Gå til innhold

Tidligere mobbere beskyttes?

Fremhevede innlegg

Skrevet
On ‎6‎/‎5‎/‎2017 at 10:06 PM, AnonymBruker said:

Vi som var mobbere er bare untouchable forsatt :) 

What are u gonne do about it?

Anonymkode: 22c6d...7e3

Dessverre har dere fått selskap av mange av de dere mobbet. Jeg er ikke overrasket over at noen av dere som mobbet andre som barn og ungdommer fortsatt holder på sånn, men jeg synes det er veldig trist å se at så mange av de som selv ble mobbet nå er blant de første som kaster stein når de mener at noen ikke er bra nok. De kan til og med omtale små barn med så stygge ord at jeg blir flau på deres vegne, og de høres ut som sadistiske psykopater når de beskriver straffen mobbere bør få. De trenger virkelig å se seg i speilet i god belysning. Dette tyder jo veldig i retning av at det de ikke liker å høre er riktig da, nemlig at det ofte er mennesker som selv har blitt plaget som plager andre. Det er kanskje ikke så dumt å hjelpe mobbere i stedet for å bare tenke straff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Måtte sjekke hvilken person det var som får seg til å skrive noe sånt på et åpen forum. Sjekket derfor dine tidligere innlegg. Så med skrekk og gru at du faktisk har en baby... hvordan du som kvinne og mor selv kan være så ondskapsfull er en gåte... tenk hvis noe sånt skjer med babyen din når den blir større... 

maner du hvilke konsekvenser mobbing har for offeret? Jeg er ikke sikker, kjenner deg jo ikke, men jeg tror du trenger hjelp. 

Lykke til.

Anonymkode: f9b2e...691

Helt utvilsomt er det voksne som oppfordrer til slike holdninger. Enten direkte eller indirekte. Sannheten er at mange mobbere faktisk mobber fordi de har blitt mobba selv. Men: Og å lære dette til barna sine og la mobbing gå i arv. Nei, ikke greit.

Jeg ser daglig voksne som snakker nedsettende om funksjonshemmede, innvandrere, muslimer. Ikke greit. Det er ikke bra, når vi vet at det får konsekvenser både for deg og meg og alle i dette samfunnet. Mobbing slår helt klart tilbake på samfunnet. Gode foreldre og voksne kan være en viktig nøkkel. Mobbing er vondt, enten det skjer på skolen, på jobb, i hjemmet osv. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, hind skrev:

Dessverre har dere fått selskap av mange av de dere mobbet. Jeg er ikke overrasket over at noen av dere som mobbet andre som barn og ungdommer fortsatt holder på sånn, men jeg synes det er veldig trist å se at så mange av de som selv ble mobbet nå er blant de første som kaster stein når de mener at noen ikke er bra nok. De kan til og med omtale små barn med så stygge ord at jeg blir flau på deres vegne, og de høres ut som sadistiske psykopater når de beskriver straffen mobbere bør få. De trenger virkelig å se seg i speilet i god belysning. Dette tyder jo veldig i retning av at det de ikke liker å høre er riktig da, nemlig at det ofte er mennesker som selv har blitt plaget som plager andre. Det er kanskje ikke så dumt å hjelpe mobbere i stedet for å bare tenke straff.

Jeg kjenner et par som var mobbere i oppveksten. Det er mulig og å gå i seg selv og se at 'dette skulle jeg ikke gjort'. Som regel er det noe mobberen strever med selv. Enten holdninger som de får hjemmefra, sjalusi, redd for og å bli mobba selv eller andre ting. Stort sett alt det jeg har lest av historier på nett kan ofte relateres til at man selv ble mobba og skulle 'ta igjen', kom fra familier der mobbing var vanlig, osv. Det er mange årsaker til at det forekommer, men vi må huske på at barn er ikke ferdig utviklet mentalt. Og desto viktigere at voksne ikke lærer dem det, og jo flere som står jo lettere er det forhåpentligvis og å gjøre noe med. 

• Liker 1
Skrevet
På 5.6.2017 den 22.45, Ardwinna skrev:

Ja selvsagt, dra inn terrorisme, ABB og Utøya. Det passer perfekt i en debatt om mobbere på barne- og ungdomsskola.

Jeg mener man enten bør konfrontere mobberne og la dem få sjansen til å be om unnskyldning og vise at de har blitt voksen, eller så må man la fortid være fortid og slutte å bruke tid på gamle demoner. Kall det hva du vil; skvære opp, konfrontere eller snakke sammen. Noe som garantert ikke gjør livet bedre er å plage seg selv med hevntanker og innestengt aggresjon. Det går ikke ut over mobberne i det hele tatt, uansett. Spesielt ikke om de fortsatt er drittsekker i voksen alder.

Konfrontere mobberne? Som med sin mobbing har ødelagt for mennesker for resten av livet? (Noen mer enn enn andre.) En mobber anses gjerne som en overgriper, hvordan stiller du deg til de som har vært utsatt for andre typer overgrep? Som eks seksuelt? Og fått livet ødelagt pga det. Man ber ikke et offer om å snakke sammen med overgriperen for å skvære opp. (Mon tro hvorfor er mange så opptatt av at mobber skal få mulighet til å si unnskyld? Det er mulig at det leger evt noe i h*n, men oftest svært lite hos offeret, et unnskyld gir ikke tilbake tapte år eller skadet fremtid) Mener du at de ofrene seksuelt *også bør enten konfrontere og legge bak seg, eller evt bare legge bak seg? Med litt kunnskap om hvilke skadevirkninger som overgrep gir, være seg via mobbing, seksuelt, fysisk, psykisk osv, hadde du nok ikke skrevet det du gjorde. Mobbing og andre overgrep gir som oftest og dessverre mange typer skadevirkninger for resten av livet, kan gi de dypeste vondeste arr i sjelen. Svært mange beskriver og oppgir de skadene som mobbing/overgrep gir på det psykiske plan, som det aller verste. Mange vil nok tenke om ditt svar, at hadde det bare vært å gi slipp på fortiden, eller la fortid være fortid, eller slutte å bruke tid på gamle demoner, så hadde det jo vært svært enkelt! Mobbing gir ofrene grusomme skader og arr i sjelen! Håper ditt svar her er gitt ut i fra uvitenhet, og ikke ut i fra arroganse.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Konfrontere mobberne? Som med sin mobbing har ødelagt for mennesker for resten av livet? (Noen mer enn enn andre.) En mobber anses gjerne som en overgriper, hvordan stiller du deg til de som har vært utsatt for andre typer overgrep? Som eks seksuelt? Og fått livet ødelagt pga det. Man ber ikke et offer om å snakke sammen med overgriperen for å skvære opp. (Mon tro hvorfor er mange så opptatt av at mobber skal få mulighet til å si unnskyld? Det er mulig at det leger evt noe i h*n, men oftest svært lite hos offeret, et unnskyld gir ikke tilbake tapte år eller skadet fremtid) Mener du at de ofrene seksuelt *også bør enten konfrontere og legge bak seg, eller evt bare legge bak seg? Med litt kunnskap om hvilke skadevirkninger som overgrep gir, være seg via mobbing, seksuelt, fysisk, psykisk osv, hadde du nok ikke skrevet det du gjorde. Mobbing og andre overgrep gir som oftest og dessverre mange typer skadevirkninger for resten av livet, kan gi de dypeste vondeste arr i sjelen. Svært mange beskriver og oppgir de skadene som mobbing/overgrep gir på det psykiske plan, som det aller verste. Mange vil nok tenke om ditt svar, at hadde det bare vært å gi slipp på fortiden, eller la fortid være fortid, eller slutte å bruke tid på gamle demoner, så hadde det jo vært svært enkelt! Mobbing gir ofrene grusomme skader og arr i sjelen! Håper ditt svar her er gitt ut i fra uvitenhet, og ikke ut i fra arroganse.

Heisann Lykkehjerte, som svarer på et snart to år gammelt innlegg...
Jeg har selv blitt mobbet og det var både fælt og ødela mye av barndommen og ungdomstida, så å beskylde meg for uvitenhet og arroganse blir totalt bomskudd.
Jeg foreslår at du leser det jeg skrev på nytt og gjerne også holder deg til saken. Jeg synes det er usaklig å trekke inn seksuelt misbruk og nærmest tillegge meg meninger om at det å gi slipp på fortiden er så enkelt og uproblematisk. Det skrev jeg faktisk ikke. Mitt poeng i denne tråden (som handler om mobbing, ikke seksuelt misbruk) er at det ikke gagner noen eller løser noe om man gjør som foreslått i HI; å hevne seg ved å la mobberne få smake sin egen medisin, i voksen alder, bare for å vise dem hvor slemme de har vært. Enten bør man konfrontere dem (i verste fall anmelde) eller så må man prøve å jobbe med seg selv og finne en måte å gi slipp på. Det er faktisk mulig. Om ikke for alle så for veldig mange.

Istedet for å bombardere meg med beskyldninger om arroganse og uvitenhet kan du gjerne argumentere for hvilke andre løsninger man kan gå for. Er du enig med TS om at mobbere burde få smake sin egen medisin, eller har du andre forslag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...