AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Jeg og kjæresten blir nå samboere. Jeg eier leiligheten, og han skal leie av meg. Jeg tenker det er lurt å få på plass en samboeravtale, men er veldig usikker på hva vi bør ha med i denne. Jeg har sett noen maler på nett, men de forutsetter gjerne at man eier boligen sammen. Når kun en er eier vil det jo gjerne bli litt annerledes ift utgifter (han kan jo ikke være med å betale for ting som er verdiøkende når han ikke får noe av verdien selv, mens vanlig vedlikehold kan han bidra med). Jeg lurte også på om det er lurt å få med at hans leiebetalinger ikke innebærer noen som helst form for "innbetaling" i leiligheten, at jeg skal være fullt og helt eneeier uansett hva han betaler i leie. Har dere noen tips til oss? Hvordan bør vi utforme en slik samboeravtale, hva er viktig å få med? Anonymkode: eb1fc...ad7
Gjest Coolaid Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Snakk med en advokat. De kan dette. Dette er helt standard og en vanlig problemstilling.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Her bør dere ta saken opp med advokat. Han skal betale som om han bor i en hvilken som helst bolig han leier, samtidig som han ikke får med seg mer ut igjen enn han tok med seg inn i boligen. Anbefaler deg åmtegne medlemskap i Huseiernes Landsforbund. Koster 490 kr. Og du får da ubegrenset juridisk hjelp på telefonmed boligspørsmål samt en times gratis advokathjelp i året. Da får du satt opp samboeravtale av erfarne advokater for minimale kostnader. Flott med ansvarlige boligeiere med fokus på samboeravtale. Anonymkode: caeca...183 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #4 Skrevet 6. juni 2017 Enig med de over at det kan være greit å få hjelp av en advokat. Er gjort rimelig fort, så koster ikke så veldig mye og er absolutt verdt pengene. Anonymkode: 2a0bd...b2e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #5 Skrevet 6. juni 2017 Takk for tipsene, særlig det om huseiernes landsforbund. Jeg hadde håper at det ikke var nødvendig med advokat, men kanskje vi bør satse på det likevel. Anonymkode: eb1fc...ad7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #6 Skrevet 6. juni 2017 Det er egentlig ikke verre enn at avtalen har et punkt som sier at eierforholdet til det dere tar med inn i forholdet ikke endres dersom det ikke fremgår av "denne avtalen". Dere kan under dette punktet spesifisere hva hver av dere eier. Viktigst for deg er å få på papiret at du eier 100 prosent av leilighet med bnr, gnr, i x kommune. Under punktet for deling av kostnader kan dere spesifisere hvordan dere avtaler å dele disse. F.eks at samboer skal innbetale kr xxx i husleie. http://www.dinside.no/okonomi/samboerkontrakt/62667951 Anonymkode: 7f767...e55
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #7 Skrevet 8. juni 2017 Jeg tror vi skal prøve å skrive en avtale selv, så kan vi heller få noen til å lese gjennom den etterpå å sjekke at den er OK. Takk for hjelpa! Anonymkode: eb1fc...ad7
prt90 Skrevet 8. juni 2017 #8 Skrevet 8. juni 2017 Hva skal dere med samboeravtale når dere ikke eier noe sammen?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #9 Skrevet 8. juni 2017 Bruk advokat og unngå ekteskap, så lever du lykkelig alle dine dager Anonymkode: a3093...d1f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #10 Skrevet 8. juni 2017 4 minutter siden, prt90 skrev: Hva skal dere med samboeravtale når dere ikke eier noe sammen? TS skriver jo ganske tydelig at hun vil inngå en skriftlig avtale der det fremgår at han betaler husleie og hun forblir eier av leiligheten. Jeg synes det er en god idé å dokumentere at begge to er av samme oppfatning. Anonymkode: 7f767...e55
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #11 Skrevet 8. juni 2017 Jeg synes det må være en oppsigelsesfrist fra din side. Siden du eier så kan du hive ham ut på dagen. Jeg hadde 2 mnd i min kontrakt. Veldig viktig for meg som tok med barn inn i samboerforhold. Anonymkode: f12fa...dbd
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2017 #12 Skrevet 8. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vi skal prøve å skrive en avtale selv, så kan vi heller få noen til å lese gjennom den etterpå å sjekke at den er OK. Takk for hjelpa! Anonymkode: eb1fc...ad7 Dersom dere lever lykkelig alle deres dager, er dette greit. Kommer det derimot til et brudd, noe du i dag sikkert vil påstå er utenkelig, så vil du takke din skaper for at du brukte noen få lapper på å få en skikkelig avtale skrevet av en advokat. Men ditt valg. Anonymkode: caeca...183
prt90 Skrevet 8. juni 2017 #13 Skrevet 8. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS skriver jo ganske tydelig at hun vil inngå en skriftlig avtale der det fremgår at han betaler husleie og hun forblir eier av leiligheten. Jeg synes det er en god idé å dokumentere at begge to er av samme oppfatning. Anonymkode: 7f767...e55 Hvem som er eier av leiligheten kommer da frem av skjøtet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå