Gå til innhold

15 åring som vil kutte ut karbo.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han vil over på en ketogen diett. Hva hadde du sagt?

Anonymkode: ad714...4ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bestilt time med psykolog. En jente på 15 som har det bra med seg selv begynner ikke på dietter. Om hun er sterkt overvektig, så burde hun ta det med lege/ ernæringsfysiolog

Anonymkode: 16e21...5e0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

han*

Anonymkode: 16e21...5e0

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han vil over på en ketogen diett. Hva hadde du sagt?

Jeg vet ikke hva ketogen er, og du bør spørre moderator om å flytte over til riktig forum, der det sitter folk som er kostholdsinteresserte.  Generelt tenker jeg at noen karbohydrater er problematiske, og da tenker jeg først på gluten og sukker.

Korreksjon: Ab påpekte at gluten ikke er karbohydrat. Hun har rett . Det er protein. Men gluten er uansett problematisk for mange.

Endret av I Grosny
feilretting
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, postet feil sted. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil han oppnå med en ketogen diett? Gå ned i vekt? Om ikke han er svært overvektig og ikke engang da, ser jeg poenget i at friske mennesker uten diabetes ol skal leve på en ketogen diett. Kroppen har bruk for karbohydrater, men tips han i å velge grovt brød og korn fremfor hvitt. Dietter generelt er en uting. Om man ikke klarer eller opprettholder det resten av livet, vil de fleste gå på en så stor spisesmell når de tillater seg å spise mat de har nektet seg og resultatene man har oppnådd er forgjeves, man blir deprimert og lei seg for at man ikke klarte det, så er man fort inne i en ond sirkel og veien til ett anstrengt forhold til mat er kort. Gi han råd om å trene regelmessig, spise sunt, men at det er tillat og ikke minst viktig å kose seg innimellom. Han vil se resultater, selvom det kan ta litt lenger tid, men heller det ved å spise et kosthold han trives med og kan leve med resten av livet enn en diett han kanskje bare klarer opprettholde et halvt år. Med mindre han ikke liker mat med karbo da som ris, pasta og brød, men det tviler jeg på at noen ikke liker,

Anonymkode: 6ee47...fd6

• Liker 4
Skrevet

I voksen alder kan det muligens ha noe for seg, men i tenårene kan det være skadelig. 

For en tenåring (og de fleste voksne) er økt aktivitet det beste å starte med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, I Grosny skrev:

noen karbohydrater er problematiske, og da tenker jeg først på gluten og sukker.

Gluten er som kjent ikke et karbohydrat.

Anonymkode: f124b...146

• Liker 15
Skrevet

Hva er grunnen til at han vil dette? Synes han selv at han trenger å gå ned i vekt? Hva synes du som forelder? 

Hvis man skal leve ketogent er det ganske mye man bør lese og sette seg inn i før man begynner, og det er ganske vanskelig å holde seg på et så lavt nivå at man forblir i ketose. Da skal man ha god oversikt og kontroll over eget kosthold, og dessuten er det mye dyrere å leve ketogent enn på "vanlig" mat. 

Jeg tror jeg ville startet med å snakke med ungdommen om hvorfor han vil dette, og sjekket litt hvilke kunnskaper og forventninger han har omkring tema. Hvis han bare vil leve sunnere så er det en bra start å kutte ut ting med høy GI og spise renest mulig mat, da helst sammen med resten av familien, slik at alle har et fokus på å spise litt sunnere, ikke slanke seg eller gå på diett. Samtidig er mer aktivitet bra for alle, det vil jo også hjelpe på hvis han vil ned i vekt. 

Jeg var et stort barn, og har blitt satt på dietter hele barndommen. Samtidig hadde resten av familien et ganske elendig kosthold, og dette gjorde alt veldig vanskelig for meg. Hvis gutten har et dårlig kosthold er det viktig at dere tar tak i det sammen som familie, og tar små grep for å gjøre hverdagen sunnere. Ketogen livsstil er ikke et enkelt grep, men et ganske omfattende ett. Hvis gutten sliter med selvbildet og ikke ser seg selv helt, bør du trå litt forsiktig. Kanskje et kosthold i retning Fedon Lindberg kan være et alternativ? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å foreslå mindre ekstreme ting. Men han vil veldig gjerne prøve dette, skal han først leve sunt, vil han leve ekstremt sier han (ja, jeg vet ;) )  Han er ikke veldig usunn nå heller. Tror han har fått det fra noen trenings folk på YouTube. 

