AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #1 Skrevet 8. juni 2017 Jeg og ei venninne har planlagt å reise til London på mandag. Denne reisen planla vi i januar, og siden da har det vært to terrorhandlinger i byen. Den som var nå i helga satte en støkk i meg, og jeg bare lurer på hva dere tenker om det å reise til London nå? Man kan jo ikke akkurat forutsi noenting... Anonymkode: b8971...9af
Anglofil Skrevet 8. juni 2017 #2 Skrevet 8. juni 2017 (endret) Jeg skal selv til London om litt over en måned. Jeg tenker som så at jeg ikke skal la terroristene få vinne, derfor er det for meg en selvfølge å reise. Det er nettopp denne frykten de er ute etter å skape. Det er nå så, en annen ting er at det er vel nettopp nå det er er høy beredskap, så jeg føler meg egentlig relativt trygg på å reise dit. Har aldri opplevd London som utrygg, til tross for alt som har skjedd. Så viser jo disse terrorhandlingene også at man kan aldri vite på forhånd, men hvis man skal gå rundt og være redd har man latt disse terroristene vinne. Og det har jeg ikke tenkt til å finne meg i. Samtidig: det er mye mennesker i London, det er det ingen tvil om, og det går an å være litt føre var hvis man føler for det. Selv unngår jeg rushen (aller mest fordi jeg ikke liker så mye mennesker på en gang generelt sett, og det har sånn sett ingenting med terror å gjøre), og jeg unngår å gå alene i mørke bakgater. Men utover det må man nesten prøve å leve som normalt. Så skal det også sies at jeg opplever London generelt som trygg, bare de mistenker en bag eller lignende i f.eks tuben blir hele stasjonen stengt av (har opplevd dette selv et par ganger). Jeg opplever dem som ekstra vare for nettopp slike handlinger, og det er vel kanskje også terroristene gikk til angrep andre steder enn nettopp der. Men som sagt: man kan aldri vite, det kan skje når som helst og hvor som helst, det er dessverre realiteten. Jeg mener ikke å ta lett på de følelsene du har rundt dette. Jeg forstår godt at det satte en støkk i deg. Og ja, jeg syntes det var ekkelt at jeg var der rett før London-bombene i 2005, eller at jeg egentlig skulle vært på Utøya da AB slo til. Men flaks og tilfeldigheter gjorde at det ikke rammet meg direkte (ser man bortifra det faktum at jeg mistet en del venner 22. juli). Selvfølgelig er det ekkelt å tenke på, men det må man bare legge fra seg. Alt er tilfeldigheter, en bro kan dette i hodet på meg i morgen, men jeg kan ikke gå rundt å være redd, da blir livet ganske meningsløst til slutt. Mvh Yvonne Endret 8. juni 2017 av Yvonne 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #3 Skrevet 8. juni 2017 Jeg var også nylig i London - og tenkte litt på å ikke oppholde meg for mye i områder som er lette å nå for terrorister. Valgte buss i stedet for t-bane der dette gikk an. Men ellers lot jeg ikke terrorfaren prege reisegleden, heldigvis. Vi bodde i Marble Arch-området. Dette vil jeg unngå neste gang, heller komme meg til et koselig, engelsk pensjonat eller noe, trenger ikke være så sentralt. Ved Marble Arch er det svært mange fra Midt-Østen (et område som preges av restauranter med mat fra Midt-Østen, kafeer med vannpiper, butikker med importerte varer fra Midt-Østen etc). Dette har vært veldig hyggelig alltid, og jeg har likt meg godt her. Denne gangen, derimot, merker jeg at stemningen ikke er like god. De mannlige annsatte på hotellet (de i mørkt hår og skjegg) var bryske og mutte når vi var i kontakt med dem, i resepsjonen etc, og jeg følte at de så ned på oss da vi var noen av få kvinner uten niqab. Ikke noe smil å få når man skulle sjekke inn/ut eller spørre om kaffe til hotellfrokosten. De som jobbet på pubene rundt i dette området likeså. Det var ikke lenger en hyggelig kelner som spurte hvs vi skulle ha, men en mørk mann med skjegg som snudde ryggen til og lot som han ikke hørte. Neste gang i London skal jeg finne et annet område å bo i, som er mer kvinnevennlig... Anonymkode: a5bd3...5c7 1
Hedy Lamarr Skrevet 8. juni 2017 #4 Skrevet 8. juni 2017 Jeg skal også til London i sommer. Jeg er helt enig i det @Yvonne skriver, og vil bare legge til at det statistisk sett er mange ting vi utsetter oss for som er mye mer risikofylt. Sjansene for å bli utsatt for terror er mye lavere enn å bli rammet av en bilulykke, f.eks. Når jeg tenker slik blir det ikke så "farlig" å dra til London likevel. Håper du får en herlig London-tur, TS! 2
Gjest Overrasket Skrevet 8. juni 2017 #5 Skrevet 8. juni 2017 For å være litt kynisk, det har lenge, faktisk i flere år, vært økt risiko ved å dra til London. London har vært et veldig utsatt mål, og når du har vært der før i løpet av de siste årene har risikoen vært akkurat den samme som nå. Hva er forskjellen? Kun det faktum at det nå har vært et par tilfeller av terrorisme som har blitt realitet. Da lurer bevisstheten din deg til å tro at plutselig har London blitt så veldig mye mer farlig. Det er ikke noe mer farlig der nå enn det var i hele fjor, og hele året før, og hele året før der. Selv besøkte jeg Paris og andre deler av Frankrike i år. Det var litt av den samme problemstillingen, i lys av all terroren i Paris over de siste par årene. Men jeg dro, fordi jeg nekter å gå rundt og bære på frykt. Under dagene i Paris følte jeg meg faktisk veldig trygg, og jeg brukte ikke noe ekstra tankekraft på den økte risikoen. Jeg var overrasket over hvor hverdagslig og avslappende byen føltes. Hvis du fortsatt er urolig kan du vurdere å bruke flybillettene, men ikke dra inn til London. Lander dere på Heathrow? Ta direktebussen fra Heathrow vestover. Du kan ta buss til mindre steder som f.eks. Bath, eller rundt Bath (som Bradford-on-Avon eller Wells), eller ta tog og buss inn i Wales eller Cornwall. Lander du på Stanstead? Da kan du ta toget fra flyplassen nordover til f.eks. York, Scarborough og Whitby. Lander du på Gatwick? Da kan du f.eks. dra til Winchester, eller småbyer og landsbyer i ved kysten i Dorset.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #6 Skrevet 8. juni 2017 Takk for svar, dette var veldig betryggende for meg Og takk for tips! - ts Anonymkode: b8971...9af
Angelheart2 Skrevet 8. juni 2017 #7 Skrevet 8. juni 2017 Vi skal også til London i sommer og skal for første gang ha med oss de minste ungene. Jeg elsker London og har vært der mange ganger siden midten av 80-tallet. London har ALLTID vært utsatt for terrorangrep, bare at det er først de siste årene verden rundt har brydd seg om det (sikkert fordi det nå er muslimer som står bak og ikke gudfryktige katolikker....) På 80 og utover 90-tallet var det daglige bombetrusler i London og jeg husker det var helt vanlig at t-banen måtte kjøre forbi T-banestasjoner som var stengt på grunn av bombetrusler. Jeg har allikevel aldri følt meg spesielt utrygg i London. 4
Haugenjenta Skrevet 8. juni 2017 #8 Skrevet 8. juni 2017 Syns @Yvonne satte veldig gode ord på det Samboeren og jeg reiser ikke før i Oktober, moren min uttrykte litt bekymring, men det er som vi sa at vi kan ikke gå rundt å være redd for at noe sånt skjer, da må vi til slutt stenge oss helt inne og la være å gå ut. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #9 Skrevet 8. juni 2017 Tusen takk for svar! Det er klart at man ikke bør la disse fæle menneskene vinne, og jeg har jo selvfølgelig lyst til å reise. Det var veldig fint å få noen betryggende svar - ts Anonymkode: b8971...9af 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå