Gjest TomKrus Skrevet 12. januar 2005 #81 Skrevet 12. januar 2005 Og vær så snill ikke samenlign hasj og alkohol . Det er 2 helt forskjellige ting! Jepp. Det sistnevnte er farligere for deg.
Gjest Litjmæ Skrevet 12. januar 2005 #82 Skrevet 12. januar 2005 Jepp. Det sistnevnte er farligere for deg. Små mengder alkohol (f.eks. rødvin) har påviste helse-effekter. Har ikke sett noen studier som viser at hasj eller annen narkotika har det. Så nei, det bør ikke sammenlignes.
Gjest Valhalla Skrevet 12. januar 2005 #83 Skrevet 12. januar 2005 Jo hasj har faktisk positive medisinske effekter mot visse lidelser.
Gjest TomKrus Skrevet 12. januar 2005 #84 Skrevet 12. januar 2005 Små mengder alkohol (f.eks. rødvin) har påviste helse-effekter. Har ikke sett noen studier som viser at hasj eller annen narkotika har det. Så nei, det bør ikke sammenlignes. Hasj tas som regel for å oppnå en rus. Alkohol oftest også. Skal de sammenlignes så sammenligner man bruken av dem. Ikke med litt rødvinsnipping i ny og ne. Forøvrig se Vals innlegg (i California kan man få cannabis til medisinske formål).
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #85 Skrevet 12. januar 2005 Jepp. Det sistnevnte er farligere for deg. Enig med deg...Alkohol er farligere enn hasj. Helt uten tvil synes jeg da!!1
Gjest Litjmæ Skrevet 12. januar 2005 #86 Skrevet 12. januar 2005 Hasj tas som regel for å oppnå en rus. Alkohol oftest også. Skal de sammenlignes så sammenligner man bruken av dem. Ikke med litt rødvinsnipping i ny og ne. Forøvrig se Vals innlegg (i California kan man få cannabis til medisinske formål). Tror ikke du får så mange leger med deg på det. For øvrig: en del argumenterer her for at dersom man skal kriminalisere hasj må man også kriminalisere alkohol, siden det også har store skadevirkninger - og er farligere å overkonsumere enn hasj - dette var vel mest et argument i den sammenheng...
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #87 Skrevet 12. januar 2005 Små mengder alkohol (f.eks. rødvin) har påviste helse-effekter. Har ikke sett noen studier som viser at hasj eller annen narkotika har det. Så nei, det bør ikke sammenlignes. Bare et lite bevis på at man kanskje bør tenke seg om før man snakker - svært mange narkotiske stoffer benyttes jo i utgangspunktet som medisin. Morfin, feks, som i grunn er det samme som heroin, er ikke farlig så lenge du bruker det mot faktiske smerter. Noe av det samme gjelder for cannabis. Dette er derimot ikke noe forsvar for det ene eller andre stoffet som rusmiddel.
Gjest TomKrus Skrevet 12. januar 2005 #88 Skrevet 12. januar 2005 Tror ikke du får så mange leger med deg på det. Med på hva da?
Salamandra Skrevet 12. januar 2005 #89 Skrevet 12. januar 2005 Dere som mener at cannabis er så farlig og alkohol så kjernesunt kan jo ta en titt her.. http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #90 Skrevet 12. januar 2005 De fleste jeg kjenner som røyka hajs på ungdomsskolen går i dag på sosialen eller er til avrusning. Hadde ikke blitt forundra om hasjen er delvis skyldig. Kan ikke tenke meg at man blir videre smart av å røke sånt :-?
Gjest TomKrus Skrevet 12. januar 2005 #91 Skrevet 12. januar 2005 De fleste jeg kjenner som røyka hajs på ungdomsskolen går i dag på sosialen eller er til avrusning. Hadde ikke blitt forundra om hasjen er delvis skyldig. Kan ikke tenke meg at man blir videre smart av å røke sånt :-? hehe Tror alle jeg kjenner (som i de siste årene. Kjenner seff. til folk fra ungdomsskolen som også havnet på sosialen)har røyket hasj. Så og si samtlige har veldig bra jobber, og vi ligger vel alle an til å ende opp i den øvre kvartilen hva lønn angår. En av de som røyket oftest var også h*n som fikk best karakterer. I tillegg har h*n ikke bare en mastergrad (alle har minst en). Den beste jobben har h*n også.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #92 Skrevet 12. januar 2005 Da er vel kanskje han/hun velsignet med en ekstra smart hjerne da ? Har alltid trodd at hasj går utover hjernen jeg. Og de hasjrøykerne jeg har snakka med/kjent har gjort sitt for å bevise det
ivanka Skrevet 12. januar 2005 #93 Skrevet 12. januar 2005 rimfrost: nei du blir ikke smart av hasj. du får midlertidig redusert korttidshukommelse, men du blir ikke dum heller. faktisk gjør alkohol mer skade på den måten, og den skaden er også mer permanent. hva kan jeg si? jeg røyker noen gram om dagen og sist semester studerte jeg 150% og fikk a i alt. men da var jeg også smart nok til å ikke røyke rett før eksamen. føler meg ikke så veldig dum. litt bakskev i dag, så jeg er definitivt ikke på topp mentalt sett, men det er heller ikke noe jeg skal prestere i dag så det er greit. ikke at jeg på noen måte vil anbefale folk å begynne å røyke selv om det ikke gjør dem mentalt tilbakestående.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #94 Skrevet 12. januar 2005 Ser liksom ikke vitsen jeg.... Hvorfor gjør man det ? For å takle hverdagen ? For å ha det gøy ? Det finnes da godere og sunnere ting å bruke penga på
ivanka Skrevet 12. januar 2005 #95 Skrevet 12. januar 2005 i mitt tilfelle fordi jeg er hyperaktiv, fortrinnsvis mentalt, og det er slitsomt når hjernen min går for full kapasitet.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #96 Skrevet 12. januar 2005 Finnes det ikke ting med mindre birikninger man kan ta ?
ivanka Skrevet 12. januar 2005 #97 Skrevet 12. januar 2005 he he, det finnes medisiner som demper utslagene av adhd, men de har så absolutt bivirkninger og er nært beslektet med amfetamin. dessuten fungerer ikke jeg så dårlig at jeg synes det er nødvendig. og så liker jeg jo å røyke hasj. tror denne formen for mer eller mindre bevisst 'selvmedisinering' er relativt vanlig - de fleste kroniske hasjrøykere jeg kjenner er også hyperaktive. ikke at jeg vil trekke noen bastante konklusjoner, bekjentskapskretsen min er neppe noe representativt utvalg. igjen vil jeg understreke at det at jeg røyker ikke betyr at jeg vil anbefale andre å begynne med det. en av de mest standhaftige hasj-mytene er at 'man blir ikke avhengig'.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #98 Skrevet 12. januar 2005 Ja, altså det der har jeg lurt på. De fleste som jeg har snakka med som røyker dette greiene påstår at man ikke blir avhengig. Men blir man virkelig ikke det ? Mentalt eller fysisk...?
Gjest Valhalla Skrevet 12. januar 2005 #99 Skrevet 12. januar 2005 Noen gram om dagen er ganske mye da...og dyrt.
ivanka Skrevet 12. januar 2005 #100 Skrevet 12. januar 2005 folk er ulikt disponert for avhengighet. de aller fleste som røyker hasj i løpet av livet utvikler ikke noen avhengighet av stoffet, men det betyr IKKE at det ikke er vanedannende. av ulike årsaker vil noen oppleve rusen som mer tilfredsstillende enn andre, og noen av disse igjen blir vanerøykere. om disse vanerøykerne forsøker å slutte, vil noen oppleve det som uproblematisk. andre vil i varierende grad slite med avvenning. man utvikler ikke noen fysisk avhengighet av cannabioler (hasj etc) som ved f.eks opiater (morfin, heroin, kodein etc), men brukere kan likevel merke noen fysiske symptomer ved avvenning: en viss rastløshet er vanlig, det samme er å svette mye om natta i en kortere periode. verre er at mange vil ha utviklet en mental avhengighet. da betyr avvenning at de blir irritable og føler en tomhet og et sug etter å røyke igjen. hvor sterk den følelsen er og hvor vanskelig å takle varierer. det alle jeg kjenner som har slutta eller prøvd å slutte med hasj etter å ha røykt lenge har opplevd, er at etter lang tids røyking vet man liksom ikke hva man skal gjøre med seg selv i all den edru fritiden man har. man blir nødt til å legge seg til nye vaner, kanskje nye venner, prøve å aktivisere seg selv. dette blir veldig generelt av meg, å si 'noen blir avhengige, noen ikke', men i sammendrag: jeg har røykt hasj og kjent andre som gjør/gjorde det i tolv år. noen blir definitivt avhengige, og hos noen få trigger hasj psykiske problemer som trolig lå latente. noen ender opp med å rote til livene sine noe fryktelig. for de som begynner unge er sjansen for at de går videre til sterkere stoffer størst ( men det overveldende flertall gjør det tross alt ikke, heldigvis!). men stort sett går det greit også for folk som røyker hasj, noen ganger gjør det det ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå