Gå til innhold

Hvor fort sovner du til vanlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sovner ved hjelp av medisiner, uten de klarer jeg ikke sovne på flere døgn.

Nå fra Mandag av skal jeg jobbe 14 fulle dager i strekk, 2 skift turnus. Gruer meg veldig til det, men det er jo godkjent av firmaet. Jeg skal jobbe mine egne vakter+andre sine vakter pga ferietid.

Jeg jobber fra grytidlig morgen noen dager og til 22.30 på kveldene. På kveldsvakter går jeg bare hjem og legger meg, tidligvaktene går bedre da jeg legger meg rundt 19.30.

Men, hva gjør du for å få sovne og hvor fort sovner du?

Anonymkode: 03e35...3aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå fra Mandag av skal jeg jobbe 14 fulle dager i strekk, 2 skift turnus. Gruer meg veldig til det, men det er jo godkjent av firmaet. Jeg skal jobbe mine egne vakter+andre sine vakter pga ferietid.

Jeg jobber fra grytidlig morgen noen dager og til 22.30 på kveldene. På kveldsvakter går jeg bare hjem og legger meg, tidligvaktene går bedre da jeg legger meg rundt 19.30.

Det er fordi du har blitt avhengig. Jeg brukte sovemedisin i ett år, bestemte meg for å slutte. Sov ikke på 14 dager. Det tar tid før hjernen skjønner at den må gjøre jobben selv, altså få deg til å sovne.

Når det er sagt, så sliter jeg mye med søvnen. Men sovepiller vil jeg aldri ta igjen, husker hvilket mareritt det var å slutte. Jeg kan ligge i timevis før jeg sovner, andre ganger sovner jeg ganske fort, men våkner mye i løpet av natten.

Anonymkode: 755f8...2ce

AnonymBruker
Skrevet

Uten melatonin kan det ta mange timer, over et døgn. Uten det går jeg inn i en modus hvor jeg sover rundt 10 timer annenhver natt.

Anonymkode: 8ab7c...c79

Skrevet

Jag sovner av meg selv. Tar kort tid. Bare legger meg. Står opp tidlig vär dag. Ca kl 5. Legger meg ca 21. Samme kveldsrutiner vär dag. Men jag er utslitt av jobb og barn osv (på en god måte) sovner fortere nå en för nå som jeg har rutiner. Får jag ikke sove en sjelden gang. Så ligger jeg å dagdrömmer om hva jeg önsker for meg og familen min 😂😁

Skrevet

Klarer du ikke å sovne uten medisiner er du avhengig.

Selv bruker jeg ofte tid på å sovne, men det som hjelper er å ha faste rutiner på når jeg legger meg og når jeg står opp, og ikke dra disse tidene for langt ut i helgene. Sover også best i et kjølig rom. Får du ikke sove hjelper det ofte å stå opp igjen (unngå mobil, pc, tv) og gjøre noe for å så legge seg igjen når man er trøtt. Det kan også hjelpe å unngå mobil eller pc en time før leggetid, og legge dette ut av soverommet slik at det ikke er for lett å plukke det opp igjen når man ikke får sove, sjekke klokken på mobilen osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker en sjelden gang kanskje 20 min på å sovne, men stort sett flere timer, etter jeg fikk angst og traumer. Får ikke medisiner fordi de har registrert at jeg røyka hasj som 15 åring og tror jeg skal misbruke piller av den grunn!!! , så det blir til at jeg ligger våken og vrir meg i et døgn til jeg er så utslitt at jeg slukner til slutt. !!!!

Anonymkode: 60bc4...dde

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med å sovne, så jeg har en rutine (som jeg ofte er dårlig på å følge opp, men som hjelper når jeg tar meg på tak) der jeg setter av tid til (1/2 -1 time) å roe meg ned med vlogger/matvideoer (fordi jeg synes dette er avslappende - du velger det som er avslappende for deg. Tenk ingen dramaserier, action, høye lydeffekter e.l. - du må velge en avslappende aktivitet for deg. Yoga eller joggetur eller varmt bad funker for mange)

Etter det så legger jeg meg og ruller meg godt inn i dyna. Og så gjør jeg en av to:

1. Tenker på ikkenoe. Altså ingenting. (Funker bare om jeg ikke er stressa eller urolig)

2. Tenker på noe artig som ikke kan være opprørende. Kan være hva som helst, nøkkelen er å tulle seg inn i dyna og tenke "ahhhh.. egentid! Nå skal jeg kose meg leenge før jeg sovner med den her tanken" ofte funker denne omvendte psykologien og jeg sovner. Alternativt ligger jeg i 1- flere timer og tenker happy tanker og er mer uthvilt enn om jeg hadde tenkt "må sove nå!" (Som jeg gjorde før. Elendig resultat)

Anonymkode: 3583c...ac0

• Liker 1
Skrevet

Minst 1 time, maks 3-4.

Sliter veldig med å skru av hjernen. Som oftest tenker jeg på ting jeg må gjøre, ting jeg stresser over, ting jeg har gjort som jeg ikke klarer å slutte å gruble over... Spesielt skjer dette hvis jeg har noe jeg skal gjøre neste dag, som jobb, men vet jeg ikke klarer å sovne. Men av og til er det bare fine ting også. Som hvordan det vil bli å gifte meg, få barn, hva jeg skal handle inn til uka av middag, hvilke klær jeg skulle ha kjøpt osv.

Kroppen vil sove, hjernen vil være våken i 6+ timer til.

Er jeg veldig, veldig sliten - da snakker jeg så sliten at jeg ikke klarer å gjøre noe som helst annet enn å legge meg - kan jeg sovne i løpet at 5-10 minutter, og det er kjempedeilig. Problemet er at jeg ikke klarer å være så sliten hver dag, da jeg rett og slett ikke klarer å gjøre noe som helst pga så utslitt jeg er. Legger jeg meg for tidlig klarer jeg heller ikke å sovne med én gang pga. tidspunktet, så det blir vanskelig også.

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, PaperFlower skrev:

Minst 1 time, maks 3-4.

Sliter veldig med å skru av hjernen. Som oftest tenker jeg på ting jeg må gjøre, ting jeg stresser over, ting jeg har gjort som jeg ikke klarer å slutte å gruble over... Spesielt skjer dette hvis jeg har noe jeg skal gjøre neste dag, som jobb, men vet jeg ikke klarer å sovne. Men av og til er det bare fine ting også. Som hvordan det vil bli å gifte meg, få barn, hva jeg skal handle inn til uka av middag, hvilke klær jeg skulle ha kjøpt osv.

Kroppen vil sove, hjernen vil være våken i 6+ timer til.

Er jeg veldig, veldig sliten - da snakker jeg så sliten at jeg ikke klarer å gjøre noe som helst annet enn å legge meg - kan jeg sovne i løpet at 5-10 minutter, og det er kjempedeilig. Problemet er at jeg ikke klarer å være så sliten hver dag, da jeg rett og slett ikke klarer å gjøre noe som helst pga så utslitt jeg er. Legger jeg meg for tidlig klarer jeg heller ikke å sovne med én gang pga. tidspunktet, så det blir vanskelig også.

Kjenner meg veldig igjen i dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...