Skrevet

Jeg ville sagt det ikke kom på tale. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan da ikke bestemme heller han er snart voksen. 

Anonymkode: 94050...ef0

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å foreslå mindre ekstreme ting. Men han vil veldig gjerne prøve dette, skal han først leve sunt, vil han leve ekstremt sier han (ja, jeg vet ;) )  Han er ikke veldig usunn nå heller. Tror han har fått det fra noen trenings folk på YouTube. 

Sett han i kontakt med kosthold veileder. De kan hjelpe til med å legge plan for kosthold og gi ut informasjon om det han måtte ha på hjertet av spørsmål, og ta kontakt med et treningssenter og spør om de kan hjelpe han med å komme i gang med trening? Sette opp en treningsplan? Det er viktig å gjøre det på en ordentlig måte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Minlillesky skrev:

Sett han i kontakt med kosthold veileder. De kan hjelpe til med å legge plan for kosthold og gi ut informasjon om det han måtte ha på hjertet av spørsmål, og ta kontakt med et treningssenter og spør om de kan hjelpe han med å komme i gang med trening? Sette opp en treningsplan? Det er viktig å gjøre det på en ordentlig måte. 

Det kan jeg gjøre. Han trener på et senter nå, så mulig de kan veilede han der. Han har jo allerede en treningsplan derfra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gratulert ham med det sunne valget han har gjort. Det er sunt å kutte ned på karbohydrater. Fett og proteiner må vi tilføre kroppen. Karbohydrater og alkohol må vi ikke tilføre. Kroppen klarer fint å lage de karbohydratene den trenger selv, og faktisk ser det ut til at det er foretrukket siden vi har kun ett hormon som kan senke blodsukkeret (altså få karbohydrater fra blodet og ut til cellene som skal bruke energien) og mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det strengs, som glukagon, kortisol, adrenalin, nor-adrenalin og veksthormon. 

Men som med alle kosthold så er det mange feil man kan gjøre. For eksempel tror noen at siden pepsi max ikke inneholder kalorier eller sukker så er det ikke sunt å drikke så mye man vil av det. Så er det mange som kutter ned på både karbohydrater OG fett.

Anonymkode: ca37a...9f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En 15 åring bestemmer ikke slikt selv. Hva sier legen?

Anonymkode: 57e8c...edb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med ham om syn på egen kropp, kroppspress, å være glad i seg selv, selvtillit og selvfølelse. Alle tenåringer synes slikt er vanskelig, derfor trenger man gode rollemodeller hvilket ekstreme treningsfreaker på nettet virkelig ikke er. Fjern tilgangen hans til slikt, og snakk mye med ham. Jeg ville også fjernet tilgangen hans til treningsstudio, det er ikke et sted for tenåringer med dårlig selvfølelse. Gå turer med ham, lær ham normale former for mosjon og bevegelse. Han har tydeligvis fått et svært forkært bilde av hva som er normalt. Noen timer hos en psykolog kan også være lurt hvis du har råd til det. 

Anonymkode: 0ead5...1de

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møt han på halvveien. Foreslå at dere går sammen og legger en forbedret kostholdsplan for hele familien, og kjør oppjusterte måltider for alle, hele tiden. La gutten leve ut sin og familiens sunnhet med en god innsats på mathandling og på kjøkkenet.

Gjest Råkkenråll
Skrevet
12 timer siden, Minlillesky skrev:

Men herlighet.

Ingen skal gå på diett, og da særskilt ikke barn og tenåringer.

Dette er virkelig helt feil fremgangsmåte- gutten trenger ikke en voksen som forteller hvordan man kan oppnå drømmekroppen og påføre ham ytterligere sykelig fokus.

Barn og ungdom trenger virkelig ikke veiledning i hvordan skape spiseforstyrrelser. 

Det finnes ingen "riktig måte" for barn og ungdom for å bruke dietter og nøye utvalgte treningsprogram. 

Dette her bidrar bare til et ulykkelig liv, og sjansen for at tenåringen allerede er syk er veldig stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...