Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Man blir vel mest mentalt avhengig - blir "vant" til rusen jevnlig..

Men dyrt er det jo, men noen tar en pils etter jobb, andre røyker hasj - prioriteringer som vanlig..

Når det gjelder bi-virkninger så er det jo forskjellig fra person til person, akkurat som med andre midler man inntar (p-piller, anti-depressiva, beroligende fra legen, alkohol, nikotin, snus, etc)

Holder man forbruket på "normalt" nivå og det ikke går utover andre aspekter med livet ditt, så er vel ikke hasj noe å lage fuss over?

Hilsen en som ikke røyker hasj...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del så spiller det liten rolle hva en professor eller mange av dere ( som aldri har røyka hasj før) sier .

Dere får begynne å røyke hasj da siden dere tror dere vet at det er mindre farlig.

Jeg for min del kommer aldri til å røyke hasj noen gang. Jeg har sett og opplevd hva det kan gjøre .

Anders

Skrevet
Alkohol dreper hjerneceller, mens hasj sløver dem.  

De første gangene man røyker hasj, eller hvis man begrenser seg litt mht hyppighet, er hasjrusen en fryktelig morsom fniserus... man blir ikke sløv på samme måte som når kroppen er vant til giften.  

Hasjen sitter i kroppen i ca en mnd, men rusen varer ikke så fryktelig lenge. Ergo: etter en nykter måned er så vel som alle hasjrøykere like fine i hodet igjen... med alkohol er du like fin igjen etter et par dager, men drikker du mye (veldig mye) blir du dum...?!

Tror jeg.

Kid-a

Ikke helt enig der. Jeg har prøvd hasj én gang i mitt liv, og har aldri følt meg så tung og treg som under den rusen. Aldri mer!! Jeg følte at jeg veide åtte hundre kilo, og jeg lå på en sofa og skulle lese i et ukeblad mens jeg ventet på gubben og en kompis som skulle ut i ett eller annet ærende. Jeg orket pokker ikke holde ukebladet oppe så jeg kunne se i det engang. niks!

Marihuana derimot blir jeg fnisete av. Det har jeg prøvd to ganger, men det smaker jo så jævlig.... aldri mer det heller. Gi meg et glass vin i ny og ne....

Men de må gjerne fjerne lovforbudet på hasj. Jeg ser på alkohol som et mye farligere rusmiddel når alt kommer til alt.

Og så er det jo noe som heter alt med måte. ALT MED MÅTE - misbruk er misbruk uansett hvilket middel man misbruker. Ungen fortalte meg i dag at hasj faktisk stopper utviklingen din både i huet og kroppen ved overdreven bruk/misbruk. Og det kan man jo se på enkelte ja.... også Liten og et par av hennes litt eldre venner....

Skrevet

Nei Morlock, det er ikke det samme å si at 85% av de som røyker sigaretter kommer til å slite med alkoholmisbruk. Det er helt andre faktorer som spiller inn m.h.t. hvorvidt en person blir alkoholiker eller ei. Blant annet er dette genbetinget. Det er vitenskapelig slått fast at alkoholisme til en viss grad er arvelig.

Det er også vitenskapelig slått fast at sjansen er stor (85%) for at en jenvlig bruker av hasj/cannabis før eller senere vil gå over til sterkere stoffer. Dette på grunn av at en ved jevnlig bruk før eller senere vil oppleve at den samme jointen ikke lenger har samme virkning.

10na :)

Hei 10na.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, eller hvilken generasjon du tilhører, men i dag er det faktisk sånn at de fleste debuterer med hyppere, knips også videre under alkoholpåvirkning. Og alkoholen er jo det de først starter med, ikke sant? Mange får til og med med seg alkohol fra foreldrene sine på fest, for da "har vi i det minste kontroll på hva de får i seg".

Ikke at jeg forherliger verken det ene eller det andre, men å opprettholde forbudet på hasj og kriminalisere det, er bortkastet energi og bortkastede midler.

Det er jo ille at man skal være kriminell og bøtelegges osv får røyke seg en bønne i ny og ne. Ressursene som det allerede er for få av, bør kunne brukes til tøffere ting enn å løpe etter tenåringer for å sjekke om de har et gram i lomma eller ikke. Ikke sant?

Jeg vet litt om bakgrunnen din og hvor du kommer fra, men det vil alltid være noen som er disponert for rusmisbruk. Det kan vi ikke fjerne. Vi kan aldri få et rusfritt samfunn som skal sørge for at de som har anlegg for misbruk skal slippe å bikke utfor.

Mennesker har ruset seg bestandig, vi er sånn - noen i større grad enn andre. Min lille Liten har "rusgener" i seg, og liker rusen. Hun debuterte med alkohol lenge før piller og hasj kom inn i bildet. Det er hennes problem, og jeg tror ikke lover og regler holder henne rusfri. Da hadde hun jo vært rusfri da. Dop og hasj er forbudt ved lov, og hun er ikke gammel nok til å drikke, allikevel gjør hun begge deler.

Til og med dyr ruser seg.

Katten min blir helt i fyr og flamme når jeg tar opp pakken med Valerina Natt (heter de ikke det da?) Jeg lot ham smake på én fordi han var så nysgjerrig her da jeg tok to en stund før jeg skulle legge meg en kveld. Han slikket i seg glasuren, eller hva jeg skal kalle det, og ble helt snål. Gned seg mot pillen og slikket og siklet rant fra munnen hans. Til han sovnet. Nå er han helt vill når han kjenner lukten av valerina. Men han får det ikke mer. Det var faktisk litt skremmende.... :o

Det ligger i dyr og menneskers natur...

men å kriminaliseres for å røyke hasj synes jeg er drøyt.

Gjest lilletroll
Skrevet
Synes du det er OK å røyke hasj? .

NEI!!!

Skrevet
Her er litt fakta-informasjon til dere som forsvarer legalisering av hasj......

http://www.mot-narkotika.no/hasj.html

http://www.fmr.no/diverse/psykiske-endring...ger-071296.html

http://www.fmr.no/mr/6417.html

Jeg sliter med å finne tilbake til stedet jeg leste at 85% av jevnlige brukere av cannabis før eller senere vil prøve sterkere stoffer. Kommer tilbake til kildehenvisning når denne er lokalisert.

10na :)

Jeg fikk plutselig en tanke i forbindelse med det du sier at 85 % av de som prøver hasj også vil prøve sterkere stoffer etter hvert.

Kan det hende at folk som i utgangspunktet er interessert i og nysgjerrig på rus og dop, starter med hasjen fordi den er klassifisert som et narkotikum og er ulovlig? Spennende og forholdsvis ufarlig som et første forsøk på den arenaen?

Hadde den vært legal på samme måte som alkohol, ville den sikkert uansett blitt prøvd av ungdommer, som prøver ut rus fordi det er rus, og satser på alkohol som de anser som mindre farlig enn hasj og sterkere stoffer... De ville prøvd begge deler, og kanskje ville også flere ha prøvd hasj som i dag har sperrer overfor stoffet nettopp fordi det er ulovlig og anses som farligere. Men de som har det som jeg kaller et "rus-gen", ville uansett ha prøvd de ulovlige og sterkere og mye farligere stoffene. Det er ikke hasjen som er problemet tror jeg - det er enkelte folks/ungdommers tilbøyelighet/anlegg til å bli misbrukere.

Skrevet

Hvis du røyker hasj en gang så tar det en mnd å få det ut av kroppen , men røyker du regemessig så tar det flere år før det er ute av kroppen.

Anders

Skrevet
Jeg blir ikke helt enig med meg selv når det spørsmålet legalisering av hasj. Folk røyker jo uansett, fra ung alder. Det er jo stor forskjell da, på å røyke hver dag eller bare et par ganger i måneden for å slappe av og koble ut. Det kan jo være deilig i denne stressende verden, har gjort det selv noen ganger.  

Det blir som med alkoholen, så lenge man har kontroll og begrenser bruken går det som regel bra.  

Jeg tror alkohol fører til flere skader og ulykker. Mange som blir utrolig voldelige og hissige i fylla. Har sett for mange slåsskamper ute på byen. Kanskje alle heller burde røyke, så blir det litt fredeligere?  :kul:

Det stod en del artikler i avisene for få år tilbake i forbindelse med våre sinnsykt lange sykehuskøer. De skyldes i størst grad helgefylla. Alkohol er en agressiv rus, og skaper mye bråk og dritt.

Så dere forresten PULS for noen uker siden hvor de tok for seg det med rus, og hvilket rusmiddel disse ville foretrukket dersom Norge pr i dag var rusfritt og de skulle innført ett lovlig rusmiddel? Samtlige sa at alkohol var helt uaktuelt i så fall, og at hasjen ville være det foretrukne. Og dette panelet bestod ikke av gamle hasjrøykende freakere altså...

Skrevet
Jeg har prøvd å drikke alkohol... og ser ikke vitsen med det eller...

Alle er ikke like. Alle er ikke som deg. Noen trenger rusmidler i ny og ne, for å slappe av eller what ever.

Selv drikker jeg vin i ny og ne, ikke for å ruse meg, men fordi jeg synes det er godt....

For meg virker det som om motstanderne av hasj ser på hasjrøykere som misbrukere - uansett om de røyker hver dag eller tre ganger i året. Hasj er misbruk, liksom

Skrevet
Det burde bli lovlig så alle fjortissene kunne gått rundt sløve og surrete ? Nei takk... Synes det er bra det er forbudt jeg.

Lovlig men med aldersgrense, som på alkohol da vel... :roll:

De som vil ha det i dag som fjortisser får tak i det uansett om det er lovlig eller ikke.

