Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror med aspergers. Han er 25 år så han er voksen og fikk diagnosen først som 17 åring når jeg hadde flyttet ut så jeg har ikke så mye peiling på diagnosen.  Enkelte ganger oppfører han seg på en måte som svært mange misliker og det er trolig pga diagnosen. Selv har jeg sagt til han at akkurat de og de tingene kan han ikke fortsette å gjøre fordi folk misliker det sterkt, han blir skjelt ut av de han gjør det mot.  Samtidig som broren min faktisk prøver å få venner så det er ikke som han ikke bryr seg om hvordan han blir oppfattet.  Han sier alltid at han skal kutte ut, men går det litt tid også gjør han akkurat det samme igjen.  

Det jeg lurer på er om dette også har noe med diagnosen å gjøre eller om det er noe helt annet. Slik jeg forstod aspergers så tenker man bare annerledes så man forstår ikke alle de sosiale kodene. Men om man blir forklart at folk ikke tolererer enkelte handlinger så burde man forstå at det gjør man ikke. 

Kan legge til at broren min er ufør. 

Anonymkode: f6504...c26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på hvordan ulike personer med asperger fungerer. Han har ikke adhd i tillegg? Da kan han ha lavere impulskontroll og si det han tenker. Om det er vaner han har, så kan det være at han gjør disse automatisk fordi de er kjente og trygge. Noen med asperger har behov for at ting er som de har vært lenge og at man gjør det samme som man har gjort lenge

Kan du gi et eksempel på hva han gjør igjen?

Anonymkode: 5da4e...2d5

AnonymBruker
Skrevet

Aspergere har ofte problemer med å lære av egen erfaring, for eksempel når de gjør feil, og problemer med overføring av læring til nye situasjoner.

Anonymkode: 83dfd...f76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på hvordan ulike personer med asperger fungerer. Han har ikke adhd i tillegg? Da kan han ha lavere impulskontroll og si det han tenker. Om det er vaner han har, så kan det være at han gjør disse automatisk fordi de er kjente og trygge. Noen med asperger har behov for at ting er som de har vært lenge og at man gjør det samme som man har gjort lenge

Kan du gi et eksempel på hva han gjør igjen?

Han har konsentrasjonsvansker på skolen, han måtte ha mye tilrettelegging på skolen og tok ting tregt. Men han var ikke impulsiv i oppførsel slik  jeg ser for meg folk med ADHD, han var ikke bråkete eller noe. Han følte aldri behov for å være fysisk aktiv og det behovet har han ikke nå heller. 

Eksempel er f.eks om han møter noen av mine venninner så spør han ofte om å få facebooken deres. De sier som oftest at de ikke har facebook for jeg har advart dem mot han. Da begynner han å mase om at de har facebook og han kan finne på skjelle dem ut.  Jeg har sagt flere ganger til han at om noen sier de ikke har facebook så betyr det enten at de ikke har det eller at han ikke får facebooken. Men uansett så skal han ikke mase eller begynne å skjelle dem ut om han får nei.  Han sier alltid at han forstår, men så går det en liten stund og han fortsetter. 

Jeg har også forklart han at grunnen til at mine venninner ikke ønsker å være med han eller gi han facebooken sin er nettopp pga den oppførselen. Han har hatt facebooken til noen av venninnene mine tidligere og da maste han om at de måtte chatte med han og om de ikke gjorde det så skjelte han dem ut. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aspergere har ofte problemer med å lære av egen erfaring, for eksempel når de gjør feil, og problemer med overføring av læring til nye situasjoner.

Anonymkode: 83dfd...f76

Det forstår jeg, men når han blir forklart hvordan ting fungerer og han sier han forstår så trodde jeg han faktisk skulle kutte ut oppførselen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel er f.eks om han møter noen av mine venninner så spør han ofte om å få facebooken deres. De sier som oftest at de ikke har facebook for jeg har advart dem mot han. Da begynner han å mase om at de har facebook og han kan finne på skjelle dem ut.  Jeg har sagt flere ganger til han at om noen sier de ikke har facebook så betyr det enten at de ikke har det eller at han ikke får facebooken. Men uansett så skal han ikke mase eller begynne å skjelle dem ut om han får nei.  Han sier alltid at han forstår, men så går det en liten stund og han fortsetter. 

Jeg har også forklart han at grunnen til at mine venninner ikke ønsker å være med han eller gi han facebooken sin er nettopp pga den oppførselen. Han har hatt facebooken til noen av venninnene mine tidligere og da maste han om at de måtte chatte med han og om de ikke gjorde det så skjelte han dem ut. 

TS

Ok, forstår. Han er mer av den lavtfungerende typen, og disse kan ha større vanskeligheter med å dempe den type impulser. Følelsene deres overtar og de får "oppheng" i ideer. I dette tilfelle blir han opphengt i tanken på å få fb-en deres og han fortsetter å mase. Se på det som en form for tvangstanke. Du kan nok ikke forvente like mye fra han som et normalt menneske, men det er bra om du fortsetter å være rolig og bestemt og si fra. Også lurt av deg å advare vennene dine i forkant

Jeg vet ikke så mye om hvordan man håndterer de med asperger som er mer lavtfungerende, dessverre. Han kommer kanskje alltid til å være litt mer "barn" i hodet enn deg og dine jevnaldrende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt flere ganger til han at om noen sier de ikke har facebook så betyr det enten at de ikke har det eller at han ikke får facebooken.

Her vil jeg anbefale deg å be vennene dine være ærlige. Det er nettopp ting som dette som kan være vanskelig. Å si noe, uten at det betyr det man faktisk sier. Og spesielt vanskelig kan det være når det ikke dreier seg om metaforer o.l., men ting som man like gjerne burde være ærlige om.  Hvorfor si "jeg har ikke FB" dersom det ikke faktisk betyr "jeg har ikke FB"? (Jeg skjønner at det er enklest fordi da slipper de forhåpentligvis unna mas, men det gjør det ikke bedre for den med Asperger, og det ender kanskje med mas uansett. Spesielt hvis han finner ut at de faktisk har FB, men så sa de at de ikke hadde det.) Og man trenger ikke være spesielt lavt-fungerende asperger for at det fører til noe negativt i hodet av å alltid være usikker på når man skal ta ting bokstavelig, når man skal tolke eller ikke tolke og når ting betyr det som faktisk blir sagt.

Anonymkode: 0ec62...c83

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her vil jeg anbefale deg å be vennene dine være ærlige. Det er nettopp ting som dette som kan være vanskelig. Å si noe, uten at det betyr det man faktisk sier. Og spesielt vanskelig kan det være når det ikke dreier seg om metaforer o.l., men ting som man like gjerne burde være ærlige om.  Hvorfor si "jeg har ikke FB" dersom det ikke faktisk betyr "jeg har ikke FB"? (Jeg skjønner at det er enklest fordi da slipper de forhåpentligvis unna mas, men det gjør det ikke bedre for den med Asperger, og det ender kanskje med mas uansett. Spesielt hvis han finner ut at de faktisk har FB, men så sa de at de ikke hadde det.) Og man trenger ikke være spesielt lavt-fungerende asperger for at det fører til noe negativt i hodet av å alltid være usikker på når man skal ta ting bokstavelig, når man skal tolke eller ikke tolke og når ting betyr det som faktisk blir sagt.

Men etter det TS forteller så respekterer han ikke grensene deres, så jeg tviler på det vil ha noe å si. Han vil fortsette å rpesse egne meninger og ønsker på andre, uavhengig av hva de sier

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig individuelt. De er like forskjellig som alle andre mennesker, kanskje til og med mer.

Anonymkode: e0167...3f3

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, forstår. Han er mer av den lavtfungerende typen, og disse kan ha større vanskeligheter med å dempe den type impulser. Følelsene deres overtar og de får "oppheng" i ideer. I dette tilfelle blir han opphengt i tanken på å få fb-en deres og han fortsetter å mase. Se på det som en form for tvangstanke. Du kan nok ikke forvente like mye fra han som et normalt menneske, men det er bra om du fortsetter å være rolig og bestemt og si fra. Også lurt av deg å advare vennene dine i forkant

Jeg vet ikke så mye om hvordan man håndterer de med asperger som er mer lavtfungerende, dessverre. Han kommer kanskje alltid til å være litt mer "barn" i hodet enn deg og dine jevnaldrende. 

Takk for svar.  Er heldigvis ikke lenger like vanskelig å være rolig og bestemt nå som vi ikke bor sammen. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg kan godt be venninnene mine si noe annet. Men tror ikke så mye kommer til å endres. For han har jo mast tidligere når de har sagt de ikke ønsker å gi fra seg facebooken.Da spør han jo  om hvorfor, osv Så får han forklart hvorfor og så sier han at han ikke er sånn han blir beskyldt for eller at han har endret seg. 

Legger til også det at jeg ikke alltid vet helt om han helt forstår hva han har gjort tidligere. For jeg vet ikke om han lyver når han sier at han ikke har vært sånn tidligere eller om han faktisk tror på det.  Hvis dere forstår hva jeg mener?  

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men etter det TS forteller så respekterer han ikke grensene deres, så jeg tviler på det vil ha noe å si. Han vil fortsette å rpesse egne meninger og ønsker på andre, uavhengig av hva de sier

Det tenker jeg også. Han gir seg jo aldri. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som han har et oppheng på å få FB-en til folk, og det er veldig typisk for Asperegere med sånne oppheng. Jeg har en nevø med Asperger og han har hatt mange sånne oppheng opp i gjennom årene. Får håpe det går over for broren din med dette med FB snart og at han finner seg noe annet å være opptatt av som ikke innebærer at han framstår som plagsom mot andre mennesker.

Anonymkode: efe35...504

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som han har et oppheng på å få FB-en til folk, og det er veldig typisk for Asperegere med sånne oppheng. Jeg har en nevø med Asperger og han har hatt mange sånne oppheng opp i gjennom årene. Får håpe det går over for broren din med dette med FB snart og at han finner seg noe annet å være opptatt av som ikke innebærer at han framstår som plagsom mot andre mennesker.

Anonymkode: efe35...504

Takk, håper det ordner seg for han jeg også. Ja, plagsomt for andre mennesker, men er jo også veldig plagsomt for min broren min.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...