Gå til innhold

På legevakten med UVI?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våknet i dag og hadde sinnsykt vondt for å tisse. Sitter her med bena i kryss for å prøve å dempe smerten. Er det lov å reise på legevakten for dette? Eller burde jeg vente noen dager? Pleier ofte å få UVI og det er noe jeg sliter mye med. Skulle gjerne hatt Selexid for dette. 
 Har ikke fastlege her jeg bor nå. (Har ikke fått skiftet lege enda).

Anonymkode: e08ad...1fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legevakten er for akuttoppstått sykdom der sykdommen forverrer seg dersom du venter med å oppsøke lege. Derfor er UVI helt klart en sykdom du drar til legevakten med når du har så vondt. Å vente til du får infeksjonen oppover i urinveiene er helt unødvendig. 

Så dra på legevakten og ikke vent på flere svar i tråden her. (Og noen som kommer til å mene at du ikke skal på legevakten med uvi.)

Anonymkode: a3d07...da0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kontakte  nærmeste lege-kontor, og snakke med noen der ? 

Hvis det blir litt seint å gjøre det i dag / kveld, så kan du vel gjøre det umiddelbart når kontoret der åpner i morgen-tidlig? Har du noen beholder eller noe (helst med lokk? :)) som du kan bruke til en urinprøve? Slike ting må jo selvfølgelig være helt sterilt da... 

I tilfelle de folkene hos lege-kontoret ønsker at du skal ta med en urinprøve. Men dette behøver du ikke å ordne med før i morgen tidlig. Morgen-urin skal viss nok være best til dette, har iallefall jeg hørt...       

Anonymkode: e8715...d10

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kontakte  nærmeste lege-kontor, og snakke med noen der ? 

Hvis det blir litt seint å gjøre det i dag / kveld, så kan du vel gjøre det umiddelbart når kontoret der åpner i morgen-tidlig? Har du noen beholder eller noe (helst med lokk? :)) som du kan bruke til en urinprøve? Slike ting må jo selvfølgelig være helt sterilt da... 

I tilfelle de folkene hos lege-kontoret ønsker at du skal ta med en urinprøve. Men dette behøver du ikke å ordne med før i morgen tidlig. Morgen-urin skal viss nok være best til dette, har iallefall jeg hørt...       

Orienter deg om dag, tid og sted. Vi er i Norge, det er 2. Pinsedag og helligdag. Ingen vanlige legekontor er åpne, derfor oppsøker man legevakten i denne typen situasjoner. 

Morgenurin hjelper lite når ts holder på å forgå av smerte. Da brukes enten urin der og da, eller man behandler på bakgrunn av symptomer, og før hun ender opp med nyrebekkenbetennelse.

Anonymkode: a3d07...da0

• Liker 12
Skrevet

Klart du kan bruke legevakten til slikt. Ta med urinprøve hvis du kan,ellers fikser du det der. God bedring.

• Liker 1
Skrevet

Dog ring inn til legevakten, sånn at de vet at du kommer, da er det en større sjanse for at du eventuelt slipper å sitte å vente i gud hvor mange timer. 

Ellers er som Wilma89 sier, nettlegevakten en glimrende tjeneste. Fikk resept på Selexid 5 minutter etter at jeg hadde sendt inn en forespørsel. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært hos legevakten mange ganger pågrunn av uvi, da jeg seff alltid får det lørdag eller søndag -_- 
Kun en gang ble jeg avvist og sendt til en annen legevakt (bor midt i oslo). Og da var det kaos på den jeg prøvde på først. 

Man kan risikere å få nyrebekkenbetendelse om man venter for lenge med å oppsøke lege med dette, derfor gjør jeg det så fort jeg oppdager det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, dillyduzit skrev:

Dog ring inn til legevakten, sånn at de vet at du kommer, da er det en større sjanse for at du eventuelt slipper å sitte å vente i gud hvor mange timer. 

Ellers er som Wilma89 sier, nettlegevakten en glimrende tjeneste. Fikk resept på Selexid 5 minutter etter at jeg hadde sendt inn en forespørsel. 

Hva gjør du med resept, som du har fått fra nett-legevakten? 

Må du ikke til ett apotek, for å få tatt ut medisiner? 

Hva om apotek er stengt i helgen ? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med resept, som du har fått fra nett-legevakten? 

Må du ikke til ett apotek, for å få tatt ut medisiner? 

Hva om apotek er stengt i helgen ? 

De fleste byer har vel legevakt som er oppe noen timer på helligdager/søndager. I Oslo har vi i hvert fall to døgnåpne apotek hele året, finnes sikkert andre steder i landet og?

Anonymkode: 581ed...c23

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Wilma89 skrev:

jeg bruker nettlegevakten når det gjelder UVI 😊

https://www.nettlegevakt.no/

God bedring!😊

Dette visste jeg ikke om, men så utrolig smart! Sliter veldig med UVI, og sittet på legevakten litt for mange ganger med dette.
Hvordan fungerer dette? Må du ha noe "bevis" på at du faktisk har UVI? Eller skriver de ut resept uansett? Og hva koster det? :)

Skrevet
1 time siden, belle_ skrev:

Dette visste jeg ikke om, men så utrolig smart! Sliter veldig med UVI, og sittet på legevakten litt for mange ganger med dette.
Hvordan fungerer dette? Må du ha noe "bevis" på at du faktisk har UVI? Eller skriver de ut resept uansett? Og hva koster det? :)

Du må svare på noen spørsmål, skrive inn hvilke medisiner du bruker (jeg skriver opp ppillene) og du betaler kun hvis de mistenker at du har uvi. Du kommer til en betalingside uansett, men vil ikke bli trukket med mindre du får eresept. 229 + 134 (om jeg husker rett på prisen på selexid). 229 for nettlegevakten og 134 på apoteket for medisinen. Billigere enn legevakten. De er dog steng på søndager. 

Gjest Wilma89
Skrevet
2 timer siden, belle_ skrev:

Du svarer på spørsmål i et skjema. Ut i fra det vurdere de om du trenger Selexied. Trenger ikke noe "bevis", men tjenesten gjelder kun UVI så man kan ikke lure til seg så mye spennende😆🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...