Skrevet
De fleste jeg kjenner som røyka hajs på ungdomsskolen går i dag på sosialen eller er til avrusning. Hadde ikke blitt forundra om hasjen er delvis skyldig.

Kan ikke tenke meg at man blir videre smart av å røke sånt  :-?

De ville sannsynligvis blitt rusmisbrukere uansett.

Hadde det ikke fantes hasj den gangen ville de blitt alkoholikere eller gått rett på pillerus i stedet, og derfra til enda sterkere stoffer antakelig.

Tidligere var det et skille mellom de som brukte alkohol og de som brukte hasj og andre ting. Og de som hadde tilbøyeligheter i retning misbruk, uansett årsak, kunne nok godt krype over gjerdet fra de "vanlige" til "frikerne" og hasjen.... det er personene, ikke hasjen.

Skrevet
Hvis du røyker hasj en gang så tar det en mnd å få det ut av kroppen , men røyker du regemessig så tar det flere år før det er ute av kroppen.

Anders

Dokumentasjon takk?

Skrevet

Så dere forresten PULS for noen uker siden hvor de tok for seg det med rus, og hvilket rusmiddel disse ville foretrukket dersom Norge pr i dag var rusfritt og de skulle innført ett lovlig rusmiddel? Samtlige sa at alkohol var helt uaktuelt i så fall, og at hasjen ville være det foretrukne. Og dette panelet bestod ikke av gamle hasjrøykende freakere altså...

Det var programmet "mellom nytelse og smerte" med Kari Slaattsveen..

Link her til hva de fant ut..:

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html

Skrevet

Dokumentasjon takk?

Det stemmer nok tildels. Man kan ved hjelp av blodprøver påvise at folk har brukt cannabis i lang tid etter. Men om det har noen virkning eller skadeeffekt i hele dette tidsrommet tviler jeg på.

Skrevet

Lang tid etter er jeg med på..

Jeg har hørt 6 uker (kan påvise "rester" i fettvevet ), men ÅR?

Det skulle jeg likt å se noe bevis på, det virker usannsynlig.

Ellers er det riktig som du skriver at det ikke har noen virkning selv om det kan påvises lenge etterpå. og det finnes vel heller ingen undersøkelser som har vist at det er skadelig heller (å ha spor av cannabis i kroppen senere mener jeg.. greit å ta frem teskjea i slike diskusjoner :wink: )

Skrevet

Jeg er imot hasj - og det er ikke "ufarlig".

Har mistet noen kjente og kjære pga narkotika - og......hvor det hele har startet så "uskyldig" med hasj og etter hvert overgang til sterkere stoffer.

Vi har hatt mange diskusjoner om hasj opp gjennom årene - og det har vært mange meninger - men jeg står på mitt.

Så får enhver mene hva dem vil om det er farlig eller ikke.

Jeg har selv noen bekjente som mener det er helt ufarlig og bedre enn alkohol - men dem om det.

Skrevet

Dette med overgang til sterkeste stoffer er det dummeste argumentet jeg hører... :roll:

Det er vel ingen som begynner å skyte heroin, det er jo selvsagt at man begynner i den andre enden, og dessuten er det mer vanlig at det aller første rusmiddelet man bruker er alkohol, så det er vel så riktig å si at alkoholbruk fører til misbruk av tyngre narkotika... eller vi kan dra det ennå lengre, sigaretter er vel det man begynner aller, aller først med. :wink:

Desstuten; siden cannabis er klassifisert som et ulovlig rusmiddel sammen med mange andre stoffer så er det jo slik at de som bruker cannabis automatisk blir kriminelle og er nødt til å handle av dopdealere, så det letter jo tilgangen til andre narkotiske stoffer også og gjør vel kanskje sitt til at noen (men langt fra alle) prøver ut sterkere stoffer.

Hadde cannabisbruk vært avkriminalisert hadde vi sluppet denne rekrutteringen.

Skrevet

I blodet sitter hasjen bare noen dager. Det er i urin og andre steder man kan finne det i lang tid .

Hasj brukes kanskje som medisin noen steder men det gjør jo morfin også. Skal jeg ta litt morfin i helgene da siden man bruker det på sykehuset for da kan det jo ikke være farlig.

Jeg snakker av erfaring at Hasj er FARLIG!

Jeg har flere kompiser som er i uføre pga det!

Hvis du er litt ustabil fra før av så sliter man hvertfall , hasjen vil bare forsterke disse følesene dine å gjøre deg mye verre!

Anders

Skrevet

Jeg kjenner mange som røyker som ikke er i noe uføre, så det beviser absolutt ingen ting som helst.. :roll:

Skrevet
Jeg kjenner mange som røyker som ikke er i noe uføre' date=' så det beviser absolutt ingen ting som helst.. :roll:[/quote']

Ja , da får de kose seg. En dag når det smeller så går det nok opp for dem.

Anders

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...