AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Nå er det slik at bf plutselig vil kreve at jeg dekker halvparten av reiseutgiftene til han. Jeg bor ved skolen til vår datter. Han henter og leverer på skole og SFO i sin uke på vei til og fra jobben. Han bor 10 min fra meg og skolen. Men det er han som har flyttet vekk. Er dette riktig? Anonymkode: 0a7cb...059
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Betal og hold kjeft. Dere har 50/50. Hva er problemet?sitte der å sutre ...det var han som flyttet. Dere bor dere bor...begge to. Del utgifter. Er det rart det er krig i verden Anonymkode: 78dda...fd8
teknosilje Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Hørtes smålig ut. Så lenge han ikke betaler bidrag, er det vel han selv som skal betale. Ikke din skyld at han må kjøre 1 mil. 4
Peter007 Skrevet 6. juni 2017 #4 Skrevet 6. juni 2017 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det slik at bf plutselig vil kreve at jeg dekker halvparten av reiseutgiftene til han. Jeg bor ved skolen til vår datter. Han henter og leverer på skole og SFO i sin uke på vei til og fra jobben. Han bor 10 min fra meg og skolen. Men det er han som har flyttet vekk. Er dette riktig? Anonymkode: 0a7cb...059 Dere skal dele reiseutgifter. Det skal også gjøres ved samvær og bosted. Det er ikke noe spesielt nytt dette. Ved samvær bosted deles reiseutgifter etter intekts-brøk. Det kan betales nettobidrag ved delt bosted om intekter er forskjellig. Reiseutgifter ville det være naturlig å dele likt. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf Brosjyren kan ikke brukes ved delt bosted. Da ingen av foreldrene har samvær. Det spiller ingen rolle hvem som flytter og hvor langt. Endret 6. juni 2017 av Peter007
teknosilje Skrevet 6. juni 2017 #5 Skrevet 6. juni 2017 27 minutter siden, Peter007 skrev: Dere skal dele reiseutgifter. Det skal også gjøres ved samvær og bosted. Det er ikke noe spesielt nytt dette. Ved samvær bosted deles reiseutgifter etter intekts-brøk. Det kan betales nettobidrag ved delt bosted om intekter er forskjellig https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf Ærlig talt! Det er snakk om å hente og bringe ungen til skole og sfo, ikke samvær. Og det er kun om de bor langt ifra hverandre man skal begynne å betale reisen. Her er det snakk om 10 min med bil 😁 5
Gjest mimoe Skrevet 6. juni 2017 #6 Skrevet 6. juni 2017 For en smålig mann.. 10 min, snakk om å snu på krona 😂 Nei, det kan han ikke kreve. Kun ved henting og bringing til samvær det kan deles. Han står da for alle utgifter i sin uke, og om det er et problem får han flytte nærmere skolen.
Peter007 Skrevet 6. juni 2017 #7 Skrevet 6. juni 2017 (endret) 9 minutter siden, teknosilje skrev: Ærlig talt! Det er snakk om å hente og bringe ungen til skole og sfo, ikke samvær. Og det er kun om de bor langt ifra hverandre man skal begynne å betale reisen. Her er det snakk om 10 min med bil 😁 Det har nok litt med tidsforbruk og prinsipper. De er likeverdige foreldre ved delt bosted. Begge må gjøre det samme. Endret 6. juni 2017 av Peter007
teknosilje Skrevet 6. juni 2017 #8 Skrevet 6. juni 2017 1 minutt siden, Peter007 skrev: Det har nok litt medtidsforbruk og prinsipper. De er likeverdige foreldre ved delt bosted. Begge må gjøre det samme. Så han skal kompanseres med 100 kr uka for at HAN flyttet langt utenfor skolekretsen? Så når mor MÅ ha nye sko til ungen som de kun har på andre siden av byen (spesiallagde såler ), så skal far betale halve bensinforbruket og slitasje på bilen? 😄 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #9 Skrevet 6. juni 2017 3 minutter siden, Peter007 skrev: Det har nok litt med tidsforbruk og prinsipper. De er likeverdige foreldre ved delt bosted. Begge må gjøre det samme. Nettopp, begge må gjøre det samme, dvs bosette seg slik at de har råd til å få barnet på skolen. En mann som skal krangle om noe sånt er så langt nede at jeg har ikke ord. Siden jeg bor fem minutter lenger unna barnehagen enn far skulle jeg liksom krevd at han delte på de ekstra 3 km med meg?!? Anonymkode: 3bdfe...448 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2017 #10 Skrevet 6. juni 2017 Er det ikke her mulig å anta at det ligger noe mer bak? F.eks. blir det her i Bergen et sinnsykt hopp i bompengeutgifter for alle som kjører bil. Man skal virkelig ikke kjøre langt før en får fordoblet sine utgifter. Kan det være det som er grunnen? Og hva er egentlig kostnaden han ønsker skal deles i kroner og øre? Hvis summen er ubetydelig, er det ikke like smålig å krangle på det?
