Gå til innhold

Morgenfugler - forandrer det seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt babyer som våkner tidlig, forandret det seg? I tilfelle når? Eller er det sannsynlig at en baby (7-8 måneder) som våkner tidlig kommer til å endre det? 

Når våknet din baby?

Når våkner de nå og hvor gamle er de?

Anonymkode: d101a...5a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig forandrer det seg. Bare se på tenåringer.

Anonymkode: f0913...589

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at; legger man de 18.30-19 så våkner de i 5-6 tiden også. Logisk, de er uthvilte etter 10-11 timers søvn.

Har gjort litt annerledes mes yngstemann(nå 18 mnd). Han er aldri blitt lagt tidligere enn kl 20, og han våkner mellom 7 og 8 om morgenen.

Anonymkode: b95bb...16c

• Liker 4
Skrevet

Har ikke forandret seg noe særlig her, selv om hun nå er 14..

Sover litt lengre i helgene da, helt til kl 7..kontra mellom klokka 5 og 5.30 som da hun var yngre. Men det hender ofte at hun er våken i 6-tida. Selv om hun legger seg senere i helgene. 

Skrevet

Den ene gutten min startet dagen i 5-draget i den alderen, og holdt på med det en del måneder. Han sovnet typisk i 20-tiden. Han våknet gradvis senere fra han var ca 1,5, og våkner nå som 5-åring vanligvis rundt 6.30. Men han kan fortsatt i blant våkne før 6, uten at jeg vet hvorfor, også når han har lagt seg sent. Men jeg ser jo i sommerferien, når leggetiden tøyes en del, at han etter hvert sover lengre om morgenen, men ikke nødvendigvis tilsvarende som han er våken om kvelden. 

Lillebroren har aldri vært helt sånn morgenfugl som storebroren, så de er nok litt forskjellig anlagt fra naturens side, tenker jeg. Mannen min er også a-menneske, mens jeg er mer b.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange putter barna til sengs 18.30/19.00. Og da kan man ikke forvente annet enn at barna våkner grytidlig neste dag. 

Anonymkode: 031ae...03d

• Liker 2
Gjest Dorey
Skrevet

Vår eldste våknet kl 5 fra han var 6 mnd til han var 2,5 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke barna mine så gamle, men jeg selv var a-menneske da jeg var liten. Det forandret seg da jeg ble 13 ca. Snart 30 år og fortsatt tidenes b-menneske.

Anonymkode: cb09a...3a5

AnonymBruker
Skrevet

Min er nå 7, har alltid våknet rundt 6. Legger seg ca 20. Men det som er fint nå, er at han står opp alene, så vi får sove til ca 9 i helgene 😃

Anonymkode: 4086a...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Min våknet i 4-tiden da han var på den alderen. Det hjalp ikke uansett hva vi gjorde, om vi la ham senere så våknet han til samme tid, bare trøttere og mer grinete, om vi la ham tidligere så våknet han tidligere, og å prøve å bestemme at det fortsatt var natt funket i allefall ikke. :P

Det ble noe bedre da vi gikk ned til 1 dagdupp, rundt 15 måneders alder, da begynte han å sove til 6. ;)

Anonymkode: 9934b...8b3

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange putter barna til sengs 18.30/19.00. Og da kan man ikke forvente annet enn at barna våkner grytidlig neste dag. 

...mens mange putter barna til sengs 18:30/19:00 for at de skal få så mye søvn de trenger. Alle barn er ikke like, og mange barn våkner faktisk tidligere når de legger seg senere.

Mine på 4,5 og 6 har alltid vært veldig tidlige (uavhengig av leggetid). Klokkesnuingen på vinteren var et mareritt husker jeg, med våkning kl 4 på natten og sånn. De er fremdeles tidlige, men drøyer det til 6-6:30 på en gjennomsnittlig morgen. Er vi heldige, sover de til 7. Lengre enn det blir det aldri.

Satser på at det blir bedre når de kommer i tenårene. ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleide å ha "konkurranser" med nabolaget - vår unge vant ALLTID over samtlige i nabolaget :P Selv tvillingforeldrene hadde lysene slukket mye lengre enn oss :roll:  Våknet femtitusen ganger på kveld og natt, og det var gretten morgen alt fra 04.50-senest 06. Veldig lenge var det 05 - og så rett rundt 6, og plutselig en dag etetr fylte 2(?) var det oftere 7 til vår store lykke.

Men nå som han er 3 år glimter han til ved at vi blir vekket av far gjerne kl 08.30-09 i helgene :nigo: 

Frem til 1,5 år var det som om han slet veldig med å finne roen, og hadde lakenskrekk. Så begynte han å glede seg til å legge seg, og det tror jeg var resultat at vi har brukt masse tid og krefter på å ha positive assosiasjoner til senga.

Vi har lagt ham litt senere enn de fleste barn stort sett, og han har fortsatt behov for en liten powernap på 30 minutter på dagtid. Men summa summarum så hjalp det etterhvert å legge litt senere, og kutte dagsøvn. Dog hadde han frem til nå et behov for dagsoving, så det har ikke vært aktuelt å kutte ned på. 

Men det skal også sies at vi har brukt alle triks uten at det hjalp før det bare skjedde av seg selv. 

Det hjalp også veldig på leggingen(som tok laaaang tid, han ble sint og frustrert fordi han ikke fikk sove) å ta det litt senere, type 30 minutter. 

Men tingene vi har prøvd som har virket raskt virket absolutt ikke før 1,5-2 år. Han var ikke klar for det rett og slett.

Anonymkode: 6d838...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til at det før 1,5 år-ish ikke hjalp å legge senere, han våknet bare enda tidligere og surere.

Anonymkode: 6d838...cbd

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vårt barn våkner 5 uansett om vi feks drøyer leggingen til 21 :) forskjellen er at hun er trøttere og surere når hun står opp.

Anonymkode: 5b79a...8e8

Skrevet

Jeg har også en sånn unge som ikke sover lenger om han blir lagt senere, og for å få nok søvn måtte han helt i starten av barnehagen legges 17:30. Men han trenger ganske mye søvn da, og nå som han er 7 legger han seg 19 og sover til han vekkes klokken 7.

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn våknet rundt kl 05.00 hver eneste dag frem til han var ca 3 år, deretter kunne han sove til ca kl 08.00.

I tenårene var han som tenåringer flest og sov gjerne til kl 13.00, mens nå er han lærling og står opp gjerne rundt kl 09.00 i helgene. 

Anonymkode: 30f8d...6bf

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har hatt babyer som våkner tidlig, forandret det seg? I tilfelle når? Eller er det sannsynlig at en baby (7-8 måneder) som våkner tidlig kommer til å endre det? 

Når våknet din baby?

Når våkner de nå og hvor gamle er de?

Anonymkode: d101a...5a4

Alle våre har våknet tidlig som babyer. Dvs at de har startet dagen mellom 5 og 6 da de var rundt 1 år. Det har endret seg litt fra 2-årsalder, og vår på 3 år kan nå sove til rundt kl.7 på en god dag, men kan også starte dagen kl.6 fortsatt. Eldste på 7 år (som sov veldig dårlig som baby) sover veldig godt nå, og ligger gjerne i senga til kl.9 om hun får lov. 

Anonymkode: eb118...55c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle våre har våknet tidlig som babyer. Dvs at de har startet dagen mellom 5 og 6 da de var rundt 1 år. Det har endret seg litt fra 2-årsalder, og vår på 3 år kan nå sove til rundt kl.7 på en god dag, men kan også starte dagen kl.6 fortsatt. Eldste på 7 år (som sov veldig dårlig som baby) sover veldig godt nå, og ligger gjerne i senga til kl.9 om hun får lov. 

Må legge til at for de to yngste, hjelper det lite å legge senere. De våkner til samme tid, men er mer uopplagte. Eldste kan fint legge seg sent nå og sove lenger på morgenen.

Skrevet

Min datter var veldig tidlig oppe når hun var liten. Alt fra kl 0500-0630. Sov aldri lenger enn det.

Nå er hun snart 14 år og jeg skal love deg at hun er som en murmel å få ut av senga om morgenen. I helgene kan hun helt klart sove til 12-13 hvis hun får lov til det.

Så det er nødvendigvis ingen sammenheng mellom hvor lenge babyer og småbarn sover, og hva som skjer senere. Her tror jeg endringene skjedde fra sånn ca 8-9 år.

AnonymBruker
Skrevet

Det som er litt irriterende er at når det først gir seg så kan det hende du har blitt en "morgenfugl" selv, så du ikke får nytt det. ;) Min gutt er 5 år nå og sover som regel til rundt 7, noen ganger nærmere 8. Men jeg våkner senest 6 uansett. :P

Anonymkode: 9934b...8b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...