AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Basert på mye av det som skrives her inne, kan man jo få inntrykket av det. Virker som de fleste damene her inne sikler etter mannfolk som nesten kunne vært deres far. Er mannen mer enn to sekunder yngre enn dem selv, ja da er det ikke annet å gjøre enn å hive de på dør. Rene barnerovet det. Merkelig mentalitet. Handler det om forutinntatte tanker heller enn faktiske erfaringer? Anonymkode: 7185b...3e3
Uglems Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Jeg tenker også slik.. Jeg tror mye av grunnen kan være at det ligger biologisk i oss. Uansett hvor mye man fortrenger det, er det biologiske forskjeller mellom mann og kvinne. Jeg tror det ligger i en kvinnes natur å ville bli tatt være på, at vi ser etter en mann som er i stand til å forsørge oss, ta ansvar osv.. en av punktene som tilsier dette, vil da være alder som er et tegn på erfaring og lignende.. dette er selvfølgelig ikke gitt fasit, da samfunnet idag er en god blanding av det ene og det andre. Jeg sier heller ikke at dette erriktig..bare noe jeg tror 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 Nei ? ingen har noe med hvor gammel min partner er uansett, få som spør om alder når man har blitt voksen (25+) Anonymkode: 610c6...26c 1
Mr. Kilmister Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Tabu?! Herregud, vet du egentlig å hva tabu betyr? 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 3 minutter siden, Hemmingroad skrev: Tabu?! Herregud, vet du egentlig å hva tabu betyr? Ja. Vet du? Tydeligvis ikke. Tabu, forbud, forestilling om at en gjenstand, et begrep, en person eller en gruppe ikke må nevnes eller røres ved. Ordet kommer fra de polynesiske øyer hvor det betegnet noe hellig og urørlig. I norsk dagligtale blir tabu gjerne brukt om tema som alle i en kultur (eller en gruppe) er enige om at ikke skal omtales, eller om atferd som ansees som absolutt forbudt uten at noen stiller spørsmål ved det. Dersom noen setter spørsmålstegn ved tabuers berettigelse, møtes de ofte med aggresjon, sinne og sterk fordømmelse av de toneangivende i en gruppe eller en kultur. I noen grad har tabuer tjent som leveregler eller absolutte normer som har vært nyttige i et folkehelseperspektiv. Et eksempel på tabu er seksuell kontakt mellom søsken eller mellom foreldre og barn (incest). Da slik kontakt kan føre til graviditet og økt fare for genetiske sykdommer, er dette et tabu som medisinsk sett er rimelig utover de følelsesmessige komplikasjoner slik kontakt gir. Tabuer har ofte også hatt bakgrunn i erfaringer som har medført at visse typer atferd eller vaner måtte unngås. Eksempler er risikoen for trikininfeksjoner før kontroller mot dette ble innført. Risikoen førte til at visse religioner utviklet tabu mot inntak av svinekjøtt. Tabu mot seksuell kontakt med kvinner i forbindelse med menstruasjonsperioden kan føres tilbake til tidligere tiders kunnskap om økt infeksjonsfare hvis slik kontakt fant sted. Tabu kan imidlertid også tjene som beskyttelse mot å ta opp noe som er vanskelig, smertefullt eller skambelagt. Det kan gjelde for kulturer som sådan så vel som grupper, for eksempel familier eller enkeltindivider. Eksempler på tidligere tabubelagte emner som ble tatt opp i det 20. århundre er seksualitet og prevensjon. Helseopplysning sikter også i stor grad mot å bryte unødige tabuer som oftere tjener til å hindre forebyggende helsetiltak enn å fremme disse. Eksempler er omtale av alvorlige sykdommer som for eksempel hiv og alvorlige psykiske lidelser. Tabuer er ikke varige, men oftest tidsbestemte. Forfattere og kunstnere har hatt (og har fortsatt) en viktig samfunnsmessig rolle når det gjelder å utfordre tabuer og få en til å se dem i et nytt lys. Psykiatrisk behandling kan ofte innebære å sette navn på og utfordre tabuer i familier eller hos enkeltindivider som egentlig bare tjener til å vedlikeholde en uheldig funksjon eller tilstand. Det faktum at tabuer finnes i alle kulturer til alle tider tyder på at tabuer antagelig er nødvendig og en del av menneskelig kultur og vesen. Den tysk-britiske sosiologen Norbert Elias (1897–1990) er kanskje den som klarest har påpekt dette ved å vise hvordan for eksempel tabuer knyttet til nakenhet og seksualitet i andre halvdel av det 20. århundre riktignok gradvis ble redusert, men bare for i stedet å bli erstattet av andre tabuer knyttet til kroppen og kroppens funksjoner, slik som for eksempel tabu knyttet til defekasjon. Anonymkode: 7185b...3e3 4
Mr. Kilmister Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Vet du? Tydeligvis ikke. Tabu, forbud, forestilling om at en gjenstand, et begrep, en person eller en gruppe ikke må nevnes eller røres ved. Ordet kommer fra de polynesiske øyer hvor det betegnet noe hellig og urørlig. I norsk dagligtale blir tabu gjerne brukt om tema som alle i en kultur (eller en gruppe) er enige om at ikke skal omtales, eller om atferd som ansees som absolutt forbudt uten at noen stiller spørsmål ved det. Dersom noen setter spørsmålstegn ved tabuers berettigelse, møtes de ofte med aggresjon, sinne og sterk fordømmelse av de toneangivende i en gruppe eller en kultur. I noen grad har tabuer tjent som leveregler eller absolutte normer som har vært nyttige i et folkehelseperspektiv. Et eksempel på tabu er seksuell kontakt mellom søsken eller mellom foreldre og barn (incest). Da slik kontakt kan føre til graviditet og økt fare for genetiske sykdommer, er dette et tabu som medisinsk sett er rimelig utover de følelsesmessige komplikasjoner slik kontakt gir. Tabuer har ofte også hatt bakgrunn i erfaringer som har medført at visse typer atferd eller vaner måtte unngås. Eksempler er risikoen for trikininfeksjoner før kontroller mot dette ble innført. Risikoen førte til at visse religioner utviklet tabu mot inntak av svinekjøtt. Tabu mot seksuell kontakt med kvinner i forbindelse med menstruasjonsperioden kan føres tilbake til tidligere tiders kunnskap om økt infeksjonsfare hvis slik kontakt fant sted. Tabu kan imidlertid også tjene som beskyttelse mot å ta opp noe som er vanskelig, smertefullt eller skambelagt. Det kan gjelde for kulturer som sådan så vel som grupper, for eksempel familier eller enkeltindivider. Eksempler på tidligere tabubelagte emner som ble tatt opp i det 20. århundre er seksualitet og prevensjon. Helseopplysning sikter også i stor grad mot å bryte unødige tabuer som oftere tjener til å hindre forebyggende helsetiltak enn å fremme disse. Eksempler er omtale av alvorlige sykdommer som for eksempel hiv og alvorlige psykiske lidelser. Tabuer er ikke varige, men oftest tidsbestemte. Forfattere og kunstnere har hatt (og har fortsatt) en viktig samfunnsmessig rolle når det gjelder å utfordre tabuer og få en til å se dem i et nytt lys. Psykiatrisk behandling kan ofte innebære å sette navn på og utfordre tabuer i familier eller hos enkeltindivider som egentlig bare tjener til å vedlikeholde en uheldig funksjon eller tilstand. Det faktum at tabuer finnes i alle kulturer til alle tider tyder på at tabuer antagelig er nødvendig og en del av menneskelig kultur og vesen. Den tysk-britiske sosiologen Norbert Elias (1897–1990) er kanskje den som klarest har påpekt dette ved å vise hvordan for eksempel tabuer knyttet til nakenhet og seksualitet i andre halvdel av det 20. århundre riktignok gradvis ble redusert, men bare for i stedet å bli erstattet av andre tabuer knyttet til kroppen og kroppens funksjoner, slik som for eksempel tabu knyttet til defekasjon. Anonymkode: 7185b...3e3 Dyktig du😂
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Basert på mye av det som skrives her inne, kan man jo få inntrykket av det. Virker som de fleste damene her inne sikler etter mannfolk som nesten kunne vært deres far. Er mannen mer enn to sekunder yngre enn dem selv, ja da er det ikke annet å gjøre enn å hive de på dør. Rene barnerovet det. Merkelig mentalitet. Handler det om forutinntatte tanker heller enn faktiske erfaringer? Anonymkode: 7185b...3e3 De fleste, ikke alle, men de fleste kvinner i ung voksen alder 24-40 har ofte problemer med at fyren er yngre. Denne perioden kan kalles for en kritisk post-ungdommelige fase. En fase aktiv forbundet med å finne seg ektemake og familieforøkning. Men ettersom man har levd et par år av familielivet, og det går i dass av ulike grunner, så blir en del kvinner nødt til å fire ned på alderskravet for å få et større nedslagsfelt for en ny make. Hadde holdt til ved at mannen fortsatt SKAL være eldre kan det bli vrient. Spesielt for damene i 40 åra og opp. Du finner selvsagt også de kvinnene som klarer å se forbi at mannen er den yngre i forholdet. Anonymkode: 539d7...2eb
klompi Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 (endret) Hva?? Kjæresten min er tre måneder yngre enn meg. Ikke den største aldersforskjellen akkurat, men det er da ingen som rynker på nesa av det? Tror jeg? Endret 7. juni 2017 av klompi