Peter007 Skrevet 6. juni 2017 #11 Skrevet 6. juni 2017 (endret) 11 minutter siden, teknosilje skrev: Så han skal kompanseres med 100 kr uka for at HAN flyttet langt utenfor skolekretsen? Så når mor MÅ ha nye sko til ungen som de kun har på andre siden av byen (spesiallagde såler ), så skal far betale halve bensinforbruket og slitasje på bilen? 😄 Jeg tror har misforstått totalt. Hvem leverer og bringer et spørsmålet. Vanskeligå forstå prnsippet skjønner jeg. Endret 6. juni 2017 av Peter007
Peter007 Skrevet 6. juni 2017 #12 Skrevet 6. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, begge må gjøre det samme, dvs bosette seg slik at de har råd til å få barnet på skolen. En mann som skal krangle om noe sånt er så langt nede at jeg har ikke ord. Siden jeg bor fem minutter lenger unna barnehagen enn far skulle jeg liksom krevd at han delte på de ekstra 3 km med meg?!? Anonymkode: 3bdfe...448 Skjønnerikledd heller.
teknosilje Skrevet 7. juni 2017 #13 Skrevet 7. juni 2017 10 timer siden, Peter007 skrev: Jeg tror har misforstått totalt. Hvem leverer og bringer et spørsmålet. Vanskeligå forstå prnsippet skjønner jeg. Jeg forstår helt fint. Det står ingenting om levering og bringing til og fra samvær i hi. Så det har jo ingenting med saken å gjøre. Det er du som ikke forstår 😉 Far er pliktig til å få ungen på skolen. Hvorfor skal mor betale for det? Gjerne forklar for alle oss som ikke skjønner... 2
Peter007 Skrevet 7. juni 2017 #14 Skrevet 7. juni 2017 11 timer siden, teknosilje skrev: Jeg forstår helt fint. Det står ingenting om levering og bringing til og fra samvær i hi. Så det har jo ingenting med saken å gjøre. Det er du som ikke forstår 😉 Far er pliktig til å få ungen på skolen. Hvorfor skal mor betale for det? Gjerne forklar for alle oss som ikke skjønner... Du ser ikke sammenhengen mellom delt bosted, og dele likt hva gjelder barnet. Spørsmålet er hvordan ville det vært om far og mor hadde samme postkasse? Hvem har gjort hva? Hvem har betalt hva? Her kommer henting og levering av barnet inn. Henting og levering koster. Dette er et av poengene (skjønner du?) Har barnet gått til skolen selv har det ikke blitt noe tema. Har barnet tatt bussen eller taxi har det blitt direkte reiseutgifter. Hvem skulle dekket dette? Har det vært bosted/samvær har det vært klarere. Men siden det er delt bosted skal foreldrene dekke utgifter og gjøre oppfølging som om de bor sammen. Altså betyr ikke det noe at far bor 10 min unna med bilen. For å si det litt annerledes, hva om barnet hadde måneskort på bussen. Dette skulle begge foreldrene dekke likt. Det er ikke forskjell om barnet bruker bil.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #15 Skrevet 7. juni 2017 Reiseutgifter for 10 min... wooooow! Er det virkelig mulig?? Da har man sunket en del hakk I mine øyner I hvert fall. Her skulle far betalt meg 300 kr hvis utgiften skulle blitt delt riktig etter inntekt da vi har 2 timer inkl. Ferje, men ikke søren om jeg skal gjort meg smålig for 300 kr. Deler reisevei med glede og betaler utgiftene som kommer for å få barnet frem til kaien og tilbake. Anonymkode: a84e7...bfe
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #16 Skrevet 8. juni 2017 Har ikke barnet krav på buss? Eller er det såpass at barnet kan sykle/gå? Anonymkode: dd77f...ee3
teknosilje Skrevet 10. juni 2017 #17 Skrevet 10. juni 2017 På 6/7/2017 den 19.05, Peter007 skrev: Du ser ikke sammenhengen mellom delt bosted, og dele likt hva gjelder barnet. Spørsmålet er hvordan ville det vært om far og mor hadde samme postkasse? Hvem har gjort hva? Hvem har betalt hva? Her kommer henting og levering av barnet inn. Henting og levering koster. Dette er et av poengene (skjønner du?) Har barnet gått til skolen selv har det ikke blitt noe tema. Har barnet tatt bussen eller taxi har det blitt direkte reiseutgifter. Hvem skulle dekket dette? Har det vært bosted/samvær har det vært klarere. Men siden det er delt bosted skal foreldrene dekke utgifter og gjøre oppfølging som om de bor sammen. Altså betyr ikke det noe at far bor 10 min unna med bilen. For å si det litt annerledes, hva om barnet hadde måneskort på bussen. Dette skulle begge foreldrene dekke likt. Det er ikke forskjell om barnet bruker bil. Hadde det vært til og fra SAMVÆR, hadde det vært noe annet. Her er det snakk om at far gjør hva han er PLIKTIG til å gjøre som far, det skal da virkelig ikke mor betale. Månedskort på buss kan gagne begge foreldre, så da er det jo også igjen snakk om noe helt annet enn selve hi 😉
snokek Skrevet 10. juni 2017 #18 Skrevet 10. juni 2017 Det som skjer i hans uke er vel hans ansvar? Det var en som påpekte at mor burde betale siden dere deler 50/50, men jeg ville vel heller sagt at SIDEN dere deler 50/50 så skal du hvert fall ikke betale. Skjønner ikke helt problemet til barnefar her, han har selv valgt å bosette seg der han bor, da får vel han stå for utgiftene også. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #19 Skrevet 10. juni 2017 På 7.6.2017 den 19.05, Peter007 skrev: Du ser ikke sammenhengen mellom delt bosted, og dele likt hva gjelder barnet. Spørsmålet er hvordan ville det vært om far og mor hadde samme postkasse? Hvem har gjort hva? Hvem har betalt hva? Her kommer henting og levering av barnet inn. Henting og levering koster. Dette er et av poengene (skjønner du?) Har barnet gått til skolen selv har det ikke blitt noe tema. Har barnet tatt bussen eller taxi har det blitt direkte reiseutgifter. Hvem skulle dekket dette? Har det vært bosted/samvær har det vært klarere. Men siden det er delt bosted skal foreldrene dekke utgifter og gjøre oppfølging som om de bor sammen. Altså betyr ikke det noe at far bor 10 min unna med bilen. For å si det litt annerledes, hva om barnet hadde måneskort på bussen. Dette skulle begge foreldrene dekke likt. Det er ikke forskjell om barnet bruker bil. Far ville ALDRI fått gjennomslag hos fylkesmann for 10 minutter kjøring hver dag. Dette er rent tull. Lovverket skal brukes RETT. Anonymkode: 79af8...71e 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #20 Skrevet 11. juni 2017 På 6.6.2017 den 13.38, AnonymBruker skrev: Nå er det slik at bf plutselig vil kreve at jeg dekker halvparten av reiseutgiftene til han. Jeg bor ved skolen til vår datter. Han henter og leverer på skole og SFO i sin uke på vei til og fra jobben. Han bor 10 min fra meg og skolen. Men det er han som har flyttet vekk. Er dette riktig? Anonymkode: 0a7cb...059 Hvorfor bor dere ikke i samme nabolag - dere har tross alt avtalt 50/50! Hver og en betaler selvsagt for seg ved 50/50! Avtaler man 50/50 må man ha råd til det! Anonymkode: 5ccd2...462
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå