Gå til innhold

Hvordan få MOTIVASJON?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Motivasjonen er helt på bunn, motivasjonen = 0. 

Hvordan få motivasjon? 

Anonymkode: 6348a...b08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Motivasjon til hva?

Anonymkode: 25fb8...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Til å gjøre det jeg har lysst til å gjøre.

ts

Skrevet

Motivasjon er et moteord. Hvis du har lyst til å gjøre noe, så er du motivert. Motivasjon = lyst.

Hvis du sliter med å komme i gang, må du bare ta deg sammen og sette i gang.

Hva er det du har lyst til da, eller har du kanskje egentlig ikke så lyst?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på. Mange mangler motivasjon grunnet stress, tristhet eller andre problemer. Føler du deg elelrs klar og konsentrert i hodet? Føler du deg enerrgisk, selv om noen dager kan være slitsomme?

Om ja, så kan det funke for deg å innføre disiplin. Motivasjon er flyktig, disiplin er forever

Anonymkode: 03ed1...932

AnonymBruker
Skrevet

Men når man ikke kommer i gang, hvordan setter man i gang da?

Lister ikke opp alt jeg har lysst til her, men jo, jeg har lysst. Men har ingen motivasjon, desverre :(

Hvordan innfører man disiplin da?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må tvinge deg selv til å gjøre det i 30 (60?) dager så blir det en vane :) 

Anonymkode: 041d9...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som tenker at motivasjon ikke er alt det det blir skrytt opp til å være. Man går tom for motivasjon, man kan bare i begrensede perioder tvinge seg til å gjøre ting man ikke har lyst til. Hvis man vil bli "motivert" må man finne argumenter man tror på for å gjøre de tingene man har planlagt. Finn glede i dem, fortell deg selv hvorfor du har lyst til å gjøre ting, og så bare gjør du det. Andre gode virkemidler er vaner og rutiner. Gjør det til en vane at du alltid XXX eller YYY. Jobb med å gjøre deg selv til en slik person som går til jobb eller lager middag hver dag. Noen som stort sett har vane for å gjøre disse tingene må ikke hver gang tvinge seg til det, det blir lettere. Ikke for å si at de aldri kjenner at "å, jeg orker ikke", det gjør man jo, men ikke hver dag som det er for noen som derimot har for vane å ikke orke å gå tur eller ikke orker å lage middag. Det kommer til å være utfordrende i begynnelsen, men hvis du jobber med å innføre små vaner blir ting lettere og lettere etter hvert, og i løpet av en år kan du ha en annen livsstil. 

Du kan bli en person som er en slik som bare gjør det. 

Anonymkode: 84ff9...113

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når man ikke kommer i gang, hvordan setter man i gang da?

Lister ikke opp alt jeg har lysst til her, men jo, jeg har lysst. Men har ingen motivasjon, desverre :(

Hvordan innfører man disiplin da?

ts

Velg deg en av disse tingene du har lyst til, og så gjør du det. Ikke noe "jeg må vente til jeg får motivasjon", men du bare gjør det. Hvis det handler om trening eller aktiviteter så kan du velge å gjøre det f.eks i 5 minutter første dag. Men du bare gjør det, uten noe om og men. Motivasjon kommer ikke til å komme rekende på ei fjøl, du må bare gjøre det likevel. Med mindre man er deprimert klarer man å telle ned fra 5 når man får en tanke så gjør man det man hadde lyst til direkte, før hjernen begynner med alle "men, men, men, men". 

Mest sannsynlig vil man også hvis man bare bestemmer seg for å gjøre noe i 5 minutter, etter at de første 5 minuttene ha gått ha kommet over oppstartsfasen og de neste 2 timene f.eks blir lettere enn de første. 

Det kan også være hjelp i å minne seg selv på at det krever mer energi og tiltak å starte en aktivitet enn det krever å opprettholde en aktivitet. På den måten kan du kanskje minne hjernen din på at ting er ikke så "slitsomt" som du tror. Det krever bare litt ekstra gass akkurat når man begynner, før det blir lett. På samme måte som å få et stort trillende objekt i bevegelse, f.eks. 

Videre anbefaler jeg deg å regelmessig tenke over hvordan ting ville vært bedre i livet ditt hvis du gjorde disse tingene du har lyst til. Hva er det som er bra med hvis du fikk det til, og hvorfor er det du ønsker å gjøre dem. 

Anonymkode: 84ff9...113

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...