Gå til innhold

Det evinnelige bursdagsmaset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, ungen til en familie jeg kjenner hadde nylig bursdag. Hun går i 2kl og fylte 8. På skolen anbefales det at bursdager slås sammen, f. eks at alle som har bursdag samme mnd feires på skolen til helgen.

Det har seg slik at 5 av vennen hennes skal feire bursdagen sammen, de har noen dager før/etter henne. Alle går i samme klassen. Hun har fått innbydelse, men blir da ikke feiret.

Må legge til at hun trives og alle kommer godt overens :) grunnen til at det ble slik er fordi foreldrene muligens ikke aktivt gikk inn for at hun skulle bli feiret. Ungen bryr seg ikke, men hun tenker litt over det. Avslutningsvis kan jeg nevne at det er en innvandrer-familie som er med på bursdager, idrett og alt. Integrerte. Sikkert derfor foreldrene ikke sa ifra. De holder familiebursdag da.

Hvordan er andre innvandrer m/ barn på skolene deres?

Hadde dere likevel bare kjøpt gave til alle barna og sendt ungen i bursdag? 

 

Anonymkode: 87235...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kommer aldri i bursdager de i klassen til sønnen min 3 klasse. Får invitasjon, men vi hører aldri noe.
Skjønner ikke helt hva du er ute etter i innlegget ditt. Derfor svarte jeg på det jeg skjønte.

Anonymkode: 056a1...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innvandrer selv, og har alltid feiret mine barn med å invitere alle barna/ bare jentene i klassen. Alle har kommet eller sagt fra om at de ikke kan komme. Slik har alle de andre jente mammaene også gjort. Utennom en somalisk familie, som aldri har invitert selv eller kommet på bursdager. 

Men jeg har ALDRI holdt et barn utenfor, og selv da barna mine var små og det var en enkel person de ikke ville invitere, så fikk de ultimatum, alle eller ingen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: de er seks barn som har bursdag samme mnd, fem av de feirer sammen, og barnet du kjenner er ikke inkludert i denne felles feiringen?

Jeg forventer at det faktum at de er innvandrere ikke skal spille noen rolle her, da foreldrene bør ha satt seg inn i dette uavhengig av opphav.

Ergo: dersom foreldrene selv ikke har gjort noe aktivt for å inkludere sitt barn i denne feiringen, så har de faktisk valgt å avstå fra muligheten. Veldig trist for barnet, men det er foreldrenes ansvar. Ingen foreldre kan forvente at andre foreldre skal ordne bursdagsselskap for deres barn.

Om dette barnet var i en nær relasjon, type bestevenn med mitt barn, så hadde jeg gitt presang uansett, men utenom dette selskapet.

Anonymkode: c30c8...933

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer innvandrer barnet i klassen til poden i alle bursdagene. Hun snakket ikke ett pøkk norsk da hun startet til jul i 1. Klasse, nå på slutten av 2. Klasse snakker hun flytende norsk, bedre enn foreldrene.

Anonymkode: ecd76...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De innvandrerne som er av samme kjønn som mitt barn, pleier å komme i bursdagsfeiringer. De av det andre kjønn vet jeg ikke.

Anonymkode: 4af0f...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg forstår det rett, er saken her at fem andre foreldre har slått sammen bursdagsfestene til barna sine. Disse foreldrene kjenner hverandre sikkert fra før, eller har møttes i en eller annen sammenheng og foreslått dette felles bursdagsopplegget.

Så er det slik at det barnet du nevner, TS, har blitt invitert, men ikke "skal feires". Og det er jo ikke så rart, når familien hennes ikke er medarrangør av festen.

Dersom barnet det er snakk om (innvandrerfamilie eller ei, dette spiller liten rolle i denne saken) er i en venninnegjeng med de andre, og er som eneste person utelatt fra planleggingen, mener jeg det går an å ta en telefon til primus motor i arrangør"kommiteen" og si fra at jenta (?) føler seg utelatt, og at dere også gjerne ville ha blitt informert om bursdagsplanene, og hatt mulighet til å være med.

Dersom hun (?) ikke er nær venn med de som arrangerer fellesbursdagen, har dere liten grunn til å føle dere "oversett", slik jeg ser det.

 

(Lurer forresten på hvordan de gjør det med gaver i slike fellesbursdager. Må alle gjestene ut med en femhundrelapp hver, for én bursdag?)

Anonymkode: da54e...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

(Lurer forresten på hvordan de gjør det med gaver i slike fellesbursdager. Må alle gjestene ut med en femhundrelapp hver, for én bursdag?)

Anonymkode: da54e...a2b

Dette er et irritasjonsmoment for meg!

Om du stiller dette spørsmålet på et foreldremøte, vil alltid noen varmhjerta personer si at selvsagt gis det gave til alle bursdagsbarna, uavhengig av om de går i samme klasse. Dette tør ingen si i mot, for da er de gjerrige og kjipe.

Så når bursdagene begynner, og for eksempel seks stykk feirer sammen, blir det faktisk kostbart for en familie å sende barnet i bursdag. Noe som igjen vil føre til at de barna som hadde hatt virkelig glede av bursdagen, blir holdt hjemme fordi det blir for kostbart.

Vi har helt normal økonomi, men jeg har ikke vært vond å be når ungen min ikke har ønsket å delta i bursdager med 5-6 bursdagsbarn (ofte en til to fra egen klasse, og resten fra andre klasser på samme trinn).

Anonymkode: c30c8...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun skal vel ha eget selskap om hun ikke skal feire sammen med andre? Selv om skolen oppfordrer til å slå sammen, så står de da fritt til å holde eget selskap for henne når hun ikke blir inkludert med de andre?

Anonymkode: ea21d...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, ungen til en familie jeg kjenner hadde nylig bursdag. Hun går i 2kl og fylte 8. På skolen anbefales det at bursdager slås sammen, f. eks at alle som har bursdag samme mnd feires på skolen til helgen.

Det har seg slik at 5 av vennen hennes skal feire bursdagen sammen, de har noen dager før/etter henne. Alle går i samme klassen. Hun har fått innbydelse, men blir da ikke feiret.

Må legge til at hun trives og alle kommer godt overens :) grunnen til at det ble slik er fordi foreldrene muligens ikke aktivt gikk inn for at hun skulle bli feiret. Ungen bryr seg ikke, men hun tenker litt over det. Avslutningsvis kan jeg nevne at det er en innvandrer-familie som er med på bursdager, idrett og alt. Integrerte. Sikkert derfor foreldrene ikke sa ifra. De holder familiebursdag da.

Hvordan er andre innvandrer m/ barn på skolene deres?

Hadde dere likevel bare kjøpt gave til alle barna og sendt ungen i bursdag? 

 

Anonymkode: 87235...72b

Nå vet jeg ikke med guttene, men har ei jente og hun sier at de muslimske jentene aldri kommer i noen bursdager. Selv om de blir bedt. Syns det er trist.

Anonymkode: c4a1b...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

(Lurer forresten på hvordan de gjør det med gaver i slike fellesbursdager. Må alle gjestene ut med en femhundrelapp hver, for én bursdag?)

Anonymkode: da54e...a2b

Her har vi tatt at jentene kun kjøper til jentene og guttene kun til guttene.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et irritasjonsmoment for meg!

Om du stiller dette spørsmålet på et foreldremøte, vil alltid noen varmhjerta personer si at selvsagt gis det gave til alle bursdagsbarna, uavhengig av om de går i samme klasse. Dette tør ingen si i mot, for da er de gjerrige og kjipe.

Så når bursdagene begynner, og for eksempel seks stykk feirer sammen, blir det faktisk kostbart for en familie å sende barnet i bursdag. Noe som igjen vil føre til at de barna som hadde hatt virkelig glede av bursdagen, blir holdt hjemme fordi det blir for kostbart.

Vi har helt normal økonomi, men jeg har ikke vært vond å be når ungen min ikke har ønsket å delta i bursdager med 5-6 bursdagsbarn (ofte en til to fra egen klasse, og resten fra andre klasser på samme trinn).

Anonymkode: c30c8...933

Men bursdagsgave måtte du vel kjøpt uansett? Bare at feiringene hadde vært på forskjellige datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Magnifiq skrev:

Men bursdagsgave måtte du vel kjøpt uansett? Bare at feiringene hadde vært på forskjellige datoer.

Nei, for om de ikke hadde feiret sammen, så hadde de ikke slått sammen flere grupper fra samme trinn. Er de A, B og C klasse, vil A elver bli invitert til B og C elever, med det ville de ikke blitt om B og C elevene kun feiret med egen klasse.

I år har dette tatt helt av hos oss. Særlig jentene feirer sammen, leier lokale og invitere alle. Det er jo i utgangspunktet veldig hyggelig og inkluderende, men det legger også listen veldig høyt for alle andre.

I min verden skal det ikke være nødvendig å leie lokale for å feire en barnebursdag. Sett i sammenheng med intensjonen for vennegrupper, hvor elevene skal hjem til hverandre for å bygge relasjon, så blir det litt søkt at bursdager feires på skolen/ annet leid lokale. Bursdager kunne blitt en kjempegod forsterkning til vennegrupper, om de ble feiret hjemme.

Skolen oppmuntrer til inkludering av alle osv, men i tillegg gjør de det vanskelig å faktisk arrangere bursdag for mange. For å ikke snakke om hvor dyrt det kan bli for de som allerede har lite :( 

I stedet for å fokusere på inkludere "fattige" barn, burde vi kanskje heller fokusere på å legge til rette for at disse barna også kan delta og arrangere, med verdigheten i behold. Det gjør vi ved å senke listen på det vi arrangerer selv :) 

Anonymkode: c30c8...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magnifiq skrev:

Her har vi tatt at jentene kun kjøper til jentene og guttene kun til guttene.

Men bursdagsgave måtte du vel kjøpt uansett? Bare at feiringene hadde vært på forskjellige datoer.

Ja, men da får man også fem koselige feiringer/fester for fem hundre kroner, ikke bare én!

Anonymkode: da54e...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da får man også fem koselige feiringer/fester for fem hundre kroner, ikke bare én!

Anonymkode: da54e...a2b

Mange av oss med flere barn setter pris på at ikke hver helg blir brukt til bursdager ;)

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Magnifiq skrev:

Mange av oss med flere barn setter pris på at ikke hver helg blir brukt til bursdager ;)

Amen! Bursdag hver helg er et mas! Å kombinere 2-3 bursdagsbarn er supert. 

Anonymkode: ecd76...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Magnifiq skrev:

Mange av oss med flere barn setter pris på at ikke hver helg blir brukt til bursdager ;)

Det er bare å melde avbud om det ikke passer, å delta i bursdag er absolutt ingen plikt :) 

(tar forbehold om unger som saboterer bursdager for å mobbe, det er på ingen måte greit :( )

Anonymkode: c30c8...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magnifiq
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å melde avbud om det ikke passer, å delta i bursdag er absolutt ingen plikt :) 

(tar forbehold om unger som saboterer bursdager for å mobbe, det er på ingen måte greit :( )

Anonymkode: c30c8...933

Her strekker vi oss langt for at barna skal få delta, og nettopp derfor er vi så glad for at vi deler den oppfatningen med de fleste foreldre rundt her, at det er supert å feire flere sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte tråden.

Foreldrene har gått sammen for å lage bursdagsfeiring til de 5 barna som går på forskjellige trinn i 2 klasse (a b c)

Synes vi kunne blitt spurt om vi ville bli med i det minste, men tror helt ærlig ikke at de tenkte så mye på det siden vi ikke har holdt bursdagsfeiring før. Men synes det blir tydeligere i år når de leier lokale og de alle har bursdag tett på hverandre.

Må legge til at det egentlig går helt greit for oss. Ungen er bestevenn med flere av de som feirer og har blitt med de hjem også. Vi kommer også godt overens med foreldrene. 

(Synes litt synd på barnet for hun vet de har bursdag likt, men så blir ikke hun feiret, men må i stedet bli tilskuer i "sin egen bursdag".)

Anonymkode: 87235...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte tråden.

Foreldrene har gått sammen for å lage bursdagsfeiring til de 5 barna som går på forskjellige trinn i 2 klasse (a b c)

Synes vi kunne blitt spurt om vi ville bli med i det minste, men tror helt ærlig ikke at de tenkte så mye på det siden vi ikke har holdt bursdagsfeiring før. Men synes det blir tydeligere i år når de leier lokale og de alle har bursdag tett på hverandre.

Må legge til at det egentlig går helt greit for oss. Ungen er bestevenn med flere av de som feirer og har blitt med de hjem også. Vi kommer også godt overens med foreldrene. 

(Synes litt synd på barnet for hun vet de har bursdag likt, men så blir ikke hun feiret, men må i stedet bli tilskuer i "sin egen bursdag".)

Anonymkode: 87235...72b

Men skal hun ikke ha eget selskap?

Anonymkode: ea21d...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte tråden.

Foreldrene har gått sammen for å lage bursdagsfeiring til de 5 barna som går på forskjellige trinn i 2 klasse (a b c)

Synes vi kunne blitt spurt om vi ville bli med i det minste, men tror helt ærlig ikke at de tenkte så mye på det siden vi ikke har holdt bursdagsfeiring før. Men synes det blir tydeligere i år når de leier lokale og de alle har bursdag tett på hverandre.

Må legge til at det egentlig går helt greit for oss. Ungen er bestevenn med flere av de som feirer og har blitt med de hjem også. Vi kommer også godt overens med foreldrene. 

(Synes litt synd på barnet for hun vet de har bursdag likt, men så blir ikke hun feiret, men må i stedet bli tilskuer i "sin egen bursdag".)

Anonymkode: 87235...72b

Er det DITT barn som ikke blir feiret, eller er det fortsatt barnet til en familie du kjenner? Ble litt forvirret her. Hvis det er ditt barn, så ring foreldrene og spør om dere kan hive dere på, og så sender dere ut ny info om at det blir en ekstra i bursdagen om bursdagen ikke har vært enda. Det ble gjort i vår klasse, og det gikk helt fint. Det er fort gjort at man ikke har oversikten over hvem som kan samkjøres i bursdag om dere har bursdagsfeiringer med både a, b og c.

Anonymkode: a299c...13a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...