Gå til innhold

Hasj


Lazy

Anbefalte innlegg

Enig.. :D

Er fullstendig klar over at noen får problemer med hasj, og går over til sterkere stoffer (selv om jeg også betviler at dette tallet er så høyt som 85 %) men disse som får problemer får nok disse uansett om cannabis er legalisert eller ei.

If there is a will there is a way..

Frk. Busybody :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er litt fakta-informasjon til dere som forsvarer legalisering av hasj......

http://www.mot-narkotika.no/hasj.html

http://www.fmr.no/diverse/psykiske-endring...ger-071296.html

http://www.fmr.no/mr/6417.html

Jeg sliter med å finne tilbake til stedet jeg leste at 85% av jevnlige brukere av cannabis før eller senere vil prøve sterkere stoffer. Kommer tilbake til kildehenvisning når denne er lokalisert.

10na :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Aha...så det dreier seg om JEVNLIGE brukere av hasj!!!

Litt avhengig av hvordan dette defineres så kan det selvsagt hende at hele 85% før eller senere prøver hardere stoffer.

Men da tror jeg at mange av dem som tar seg en joint i ny og ned faller ut av den statistikken. Og da er ikke lenger 85% et representativt tall i forhold til "de store massene" som bruker hasj fra tid til annen.

Forøvrig så tror jeg at avhengighet, enten det er alkohol eller annet, er særdeles individuelt. Noen er rett og slett mer disponert for denne typen avhengighet. Når det gjelder alkoholisme så har jo forskning påvist at dette til en viss grad kan være arvelig, og da er det jo all grunn til å være forsiktig dersom man har dette i familien.

Hvordan det forholder seg med narkotiske stoffer er jeg usikker på, men som sagt tror jeg at man til en viss grad er mer eller mindre pre-disponert, i tillegg er nok miljø en kritisk faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal ta lett på bruken av hasj nei! At noe forskning viser at det ikke er farligere en alkohol, mulig! Men kanskje vi ikke skal ta så innmari lett på alkoholbruken heller da?

at Hasj ikke er fysisk vanedannende, bare psykisk.... tror dere DET er noe bedre?? Jeg tror det er en ganske stor andel av de som røyker vanlig tobakk, som ved sjekk ville vist seg at hovedsaklig var psykisk avhengig! DET gjør ikke at man er mindre avhengig av stoffet! (Jeg er en av dem som selv kun er psykisk avhengig av nikotin, og jeg kan fortelle at det ikke føles mindre avhengig av den grunn!!!)

etter min mening, bør vi være yderst forsiktig med å legalisere ting kun fordi vi hittil ikke har klart å bevise at man lett blir narkoman av det!

man blir ikke aggresiv ser jeg flere sier, og det er mulig det! Men i samme slengen sies det at man mister hemninger, gjør ting man ikke ville gjort om man ikke var påvirket, "har det gøy"....

Vel, noen har andre meninger om hva som er gøy en jeg liker! Noen kan i rus synes det er sinnsykt artig å se om bilen treffer en dersom man spretter fort inn og ut i veien! Noen synes det er sinnsykt artig å se om kameraten får vondt dersom han slår ham i hode med en øks.... "ser jo skikkelig kuuuult ut på film..."

Noen blir så enkle at de finner det ustyrtelig artig å ligge en hel kveld å telle prikker i taket... og noen bare fniser!

Med så mange forskjellige ideer om hva som er "gøy", synes jeg vi skal tenke litt lenger en at "jeg takler det jo!" Vel, alle er ikke like heldige! Og det er de som blir farlige!

At disse menneskene også ville blitt farlige dersom de drakk alkohol istedenfor å røyke hasj, er mulig sant! Men det gjør jo ikke hasj-rusen annerledes?

Kanskje flesteparten av de som røyker hasj blir uskyldige lam, kanskje det på ett tidspunkt blir legalisert, men jeg for min del synes det skal undersøkes enda lenger under lupen før man bare kjører på.

"ha det gøy" sier dere.... er hasj eller alkohol liksom måten å virkelig ha det gøy på? Er det å bli "dum" eller hemningsløs på grunn av rus eneste eller beste måten å ha det gøy på?

(tror jeg har blitt for gammel jeg! og det i en alder av 28 år da gitt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Aline selvfølgelig....... vi setter folk som røyker bønne i fengsel... da løøøøøøser alt seg....

jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har jeg skrevet at alt løser seg ved å sette hasj-røykere i fengsel?

Hvor har jeg skrevet at vi skal sette hasj-røykere i fengsel?

Det jeg skriver er at jeg ikke synes vi bør se så innmari lett på det som mange gjør!

Jeg skriver at jeg mener vi har for liten sikker oversikt over skadene og hva ellers det kan føre med seg til at vi bør legalisere det enda!

Kan du da, med sikre kilder, motbevise det jeg sier? At det er trygt og godt å røyke ivei uansett? Løser DET alle problemene tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10na

Men hvis en person som setter grensen ved hasj ikke lenger får samme virkning av den mengden han/ hun vanlighvis tar, betyr ikke det nødvendighvis at andre narkotiske stoffer blir involvert.

Da blir vel heller mengden hasj regulert.

Og hvis man røker en joint eller to i uken, så vil det ikke være behov for å øke mengden med det første.

Jeg mener at i moderate mengder, som med alt annet, er ikke hasj skadelig.

Når man røker hasj så mister man ikke hemninger som man gjør med alkohol. Man får ikke black out og gjør ikke dumme ting som man angrer på dagen der på. Man bråker ikke med andre og man blir ikke syk dagen der på.

(moderate mengder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morlock, jeg foreslår at du tar en titt på linkene jeg la til i et tidligere innlegg her i denne debatten. Les, og du vil se at "jeg tror" påstandene dine faller mellom to stoler og her helt uten hold og fakta.

Problemet når en person som røyker cannabis ikke lenger oppnår samme virkning ved bruk at dette stoffet, så er det en særdeles stor overhengende fare for at vedkommende vil prøve sterkere stoffer - uavhengig om personen i utgangspunktet hadde satt grensen ved hasj.

Du kan jo t.d. spørre hvilken som helst hard narkoman om hvilke stoff han/hun startet sin "karriere" med......... du får neppe til svar at "joda, jeg startet med heroin"........... de aller aller fleste starter med cannabis. Du kan jo i samme slengen spørre om hvorfor de gikk over på hardere stoffer.......... og så kan du jo høre med de om de hadde som mål å bli heroinist da de startet med å røyke hasj. Du får garantert til svar at grunnen til at de idag går på f.eks heroin er at hasjen mistet sin virkning etterhvert, og at joda, de var fast bestemt på at grensen gikk ved dette uskyldige narkotikumet.........hasj....!!!!!

10na :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline.... hehe... jeg skjønner det kan være noenganger vanskelig å forstår enkle ting... hehe...

1 Dersom hasj er forbudt, må man ha noen sanksjoner.

2 Hvilkene sanksjoner er det man har for at folk ikke skal røyke hasj?

3 Det må være fengsel/bøtelegging.

4 Fordi, dersom hasj IKKE hadde vært forbudt så hadde mennesker SLUPPET å havne i fengsel

5 Skjønte du hva jeg mente nå?

Å være imot legalisering er det samme som å være for fengsling.

Man kan ikke vri det ut i noe annet...

Waco

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10na

Jeg sier ikke atundersøkelsene tar feil.

Det jeg sier er at man bør nødvendighvis ikke bli misbruker av tunge, narkotiske stoffer selv om man røyker hasj.

Jeg røyker hasj i ny og ne og har ikke tenkt å begynne på heroin.

Det er ikke hasjens skyld at folk blir narkomane.

Hvis man fjerner hasjen vil folk fortsatt bli narkomane.

Jeg tror heller vi må fokusere på forebyggende arbeid og kontroll av class a droger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10na

Og hvis du spør en narkoman hva han/ hun startet sin karriere med, vil svare være alkohol. Og jeg snakker ikke om å legalisere hasj. Jeg snakker om å avkriminalisere. Du vet, slik som 96% (hjmmebrendt) er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

waco: så alle som blir tatt for å ha røyket hasj (er det egentlig så mange?) blir satt i fengsel?

Ikke rart fenglsene våre er fulle!

eneste måten å bli straffet på er ikke fengsel!

Det finnes "grader" av straff, som står i forhold til "forbrytelsen".

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensa heller, men alle som gjør det og blir tatt havner ikke i fengsel fordet!

Hvorfor skal hasj legaliseres spurte jeg deg, kan du svar på det?

Er det noe sted funnet forsker-bevis på at hasj ikke er skadelig? eller har skadelige virkninger under rus?

Og i tilfelle så kunne jeg tenkt meg å sett disse undersøkelsene! Kan du vise meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hasj burde legaliseres?

Fordi jeg liker å røyke hasj.

Trenger du noen bedre argumenter enn at du vil bestemme over mitt liv og hvordan jeg ruser meg?

Er ikke det en privatsak?

Waco

Andre argumenter er, slippe å frykte narko-razzia, slippe å bli kjent oppe i rumpa hver gang man havner på glattcelle, slippe å være utelukket til visse utdannelser/yrker, kunne reise hvor man vil i verden uavhenging av hva slags rus man foretrekker, slippe å bli ransaket på åpen gate under risiko å være i besittelse av noe rusfrembringende, slippe å ha navn på rullebladet, slippe å være redd for at telefonen din er avlyttet, slippe å frykte at en kar du møtte tilfeldig for fjorten dager siden tyster på deg, slippe å få narkobikkjer på besøk fordi at en nabo er sur på deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10na

Og hvis du spør en narkoman hva han/ hun startet sin karriere med, vil svare være alkohol. Og jeg snakker ikke om å legalisere hasj. Jeg snakker om å avkriminalisere. Du vet, slik som 96% (hjmmebrendt) er.

Morlock, dersom du spør en narkoman hva han/hun starten sin karriere med, så vil svaret være cannabis kjære deg. Forresten, dokumentasjon for dette finner du i de tre linkene jeg har lagt inn her tidligere....... som du tydeligvis ikke har lest.

Til informasjon, 96% finnes både i lovlig og ulovlig utgave - altså ikke bare som hjemmebrent.

Hvorfor skal hasj/cannabis avkriminaliseres når det er dokumentert gang på gang skadevirkningene av dette?? Og hva er forskjellen på å legalisere og avkriminalisere i denne sammenheng????? "cannabis er det sunneste du kan tilføre kroppen din, men det er forbudt å bruke det"...... blir liksom en smule feil det da.....

For min del så kunne alkohol og tobakk vært forbudt (ja jeg røyker - og nei jeg drikker ikke).

10na :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hadde du jo bare forklart det slik for politikerne våre, så hadde det sikkert blitt legalisert med en gang vennen!

Seriøst god og slående argumentasjon! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er besynderlig å legge merke til..... hvordan enkelte mennesker reagerer.... når dem innser at.... kampen mot narkotika er tapt.....

kattepus, det er vel ikke bare min virkelighet jeg beskriver nå, er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco :

Er omgivelsene for slemme for deg? Er det for vanskelig for deg å røyke tjall i fred ? Kan du ikke bare gi f... i misbruket ditt da ? Eller flytte til Nederland ? Der har vel du ditt fristed.

P.S : Du må alltid dra inn din diskusjon om fengselsstraff. Nå er vi lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nei dessverre Waco, det er ikke bare din virkelighet du så lavpannet beskriver. Beklageligvis er nevnte virkelighet en beinhard realitet for flere skadeskutte mennesker rundt om i det ganske land.........

God bedring

10na :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en må gå igjennom så mye dr... som Waco sier, er det ikke bedre å kutte det ut da ? Er det virkelig verdt det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...