Gå til innhold

Flytte til middelhavet!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å flytte til et land ved middelhavet. Enten Hellas, Spania, Italia eller Portugal. Noen som har noen tips hvor det er best å flytte? Tryggest? Minst kriminalitet? Mest internasjonalt med andre expats? Lettest å få jobb? osv osv.. Takknemmlig for alle råd og tips 😊

Anonymkode: 9759d...23f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg lyst til også en gang i fremtiden når jeg ikke har dyr lenger. Vet heller ikke hvilket land.

Anonymkode: ac055...0f1

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg hadde flyttet til Barcelona, bare elsker den byen. En gang i fremtiden, kanskje...

AnonymBruker
Skrevet

Malta er enkelt for mange, de snakker engelsk og det er et stort miljø med internasjonale selskaper slik at det kan være relativt enkelt å få jobb i f.eks. kundestøtte (spesielt hvis du er litt datakyndig). Lønnsnivået er også relativt godt i forhold til lokale forhold. Sistnevnte er noe du uansett bør være obs på, reelle lønnsnivå i landene du snakker om er lave og levekostnadene vil spise mer av lønna di enn du er vant til fra Norge. Har du studielån kan du slite ekstra, det er ikke enkelt å betjene på de lønnsnivåene. 

Anonymkode: f951f...782

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Malta er enkelt for mange, de snakker engelsk og det er et stort miljø med internasjonale selskaper slik at det kan være relativt enkelt å få jobb i f.eks. kundestøtte (spesielt hvis du er litt datakyndig). Lønnsnivået er også relativt godt i forhold til lokale forhold. Sistnevnte er noe du uansett bør være obs på, reelle lønnsnivå i landene du snakker om er lave og levekostnadene vil spise mer av lønna di enn du er vant til fra Norge. Har du studielån kan du slite ekstra, det er ikke enkelt å betjene på de lønnsnivåene. 

Enig i denne, har selv bodd på Malta og det er lett å bli en del av befolkningen da alle snakker engelsk til deg (de gjør det uansett i butikker, bussen,restauranten), Det er også et stort expat miljø der. Det er også ett av de tryggeste landene jeg vet om. I mange jobber krever de også bare engelsk som språk. Du får også sol nesten hele året 😉

Anonymkode: 05025...12b

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer sterkt å flytte til et land ved middelhavet. Enten Hellas, Spania, Italia eller Portugal. Noen som har noen tips hvor det er best å flytte? Tryggest? Minst kriminalitet? Mest internasjonalt med andre expats? Lettest å få jobb? osv osv.. Takknemmlig for alle råd og tips 😊

Portugal ligger ikke ved Middelhavet. Det gjør derimot Libya, Palestina og Syria, hvis det kan friste....

• Liker 2
Skrevet

Vil flytte til Hellas en dag jeg 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hurepoix skrev:

Portugal ligger ikke ved Middelhavet. Det gjør derimot Libya, Palestina og Syria, hvis det kan friste....

Haha så unødvendig kommentar 😂

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal lese meg opp på Malta 😊 Men har hørt erfaringer rundt at det bare er turister der og ikke noen kultur osv.. gjennkjenner du deg i det? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal lese meg opp på Malta 😊 Men har hørt erfaringer rundt at det bare er turister der og ikke noen kultur osv.. gjennkjenner du deg i det? 

Haha folk vet lite om landet for de har jo ikke vært der engang. Bare begynn å les litt så lærer du mer ;) Turister er der mest om sommeren, ellers er det masse kultur. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha folk vet lite om landet for de har jo ikke vært der engang. Bare begynn å les litt så lærer du mer ;) Turister er der mest om sommeren, ellers er det masse kultur. 

Disse erfaringene er fra folk som har bodd og jobbet der ;) 

Gjest Overrasket
Skrevet

Malta er skikkelig liten, da. Forestill deg en øy som er merkbart mindre enn Oslo kommune. Derfor tror jeg man må virkelig like seg der for å kunne bo der. De prater italiensk der, som er veldig kjekt for meg. Skattenivået er veldig hyggelig. 

Spania har et middels skattenivå, og Barcelona er jo en helt fantastisk by. I Spania må man passe seg for å gå i det jeg kaller norske-fella. Det er å flytte til et område der bare nordmenn bor, bare omgås nordmenn, kjøpe freia- og toro-produkter på butikken osv. 

Portugal har jeg stor sans for. Jeg liker alt ved Portugal. Språket er kanskje det vanskeligste av alle språkene i Sør-Vest Europa. Landet er delt i tre vertikale klimasoner. De ble rammet hardt av de økonomiske nedgangstidene, så jeg tviler på at det er kjempe-lett å få jobb der. 

Italia er helt perfekt. Det er ikke engang et land, det er et paradis. En liten bit av himmelen. Alt er bedre i Italia. Damene er vakrere, kaffen er sterkere, vinen er fyldigere, de har ingen kalorier der, solen skinner mer, og når det regner er regnet søtt som morgendugg i en blomstereng. MEN du kan kun flytte dit dersom du kan betale for hele din eksistens gjennom egen formue, og bare må betale formuesbeskatning. Da er det bærekraftig å bp dit. Dersom du faktisk skal være vanlig lønnsmottaker i Italia kommer du til å bli skattet i hjel.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse erfaringene er fra folk som har bodd og jobbet der ;) 

Du må nesten se om du liker det selv. Jeg har selv bodd der og mener noe annet. Velger du land som Spania, Portugal eller Italia, kreves det mer av deg når det gjelder blant annet språk. Det er også færre muligheter med jobber om du ikke kan språket. Men expats kan du sikkert finne mange av uansett i storbyer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...