Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Nathalie
Skrevet

Hasj er faktisk ikke så mye mer skadelig enn alkohol, så enten så får vi forby alkohol også, ellers så får vi leaglisere hasj....

...nei, så enkelt er det nemlig ikke...

Det er greit nok at det ikke er særlig mer skadelig, men jeg synes det er litt skummelt å tenke på at det skulle bli mulig å få tak i hasj helt lovlig.. Vil det ikke bli enda mer utbredt da?

Eller kanskje det blir mindre av det, fordi det ikke er så spennende da?

Det har jo gått ganske bra i andre land som har legalisert det...

Vi kan diskutere opp og ned om dette her, men vi blir aldri enige likevel..

Skrevet

10na

Det finnes hundrevis av dokumentasjoner. Jeg har lest en del av dem. Man har blandt annet funnet ut at det er trygger å kjøre bil når man har røyket hasj enn når man har drukket alkohol. ( ikke det at man skal kjøre bil i beruset tilstand)

Cannabis har smertestillede effekt o.s.v.

Jeg bare mener at tiden er moden for å godta hasj på lik linje med alkohol.

Forskjellen på legalisering og avkriminalisering.....tja, er det avkriminalisert så vil ikke politiet bruke så mye tid og resurser på den vanlige brukeren. Du får ikke 2000 kr i bot for å røyke en joint.

Hva tror du vil skje som ikke allerede har skjedd, hvis hasj blir avkriminalisert?

Skrevet

Morlock, alkohol har også smertestillende effekt..........

Hvis du sjekker dokumentasjonen min, så kan du der bl.a. lese at det faktisk er "farligere" å kjøre bil i cannabisrus enn i alkoholrus.

Dersom hasj hadde blitt avkriminalisert ville bruken øket dramatisk, flere ulykker (både i hjem, trafikk og arbeidsplass), flere barn ville blitt satt til verden med alvorlige skader, dramatisk økning i antallet tunge narkomane....... bare for å nevne noe.

10na :)

Skrevet

Jeg er egentlig i mot legalisering av hasj. Synes det skremmer litt å se hvilken holdning enkelte har til et stoff som i alle år har blitt betegnet under narkotika.

Jeg synes signaleffekten er litt vesentlig her, jeg.

Nå er jeg et nokså lovlydig menneske som tar meg et og ti glass vin i ny og ne, men holder meg rusmidler som er ulovlige. Skal innrømme at jeg ikke kan snakke av egen erfaring når det gjelder virkning etc, da jeg aldri har prøvd noe som klassifiseres som narkotika. Men på en annen side, hadde dette vært lov i min ungdom vet jeg ikke om jeg hadde vært så blank på erfaring.

Det ville da vært færre argumenter mot å prøve dette. Og hva er da poenget? Er målet å få flere til å prøve dette? I så tilfellet hvorfor.

Dette med om en går over på sterkere stoffer kan en diskutere til en blir grønn i trynet. Noen føler behov for å gå videre og andre ikke, hvorfor kan vel ingen med sikkerhet si. Men jeg mener likevel at risikoen er der, dette var jo ikke farlig, hvorfor ikke utvide litt?

Se bare på nikotin. Spør dem som er avhengige av nikotin i dag, da de begynte hadde de full kontroll over forbruket. Røyket kun i helga, så blei helga utvida fra mandag til torsdag, tilslutt røyker en hver dag, og plutselig så er det nikotinen som bestemmer over deg og du ha ikke kontroll lenger. Og dette mine venner vet jeg alt om.

En annen ting jeg synes er skummelt med hasj i forhold til alkohol er poenget en kom med lenger oppe. En blir ikke syk dagen etter av det. Det er vel kansje det som holder forbruket av alkohol nede hos de fleste. Vi kan ikke ta oss en fest når vi vil, for da kan vi risikere en skikkelig blemme dagen etter. I tillegg må en redusere inntaket for å kunne kjøre bil på jobb dagen etter.

Dette er momenter en ikke trenger ofre en tanke når det gjelder hasj. En kan røyke hver dag hele uka, og likevel funger på jobb dagen etter. Det synes jeg er skummel.

Hvordan vi skal håndheve et forbud, er en stor diskusjon i seg selv. Men Waco, du får nå slå av litt for kjensfolk. Hvis du har for vane å bli behandlet slik bør du ta dette opp med myndighetene, for slik skal det ikke være, og dette nekter jeg å tro er vanlig praksis kun for å lete etter hasj. Kanskje det er så enkelt at du burde la være å havne i glattcelle, telefonavlytting er forbudt i Norge hvis en ikke vet om det selv. Vi lever i Norge Waco ikke i gamle Sovjet.

Ha en fin rusfri dag

Skrevet

Morlock...... :ler: unnskyld meg, men den kildehenvisningen din må uten tvil være skrevet av et skikkelig dophue...........

Det er de uten tvil dummeste argumentene for å bruke cannabis, uten tvil. Dessuten, henvisningene mine er resultat av årelang forskning av fagpersonell......... som river hele henvisningen din i fillebiter.

Nei, dette var morzomt

10na :)

Skrevet

10na

Forkjellige rapporter kommer frem til forskjellige ting. En dag er cannabis farlig, en annen dag ikke.

At avkriminalisering av cannabis vil øke antallet tunge narkomane....det tar jeg stor avstand fra.

Oslo er en av de byene i Europa som har flest narkomane i forhold til innbyggere. Kan det være forde vi fører helt feil narkotika politikk?

I Nederland er det lovlig med cannabis.

I Norge er det flere tunge narkomane...

Skader i hjemmet? Hva mener du med det?

At en far banker opp sine barn etter en joint?

Ulykker på arbeidplassen??

Hvis man skal legge hasj på lik linje med alkohol, vil det da værer regler å følge!!

Det er ikke lov å drikke på jobb, eller på veien.

Man ville fått et mer kontollert forbruk på noe som alikevel foregår.

Man (gud forby) kan kreve skatter og avgifter av salg.

osv osv

Tror du ikke folk kjører i hasjrus i dag?

Skrevet

Viking, jakten på narkotika har overgått narkotikakriminalitet i seg selv.

Er ikke politiet for å hjelpe?

Dersom du har innbrudd så kan det ta lang tid før snuten kommer.... men hvis det er et minimum av dop i leiligheten din, så kommer dem straks!

Jeg vet ikke om politiet avlytter telefonen min, det eneste jeg vet er at de PLUTSELIG har kommet for å dra meg ned på avhør.... først glattcelle...sjekke stumpen...deretter avhør neste dag.

Politiets metoder når det gjelder å søke etter dop, er nok ikke så ulik stasi og kgb virkemidler. (sjekk av kroppens hulrom, søke gjennom telefonlista på mobilen din, lete i sengetøy etter dop, skru fra hverandre sofa, la bikkjer snuse på badet ditt)

Skjønner dere ingenting? Jakten på narkotika har blitt en parodi. Det er rett og slett meningsløst å bruke så mye ressurser på å jakte dop istedet for behandling av tunge narkomisbrukere.

Waco

Regner ikke med at dere skjønner noe som helst allikevel.

Skrevet

10na

Og har det forekommet deg at på grunn av lovgivningen i dag, må man faktisk oppsøke de kriminelle miljøer som selger harde narkotiske stoffer for å kjøpe hasj?

Skrevet

Morlock, det ække vits, Tina vil ikke forstå. Hun klarer ikke å se at menneskets rett til å selv ruse seg overgårs andre menneskers rett til å sperre meningsmotstandere inne.

Tina og Viking.

Hva synes dere er en passende straff for meg som velger å ruse meg?

Skrevet

10na:

Skjenk en psykopat full, og du har en tikkende bombe ute og går. sånn er det bare. Noen hasjdebatt er imedlertidig umulig å føre med deg da du vet NULL om Cannabisplanten!!!

Morlock:

Endelig en god link. Håper folk tar seg tid til å lese NORMAL´S sider.

Ellers håper jeg alle har en nydelig dag.

madss

-som synes denne røde, ferske libanen er helt sinnsyk. Den skulle du prøvd Waco!

Skrevet

Hehe.... får vel gå ut en tur nå da... se på plantene og været...

Skrevet

Jeg blir ikke helt enig med meg selv når det spørsmålet legalisering av hasj. Folk røyker jo uansett, fra ung alder. Det er jo stor forskjell da, på å røyke hver dag eller bare et par ganger i måneden for å slappe av og koble ut. Det kan jo være deilig i denne stressende verden, har gjort det selv noen ganger.

Det blir som med alkoholen, så lenge man har kontroll og begrenser bruken går det som regel bra.

Jeg tror alkohol fører til flere skader og ulykker. Mange som blir utrolig voldelige og hissige i fylla. Har sett for mange slåsskamper ute på byen. Kanskje alle heller burde røyke, så blir det litt fredeligere? :kul:

Skrevet

Dette var vel egentlig ikke en debatt om narkotikapolitikken til å begynne med, men...

Tydelig at enkelte debatter blir man aldri ferdig med. Har vel diskutert denne saken med deg tidligere, 10na.Tydelig at du sitter med de samme gamle holdningene...Og da mener jeg gamle, i den form at mye ny informasjon har kommet bare siste tiden.

Ta feks. trappetrinnsteorien. Eldgammel! Og ja det stemmer nok at det har vært slik. Men idag drar ungdom på fester, mange introduseres for dop for første gang i form av partydop:amfetamin,ekstasy,kokain mfler. Det er ikke lenger in å være på fest og røyke hasj og være stein.

Det er mye skremselspropaganda ute og går. Mye av det er sant, men mye av det er også bare skremselspropaganda!

Kikket på linkene dine, ja...Gjentar fraser som går igjen:

"kan føre til endret virkelighetsoppfatning..."

"risikerer å miste kontrollen..."

"kan påvirke tankegangen..."

"kan bli mer eller mindre redusert..." osv. osv.osv

Ingenting av dette er bevist! Det KAN forkomme. Men vet vi da hvor ofte dette faktisk forekommer?

Hvorfor burde dette legaliseres?

Fordi vi må skape et skille mellom brukergruppene av harde og milde narkotiske stoffer. Skal man idag kjøpe hasj, må man i et kriminelt miljø hvor det også florerer av hardere stoffer. En som selger hasj selger ofte andre ting også. Flere og flere idag vil prøve ut hasj, som å røyke sigaretter og drikke seg full. Og det ulovlige er ofte litt mer spennende!

Du trenger ikke å svare meg 10na, har hørt det før..

Mener ikke det er greit at folk skal sitte å røyke seg i svime, men da man ser hvordan utviklinga er må man kanskje se seg om etter en annen løsning. Andre har faktisk fått det til :roll:

Gjest Gjest , kvinne 34 år
Skrevet

10na

Det er slike holdninger som du har som er med på å skape problemer , jeg synes du burde være enig i at det er narkotikapolitikken som blir ført i dette landet som kan ha noe av skylden . Politikerne som sitter på sin høye hest og fordømmer det ene og det andre .

Hasj burde i høysete grad legaliseres , det er ikke mere skadlig enn alkohol , det er faktisk mindre . Du har hengt deg opp i forskere som driver å surrer utifra egne meninger . De er ikke alltid opptatt av virkeligheten . Jeg synes at du burde spør deg selv om ikke alkohol bør forbys på like linje med hasj , det kommer faktisk mye mere vondt ut av det . Og her behøver du ikke motargumenter fordi jeg har vokst opp i et hjem med alkoholmisbruk og gud forby hvor mye stygt jeg har sett og opplevd . Det er min virkelighet . Idag har jeg en skjønn datter og har det bra , og vet du hva jeg gjør når jeg skal slappe av ,JEG RØYKER MEG EI BØNNE. Jeg blir utolig provosert av mennesker som hele tiden er forståsegpåere uten at de vet hva de snakker om . Og det er faktisk ikke alltid at forskene har rett . Finn ut av ting på egenhånd , ikke støtt deg til alle andre .

Jeg sier ikke at vi skal ha fri flyt , men det er vel på tide å tenke litt anderledes , jeg personlig synes man bør være mere opptatt av syntetiske stoffer , det blir jo spist som sukkertøy , og hva gjør ikke det med hodet . Det vet vi faktisk ikke , men det vil vel vise seg etterhvert . Den tanken skremmer meg mye mer.

Jeg har enda mere på hjerte , men det får bli en annen dag .

Gjest Hope - ikke pålogget
Skrevet

Ordla meg feil før her.

Syns for det første at vi har en dårlig narkotikapolitikk i Norge. At man fengsles for å gå med 1. gram hasj i sekken på gata, og ikke om man har 10 øl i sekken nedover gata...

Uansett. Syns det bør fokuseres mer på de tyngre brukerne enn på de som sitter hjemme og røyker i fred.

Og hadde det vært alkohol som var ulovlig og hasj som var lovlig. Hvordan hadde diskusjonen vært da? Hvordan hadde forskningsresultatene vært lagt frem da? Jeg bare spør...

:kul:

Gjest Duchess
Skrevet

Jeg er mot alle former for narkotika, også hasj

Skrevet

Jeg føler det er et litt kompleks problemstilling, for på den ene siden så er det usikkert om det er noe lurt å legalisere enda flere rusmidler. kaller alt rusmiddel, for alkohol er jo også det.

På den annen side kjenner jeg noen mennesker veldig godt, som røyker marihuana en gang i blant og har gjort det i over 20 år, og som er oppegående fornuftige og veloppdragne.

Samtidig kjenner jeg en god del som ikke burde nytt alkohol i det hele tatt.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg mener er riktig, men er ikke i utgangspunktet tilhenger av legalisering.

Noe som opptar meg mye mer er at man ikke burde straffe et menneske som er rusmisbruker fordi de bruker rusmidler.

de bør kun straffes for de handlinger de gjør for å skaffe penger.

Hadde alkohol vært like dyrt som heroin, så hadde alkoholmisbrukerne også gjort innbrudd.

Så er det ikke til å komme i fra, at rusproblemer hos unge begynner ikke med hasj, det begynner med alkohol, og det er uten tvil alkohol som er det største rusproblemet i Norge.

Når det gjelder narkotika, så har jeg fra venner i politiet at det absolutt ikke er hasj som er det store problemet i dag, men all syntetisk partysdop som florerer i alle mulige miljøer.

Narkotikaproblemet er langt i fra bare de tynne heroinbrukerne i byene. Det er bare en bitteliten del av det!

mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...