Lazy Skrevet 31. juli 2002 #1 Skrevet 31. juli 2002 Synes du det er OK å røyke hasj? Virker jo som dette har blitt så vanlig, mange sier det ikke er farligere enn å drikke øl. Jeg ser på dette på lik linje med andre narkotiske stoffer, men det er vel "light" i forhold. Kanskje det etter hvert blir akseptert og lovlig også her.
Kid-a Skrevet 31. juli 2002 #2 Skrevet 31. juli 2002 Ja, jeg synes det er ok. Det er bevist at hasj er mindre skadelig enn alkohol (rent kjemisk). Hasj har færre ekle bivirkninger enn alkohol (les: fyllesyke). Folk blir generelt mindre agressive i hasjrus enn i alkoholrus. Jeg foretrekker å treffe en hasjfjern person på gata fremfor en full en, for å si det på den måten... Synes det er galt at det slåes så hardt ned på at folk røyker hasj, når ressursene såå tydelig burde blitt brukt på andre områder (les: tungt misbruk). Det kan umulig gjøre noe at folk sitter hjemme og tar en joint?? Kid
Lazy Skrevet 31. juli 2002 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2002 Ja, fulle folk er utrolig slitsomme. (spesielt hvis man er edru selv) Alkoholen tar nok knekken på en del hjerneceller, men jeg trodde man ble mye sløvere av å røyke hasj også. Hvis du ser på de som har røyka mye så er det ikke så mye som rører seg oppi hodet deres.
Kid-a Skrevet 31. juli 2002 #4 Skrevet 31. juli 2002 Alkohol dreper hjerneceller, mens hasj sløver dem. De første gangene man røyker hasj, eller hvis man begrenser seg litt mht hyppighet, er hasjrusen en fryktelig morsom fniserus... man blir ikke sløv på samme måte som når kroppen er vant til giften. Hasjen sitter i kroppen i ca en mnd, men rusen varer ikke så fryktelig lenge. Ergo: etter en nykter måned er så vel som alle hasjrøykere like fine i hodet igjen... med alkohol er du like fin igjen etter et par dager, men drikker du mye (veldig mye) blir du dum...?! Tror jeg. Kid-a
Gjest gjest1 Skrevet 31. juli 2002 #5 Skrevet 31. juli 2002 Enig med Kid-a her. Jeg syns det burde aksepteres mer i og med at det er bevist at det ikke er farligere enn alkohol - heller omvent. Og det er påstått av avhengigheten ved hasj er psykisk og ikke fysisk. Den eneste haken ved hasj, er at man kan gå lei det og dermed lete etter stoffer som kan overta. Og andre stoffer er som regel mer farlig og gjør deg fort avhengig. Da kan man etterhvert miste kontrollen og begi seg ut på løsere grunn. Men på den andre siden skjer jo noe av det samme med alkohol. Man blir mindre følsom og må drikke mer for å oppnå den rusen man ønsker. Og til slutt blir man jo fysisk avhengig av alkoholen. I Nederland er ikke hasj lovlig på den måten at det står i loven at det er det. Men det er akseptert. Hasj er greit så lenge det er hasj, og så lenge folk rundt meg ikke går rundt i en konstant rus...
Kid-a Skrevet 31. juli 2002 #6 Skrevet 31. juli 2002 Er litt uenig med deg, Hope... ---Den største haken ved hasj, er vel at det er ulovlig... man blir altså betegnet som kriminell hvis man tar seg en joint. Dyrt er det også... ---Fra spøk til alvor... Det er en kjennsgjerning at man blir sløv av å røyke hasj, noe som også er en del av poenget. I fjern form kan man finne på mye rart... Man mister hemninger... Stoffet kan være pensla med sterkere stoffer, uten at man kan se det på noen måte. Man kan altså risikere å være pepperfjern i lengre tid etter å ha kost seg med en tilsynelatende harmløs joint... det kan jo være en kjiip erfaring... Det er etter min målestokk langt fler enn en eneste hake ved hasj. Men det er det jo også ved alkohol... dessuten gjelder jo regelen "alt med måte" også her. Det er jo haker ved stort sett all moro... La oss kose oss... Kid-a
Salamandra Skrevet 1. august 2002 #7 Skrevet 1. august 2002 Har egentlig ikke så mye å tilføye, annet enn at jeg er enig i det som har blitt nevnt ovenfor. Angående det å få lyst til å prøve sterkere stoffer... det argumentet syns jeg er syltynt.. Det er vel ingen som går rett på heroin eller kokain? Hvis man skal begynne å ruse seg starter man selvsagt med det svakeste.. Det er helt naturlig at man begynner med hasj, men det er ikke hasjen sin "skyld", og hadde det vært avkriminalisert å røyke tror jeg ikke man ville fått denne rekrutteringen til sterkere stoffer. Og jeg snakker av egen erfaring når jeg sier at man blir ikke mindre skakk eller fnisete av å ha røyket en stund FRk. Busybody
Morlock Skrevet 1. august 2002 #8 Skrevet 1. august 2002 Jeg er for avkriminalisering av hasj!! Det er masse annet politiet kan bruke tid å resussjer på i dagens samfunn! !!
