AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #1 Skrevet 7. juni 2017 Kortversjon først: trenger tips for å introdusere kjøtt og fisk til sønnen min, samt tips til retter vi kan prøve. Les lang versjon kun om du er interessert Lang versjon: Min toåring kan kanskje kalles kresen. Han smaker på alt, men spytter ut igjen der han ikke vil ha eller ikke liker. Vi prøver igjen og igjen. Han spiser for eksempel brokkoli, gulrot, blomkål, kålrot, potet, mais med glede.. Men tomat, agurk, paprika, potetmos? NIKS. Foretrekker brød, ris og pasta over poteter i noen former. Men mos funker ikke. Ikke at vi gir oss. Egg utgår, ikke snakk om hardkokt, speilegg, eggerøre.. Han spiser også sjelden kjøtt/fisk uten at det er godt most inn i resten av maten. Farse, pølser og ting som kjøttkaker osv går stort sett bra, og kjøtt som er langtidskokt i feks lapskaus eller brennsnut uten å være stekt først. (Han er ikke bare kresen på sunn mat, men jeg anser det som et svært lite problem at han ikke vil ha kake og hvetebakst 😄) Anonymkode: 60cc2...0c1
RompeRusk Skrevet 7. juni 2017 #2 Skrevet 7. juni 2017 Jeg er av typen som blir en smule oppgitt over foreldre som skal "tvinge" barna sine til å spise matvarer. En hadde da aldri presset en voksen til å spise mat en ikke liker? Kålrot, blomkål og brokkoli er jo ting som en ikke kan forvente at barn spiser, men som Din 2-åring spiser med glede. Vær fornøyd med det. Det er da ingen krise at barnet ikke spiser tomat, agurk, paprika, potetmos. Barn har flere smaksløker enn voksne og enelte matvarer vil smake mer intenst for barn enn voksne. 2-åringen er jo også i en alder hvor opposisjon mot foreldre og andre omsorgspersoner er kjempemoro. Det kan være at det å si nei bare er blitt vanesak fordi han kan. Mitt tips? La barnet være med på matlagingen. Da er det ekstra moro å spise egen mat. La barnet selv få bestemme hvor saus, kjøtt og grønnsaker skal ligge på tallerkenen. Vil barnet ha det blandet, separst eller most? Bare slike ting kan bære med på å skape matglede/mangel på matlyst. La barnet selv få prøve å spise store biter foran å kutte opp/mose alt. Server og spis i fellesskap, legg på matvarer på tallerkenen, men ikke mas og press på noe. Han får spise det han vil og så mye han ønsker. Server paprika og gulrot og andre frukt/grønnsaker utenfor måltidene så det å smake på nye ting blir lystbetont foran press. Min erfaring fra barnehage er at barn sier "nei" til grønnsaker ved varmlunsj, men jaggu blir det spist opp likevel når det kommer på fatet uten noe mer press enn det. Barn lærer og utvikler stadig, og det som han nekter å smake i dag kan være favoritten i morgen. At barnet ikke spiser enkelte matvarer i dag gjør ikke at barnet ikke spiser noe grønt eller kjøtt senere i livet. Kjøtt og fisk kan være pga konsistens. Mitt barn har helt siden hun var liten nektet å spise kylling pga konsistens i kjøttet. Velg andre matvarer som f.eks fiskekake eller kjøttkaker som barnet kan få den dagen dere har middager som barnet overhode ikke liker. Tilby først vanlig middag. Eventuelt er skive et alternativ. Hvordan er det med servering av frukt og grønt i barnehagen? Det er gjerne der de ser hva andre barn spiser og vil prøve ut det som vennene prøver. Kan de prøve ut andre ting der for å fremme matglede? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå