Gjest NotNaomi Skrevet 6. juni 2017 #21 Skrevet 6. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville absolutt fortsatt. Han bør ikke straffes for at han tjener egne penger. 400 kroner per måned er uansett ikke så mye lommepenger for en 16-åring. Anonymkode: d59f2...b12 Er det å ta ansvar og straffes?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #22 Skrevet 9. juni 2017 Fikk ikke lommepenger med hadde stipend fra Lånekassen på VGS og jobb ved siden av. Følte selv jeg hadde mer enn nok penger. Dette er dog 15 år siden. Anonymkode: b2292...b51
altflyter Skrevet 9. juni 2017 #23 Skrevet 9. juni 2017 Jeg ville gitt ham 1500 i måneden og sluttet å betale trenings, og mobilabonement og slutte å betale klær. Så kan han selv disponere pengene og lære seg hvordan livet fungerer Trenger han noe, så må han spare eller disponere pengene annerledes. Dette gjorde foreldrene mine med meg og jeg er utrolig takknemlig for det nå når jeg er voksen 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #24 Skrevet 9. juni 2017 På 6. juni 2017 den 19.08, AnonymBruker skrev: Jeg går på VGs nå, og får 1800kr i mnd i lommepenger. Foreldrene mine dekker alt det du nevner, pluss alt av klær, hygieneprodukter osv. Jeg jobber ved siden av men alt det går til russebuss, reiser og ekstra forbruk. Om han får kun 400kr i mnd kommer han til å ha problemer med å henge med på aktiviteter de andre gjør, og om dere trekker tilbake de også så kommer han til å ha veldig lite å rutte med! Anonymkode: 3f995...594 Da er du heldig... eller på godt norsk. Bortskjemt Anonymkode: 3df0b...505 2
Carrot Skrevet 9. juni 2017 #25 Skrevet 9. juni 2017 17 åringen her jobber helger og noen kvelder i uken men får likevel dekket tlf, forsikring på MC, jeg kjøper klær osv, frisør, og får 500 i mnd i ukepenger. Det som tjenes går inn på sparekonto. VI dekket MC lappen også og hjalp til med kjøp av kjøreklær osv. Sykkelen ble betalt 1/3 fra far, 1/3 fra meg og 1/3 egne penger. Man slutter ikke forsørge barna sine om de får seg ekstrajobb ved siden av skole - men man lærer dem å spare, at penger har verdi osv.. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #26 Skrevet 9. juni 2017 Jeg dekket selv busskort, mat i skolekantina, trening, mobil, legetimer, medisiner, bind, sjampo, klær, julegaver til familie og venneer, kino m.m. Fikk all mat jeg trengte hjemme, og til jul og bursdag fikk jeg f.eks. vintertøy eller joggesko. Frem til jeg begynte å jobbe fikk jeg mellom 1500 og 2500 (avhengig av hvor mye husarbeid jeg gjorde), men etter at jeg fikk meg deltidsjobb fikk jeg ikke lenger ukelønn. Anonymkode: 373e5...06a 1
Atea Skrevet 9. juni 2017 #27 Skrevet 9. juni 2017 (endret) På 06.06.2017 den 15.17, AnonymBruker skrev: Jeg ville absolutt fortsatt. Han bør ikke straffes for at han tjener egne penger. 400 kroner per måned er uansett ikke så mye lommepenger for en 16-åring. Anonymkode: d59f2...b12 Det er lite vil jeg også si. Og hvem får barnetrygden? Foreldrene selvsagt. Man skal ikke som foreldre tjene på at ungdom har deltidsjobb, i alle fall ikke så lenge de bor hjemme. Tror det kan hindre motivasjon. Jeg har aldri hatt "god nok økonomi", men fire hundre kroner i måneden betalte jeg da barna var cirka ti år gammel, det var hundre kroner i uka, etter hvert 150, og det er noen år siden. De er voksne nå. Hvorfor skal foreldre tjene på at barna har en deltidsjobb? Kan noen forklare det? Endret 9. juni 2017 av Atea 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #28 Skrevet 9. juni 2017 16 minutter siden, Atea skrev: Det er lite vil jeg også si. Og hvem får barnetrygden? Foreldrene selvsagt. Man skal ikke som foreldre tjene på at ungdom har deltidsjobb, i alle fall ikke så lenge de bor hjemme. Tror det kan hindre motivasjon. Jeg har aldri hatt "god nok økonomi", men fire hundre kroner i måneden betalte jeg da barna var cirka ti år gammel, det var hundre kroner i uka, etter hvert 150, og det er noen år siden. De er voksne nå. Hvorfor skal foreldre tjene på at barna har en deltidsjobb? Kan noen forklare det? Det handler vel ikke om at ts skal tjene på at gutten har en deltidsjobb, men å lære han at man må jobbe for pengene sine. Og hvis han kan dekke "tull og tøys" selv, så ser jeg ikke noe negativt i at hun ikke gir han lommepenger. Han får alt han trenger av klær, mobilabonnement, treningssenter, osv. Anonymkode: 3ed86...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #29 Skrevet 10. juni 2017 Våre to døtre har aldri hatt en fast sum i uka som de har fått i cash. Vi sørger alltid for at de har noen kroner på kontoen sin som de kan bruke, og vi dekker jo alt av deres faste utgifter. De får selvsagt dekket mobilabonnement, og får også dekket abonnement på Netflix og HBO Nordic (Bare de to som ser på det, så i praksis er det jo deres abonnement). I tillegg dekker vi selvsagt nødvendige utgifter til busstransport etc. Når de skal på overnattingsturer eller på bytur med venninner, vippser vi som regel over noen hundre kroner som de kan bruke. Så ja, sånn sett får de "lommepenger", men aldri et fast beløp i uka som en slags "lønn" for jobb i hjemmet (de har dessuten sluppet ganske billig unna på den fronten, hehe....) Eldstedattera har en liten jobb, som hun tjener ca. 1500,- pr måned på, så det går greit med økonomien der i gården. Yngstedattere begynner å jobbe nå til høsten og vil ha samme inntekt. Anonymkode: f4e34...0e6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #30 Skrevet 10. juni 2017 På 6.6.2017 den 14.05, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen min er litt usikre på hvordan vi skal forholde oss til ukelønn til gutt, 16 år. Han er ferdig med ungdomsskolen nå, skal starte på videregående og har en liten jobb ved siden av skolen. Her tjener han ca. 1500,- i måneden. Han har til nå fått: -100 kroner per uke. -Dekket mobilabonnement (99,- i måneden) -Treningsabonnement (350,- i måneden) -Busskort (300,- i måneden) -Det meste av klær og sko. Jeg synes det er mer enn nok med tingene han får dekket av oss, og synes at nå når han har startet å jobbe litt selv, trenger han ikke lenger de 400,- i cash per måned. Hva tenker dere? Og hvor mye får deres barn på samme alder? Anonymkode: 721f4...246 Jeg synes at dere gir mer enn nok. Da jeg var i samme alder fikk jeg meg jobb, og da måtte jeg bruke de pengene på eget forbruk, f.eks. mobil, kino, kjøp av filmer/musikk o.l. Jeg fikk dekket aktiviteter som transport (buss), fritid (trening), klær, sko, hygiene osv. Så fikk jeg aldri lommepenger heller, men måtte gjøre ting hjemme for å få lov til å få en CD jeg ønsket meg, eller dersom det var andre ting utenom normalt forbruk som jeg ønsket meg. Jeg ville ha gitt de 400 til han, men latt han betale f.eks. mobilabonnementet selv. Anonymkode: eba4e...06c 1
Puny Skrevet 10. juni 2017 #31 Skrevet 10. juni 2017 (endret) Skjønner ikke de som mener at 400 går til bare 'tull og tøys'. Livet består da også av litt 'Lek og fritid'? Med mindre dere selv lever på KUN det er det som er absolutt nødvendig for overlevelse, så skjønner jeg ikke at det forventes av ungdommen heller. Endret 10. juni 2017 av Puny 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #32 Skrevet 10. juni 2017 TS her! Ser at det er mange forskjellige meninger rundt temaet, og vi har ennå ikke helt funnet ut hva vi lander på, men foreløpig fortsetter vi slik jeg har skrevet ovenfor. En av dere nevnte barnetrygd; Nå er det vel ikke sånn at barnetrygden skal betales ut til barnet til fri disposisjon? I alle fall er det ikke sånn hos oss! Halve barnetrygden spares i fond til barnet skal kjøpe leilighet og resten går til den daglige drift av familien AS. Det er ikke aktuelt å gjøre om på dette. Vi har også både HBO og netflix, samt spotify, som gutten bruker som han ønsker. Dette er altså ikke noe han betaler selv. Jeg ser kanskje for meg at han får ukelønnen sin i et år eller to til, men i alle fall ikke etter fylte atten. Anonymkode: 721f4...246 2
Frostrose Skrevet 10. juni 2017 #33 Skrevet 10. juni 2017 Høres ut som du har en plan, TS. Personlig ville jeg rundet opp til 1500 kr/mnd og latt tenåringen betale egne regninger selv. Dette er en måte å lære på. Selv fikk jeg 1000 kr/mnd. Det skulle dekke både busskort, mobil og klær. Det gikk veldig fint, men det er noen år siden, så jeg ville lagt på litt
Atea Skrevet 10. juni 2017 #34 Skrevet 10. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her! Ser at det er mange forskjellige meninger rundt temaet, og vi har ennå ikke helt funnet ut hva vi lander på, men foreløpig fortsetter vi slik jeg har skrevet ovenfor. En av dere nevnte barnetrygd; Nå er det vel ikke sånn at barnetrygden skal betales ut til barnet til fri disposisjon? I alle fall er det ikke sånn hos oss! Halve barnetrygden spares i fond til barnet skal kjøpe leilighet og resten går til den daglige drift av familien AS. Det er ikke aktuelt å gjøre om på dette. Vi har også både HBO og netflix, samt spotify, som gutten bruker som han ønsker. Dette er altså ikke noe han betaler selv. Jeg ser kanskje for meg at han får ukelønnen sin i et år eller to til, men i alle fall ikke etter fylte atten. Anonymkode: 721f4...246 Jeg mente ikke at barnetrygden skal betales direkte til barnet. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det handler vel ikke om at ts skal tjene på at gutten har en deltidsjobb, men å lære han at man må jobbe for pengene sine. Og hvis han kan dekke "tull og tøys" selv, så ser jeg ikke noe negativt i at hun ikke gir han lommepenger. Han får alt han trenger av klær, mobilabonnement, treningssenter, osv. Anonymkode: 3ed86...0e1 Han har jo lært at han skal jobbe for pengene når han er motivert for å skaffe seg en jobb. Det jeg mente at litt frihet må barna ha, også økonomisk. De lærer faktisk om de sløser pengene, og man skal ikke blande seg for mye inn heller hvis de sparer og kjøper noe "ufornuftig" i ens egne øyne. Ts kjenner sønnen sin best. Det er forskjell på ungdommer, så lenge de gjør noe og til og med tjener penger, som også er et pluss for CV-en og har initiativ, er det positivt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #35 Skrevet 10. juni 2017 På 6.6.2017 den 14.05, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen min er litt usikre på hvordan vi skal forholde oss til ukelønn til gutt, 16 år. Han er ferdig med ungdomsskolen nå, skal starte på videregående og har en liten jobb ved siden av skolen. Her tjener han ca. 1500,- i måneden. Han har til nå fått: -100 kroner per uke. -Dekket mobilabonnement (99,- i måneden) -Treningsabonnement (350,- i måneden) -Busskort (300,- i måneden) -Det meste av klær og sko. Jeg synes det er mer enn nok med tingene han får dekket av oss, og synes at nå når han har startet å jobbe litt selv, trenger han ikke lenger de 400,- i cash per måned. Hva tenker dere? Og hvor mye får deres barn på samme alder? Anonymkode: 721f4...246 Jeg tenker at rundt starten av ungdomsskolen så starter en å gi barn penger heller enn å dekke utgifter for dem (barn er ulike, så for noen innebærer det å gi dem ukelønn, for andre er månedslønn bedre. Altså: du gir barnet kr 900 (tenkt tall, du gir han det du vil, poenget er bare at han, ikke du, prioriterer utgiftene hans) og gir han beskjed om at dette SKAL dekke alt han vil ha utover mat og helt grunnleggende klesbehov (altså ingen merkeklær, men undertøy, erstatning når de gamle er utslitt eller vokst utav e.l. Ikke bukse nr 12 som han ikke behøver eller ny jakke fordi den gamle er ukul) Dersom han bruker det opp og ender opp med å ikke ha råd til busskort så må en for 12-13 åringer ha en backup-løsning. For en 16-åring så er det på tide med tough love - da går og sykler han en måned. Fordelen med å lære han å prioritere pluss prisen av ting nå v,s om noen år er at konsekvensene nå v.s senere er betydelig mindre. Og en 16-åring bør være rimelig realitetsorientert. Jeg synes ikke noe om å dekke utgiftene til nesten-voksne barn. De behøver å øve på å bruke penger vettugt. Ja - du kan betale regningene hans mens han ser på, men det er mer reelt om han betaler dem fra egen konto. Anonymkode: 3ca6a...de9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå