende og smakfull. Litt mer arbeid med skrelling, men går fort http://thefirstmess.com/2015/07/01/moroccan-sweet-potato-sunshine-salad/

Gryterett http://www.abeautifulplate.com/vegan-cauliflower-potato-and-chickpea-curry/#comment-517888

Suppe til vinter og kalde dager http://littlespicejar.com/moroccan-sweet-potato-lentil-soup/?utm_source=bloglovin.com&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+littlespicejar/RQzi+(Little+Spice+Jar)

Indisk. Denne er et godt eksempel på at man kan droppe ingredienser. Har aldri brukt nøtteolje. Like godt https://naturallyella.com/red-lentils-and-spinach-in-masala-sauce/amp/

Bruker alltid bønner, kikkerter og linser fra boks. Har ikke begynt med å legge i bløt enda, men man kan spare noen kroner på dette. MEN. Vi her hjemme har vel aldri brukt så lite penger på mat noen sinne som etter at vi begynte med dette. 

Vi lager hele porsjoner og har rikelig med lunsj til dagen etter også. Eller to middager  hvis du er alene. 

Hvis det er noen mindre ingredienser du ikke har så bare hopper du over dem. Smaker like godt for det. 

Mange fine oppskrifter :D 
Takk for svar

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppskriftene på Pinterest tar kort tid!det er det som er genialt begynte med dette når jeg selv var utbrent. Stort sett er oppskriftene 5 min kutting av grønnsaker, 2 min åpning og skylling av hermetiske bønner/linser etc,10 min småputring. Spise :) kan se om jeg finner noen gode å linke til. 

I havregrøten kan du ha mandler også. Smaker nesten som kake! Eller banan. Eller peanøttsmør. 

Vegetar er at du kan spise Melk, egg osv. Vegan er at du unngår alt som har med dyr å gjøre. 

Prøv også å tenke på alt du kan spise og gjøre fremfor alt du ikke kan. Blir morsommere sånn. 

Hum... kan bli litt mye. Akkurat nå er jeg slik at jeg knapt orker å skjære en skive fra et brød.
Er ikke det at jeg er utbrent, bare... andre ting. :) 
Har faktisk vurdert å skaffe meg en riskoker eller slowcooker for å sørge for at jeg får spist skikkelig til perioder når jeg er slik.

Mandler og slikt kan jeg prøve, alt som gjør at havregrøt smaker bedre er verdt et forsøk. :) 

Mat burde være morsomt ja. :D 
Har mange kokkebøker og slikt, synes det er gøy å gjøre nye ting. Lage dem til søte dyr/figurer f.eks. :) 
Har ikke hatt muligheten til å teste min nyeste kokebok enda uheldigvis 

Takk for svar :D 

Skrevet
53 minutter siden, Drakan skrev:

Jeg er delevis laktoseintolerant, og jeg får migrene av sukker :) 
Sjekk en nugatti boks og du vil se at det er omtrent bare sukker i boksen. Sjokoladepålegg har også melk i seg ofte så... ja. Derfor vegansk sjokoladepålegg :) 

Du skriver vegetariske oster og vegetarisk sjokoladepålegg, det er det jeg reagerte på - ikke sukker eller migrene. De fleste oster på markedet er vegetariske og jeg tror ikke jeg har hørt om sjokoladepålegg som ikke er passende for vegetarianere? Veganske oster og sjokoladepålegg er noe annet. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, FantasDick skrev:

Du skriver vegetariske oster og vegetarisk sjokoladepålegg, det er det jeg reagerte på - ikke sukker eller migrene. De fleste oster på markedet er vegetariske og jeg tror ikke jeg har hørt om sjokoladepålegg som ikke er passende for vegetarianere? Veganske oster og sjokoladepålegg er noe annet. 

Vil nevne at folk som kan skrive her sannsynligvis ikke vil vite forskjeller, så man burde ikke ta seg nær av slike småting. ;) 
Er greit om du vil informere andre om forskjellen på Vegetariansk og Vegansk, kanskje fiskaner også eller de som bare spiser kylling eller kjøtt (husker ikke hva de kalles). Noen folk er ikke så inn i forskjellene derimot, og jeg glemte meg litt av når jeg skrev. Ingen skadde skjedd? La oss gå videre, med mindre du vil ta litt tid å forklare forskjellene til andre som lurer?

Jeg kan nevne det jeg vet. 
Vegetariansk, spiser enda egg og slikt, men hovedfokus er grønnsaker.
Vegansk, bare grønnsaker. 
Fiskaner, spiser bare sjødyr og fisk (muligens hval og sel også), er ikke helt sikker om de spiser hval og sel derimot.
Og de som bare spiser kylling eller hvitt kjøtt? (beklager husker ikke hva det kalles)
Og de som spiser kun rødt kjøtt? (tror det var en slik gruppe også, og beklager at jeg ikke husker deres navn heler) 

Tror det er de gruppene som eksisterer innen matveien, derimot er jeg ingen ekspert på dette. :) 

Kanskje du kan forklare litt dypere om Veganere og hva det egentlig betyr og hva som generelt er årsaken bak matveien? :) 
Er sikkert mange som vil forstå det litt bedre fra en veganers perspektiv. 

Skrevet

Mitt problem er å finne pålegg som er salt istedet for søtt! Frukt er godt og sånnt men savner ting som har litt mer kjøttaktig smak. Hummus blir ikke helt salt nok, og synes det er vanskeligere å oppnå en sånn type smak når man ikke bruker smør.

Er vel det man kaller flexetarianer så ca en gang i mnd skeier jeg ut med en god skinke eller leverpostei. Men ellers kjører jeg fritt for kjøtt/melk/egg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...