Plonk Skrevet 2. januar 2005 #1 Skrevet 2. januar 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260775 Helt alvorlig, jeg synes faktisk ikke at de pårørende som drar til Thailand for å lete etter savnede bør få gjennomslag for slike krav. Det er en helt sinnsyk kravliste de har presentert, og på hvilket grunnlag?? UD har ettertrykkelig bedt om at pårørende ikke drar til Thailand nå, både fordi lik ikke er gjenkjennelige på dette tidspunktet likevel og fordi de vil bli en byrde for personellet som arbeider på stedet. Tenk om slektninger av tusen savnede nordmenn skulle gjøre det samme?? De samme folkene kan også komme til å bli en byrde for helsevesenet her hjemme etterpå, siden de vil utsette seg for psykiske traumer som de kan måtte behøve behandling for. Om noen velger å reise for å lete, er det både vel og bra og høyst forståelig, men å kreve at UD skal dekke alle kostnader, stå på pinne for dem og på toppen av det hele dekke tapt arbeidsfortjeneste hjemme er drøyt. Nei, jeg finner ikke et dekkende ord. Drøyt er bare forbokstaven.
Icy Skrevet 2. januar 2005 #2 Skrevet 2. januar 2005 GRRRR utrolig at enkelte forventer å få så mye! Folk er for godt vant til trygge Norge og tror nok at når det skjer dem noe i utlandet samt slektninger så skal Norge bøye seg i støvet og hjelpe dem emd absolutt ALT! Nei enkelte må faen meg slutte å syte. Det er en tragedie men å begynne å tenke på penge-kompisasjon for å ta fri fra jobben og lete blir for drøy! :o
Samantha Skrevet 2. januar 2005 #3 Skrevet 2. januar 2005 Eg syns selvfølgelig veldig synd på alle dei pårørande, men å komme med ei sånn liste med krav blir for drøyt.
Arkana Skrevet 2. januar 2005 #4 Skrevet 2. januar 2005 Helt urimelig etter min mening. De drar faktisk ned av egen fri vilje.
Imax Skrevet 2. januar 2005 #5 Skrevet 2. januar 2005 Noen av kravene er rimelige, andre helt urimelige. Blir sprøtt å tenke på disse kravene, når det snart er 130.000 døde totalt sett. Og det er synd å si det, men det er ikke vi nordmenn som har det verst. De overlevende har i hvert fall mulighet til å komme tilbake til et land som fungerer, tenk deg de på Sri Lanka som har mistet alt, både familie, venner, arbeid, bosted osv.
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #6 Skrevet 2. januar 2005 Det er faktisk UDs oppgave å sørge for nordmenn i utlandet - spesielt i krisesituasjoner. UD håndterer dette klønete og tregt fordi de ikek er vandt med slike situasjoner. Noen av dem ble kanskej irriterte fordi katastrofen ødela kanapè-sammenkomsten ved den franske ambassaden i Bangkok....hvem vet. Uansett, krav om en informasjonssentral og informasjon er på ingen måte urimelig! Men alle økonomiske kostnader bør de pårørende dekke selv siden de reiste frivillig.
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #7 Skrevet 2. januar 2005 Om det var ditt barn? Dine foreldre? dine søsken? Som ble borte der nede. de kan være fløyet til annet sykehus osv. Du har vel sittet hjemme bare å ventet? Hørt på hva myndighetene sa? I SÅ FALL HAR DU IKKE EN RIKTIG REAKSJON ien slik krise. folk er desperate. Dere ser ut for ikke å vite det, tenke på det. <jeg har vert i en krise og vet hvordan det er. utrolig at slike innlegg fra dere kan bli stående. burde vert slettet.
Arkana Skrevet 2. januar 2005 #8 Skrevet 2. januar 2005 I SÅ FALL HAR DU IKKE EN RIKTIG REAKSJON ien slik krise. folk er desperate. Dere ser ut for ikke å vite det, tenke på det. <jeg har vert i en krise og vet hvordan det er. utrolig at slike innlegg fra dere kan bli stående. burde vert slettet. Det er ingenting som heter riktig eller gal reaksjon til en krise. Det er helt ufattelig at du kan påstå noe slikt. Det er godt mulig jeg også hadde reist ned om jeg hadde vært i den situasjonen, men jeg hadde i allefall ikke krevd alle utgifter og tapt arbeidsinntekt dekket. Det er galskap.
Salamandra Skrevet 2. januar 2005 #9 Skrevet 2. januar 2005 Har full forståelse for at de ønsker å reise ned for å finne sine kjære, det har vi vel alle, men jeg er også enig i at de kravene de fremstiller blir for drøyt. UD har jo i utgangspunktet frarådet at de skal komme ned i det hele tatt, så det sier seg vel selv at de ikke er så interessert i å etterkomme disse kravene. Men nå hører jeg jo i dag at de har kommet til en felles forståelse når det gjelder søkene og identifiseringsarbeidet der nede, det er jo ikke holdbart hvis hver og en skal gå og lete etter sin savnet, det må jo organiseres i felleskap hvis det skal ha noe for seg.
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #10 Skrevet 2. januar 2005 hvorvidt kravene objektivt sett er urimelige eller ei, er uinteressant. Interessant er det at folk ikke har lov til å skrike ut fortvilelse uten at de skal bli skjelt ut for å være urimelige. Få din familie spylt til havs foran øynene dine, og se hvor rasjonell du er etterpå
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #11 Skrevet 2. januar 2005 Jeg må også medgi at jeg er meget sjokkert over folk her inne.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 2. januar 2005 #12 Skrevet 2. januar 2005 Det er selvfølgelig helt greit at folk velger å reise ned til Thailand for å lete etter sine kjære, det hadde sikkert jeg også ønsket å gjøre dersom jeg hadde mistet noen av mine nærmeste, men å kreve charterfly som skal frakte dem til og fra Thailand og dekt tapt arbeidsfortjenteste her hjemme begynner å bli litt vel drøyt. JA! Det er en tøff situasjon, det er det ingen som sier at det ikke er, men den er like jævlig for alle som har vært involvert enten man er norske, svenske, thailandske, tamilere osv osv. Er det ikke bedre å bruke tiden på å hjelpe hverandre i stedet for å krangle om man skal få gratis fly til og fra Norge?
Gjest Melk Skrevet 2. januar 2005 #13 Skrevet 2. januar 2005 Noen av dem ble kanskej irriterte fordi katastrofen ødela kanapè-sammenkomsten ved den franske ambassaden i Bangkok.... Diplomater er da mennesker de også. Som alle andre kjenner de nok berørte, særlig siden de faktisk bor i landet som er berørt. På den thaliandske ambassaden jobber det 8 norske og 8 thailendere. Ikke flere.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #14 Skrevet 3. januar 2005 Det er ingenting som heter riktig eller gal reaksjon til en krise. Det er helt ufattelig at du kan påstå noe slikt. Det er godt mulig jeg også hadde reist ned om jeg hadde vært i den situasjonen, men jeg hadde i allefall ikke krevd alle utgifter og tapt arbeidsinntekt dekket. Det er galskap. Hva om du hadde veldig dårlig råd. Ingen kontanter etter jul. Det er ikke noe ekstra til overs ellers i året heller. Ja, en helt vanlig hverdag for mange a oss.Hva gjør du da? tar fri på jobben og vet at du får enda mindre lønn senere? Du skal reise til thailand, men du vet hva det koster. Du skal bo der også.Ike regn med å få billig hotell nå i disse tider. Du blir desperat!du vil sette himmel og jord i bevegelse om du savnet noen av dine kjære. Så ikke kritiser. Det har jeg ike gort skriver du, men du vet faktisk ikke hva du ville ha gort i en slik situasjon
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #15 Skrevet 3. januar 2005 De fleste her mangler empati. Håper aldri dere kommer ut for noe skrekkeligtviler på om dere har nok til å takle det. når det gelder ambasadører så kan man si at det er helt uerfarne folk på dette området. det er ike jobben deres til hverdag. De er ute av stand til å vite hva de skal gjøre.mange som er der nede å helper er helt uerfaren på det som møter de. de har aldri opplevd noe slikt. rettsmedisinere foreksempel har vert med på mye, men som de sier:dette overgår alt og du kan ikke være forbredt på noe slikt. Dødens slagmark. Så sitter enkelte av dere hemme i deres lune rede, antagelig ike innvolvert mere enn hva dere ser på tv, så tillater dere å kritisere enkeltmennesker i dyp krise. jeg er sjokkert. LES OM HVA SOM SKER MED FOLK I KRISE. DETTE ER IKKE EN VANLIG KRISE. dET ER NOE ENORMT. EN GLOBAL KRISE.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #16 Skrevet 3. januar 2005 Sorry folk. da jeg leste svarene deres, så gikk jeg inn for å se på tidligere innlegg dere har hatt på kg. øss, der kan man lese hva som rører seg i hodene deres. Det er ikke mye....dere har en unnskyldning for deres svar. Pjatte,patte. herregud.hvor gamle er dere.
Plonk Skrevet 3. januar 2005 Forfatter #17 Skrevet 3. januar 2005 Imponerende, "gjest". Saklighetsnivået er løftet til nye høyder. Det er klart at dette er en forferdelig situasjon for mange. Jeg vil gjerne ha meg frabedt å bli anklaget for å mangle empati med dem som er rammet, da jeg selv kjenner folk som er savnet. Men nå er det engang sånn at norske myndigheter (både utenrikstjenesten, Kripos, sjømannsprestene og andre) har hånd om situasjonen der nede, slik at det ikke er ønskelig at alle og enhver starter sin egen private leteaksjon og på toppen av det hele krever at norske skattepenger skal brukes til å dekke alle utgiftene deres. Et informasjonssenter er naturligvis et helt rimelig krav, men skal UD virkelig betale hotellrommet ditt og lønnen din mens du leter etter liket av din bror, når de ettertrykkelig har bedt deg om å holde deg hjemme? Folk er fortvilet, ja, og fortvilete mennesker handler irrasjonelt og sier overilete ting, men det betyr jo ikke at media skal formidle alt de sier eller at UD skal bøye seg for alle krav...
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #18 Skrevet 3. januar 2005 LES OM HVA SOM SKER MED FOLK I KRISE. DETTE ER IKKE EN VANLIG KRISE. dET ER NOE ENORMT. EN GLOBAL KRISE. Jammen du sier det jo selv Gjest. Det er en krise!! Derfor synes jeg det å sitte og forlange godtgjørelse for tapt arbeidsfortjeneste betyr så utrolig lite når man ser på hva som har skjedd. Det som er viktig nå er at folk står sammen og hjelper hverandre. Hva med de innfødte som har mistet absolutt alt?? Hele landsbyer er totalt jevnet med jorden. Hva med dem som ikke har et støtteapparat som UD å støtte seg til(og stille krav til)??
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #19 Skrevet 3. januar 2005 Sorry folk. da jeg leste svarene deres' date=' så gikk jeg inn for å se på tidligere innlegg dere har hatt på kg. øss, der kan man lese hva som rører seg i hodene deres. Det er ikke mye....dere har en unnskyldning for deres svar. Pjatte,patte. herregud.hvor gamle er dere.[/quote'] Ja det lurer jeg jammen på når jeg ser dine innlegg og. Du er visst ikke villig til å diskutere saklig du. Du roper og skriker om at vi tar helt feil når vi sier at vi synes det stilles litt drøye krav, men din egen mening er tydeligvis fasit.
Mette Skrevet 3. januar 2005 #20 Skrevet 3. januar 2005 La oss holde oss til saken nå Denne saken opprører oss alle, og vi har alle forskjellige måter og reagere på. Det må vi bare akseptere. Remyline Moderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå