Gå til innhold

Morgenfugler - forandrer det seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at; legger man de 18.30-19 så våkner de i 5-6 tiden også. Logisk, de er uthvilte etter 10-11 timers søvn.

Har gjort litt annerledes mes yngstemann(nå 18 mnd). Han er aldri blitt lagt tidligere enn kl 20, og han våkner mellom 7 og 8 om morgenen.

Anonymkode: b95bb...16c

Mange barn er ikke uthvilte etter 10-11 timers søvn. Min på snart 5 år trenger enda 11.5-12.5 timers søvn, og den på 6 mnd sover også 12.5 timer om natta.

Til Ts: Rundt 9 mnd la eldste seg kl 19 og våkna 06.30, etter hvert strakk det seg til ryndt 07. I en periode våkna hun og 05.45 men for oss gikk det altså over. I dag sov hun til kl 08

Anonymkode: 1c6f3...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magnifiq

Det kommer jo ann på når de legges. Selvsagt snur det ikke etter to dager hvor de får være oppe litt lenger.

Mine klarer fint å skyve leggetid/stå-opp tid når vi reiser til andre tidssoner. I løpet av en uke er det som regel i orden. Både ved 6, og 9 timers tidsforskjell. 

og selvsagt tilbake her hjemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

...mens mange putter barna til sengs 18:30/19:00 for at de skal få så mye søvn de trenger. Alle barn er ikke like, og mange barn våkner faktisk tidligere når de legger seg senere.

 

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange barn er ikke uthvilte etter 10-11 timers søvn. Min på snart 5 år trenger enda 11.5-12.5 timers søvn, og den på 6 mnd sover også 12.5 timer om natta.

 

Anonymkode: 1c6f3...10b

Men 18.30-19 og 5-6

Og 20 og 7-8

Det er bortimot like mange timer i mitt hode? Forskjellen er at man som voksne slipper å starte dagen umenneskelig tidlig.....

Anonymkode: b95bb...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som er oppe 5:30 uansett når han legger seg.

Han har bestandig trengt lite søvn.

Han er nå 15 år så regner ikke med at det vil endre seg med tiden heller. 

Og siden jeg er skikkelig b-menneske egentlig, så har det ikke alltid vært like morsomt med slike tidlige morgener. Ikke sov han særlig på dagtid heller så nyttet ikke å stjele seg til en høneblund da.

så da jeg innså at det ikke bare var en fase brukte jeg litt tid på å endre mine egne søvnvaner. Det tok tid, men nå er det ikke lenger noe problem. 

Og så har vi en på 17 som er stikk motsatt. Trengte massevis av søvn og gjør fortsatt. Han legger seg først og står opp sist, som han har gjort bestandig

Anonymkode: adb82...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 4.5 år som våknet et sted mellom 04 og 05 hver morgen fram til hun var rundt 3 år. Etter det ble det kl 06😆 hun har alltid trengt mye søvn,og har hatt leggetid kl 19 siden hun var 10 uker. Legges fremdels kl 19 og sovner fort. Vi sliter de gangen vi har fått og får senere leggetid. ...da våkner hun stort sett enda tidligere og er sur og grinete hele  dagen. Vi har valgt å prioritere søvn fremfor kos og familietid på kvelden,vi tar det igjen på morgenen😆 har enda ikke hatt en stressende morgen før levering fordi hun våkner av seg selv og Vi har god tid til frokost og klargjøring.  Levering sjelden før 0730. 

Anonymkode: dcc34...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, skruf skrev:

Har ikke forandret seg noe særlig her, selv om hun nå er 14..

Sover litt lengre i helgene da, helt til kl 7..kontra mellom klokka 5 og 5.30 som da hun var yngre. Men det hender ofte at hun er våken i 6-tida. Selv om hun legger seg senere i helgene. 

Hvis hun er morgenfugl i ukedagene og så er vel det bare et stort PLUSS. Alt for mange som vel sliter ganske kraftig med å få opp sin tennåring i tide til å komme seg på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgenfuglen sover litt lenger nå enn når han var baby. Men aldri like lenge som søstera som er kronisk b-menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjetil E skrev:

Hvis hun er morgenfugl i ukedagene og så er vel det bare et stort PLUSS. Alt for mange som vel sliter ganske kraftig med å få opp sin tennåring i tide til å komme seg på skolen.

Joda, absolutt et pluss mtp skolen :) Blid som ei lerke er hun også om morgenen, skikkelig morgenfrisk. Storesøsteren kan jeg knapt snakke til før det har gått et par timer. 

Og det gjør meg jo ingenting i helgene heller, hun er jo 14 og ordner seg selv. Dessuten kjekt med selskap om morgenen, jeg er som oftest tidlig oppe selv.

(men jammen meg var det drygt de årene hun var våken i 5-tida, satt der med en kaffekopp  hver hånd mens ungen jodlet rundt..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men 18.30-19 og 5-6

Og 20 og 7-8

Det er bortimot like mange timer i mitt hode? Forskjellen er at man som voksne slipper å starte dagen umenneskelig tidlig.....

Anonymkode: b95bb...16c

Men når det er leggetid kl. 20, så er det allikevel morgen 5-6 her i huset. Uansett. Så da må vi legge tidligere for at de skal få nok søvn. Kjipt for oss som får mindre tid med dem, men sånn må det bare bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min våknet i fem, halv seks-tiden første 1,5 året. Nå som han er 2.5 legges han syv-halv åtte og sover til ca halv syv-syv.

Har hatt samme leggetid hele tiden, det er kun oppvåkningstidspunkt som har justert seg til at han sover lenger. Så det er ikke automatisk slik at leggetid kl 19 betyr at de våkner tidlig, her justerte det seg av seg selv. 

Anonymkode: 7b7ca...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Da belager jeg meg på en del soloppganger de nærmeste årene :-)

Anonymkode: d101a...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra min var ca. 2 år våknet han som regel ca 7. nå er han nesten 3 år og sover som regel til 8.30 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 21.18, Vera Vinge skrev:

Den ene gutten min startet dagen i 5-draget i den alderen, og holdt på med det en del måneder. Han sovnet typisk i 20-tiden. Han våknet gradvis senere fra han var ca 1,5, og våkner nå som 5-åring vanligvis rundt 6.30. Men han kan fortsatt i blant våkne før 6, uten at jeg vet hvorfor, også når han har lagt seg sent. Men jeg ser jo i sommerferien, når leggetiden tøyes en del, at han etter hvert sover lengre om morgenen, men ikke nødvendigvis tilsvarende som han er våken om kvelden. 

Lillebroren har aldri vært helt sånn morgenfugl som storebroren, så de er nok litt forskjellig anlagt fra naturens side, tenker jeg. Mannen min er også a-menneske, mens jeg er mer b.

Nesten akkurat samme her, eldste er a-menneske og kan fremdeles våkne i 6-tida av og til. Yngste ligger gjerne og koser seg i senga til 9, selv om hun la seg kl 20.. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...