Mr. Kilmister Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 3 minutter siden, klompi skrev: Hva?? Kjæresten min er tre måneder yngre enn meg. Ikke den største aldersforskjellen akkurat, men det er da ingen som rynker på nesa av det? Tror jeg? Selvfølgelig ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Kanskje, hvis dama er 50 og gutten 25. Men + - 10 år begge veier synes jeg er greit. Anonymkode: eec77...04a 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #11 Skrevet 8. juni 2017 Jeg er 40, han jeg driver med er 35, kan ikke si det plager meg i allefall. Ingen andre har reagert på det heller. Anonymkode: 183a7...31c 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #12 Skrevet 8. juni 2017 Ja, det plager meg faktisk. Vet at det er teit. Hadde jeg møtt en som var født samme dag hadde jeg bedt om klokkeslettet han var født og hadde han vært mer enn 5 min yngre så ville det vært helt feil. Kan være at jeg hadde endret mening om jeg møtte en jeg virkelig likte men yngre enn meg = instant turnoff. Anonymkode: d09d5...74a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #13 Skrevet 8. juni 2017 Det er virkelig ikke turnoff. Man faller for personligheten til et menneske, ikke hvor lenge det har vært her! Jeg kan godt falle for en yngre mann. Anonymkode: 6aa19...972 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #14 Skrevet 8. juni 2017 Bor du under en stein, eller hva? Nei, dette er ikke tabu. At det er flere kvinner som personlig foretrekker eldre eller jevnaldrende (som da også kan være litt yngre) menn er jo en annen sak. Men personlige preferanser har ingenting med tabu å gjøre. Man kan fint ønske seg en mann som er noen år eldre samtidig som man ikke har noen problemer på generell basis med forhold der den kvinnelige part er eldre. Anonymkode: 45ffc...5c3
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2017 #15 Skrevet 8. juni 2017 2 timer siden, klompi skrev: Hva?? Kjæresten min er tre måneder yngre enn meg. Ikke den største aldersforskjellen akkurat, men det er da ingen som rynker på nesa av det? Tror jeg? Kjæresten min er noen måneder yngre enn meg også. Og jeg blir ertetatt forv det av kjente og ukjente. Så det er nok fortsatt litt tabu for noen. Jeg har venner med noen års aldersforskjell og noen av de vil helst ikke si alderen fordi de ikke orker reaksjoner.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #16 Skrevet 8. juni 2017 Jeg synes det har blitt ganske vanlig med aldersforskjell også den veien. Mange par i dag der han er den yngste, kjenner flere par selv, og de virker lykkelige med det valget de har tatt. Tror det er viktig å gjøre seg opp sin egen mening, uten å tenke på hva andre synes. Det er deres liv, andre får passe sine egne saker. Forutsetter nå at folk er voksne, har ikke noe inntrykk av at det er stor forskjell på en på 30 og en på 40. Anonymkode: 14178...4fc 2
emilie123 Skrevet 8. juni 2017 #17 Skrevet 8. juni 2017 Vet om flere par hvor kvinnen er eldre enn mannen. Har aldri reagert på det. Har en bekjent hvor mannen er 7 år yngre enn kona. Hvis en skal tenke på å bli gamle sammen så må jo det være perfekt aldersforskjell da kvinner statistikk lever lenger enn mannen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #18 Skrevet 8. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste, ikke alle, men de fleste kvinner i ung voksen alder 24-40 har ofte problemer med at fyren er yngre. Denne perioden kan kalles for en kritisk post-ungdommelige fase. En fase aktiv forbundet med å finne seg ektemake og familieforøkning. Men ettersom man har levd et par år av familielivet, og det går i dass av ulike grunner, så blir en del kvinner nødt til å fire ned på alderskravet for å få et større nedslagsfelt for en ny make. Hadde holdt til ved at mannen fortsatt SKAL være eldre kan det bli vrient. Spesielt for damene i 40 åra og opp. Du finner selvsagt også de kvinnene som klarer å se forbi at mannen er den yngre i forholdet. Anonymkode: 539d7...2eb Noen ganger (alt for ofte) så leser man de merkeligste greier her på kg. Dette her var virkelig noe av det mest skrudde jeg har lest. I min verden så er det helt klart ja til yngre menn. Jeg synes menn ofte blir så satte og gubbete, så menn på min alder har aldri vært særlig attraktivt. Alltid likt mine menn yngre enn meg. Jeg har heller aldri brydd meg hva folk sier om det. Jeg har heller vært stolt av min kjekke unge mann Anonymkode: 24d51...315
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #19 Skrevet 8. juni 2017 Jeg har en kjæreste som er 6 år yngre enn meg, og jeg opplever at det er litt tabu. Veldig mange kommenterer det, ofte på en måte jeg synes er veldig behagelig. Jeg liker ikke å bli kalt cougar eller milf. Anonymkode: 7821c...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå