AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Jeg og exmannen har ett barn sammen som er 7 år gammel. Vi har barnet 50/50 og skal da dele likt på utgiftene til barnet. Jeg opplever at han bidrar ekstremt lite, jeg kjøper inn alt av klær og utstyr til barnet, leker og betaler for fritidsaktiviteter. Det eneste han gjør er å holde barnet med mat, de ukene barnet er hos han. Dette er utrolig frustrerende fordi jeg vet at han tjener like mye som meg og har råd til å bidra mer, men velger å ikke gjøre det. Dette har pågått siden vi gikk fra hverandre for snart 1 år siden. Jeg har tatt opp dette med han flere ganger og krevd at han betaler halvparten av utgiftene til fritidsaktiviter og klær, men han bortforklarer det eller sier at det er unødvendig. Det hender at han lover å kjøpe inn f. eks regntøy til barnet, men gjør ikke det. Og det ender alltid med at jeg gir opp og betaler for det likevel. I dag ble jeg mildt sagt forbanna da jeg fikk vite at han har bestilt seg en luksusferie i sommer, mens han velger å ikke ta med datteren vår på noen ferie. Synes det er trist at han nedprioriterer barnet vårt på den måten. Har dere noen gode råd? Er dette ting jeg må finne meg i? Eller har jeg noen rettigheter? Anonymkode: 569a2...3b0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Jeg og exmannen har ett barn sammen som er 7 år gammel. Vi har barnet 50/50 og skal da dele likt på utgiftene til barnet. Jeg opplever at han bidrar ekstremt lite, jeg kjøper inn alt av klær og utstyr til barnet, leker og betaler for fritidsaktiviteter. Det eneste han gjør er å holde barnet med mat, de ukene barnet er hos han. Dette er utrolig frustrerende fordi jeg vet at han tjener like mye som meg og har råd til å bidra mer, men velger å ikke gjøre det. Dette har pågått siden vi gikk fra hverandre for snart 1 år siden. Jeg har tatt opp dette med han flere ganger og krevd at han betaler halvparten av utgiftene til fritidsaktiviter og klær, men han bortforklarer det eller sier at det er unødvendig. Det hender at han lover å kjøpe inn f. eks regntøy til barnet, men gjør ikke det. Og det ender alltid med at jeg gir opp og betaler for det likevel. I dag ble jeg mildt sagt forbanna da jeg fikk vite at han har bestilt seg en luksusferie i sommer, mens han velger å ikke ta med datteren vår på noen ferie. Synes det er trist at han nedprioriterer barnet vårt på den måten. Har dere noen gode råd? Er dette ting jeg må finne meg i? Eller har jeg noen rettigheter? Anonymkode: 292d0...b82
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #3 Skrevet 7. juni 2017 Ta det opp med han, endrer det seg ikke kan du søke om mer samvær. Du skal kunne kreve at han betaler halvparten av klær, hobbier og skolesaker, punktum. Han må få lov å dra på ferie alene, men han skal ofc bidra like mye som deg til barnet, dersom han vil ha omsorg. Hvordan er han mot barnet? Er han glad i det? var det ønsket? Kanskje bedre for ungen å være hos deg, istedet for hos noen som ikke bryr seg Anonymkode: abb6c...bdb 5
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2017 #4 Skrevet 7. juni 2017 Her må bostedsdelingen diskuteres på nytt hos familievernkontoret. Krev at du får bosted og minst 60 % av samværet og bidrag deretter - eller at han endrer holdning.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #5 Skrevet 7. juni 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det opp med han, endrer det seg ikke kan du søke om mer samvær. Du skal kunne kreve at han betaler halvparten av klær, hobbier og skolesaker, punktum. Han må få lov å dra på ferie alene, men han skal ofc bidra like mye som deg til barnet, dersom han vil ha omsorg. Hvordan er han mot barnet? Er han glad i det? var det ønsket? Kanskje bedre for ungen å være hos deg, istedet for hos noen som ikke bryr seg Anonymkode: abb6c...bdb Barnet er veldig glad i pappaen sin og var selvsagt ønsket av oss begge. Vi var sammen i flere år før vi valgte å få barn sammen, så det var planlagt og. Han følger opp barnet på skole og fritidsaktiviter, det vil si at han henter og leverer, følger til og fra. Barnet er veldig selvstendig og fungerer godt på skolen, så lekser og annet blir gjort uten at han trenger å mase om det. Bortsett fra dette så forteller barnet at han er snill og omtenksom, men jeg opplever at det blir mye TV -tid når hun er hos pappa. Dette gjelder også feriene, da sitter barnet stortsett og ser på TV hjemme, hvis hun er hos han. Jeg forslo 70/30 deling når vi gikk fra hverandre, men han insisterte på 50/50. Jeg har søkt om mer samvær og snakket med familievern kontoret, men jeg får ikke medhold. Han bruker alltid oppfølgingen som et argument. Anonymkode: 292d0...b82
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #6 Skrevet 7. juni 2017 16 minutter siden, Blondie65 skrev: Her må bostedsdelingen diskuteres på nytt hos familievernkontoret. Krev at du får bosted og minst 60 % av samværet og bidrag deretter - eller at han endrer holdning. Jeg har tatt det opp, men siden han er så god til å snakke for seg, argumenterer for at han følger opp barnet på fritidsaktiviter og på skolen de ukene hun er hos han. Barnet er veldig glad faren sin, dette blir også brukt som et argument. Det er synd at ingen andre enn meg ser dette. Anonymkode: 292d0...b82
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #7 Skrevet 7. juni 2017 Hva med å ta vare på alt av kvitteringer for klær, fritidsaktiviteter og andre ting barnet trenger som du kjøper? Ikke mat selvfølgelig. Når du har handlet inn kan du sende melding til far å be han overføre halvparten til deg. Dersom han fortsatt ikke betaler sin del, ordner du møte på familievernkontoret. Da tar du med deg alt av kvitteringer også. Jeg vet ikke om det ville fungert, men kan jo være verdt et forsøk? Han skal jo betale halvparten, så dette er jo ikke noe du skal måtte akseptere. Har ingen andre råd å komme med. Det enkleste hadde jo vært om du hadde barnet mer, siden han velger å sette sine behov foran barnets. Anonymkode: d88ff...5b7 13
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #8 Skrevet 7. juni 2017 Jeg forstår ikke helt hvorfor dette med at han ikke betaler like mye som deg ts har noe med mengden samvær å gjøre. Hvis far ellers følger opp barnet sitt, er vel dette mer en sak mellom dere. Jeg forsvarer ikke at far ikke deler utgiftene med deg, det er noe han absolutt bør gjøre, jeg stiller meg bare ikke bak at det bør være grunn til å frata barnet tid med pappaen sin. Husk det er barnet som har krav på samvær med sine foreldre og ikke omvendt. Anonymkode: ab21d...786 9
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2017 #9 Skrevet 7. juni 2017 Du må samle dokumentasjon - som flere her foreslår. Hva med å lage en faktura til far hvert kvartal der du lister opp alt som er kjøpt og rabatterer med 50 %. Disse sender du selvsagt til far med 14 dagers forfall. Når betaling uteblir på disse, har du dokumentasjon til samtalene på familievernkontoret. Det er selvsagt veldig flott at far er flink og omsorgsfull, men han skal altså bidra med oppfostring av barnet og hvis han ikke skjønner at de utleggene du har er helt reelle for et barn i vekst må han få det forklart. Det er rett og slett ikke et argument at han kjører ditt og datt - i såfall får han motregne dokumentert ekstra utgift på kjøring mot utleggene du har hatt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #10 Skrevet 7. juni 2017 Ha de klærne, leker og ustyr du kjøper til barnet hos deg. Er det 50/50 bør han kjøpe inn til barnet hos seg. Så slipper barnet å leve i en bag også. Si til han at fritidsaktiviteter skal deles på å betale annet hvert halv år eller noe, så setter du navnet hans på regningen når han skal betale. Eventuelt ta det videre med familievernet. Hva far gjør når han har barnet hos seg har du i bunn og grunn ingenting med å gjøre så lenge det ikke er snakk om vold, misbruk eller annet som kan skade barnet. Det samme gjelder ferie, det har du nok ingenting med å gjøre, selv hvor frustrerende det kan være. Anonymkode: 03172...2e0 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #11 Skrevet 7. juni 2017 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Du må samle dokumentasjon - som flere her foreslår. Hva med å lage en faktura til far hvert kvartal der du lister opp alt som er kjøpt og rabatterer med 50 %. Disse sender du selvsagt til far med 14 dagers forfall. Når betaling uteblir på disse, har du dokumentasjon til samtalene på familievernkontoret. Det er selvsagt veldig flott at far er flink og omsorgsfull, men han skal altså bidra med oppfostring av barnet og hvis han ikke skjønner at de utleggene du har er helt reelle for et barn i vekst må han få det forklart. Det er rett og slett ikke et argument at han kjører ditt og datt - i såfall får han motregne dokumentert ekstra utgift på kjøring mot utleggene du har hatt. Dette. Sett opp fakturaen og send til han. Du må faktsik være bestemt med han, ikke si ifra og si "oki" når han stritter imot. Legg frem fysiske søknader og kvitteringer. Anonymkode: abb6c...bdb 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #12 Skrevet 7. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hvorfor dette med at han ikke betaler like mye som deg ts har noe med mengden samvær å gjøre. Hvis far ellers følger opp barnet sitt, er vel dette mer en sak mellom dere. Jeg forsvarer ikke at far ikke deler utgiftene med deg, det er noe han absolutt bør gjøre, jeg stiller meg bare ikke bak at det bør være grunn til å frata barnet tid med pappaen sin. Husk det er barnet som har krav på samvær med sine foreldre og ikke omvendt. Anonymkode: ab21d...786 Jeg er helt enig med deg i at barnet har krav på samvær med begge sine foreldre. Og dette var hovedgrunnen til at jeg gikk med på 50/50 fordeling. Vår datter er veldig glad i sin far også. Og jeg er klar over at det er en sak mellom meg og barnefar, dette er grunnen til at jeg aldri har nevnt dette for datteren min eller vår omgangskrets. Grunnen til at jeg tok dette opp med familievernskontoret var fordi jeg var lei av at han aldri bidro, hadde da prøvd å snakke med han om det og tatt opp dette i 9 måneder uten at jeg så forbedring. Hovedformålet mitt med samtalen var da å få far til å bidra mer økonomisk. Når det er sagt, vil jeg også nevne at barn er glad i foreldrene sine uansett og der ofte ikke omsorgen i grensesetting. Barnefar her er en "kul" pappa som i realiteten nedprioriterer barnet sitt. Med dette mener jeg at han serverer henne junk ofte, lar henne se på TV hele ferier og anstrenger seg lite for henne. Det å følge henne til og fra skole og fritidsaktiviter er omtrent alt han gjør. Hvis det er cup og kamper i helgene må jeg følge henne opp, legetimer, bursdagsselskaper og feiringer er også noe han anser som sine oppgaver. Dette forstår hun heldigvis ikke enda, men det vil hun skjønne etterhvert. Anonymkode: 292d0...b82 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg i at barnet har krav på samvær med begge sine foreldre. Og dette var hovedgrunnen til at jeg gikk med på 50/50 fordeling. Vår datter er veldig glad i sin far også. Og jeg er klar over at det er en sak mellom meg og barnefar, dette er grunnen til at jeg aldri har nevnt dette for datteren min eller vår omgangskrets. Grunnen til at jeg tok dette opp med familievernskontoret var fordi jeg var lei av at han aldri bidro, hadde da prøvd å snakke med han om det og tatt opp dette i 9 måneder uten at jeg så forbedring. Hovedformålet mitt med samtalen var da å få far til å bidra mer økonomisk. Når det er sagt, vil jeg også nevne at barn er glad i foreldrene sine uansett og der ofte ikke omsorgen i grensesetting. Barnefar her er en "kul" pappa som i realiteten nedprioriterer barnet sitt. Med dette mener jeg at han serverer henne junk ofte, lar henne se på TV hele ferier og anstrenger seg lite for henne. Det å følge henne til og fra skole og fritidsaktiviter er omtrent alt han gjør. Hvis det er cup og kamper i helgene må jeg følge henne opp, legetimer, bursdagsselskaper og feiringer er også noe han anser som sine oppgaver. Dette forstår hun heldigvis ikke enda, men det vil hun skjønne etterhvert. Anonymkode: 292d0...b82 *også noe han anser som mine oppgaver, skulle det stå. Anonymkode: 292d0...b82 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 10 minutter siden, Snipa skrev: Søk om bidrag da, hvis han tjener mer enn deg. Han gjør ikke det, vi tjener omtrent det samme. Derfor veldig trist å se at han bidrar så lite. Anonymkode: 292d0...b82
KG deltager Skrevet 7. juni 2017 #16 Skrevet 7. juni 2017 Hvem av dere mottar barnetrygd og skattefordelene? Jeg tenker at denne personen må ta største delen av kostnadene... 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 23 minutter siden, Blondie65 skrev: Du må samle dokumentasjon - som flere her foreslår. Hva med å lage en faktura til far hvert kvartal der du lister opp alt som er kjøpt og rabatterer med 50 %. Disse sender du selvsagt til far med 14 dagers forfall. Når betaling uteblir på disse, har du dokumentasjon til samtalene på familievernkontoret. Det er selvsagt veldig flott at far er flink og omsorgsfull, men han skal altså bidra med oppfostring av barnet og hvis han ikke skjønner at de utleggene du har er helt reelle for et barn i vekst må han få det forklart. Det er rett og slett ikke et argument at han kjører ditt og datt - i såfall får han motregne dokumentert ekstra utgift på kjøring mot utleggene du har hatt. Jeg er enig i at jeg må ta vare på kvitteringer og regninger til barnet og sende det til far. Og ta det gjennom familievernskontoret. Må legge til at han kun kjører henne til og fra steder i sine uker. Når datteren min er hos meg gjør jeg det samme. Anonymkode: 292d0...b82
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #18 Skrevet 7. juni 2017 8 minutter siden, KG deltager skrev: Hvem av dere mottar barnetrygd og skattefordelene? Jeg tenker at denne personen må ta største delen av kostnadene... Barnetrygden deles likt mellom oss og barnet har delt bosted. Anonymkode: 292d0...b82
Gjest Vinglepetra Skrevet 7. juni 2017 #19 Skrevet 7. juni 2017 Nå har jeg ikke barn selv, men ble litt satt ut av denne barnefaren som er så opptatt av å bidra minst mulig. Så trist at man kan behandle sitt eget barn på den måten. Jeg anbefaler at du dokumenterer alt, dvs innkjøp, regninger og andre utgifter i forbindelse med barnet. Send gjerne en SMS eller e-post til barnefar der du lister opp ting hun trenger og deretter en frist til å kjøpe dette inn til henne. Hvis han ikke gjør det innen fristen så sender du han en faktura med halvparten av utgiftene. Dette kan du ha med som bevis til familievernskontoret. Et annet råd er å ta færrest mulig samtaler om utgifter muntlig, ta sånne samtaler over SMSer eller e-post, da har du dokumentasjon. Ord mot ord er helt meningsløst i sånne saker, spesielt når barnefar er så slu som han er. Har hun sitt eget rom leker og utstyr hos barnefar? Med tanke på at hun bor der halvparten av tiden så er dette essensielt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #20 Skrevet 7. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hvorfor dette med at han ikke betaler like mye som deg ts har noe med mengden samvær å gjøre. Hvis far ellers følger opp barnet sitt, er vel dette mer en sak mellom dere. Jeg forsvarer ikke at far ikke deler utgiftene med deg, det er noe han absolutt bør gjøre, jeg stiller meg bare ikke bak at det bør være grunn til å frata barnet tid med pappaen sin. Husk det er barnet som har krav på samvær med sine foreldre og ikke omvendt. Anonymkode: ab21d...786 Fordi på den måten vil TS kunne fått nav til å kreve inn bidrag fra faren. Å ta vare på et barn er ikke bare å tilbringe tid med barnet, også å sørge for at barnet har det som trengs. Så får faren velge da, om han vil bidra eller ha mindre tid med barnet og betale bidrag Anonymkode: 3d8e2...ab4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå