Gå til innhold

Bør jeg ta HPV-vaksine?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27 år, det vil si jeg ble født i 1990, og er for gammel for å få gratistilbudet til HPV-vaksinen. Men jeg har bare hatt sex en gang, og hpv-viruset smitter via sex. Bør jeg ta vaksinen? Er jeg for gammel? :( 

Anonymkode: 72bb9...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snakk med fastlegen din om det. Jeg er på din alder og valgte å ta den og fastlegen min mente det var en god idè. Føler ikke akkurat at jeg har noe å tape når jeg betaler en liten sum for å minske sjansene for livmorhalskreft i framtiden :) Det er verdt det i mine øyne.

Kan legge til at grunnen til at man gir dem til så unge jenter som  mulig er at jo flere sexpartnere du har hatt, jo større er sjansene for at du allerede er smittet. Derfor ønsker man å vaksinere før smitte inntreffer, altså før seksuell debut. Alder betyr ingenting utover det.

Endret av altflyter
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett tatt den. Har selv HPV 16 som ikke forsvinner, nå har jeg hatt celleforandringer lenge, tatt biopsi (helt grusomt) og venter nå på å få operert. 

Anonymkode: 4f198...d04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, altflyter skrev:

Snakk med fastlegen din om det. Jeg er på din alder og valgte å ta den og fastlegen min mente det var en god idè. Føler ikke akkurat at jeg har noe å tape når jeg betaler en liten sum for å minske sjansene for livmorhalskreft i framtiden :) Det er verdt det i mine øyne.

Kan legge til at grunnen til at man gir dem til så unge jenter som  mulig er at jo flere sexpartnere du har hatt, jo større er sjansene for at du allerede er smittet. Derfor ønsker man å vaksinere før smitte inntreffer, altså før seksuell debut. Alder betyr ingenting utover det.

Hvor mye betalte du?

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye betalte du?

Det husker jeg faktisk ikke. Den kom i tre doser og tror jeg betalte rundt tusen per sprøyte... Å kalle det en liten sum er kanskje litt drøyt, men jeg syntes det er en liten pris å betale for å slippe livmorhalskreft

Endret av altflyter
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eldre enn deg og jeg tok den. Jeg synes også at det er en liten pris å betale når man kanskje kan slippe livmorshalskreft. 

Anonymkode: a468d...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...