AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Jeg og mannen min er litt usikre på hvordan vi skal forholde oss til ukelønn til gutt, 16 år. Han er ferdig med ungdomsskolen nå, skal starte på videregående og har en liten jobb ved siden av skolen. Her tjener han ca. 1500,- i måneden. Han har til nå fått: -100 kroner per uke. -Dekket mobilabonnement (99,- i måneden) -Treningsabonnement (350,- i måneden) -Busskort (300,- i måneden) -Det meste av klær og sko. Jeg synes det er mer enn nok med tingene han får dekket av oss, og synes at nå når han har startet å jobbe litt selv, trenger han ikke lenger de 400,- i cash per måned. Hva tenker dere? Og hvor mye får deres barn på samme alder? Anonymkode: 721f4...246
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Våre har fått lommepenger ut siste året på videregående. Alle har jobbet litt i perioder ved siden av skolen, og kunne i teorien klart seg selv godt, men så lenge vi har god økonomi, og de ikke har fått like fast inntekt pr måned har de fått. Noen har fritidsaktiviteter som har gjort at ekstrajobb har vært vanskelig å få til, andre har hatt nok med skolearbeid (sliter på skolen) Tenker at de "lille" de har fått i faste lommepenger er noe vi kan gi. Anonymkode: ad956...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Jeg ville absolutt fortsatt. Han bør ikke straffes for at han tjener egne penger. 400 kroner per måned er uansett ikke så mye lommepenger for en 16-åring. Anonymkode: d59f2...b12 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #4 Skrevet 6. juni 2017 Synes han burde få mer enn det han allerede får jeg. Dere tjener sikkert for mye til at han får stipend også, dvs dere skal jo forsørge han som om han ikke hadde jobb. Å straffe han fordi han jobber blir ikke riktig, han burde belønnes for det. La gutten bestemme selv om han vil stå for klær og sko selv, eller om dere skal betale. Da får han en fin overgang til voksenlivet hvis han velger å stå for det selv. Så kan dere øke til feks. 1000-1200 i måneden, men alt av klær og sko må han spare til og kjøpe på egenhånd. Store ting, som feks. vinterjakke kan dere bidra med i julegave eller lignende. Anonymkode: aaf1c...754 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #5 Skrevet 6. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Våre har fått lommepenger ut siste året på videregående. Alle har jobbet litt i perioder ved siden av skolen, og kunne i teorien klart seg selv godt, men så lenge vi har god økonomi, og de ikke har fått like fast inntekt pr måned har de fått. Noen har fritidsaktiviteter som har gjort at ekstrajobb har vært vanskelig å få til, andre har hatt nok med skolearbeid (sliter på skolen) Tenker at de "lille" de har fått i faste lommepenger er noe vi kan gi. Anonymkode: ad956...5a1 Takk for svar :-) Anonymkode: 721f4...246
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #6 Skrevet 6. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville absolutt fortsatt. Han bør ikke straffes for at han tjener egne penger. 400 kroner per måned er uansett ikke så mye lommepenger for en 16-åring. Anonymkode: d59f2...b12 Nei, jeg er enig i at 400,- ikke er mye, men sammenlagt får han jo dekket nesten 1200,- pluss at han ikke trenger å kjøpe klær og sko selv. Anonymkode: 721f4...246 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #7 Skrevet 6. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes han burde få mer enn det han allerede får jeg. Dere tjener sikkert for mye til at han får stipend også, dvs dere skal jo forsørge han som om han ikke hadde jobb. Å straffe han fordi han jobber blir ikke riktig, han burde belønnes for det. La gutten bestemme selv om han vil stå for klær og sko selv, eller om dere skal betale. Da får han en fin overgang til voksenlivet hvis han velger å stå for det selv. Så kan dere øke til feks. 1000-1200 i måneden, men alt av klær og sko må han spare til og kjøpe på egenhånd. Store ting, som feks. vinterjakke kan dere bidra med i julegave eller lignende. Anonymkode: aaf1c...754 Vi tjener nok for mye til at han kan få stipend, ja, men vi har ikke supergod økonomi og har også to andre barn. Enig i at det kan være en god ide å gi ham en fast sum og da ikke betale klær og sko, men da kommer det sannsynligvis å bli en nedgang økonomisk for ham, da jeg tror (må regne litt på det) at klær/sko kommer på mer enn 600,- i måneden. (Da har jeg tatt utgangspunkt i å gi ham 1000,- hver måned.) Uansett så ser det ut som at det er vanlig å gi ukelønn lenger enn til de får sin første jobb, så da kommer nok vi også til å fortsette med det:-) Anonymkode: 721f4...246
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #8 Skrevet 6. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er enig i at 400,- ikke er mye, men sammenlagt får han jo dekket nesten 1200,- pluss at han ikke trenger å kjøpe klær og sko selv. Anonymkode: 721f4...246 Synes du virkelig det er mye?? Etter barnet er 11 år er det beregnet at det koster rundt 6-7000 i måneden å ha barn. Vet den satsen øker når barnet blir 14 også. Det koster å ha barn! At han får dekket 1200 er ikke mye. Altså, transport er en selvfølge, samme med mobil synes jeg. Trening er vel det eneste du kunne krevd at han dekket selv, men jeg synes det er billig hobby og det er bedre enn at han sitter inne. Er du virkelig mor her, eller er du stemor? Synes det virker veldig rart at en mor skal mene 400 i lommepenger i måneden er mye, og litt merkelig at man skal gi noen slags straff for at de jobber og tjener penger selv. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi tjener nok for mye til at han kan få stipend, ja, men vi har ikke supergod økonomi og har også to andre barn. Enig i at det kan være en god ide å gi ham en fast sum og da ikke betale klær og sko, men da kommer det sannsynligvis å bli en nedgang økonomisk for ham, da jeg tror (må regne litt på det) at klær/sko kommer på mer enn 600,- i måneden. (Da har jeg tatt utgangspunkt i å gi ham 1000,- hver måned.) Uansett så ser det ut som at det er vanlig å gi ukelønn lenger enn til de får sin første jobb, så da kommer nok vi også til å fortsette med det:-) Anonymkode: 721f4...246 Det er vanlig å forsørge barna til de er ferdig med treårig videregående. Eller vanlig og vanlig, loven sier at du skal gjøre det, så man har egentlig ikke noe valg. Tror nok du må opp på 1200 i måneden ja, men da får dere samtidig gitt han øvelse i å beregne pengebruken selv. Noe som vil bli veldig nyttig da han flytter ut som 19-åring og skal klare seg på egenhånd. Anonymkode: aaf1c...754 1
sunflower Skrevet 6. juni 2017 #9 Skrevet 6. juni 2017 Er det virkelig nødvendig med innkjøp av klær og sko til over 600 kr. i mnd.? 5
boblevann Skrevet 6. juni 2017 #10 Skrevet 6. juni 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du virkelig det er mye?? Etter barnet er 11 år er det beregnet at det koster rundt 6-7000 i måneden å ha barn. Vet den satsen øker når barnet blir 14 også. Det koster å ha barn! At han får dekket 1200 er ikke mye. Altså, transport er en selvfølge, samme med mobil synes jeg. Trening er vel det eneste du kunne krevd at han dekket selv, men jeg synes det er billig hobby og det er bedre enn at han sitter inne. Er du virkelig mor her, eller er du stemor? Synes det virker veldig rart at en mor skal mene 400 i lommepenger i måneden er mye, og litt merkelig at man skal gi noen slags straff for at de jobber og tjener penger selv. Det er vanlig å forsørge barna til de er ferdig med treårig videregående. Eller vanlig og vanlig, loven sier at du skal gjøre det, så man har egentlig ikke noe valg. Tror nok du må opp på 1200 i måneden ja, men da får dere samtidig gitt han øvelse i å beregne pengebruken selv. Noe som vil bli veldig nyttig da han flytter ut som 19-åring og skal klare seg på egenhånd. Anonymkode: aaf1c...754 Det er da noe helt annet å forsørge gutten - og å gi han lommepenger? Jeg regner med foreldrene betaler alt for han, transport, klær, mat, mobil osv. Det er det som er å forsørge han - lommepenger som bare går til eget fritt bruk er en gode man får dersom foreldrene har råd til det. Barn har da ikke rett på tusenvis av kroner hver måned til kos og tull? At TS gir barnet 400 kroner i måneden, betyr da slett ikke at hun bare bruker 400 kroner på barnet - det er 400 kroner barnet kan bruke på kino, fastfood og kos, i tillegg til at han får gratis mat, klær, husly osv hjemme. Jeg synes ikke 400 er så ufattelig lite å bare få til eget fritt bruk, hvertfall ikke når han tjener penger selv i tillegg. TS: hos meg selv, mine søsken og alle mine venner har lommepenge-ordningen blitt kuttet når vi fikk oss jobb. Jeg trodde det var vanlig? At man hadde lommepenger så lenge man var for ung til å ha egen jobb. Endret 6. juni 2017 av boblevann 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #11 Skrevet 6. juni 2017 Jeg går på VGs nå, og får 1800kr i mnd i lommepenger. Foreldrene mine dekker alt det du nevner, pluss alt av klær, hygieneprodukter osv. Jeg jobber ved siden av men alt det går til russebuss, reiser og ekstra forbruk. Om han får kun 400kr i mnd kommer han til å ha problemer med å henge med på aktiviteter de andre gjør, og om dere trekker tilbake de også så kommer han til å ha veldig lite å rutte med! Anonymkode: 3f995...594 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #12 Skrevet 6. juni 2017 4 minutter siden, sunflower skrev: Er det virkelig nødvendig med innkjøp av klær og sko til over 600 kr. i mnd.? Referansebudsjettet til Sifo beregner vel enda mer. 600 i måneden blir 7200 i året. Et par vintersko og et par joggesko og man sitter igjen med under 5000, eller mindre. En jakke og man sitter igjen med 4000. Sokker og undertøy er slitevarer og der bruker man fort en 1000-lapp i året. Da er det igjen 3000 til bukser, gensere, t-skjorter, badetøy, shorts og ullstillongs til vinteren. Det er ikke mye med 600 i måneden. Anonymkode: aaf1c...754 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #13 Skrevet 6. juni 2017 Jeg synes 600 i mnd til klær og sko høres i overkant mye ut. Anonymkode: 8a8d8...c4c 2
sunflower Skrevet 6. juni 2017 #14 Skrevet 6. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Referansebudsjettet til Sifo beregner vel enda mer. 600 i måneden blir 7200 i året. Et par vintersko og et par joggesko og man sitter igjen med under 5000, eller mindre. En jakke og man sitter igjen med 4000. Sokker og undertøy er slitevarer og der bruker man fort en 1000-lapp i året. Da er det igjen 3000 til bukser, gensere, t-skjorter, badetøy, shorts og ullstillongs til vinteren. Det er ikke mye med 600 i måneden. Anonymkode: aaf1c...754 Ok, jeg har ikke sett på Sifo sitt referansebudsjett. Takk for oppklaringen der. Jeg er vant til mindre enn Sifos budsjett, er sikkert derfor jeg reagerte
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #15 Skrevet 6. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du virkelig det er mye?? Etter barnet er 11 år er det beregnet at det koster rundt 6-7000 i måneden å ha barn. Vet den satsen øker når barnet blir 14 også. Det koster å ha barn! At han får dekket 1200 er ikke mye. Altså, transport er en selvfølge, samme med mobil synes jeg. Trening er vel det eneste du kunne krevd at han dekket selv, men jeg synes det er billig hobby og det er bedre enn at han sitter inne. Er du virkelig mor her, eller er du stemor? Synes det virker veldig rart at en mor skal mene 400 i lommepenger i måneden er mye, og litt merkelig at man skal gi noen slags straff for at de jobber og tjener penger selv. Det er vanlig å forsørge barna til de er ferdig med treårig videregående. Eller vanlig og vanlig, loven sier at du skal gjøre det, så man har egentlig ikke noe valg. Tror nok du må opp på 1200 i måneden ja, men da får dere samtidig gitt han øvelse i å beregne pengebruken selv. Noe som vil bli veldig nyttig da han flytter ut som 19-åring og skal klare seg på egenhånd. Anonymkode: aaf1c...754 Jeg er nok mor, ja. En streng en tydeligvis! Anonymkode: 721f4...246
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #16 Skrevet 6. juni 2017 9 minutter siden, boblevann skrev: Det er da noe helt annet å forsørge gutten - og å gi han lommepenger? Jeg regner med foreldrene betaler alt for han, transport, klær, mat, mobil osv. Det er det som er å forsørge han - lommepenger som bare går til eget fritt bruk er en gode man får dersom foreldrene har råd til det. Barn har da ikke rett på tusenvis av kroner hver måned til kos og tull? At TS gir barnet 400 kroner i måneden, betyr da slett ikke at hun bare bruker 400 kroner på barnet - det er 400 kroner barnet kan bruke på kino, fastfood og kos, i tillegg til at han får gratis mat, klær, husly osv hjemme. Jeg synes ikke 400 er så ufattelig lite å bare få til eget fritt bruk, hvertfall ikke når han tjener penger selv i tillegg. TS: hos meg selv, mine søsken og alle mine venner har lommepenge-ordningen blitt kuttet når vi fikk oss jobb. Jeg trodde det var vanlig? At man hadde lommepenger så lenge man var for ung til å ha egen jobb. Han får selvfølgelig dekket alt av mat, hygieneartikler og andre ting han trenger, tenkte ikke på at dette kanskje ikke kom godt nok frem i hovedinnlegget. Så de 400,- er rett og slett til å "sløse vekk" om jeg kan si det sånn. Har hørt fra andre at når ungdommene begynner å jobbe selv (han tjener aldri mindre enn 1500,- i måneden, men kan tjene mer) så slutter de å hi ukelønn, men jeg ser jo her at det er det forskjellige meninger om. Anonymkode: 721f4...246 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #17 Skrevet 6. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går på VGs nå, og får 1800kr i mnd i lommepenger. Foreldrene mine dekker alt det du nevner, pluss alt av klær, hygieneprodukter osv. Jeg jobber ved siden av men alt det går til russebuss, reiser og ekstra forbruk. Om han får kun 400kr i mnd kommer han til å ha problemer med å henge med på aktiviteter de andre gjør, og om dere trekker tilbake de også så kommer han til å ha veldig lite å rutte med! Anonymkode: 3f995...594 Vi dekker også de tingene du snakker om her. Han tjener jo minst 1500,- i jobben sin, og med de 400,- han får av oss tror jeg ikke han lider noen nød. Anonymkode: 721f4...246 2
Fru Uperfekt Skrevet 6. juni 2017 #18 Skrevet 6. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen min er litt usikre på hvordan vi skal forholde oss til ukelønn til gutt, 16 år. Han er ferdig med ungdomsskolen nå, skal starte på videregående og har en liten jobb ved siden av skolen. Her tjener han ca. 1500,- i måneden. Han har til nå fått: -100 kroner per uke. -Dekket mobilabonnement (99,- i måneden) -Treningsabonnement (350,- i måneden) -Busskort (300,- i måneden) -Det meste av klær og sko. Jeg synes det er mer enn nok med tingene han får dekket av oss, og synes at nå når han har startet å jobbe litt selv, trenger han ikke lenger de 400,- i cash per måned. Hva tenker dere? Og hvor mye får deres barn på samme alder? Anonymkode: 721f4...246 Mine får 1kr pr krone de tjener på jobb, men vi dekker ikke f.eks treningskort
boblevann Skrevet 6. juni 2017 #19 Skrevet 6. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han får selvfølgelig dekket alt av mat, hygieneartikler og andre ting han trenger, tenkte ikke på at dette kanskje ikke kom godt nok frem i hovedinnlegget. Så de 400,- er rett og slett til å "sløse vekk" om jeg kan si det sånn. Har hørt fra andre at når ungdommene begynner å jobbe selv (han tjener aldri mindre enn 1500,- i måneden, men kan tjene mer) så slutter de å hi ukelønn, men jeg ser jo her at det er det forskjellige meninger om. Anonymkode: 721f4...246 Ja det er normalt her hvertfall. Synes du er veldig rimelig. Jeg syns hun som får 1800kr i mnd høres bortskjemt ut - og har aldri hørt om at dette er normalt forbruk for en 16-åring. Synes dere, ts, er flinke å la gutten styre seg selv og han kommer til å ha store fordeler når han en dag skal klare seg selv 4
Fashionistaen Skrevet 6. juni 2017 #20 Skrevet 6. juni 2017 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå