Gå til innhold

Hvor mye skal en lærer i 80% jobbe? Barnetrinnet.


Leanfear

Anbefalte innlegg

Hei. 
Madammen skal begynne å jobbe i 80% stilling som lærer på 1-7 trinn. Hun ble lovet en dag fri i uka. Hvor mange undervisningstimer er det hun skal ha da? For det er jo vanskelig å si at en 80 prosent stilling betyr fri en hvilken som helst dag i uka siden antall timer man underviser pr. dag varierer. Og så kommer bunden tid og slikt inn i bildet også.. Det er ikke så lett å finne ut hva som er rett når det kommer til lærere som andre jobber. Vi ønsker jo at hun ikke skal jobbe mer enn hun skal. Eller er det noe jeg har missforstått?

Enlighten me please 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette går ikkje på antal timar som i andre jobbar. Du kan rekne ut antal undervisningstimar i 80% ut frå at 100% har 25 undervisningstimar i barneskulen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen har en lærer i 100% stilling undervisning hver eneste time hele dagen, hver dag. Så hvis kona di har en dag fri i uka, så er alle de andre dagene fulle. Med fulle undervisningsdager mener jeg den tiden elevene er på skolen. Noen dager slutter elevene tidligere enn lærerne, og da går resten av arbeidsdagen til kontorarbeid, møter osv.

Anonymkode: e995b...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På barneskolen har en lærer i 100% stilling undervisning hver eneste time hele dagen, hver dag. Så hvis kona di har en dag fri i uka, så er alle de andre dagene fulle. Med fulle undervisningsdager mener jeg den tiden elevene er på skolen. Noen dager slutter elevene tidligere enn lærerne, og da går resten av arbeidsdagen til kontorarbeid, møter osv.

Anonymkode: e995b...7a7

Dette stemmer ikke helt. Det kan kanskje være tilfelle på de minste trinnene men de har til gjengjeld kortere dager enn de høyere trinn.

Anonymkode: 23774...fa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun skal jobbe 80 % og ha en hel dag helt fri må hun nok regne med å være på jobb fra 8-16 de andre dagene. Vet ikke hvor mange undervisningstimer som tilsvarer 80 % på barneskolen, men det er kun undervisningen som er 80 %. Møter, etterarbeid, planlegging osv blir ikke redusert (så vidt jeg vet). Jeg vil tippe på 3-4 klokketimer med undervisning de fire dagene hun er på jobb, men jeg aner virkelig ikke

Anonymkode: 1c870...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% er ca 25-26 45 minuttersøkter. Så ca 19-20 økter. Og i tillegg noe møtetid/gråtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Leanfear skrev:

Vi ønsker jo at hun ikke skal jobbe mer enn hun skal. 

Dårlig utgangspunkt, by the way.... 

Kommunen her har klare reglar for kor mykje ein lærar skal jobbe. Det er retningslinjer for tid på skulen i tillegg til kor mykje tid ein lærar er forventa å jobbe i tillegg, f.eks heime eller etter møtetid på skulen. Alle lærarar får ein arbeidstidsavtale der slikt er spesifisert. Slapp av og rekn med at fruen kjem til å jobbe ein heil del. Slik er det å vere lærar. Og så er bonusen lange økter med avspasering i feriane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på antall undervisningstimer. Forberedelse, møter +++ kommer i tillegg, og hvor mye tid dette tar (dvs hvor mye hun må jobbe kveld/helg) kommer an på en mengde faktorer (fag, trinn, klasse, hvordsn hun jobber etc). 

Som lærer vil man stort sett alltid "jobbe mer enn man skal". 

 

Anonymkode: 2dc73...5f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er kontaktlærer får hun nedslag for det. Lærere har 43-timers uke, men noen dager er lengre enn andre, med bunden møtetid og teamssmarbeid. Arbeidstidsavtalen kommer til å vise detaljert hva timene hennes skal brukes til, men regn med at det blir mer enn disse. 8-16 er ganske usannsynlig første året, særlig i 80%. Min erfaring er at det er like greit å jobbe 100%, for du må uansett planlegge og gjøre litt etterarbeid for fridagen uansett, ordne opp i ting som skjer, komme ajour med beskjeder osv, rette, ta telefoner hjem og ordne opp i ting du ikke har sett selv. Det er urealistisk å sette opp start- og sluttidspunkt, særlig første året. Lykke til!

Anonymkode: 44702...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun regner med at hun må jobbe endel, men vi har 2 små barn og derfor ønsker hun heller å jobbe endel på kveldstid istedenfor å la ungene være i barnehagen unødvendig lenge. Det at lærere har ulik undervisningstid hver dag er jo ikke noe uvanelig og ikke en hemmelighet, ofte har skoler kortere undervisningstid fredager, eller andre dager. På grunn av møtedager, eller for at de skal få komme hjem tidligere siste dag i uka, dette må selvfølgelig jobbes inn ellers i uka noe som medfører dager som varierer i lengde og som igjen medfører varierende antall undervisningstimer. Derfor må det  jo være antall undervisningstimer man måler arbeidsprosent i, møter, forberedelse og oppfølgning kommer i tillegg uansett men dette er ting noen ønsker å kunne gjøre hjemme på kveldstid, noe som vi syntes er det beste for ungene nå som de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leanfear skrev:

Hun regner med at hun må jobbe endel, men vi har 2 små barn og derfor ønsker hun heller å jobbe endel på kveldstid istedenfor å la ungene være i barnehagen unødvendig lenge. Det at lærere har ulik undervisningstid hver dag er jo ikke noe uvanelig og ikke en hemmelighet, ofte har skoler kortere undervisningstid fredager, eller andre dager. På grunn av møtedager, eller for at de skal få komme hjem tidligere siste dag i uka, dette må selvfølgelig jobbes inn ellers i uka noe som medfører dager som varierer i lengde og som igjen medfører varierende antall undervisningstimer. Derfor må det  jo være antall undervisningstimer man måler arbeidsprosent i, møter, forberedelse og oppfølgning kommer i tillegg uansett men dette er ting noen ønsker å kunne gjøre hjemme på kveldstid, noe som vi syntes er det beste for ungene nå som de er så små.

Lærere har mye bunden tid. Selv om undervisningen hennes er ferdig kl 12 en dag, betyr ikke dette at hun kan dra hjem da og ta forberedelser og retting på kvelden etter at ungene har lagt seg. Hun vil være nødt til å være på skolen til et visst klokkeslett.

Så rekker man ikke over alt på den bundne tiden, og må jobbe på kvelden i tillegg. Ikke i stedet for.

Anonymkode: 2dc73...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til en viss grad opp til skolens ledelse og tillitsvalgte å fremforhandle skolens arbeidstidsordning. Men gjennomsnittlig tilstedeværelsesplikt i barneskolen er 33 timer/uke.

Anonymkode: 3e971...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lærere er 80% fordelt likt mellom de ulike "postene". 80% leseplikt, 80% bunden tid og 80% ubunden tid. 

Jeg har en tilstedeværelse på 33 timer i uka, hvorav 19 av dem er med leseplikt. Dersom jeg hadde jobbet 80%, hadde jeg hatt 26,4 timer tilstedeværelse med 15,2 timer leseplikt. 

Det som jeg ofte opplever er "vanskelig" med redusert stilling, er den tiden som er bundet opp til møter og annet. Her må man lage gode avtaler med arbeidsgiver. Hvis man er med på 100% av møter og andre aktiviteter når man jobber i en redusert stilling, "mister" man en del av tiden man har til egen disposisjon til for- og etterarbeid. I en 80% stilling skal man være med på 80% av møtene, men mange tenker ikke på dette, verken arbeidsgiver eller -taker. 

Anonymkode: 611a3...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og deltar man kun på 80% av møtene går man glipp av mye informasjon og viktige diskusjoner. 

Anonymkode: 3e971...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og deltar man kun på 80% av møtene går man glipp av mye informasjon og viktige diskusjoner. 

Anonymkode: 3e971...537

Kommer an på møtet, og andre faktorer. I år har jeg jobbet på et team hvor ukens faste teammøte har hatt 1-3 tilstedeværende, fordi andre bar vært borte på studier, har måttet være med på andre team fordi de jobber med elever på flere trinn, hatt møte med ppt/andre eksterne osv. Men finner en løsning, kanskje kan man være med på deler av de faste møtene også? På min jobb har vi faste punkter på hvert fellesmøte, før det som regel er et tema. Da kan man jo diskutere med rektor om man kan bruke tiden til eget arbeid framfor å være på foredraget om humler, for eksempel. Poenget mitt er at man må passe på tiden sin, for om man legger opp til 100%-løp på noen tidsplaner, kunne man nesten like godt hatt en full stilling. Min erfaring er at å jobbe redusert i skolen er utfordrende uansett, fordi det er så mye man må ta igjen når man først er på jobb. 

Anonymkode: 611a3...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir omtrent som å jobbe redusert i det private. Går man ned til 80% stilling, må man i realiteten gjøre unna 120% jobb på 80% lønn i stedet for på 100% lønn. For det er ingen som overtar noen av arbeidsoppgavene.

Anonymkode: 3e971...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...