Gjest 10na Skrevet 1. august 2002 #9 Skrevet 1. august 2002 Jeg synes overhodet ikke at bruk av hasj/cannabis skal legaliseres. Hasj er sløvende ja - på lik linje med alkohol. Forskjellen mellom bruk av hasj/cannabis og alkohol er at 85% av cannabisrøykere før eller senere vil ty til sterkere stoffer og dermed komme inn i et misbruk det er særdeles vanskelig å komme ut av. Uttalelser om at hasjrøykende blir sløve og "lette å ha med å gjøre" er bullshit........ gi en person som er i psykisk ubalanse en joint og se hva som skjer - garanterer at vedkommende ikke blir særlig lett å ha med å gjøre. Narkotikapolitikken i Norge idag er tydeligvis helt på styr, men jeg tror ikke at løsningen ligger i å være med liberal, snarere motsatt. 10na
madss Skrevet 1. august 2002 #10 Skrevet 1. august 2002 Kid-a sier: tjallen sitter i kroppen i ca en mnd. Ja, noen ganger, men hvis du er "rein", røyker ei bønne, vil thc´n forlate kroppen innen 1-2 døgn. Røyker du ofte setter det seg i fettvevet og kan henge i kroppen i 1 - 2 mnd. Hope sier: Man kan gå lei det og dermed gå over til sterkere stoffer. Det gjelder vel de ressurssvake og de yngste uten oppfølging fra systemet. Jeg har røyket i 16 år og enda ikke blitt lei. Det er jo en guds gave til menneskeheten denne flerbruksplanten. 10na sier: 85% av de røykende vil ty til sterkere stoffer! Hvor har du det ifra. Jeg kjenner ikke det problemet. 10na igjen: gi en pers. i psykisk ubalanse en joint og se hva som skjer. Hasj er et hallusinogen, og alle vet vel at hallogene stoffer ikke passer folk i ubalanse. Da bør jo den psykiske ubalanserte holde seg unna da. Prøv å gi en i psykisk ubalanse alkohol, og så er proglemet atskillelig verre. Da vet man aldri hva som kan se! madss -som vil ha fri hasj og breiere fortau. Gleder meg til den dagen kommer.
Gjest 10na Skrevet 1. august 2002 #11 Skrevet 1. august 2002 Madss...... Ja gi en person i psykisk ubalanse alkohol og se hva som skjer......... Situasjonen blir ikke verre - den blir bedre der og da for en stakket stund. Alle problemer vedkommende måtte ha løser seg for en kort periode. Hvordan jeg vet det??? Det har jeg sett på nært hold og levd med i 35 år. Forresten, at du har røykt hasj i 16 år - skinner veldig tydelig igjennom mht måten du ordlegger deg på og ikke minst holdningene dine. Det levner ingen tvil om hasjens virkning på menneskesinnet........ 10na
Salamandra Skrevet 1. august 2002 #12 Skrevet 1. august 2002 Jeg har også røyket til og fra siden jeg var 14 år.. Ikke hver dag selvsagt, like lite som jeg ville drukket alkohol hver dag. Merker du det på meg også? Merker jeg blir utrolig provosert av folk som har bastante meninger om ting de egentlig ikke har greie på.. :-? Frk. Busybody
Gjest 10na Skrevet 1. august 2002 #13 Skrevet 1. august 2002 Bli så provosert som du vil for meg frøken travle kropp. Her på KG har man lov til å uttale seg fritt, komme med fakta og meninger på ting man har kunnskaper om samt å komme med synspunkter man ikke har inngående kunnskaper om. Alkohol/hasj/cannabis bruk er noe jeg har inngående kunnskaper om - du blir vel kanskje provosert av det også......... hvilket også er en bivirkning av langvarig hasjrøyking, så JA, jeg merker det. 10na
Salamandra Skrevet 1. august 2002 #14 Skrevet 1. august 2002 Mulig du har inngående kjennskap til det, men jeg må allikevel få lov til å bli provosert av at du skjærer alle over en kam her. Det blir det samme som å si at alle som drikker alkohol en gang i mellom har et problem. Det er forskjell på bruk og misbruk Frk. Busybody
Gjest 10na Skrevet 1. august 2002 #15 Skrevet 1. august 2002 Selvfølgelig har du lov til å bli provosert - bare koselig det. En person som drikker alkohol en gang i mellom har i utgangspunktet ikke et problem....... MEN, dersom grunnen til at vedkommende drikker en gang i mellom utelukkende er at han simpelthen bare MÅ, og ikke klarer å la være, ja da har han/hun et problem. Man kan være alkoholiker selv om en ikke tilfører kroppen alkohol hver dag vet du. 10na
Salamandra Skrevet 1. august 2002 #16 Skrevet 1. august 2002 Det jeg prøvde å si var at det er mulig å "bruke" begge deler uten å være misbruker.. Sånn som meg for eksempel; jeg drikker kanskje et par ganger i mnd, og røyker et par ganger i mnd. Ikke har jeg et alkoholproblem og ikke er jeg "narkoman".. har et helt avslappet forhold til begge deler, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Frk. Busybody
Morlock Skrevet 1. august 2002 #17 Skrevet 1. august 2002 10na Det var vel litt drastisk at 85% av alle som røyker hasj, vil prøve hardere stoffer og komme inn i et misbruk som er vanskelig å komme ut av? Hvor fant du det tallet? Det er jo som å si at 85% av de som begynner å røyke sigaretter kommer til å slite med alkoholmisbruk. De som fortsetter med hardere stoffer setter ikke grensen ved hasj. Det har med miljøet rundt dem og holdninger i vennekretsen og gjøre. Det er også fullt mulig å bruke hardere stoffer en gang i blandt uten å komme på "kjøret". Hvis du prøver hasj, så betyr ikke det at du sitter med sprøyta i armen et par år etter. Selfølgelig vil det i noen miljøer være enklere å prøve andre stoffer når man har prøvd hasj, men det er ikke en selfølge. Jeg tror tiden er moden for avkriminalisering av hasj. Hasj er pr. i dag et klasse b stoff, på lik linje med amfetamin og ecstasy . Jeg mener vi burde sette hasj in i kategori c, og heller bruke ressurser på å kontrollere hardere stoffer som f.eks. heroin, kokain o.s.v.
Gjest 10na Skrevet 1. august 2002 #18 Skrevet 1. august 2002 BB, det er ikke alle brukere av t.d. alkohol og hasj forunt å ha et kontrolert forhold til nevnte midler over lang tid. 10na
Gjest 10na Skrevet 1. august 2002 #19 Skrevet 1. august 2002 10na Det er jo som å si at 85% av de som begynner å røyke sigaretter kommer til å slite med alkoholmisbruk. De som fortsetter med hardere stoffer setter ikke grensen ved hasj. Det har med miljøet rundt dem og holdninger i vennekretsen og gjøre. Nei Morlock, det er ikke det samme å si at 85% av de som røyker sigaretter kommer til å slite med alkoholmisbruk. Det er helt andre faktorer som spiller inn m.h.t. hvorvidt en person blir alkoholiker eller ei. Blant annet er dette genbetinget. Det er vitenskapelig slått fast at alkoholisme til en viss grad er arvelig. Det er også vitenskapelig slått fast at sjansen er stor (85%) for at en jenvlig bruker av hasj/cannabis før eller senere vil gå over til sterkere stoffer. Dette på grunn av at en ved jevnlig bruk før eller senere vil oppleve at den samme jointen ikke lenger har samme virkning. 10na
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2002 #20 Skrevet 1. august 2002 Nei, det er desverre ikke alle forunt å ha et kontrollert forhold til alkohol og/eller harsj over lang tid. Men, at hele 85% av de som prøver harsj også tester kraftigere saker, og dermed utsetter seg ytterligere for å komme i overnevnte kategori, tror jeg er noe overdrevet. En hel del tester nok sterkere stoffer, men at det er så mye som 85% tviler jeg på, og det forbeholder jeg ,eg retten til å fortsette med til det foreligger dokumentasjon på at dette er tilfelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå