AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 Bare lurer veldig på dette.. Kan leger skrive resept til seg selv? eller må de til en annen lege for å få resepter? Og kan de skrive resept til familien sin? Anonymkode: aadc2...619
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Nei. Dette for at det ikke skal misbrukes. Familie er jeg usikker på Anonymkode: 1fccf...7b4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Jo, men bare hvis de er faktiske leger. Tannleger er ikke leger, navnet forvirrer bare. De er håndverkere. Anonymkode: caf3d...a1e
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. juni 2017 #4 Skrevet 6. juni 2017 (endret) Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prøver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv Endret 6. juni 2017 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #5 Skrevet 6. juni 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men bare hvis de er faktiske leger. Tannleger er ikke leger, navnet forvirrer bare. De er håndverkere. Anonymkode: caf3d...a1e Joda tannleger kan skrive ut resepter:) Anonymkode: e9fd7...c55 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #6 Skrevet 6. juni 2017 Ser ut som de kan det http://tidsskriftet.no/2005/11/nytt-fra-nett/mange-leger-forskriver-til-seg-selv Anonymkode: 230cb...902
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #7 Skrevet 6. juni 2017 3 timer siden, Loki Laufeyson skrev: Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prøver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv Har du en kilde på dette? Anonymkode: e16c4...234
emilie123 Skrevet 6. juni 2017 #8 Skrevet 6. juni 2017 Før kunne de iallefall det, både blåresept og alt annet. De kunne også sykemelde iallefall nær familie. Om dette er strammet inn vet jeg ikke.
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. juni 2017 #9 Skrevet 6. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du en kilde på dette? Anonymkode: e16c4...234 Kilden, er en jeg kjenner som er Apotekteknikker.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #10 Skrevet 6. juni 2017 Akkurat nå, Loki Laufeyson skrev: Kilden, er en jeg kjenner som er Apotekteknikker. Det står jo ingenting om dette i lovtekster eller retningslinjer for leger. Er du sikker på at du ikke har misforstått, eller at vedkommende du kjenner har misforstått? Anonymkode: e16c4...234
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #11 Skrevet 6. juni 2017 Antar det, min mor har "ringt inn" til apoteket for meg. Hun kan og gå på apoteket å kjøpe div med legitimasjon. Vet ikke hva det er begrensninger på. Anonymkode: f3066...c2d 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. juni 2017 #12 Skrevet 6. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står jo ingenting om dette i lovtekster eller retningslinjer for leger. Er du sikker på at du ikke har misforstått, eller at vedkommende du kjenner har misforstått? Anonymkode: e16c4...234 Jo, selvfølgelig kan det være en misforståelse.
Honey Dew Skrevet 6. juni 2017 #13 Skrevet 6. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men bare hvis de er faktiske leger. Tannleger er ikke leger, navnet forvirrer bare. De er håndverkere. Anonymkode: caf3d...a1e Tannleger kan skrive ut smertestillende og antibiotika hvertfall 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #14 Skrevet 6. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer veldig på dette.. Kan leger skrive resept til seg selv? eller må de til en annen lege for å få resepter? Og kan de skrive resept til familien sin? Anonymkode: aadc2...619 De kan skrive medikamenter til bruk i egen praksis, og legemidler i enkelte legemiddelgrupper til eget bruk. Ellers så har de venner som er leger og ofte deler de praksis med andre og får hjelp der, eller henviser seg selv videre til spesialister. Familie og egne barn har leger lov til å behandler. Men ofte kan dette medføre dilemmaer og da snakker de med en kolega som tar over. Kommer og veldig an på hva det gjelder. Anonymkode: ab9b1...3b1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #15 Skrevet 6. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men bare hvis de er faktiske leger. Tannleger er ikke leger, navnet forvirrer bare. De er håndverkere. Anonymkode: caf3d...a1e Tannleger har akkurat samme adgang til å skrive resepter som leger. De samme reglene gjelder. 2 timer siden, Loki Laufeyson skrev: Jo, selvfølgelig kan det være en misforståelse. Faktisk stemmer ikke det du skriver, så du får ta en ny prat med "kilden" din. Anonymkode: ab9b1...3b1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #16 Skrevet 6. juni 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tannleger har akkurat samme adgang til å skrive resepter som leger. De samme reglene gjelder. Faktisk stemmer ikke det du skriver, så du får ta en ny prat med "kilden" din. Anonymkode: ab9b1...3b1 Nei, det har de ikke. De har begrensninger i forhold til leger. Anonymkode: e16c4...234 2
EvaLena Skrevet 6. juni 2017 #17 Skrevet 6. juni 2017 Jeg jobbet på Apotek for noen år siden og da kom iallefall en lege og skulle ha B produkt. Jeg sa at han måtte ha resept. Da dro han opp en serviett av sekken sin og skrev resepten på den og viste legekortet sitt. Det ble godkjent av farmasøyten uten å blunke.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #18 Skrevet 6. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har de ikke. De har begrensninger i forhold til leger. Anonymkode: e16c4...234 Her må du spesifisere hva du mener å vite at en tannlege ikke kan skrive resept på, som legen kan skrive ut resept på. Så kan vi snakkes, etterpå. Anonymkode: ab9b1...3b1
Muffin Skrevet 6. juni 2017 #19 Skrevet 6. juni 2017 Ja, det kan vi. Jeg har skrevet ut resepter til både meg selv og familie på alt fra reseptblokk til kjøkkenrull
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #20 Skrevet 6. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Dette for at det ikke skal misbrukes. Familie er jeg usikker på Anonymkode: 1fccf...7b4 Feil. Hvordan kan du være så skråsikker når du ikke har peiling? Anonymkode: 1004e...a80
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå