AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Føler livet raser sammen nå :'( det er så vondt tungt og rett og slett ja bare vondt . Er så redd for framtiden til barnet , hva vil skje ? Kommer h*n til å prate ? Kommer h*n til å kunne gå normalt på skolen osv. Vi planla og begynne prøving på nr 2 men vi har bare lagt det på is , orker ikke å tenke på 1 til nå , når vi ikke vet hva som skjer videre . Jeg er så lei meg :'( og merker jeg griner så fort jeg er alene, mannen bare fornekter det og mener det ikke er noe galt med barnet, eller at med tiden blir det nok bra. Jeg kommer til å stå alene i dette ettersom mannen jobber i utlandet og vi ikke kan reise med nå, det er jo viktigere å ta imot all hjelp vi kan få i veien videre. Noen erfaringer? Anonymkode: 22dc4...bb3
Vakkertliv Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Sender deg en klem Hvor gammelt er barnet? Går det i barnehage eller skole? Går det der kan dere bli henvist videre til ppt av barnehagen. Du kan selv gå til lege og bli henvist til Bup
Frostrose Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Gå til legen og få henvisning til BUP. Det er de som gjør utredning for autisme på barn. Jeg føler virkelig med deg, men jeg har en del erfaring med autister, og de fleste er høyt fungerende. Håper det samme gjelder ditt barn dersom diagnosen viser seg å være tilstede. Lykke til i denne vanskelige perioden!
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler livet raser sammen nå :'( det er så vondt tungt og rett og slett ja bare vondt . Er så redd for framtiden til barnet , hva vil skje ? Kommer h*n til å prate ? Kommer h*n til å kunne gå normalt på skolen osv. Vi planla og begynne prøving på nr 2 men vi har bare lagt det på is , orker ikke å tenke på 1 til nå , når vi ikke vet hva som skjer videre . Jeg er så lei meg :'( og merker jeg griner så fort jeg er alene, mannen bare fornekter det og mener det ikke er noe galt med barnet, eller at med tiden blir det nok bra. Jeg kommer til å stå alene i dette ettersom mannen jobber i utlandet og vi ikke kan reise med nå, det er jo viktigere å ta imot all hjelp vi kan få i veien videre. Noen erfaringer? Anonymkode: 22dc4...bb3 Hvor gammel er barnet da,og hvordan mistenker du det?? Rart å respondere uten å vite sånt,og ihvertfall når mannen ikke er enig.
stan Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Vi trodde også dette i en periode. Når barnet var ca 1,5 år. Vi la om kostholdet og startet mer bevisste aktiviteter med barnet. Vi kontaktet barnehagen og fastlegen. Disse gjorde sine undersøkelser. Barnehagen med tettere oppfølging og spesialpedagog. Fastlegen fikk oss i kontakt med ulike fagfolk. Konklusjonen nå tre år senere er at ungen har en noe senere utvikling enn vanlig. Det er noen autistiske tendenser, men ikke mer enn at det er innenfor normalen. Vi mistenker at ungen ble passiv og fjern pga andre årsaker. Vi tolket det som autisme, når det nok var symptomer på helt andre ting. Ungen er idag trygg, glad og oppmerksom. Prater hull i hodet på oss. Og lærer noe nytt hver dag. Lykke til. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 Hva er årsaken til at du tror barnet ditt har autisme? Hvilke symptomer har han/hun? Anonymkode: d89f9...0b9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 Jeg er også nysgjerrig på hvorfor du tror barnet ditt har autisme(ikke i den forstand at jeg ikke tror deg altså, men noen ganger er ikke ting hva det ser ut som). Og om det så skulle stemme, så er det ikke verdens undergang:) Det er hjelp å få:) Anonymkode: c099c...949 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 Barnet er 2,5 prater ikke , unngår øyekontakt , vifter med den ene hånden sin . Jeg håper h*n er sen i utviklingen men er redd det kan være Autisme. Anonymkode: 22dc4...bb3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #9 Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er 2,5 prater ikke , unngår øyekontakt , vifter med den ene hånden sin . Jeg håper h*n er sen i utviklingen men er redd det kan være Autisme. Anonymkode: 22dc4...bb3 Man kan ikke diagnostisere over nettet, men jeg ville tatt kontakt med fastlege og fått henvisning. Og husk, om barnet har autisme så er det et bredt spekter mpt. funksjonsnivå, og det er hjelp og avlastning å få om det skulle være nødvendig:) Anonymkode: c099c...949 2
Missy1 Skrevet 4. juni 2017 #10 Skrevet 4. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er 2,5 prater ikke , unngår øyekontakt , vifter med den ene hånden sin . Jeg håper h*n er sen i utviklingen men er redd det kan være Autisme. Anonymkode: 22dc4...bb3 Har du mistanke så syns jeg du skal be om utredning uansett hva andre rundt sier. Bedre å få utredet nå og finne ut at det ikke var autisme enn å gå og avvente også finne ut etter noen år at det var autisme. Jeg har en sønn som har autisme. Vi fant ut av det tidlig og det er jeg veldig glad for. Er så glad for at jeg kjempet for å få utredet det tidlig selvom de rundt meg mente jeg var hysterisk og at jeg måtte vente og se. Med tidlig intervensjon kan utviklingen bedre seg mye enn om man ikke får satt igang tidlige tiltak. reagerer barnet på navnet sitt? Hvordan virker språkforståelsen å være? Kan barnet peke? Hvis du peker på noe, ser barnet dit du peker da? Kan barnet leke normalt med leker? Kan barnet leke sammen med andre (barn eller voksne)? 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #11 Skrevet 4. juni 2017 Vi er i gang med henvisning pga mangel på øyekontakt og språk. Fastlegen og HS mente barnet er veldig smart bra motorisk og forstår grenser og responderer. Men Pga mangel på språk og Øyekontakt så er det bekymringsfult. Anonymkode: 22dc4...bb3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #12 Skrevet 4. juni 2017 Akkurat nå, Missy1 skrev: Har du mistanke så syns jeg du skal be om utredning uansett hva andre rundt sier. Bedre å få utredet nå og finne ut at det ikke var autisme enn å gå og avvente også finne ut etter noen år at det var autisme. Jeg har en sønn som har autisme. Vi fant ut av det tidlig og det er jeg veldig glad for. Er så glad for at jeg kjempet for å få utredet det tidlig selvom de rundt meg mente jeg var hysterisk og at jeg måtte vente og se. Med tidlig intervensjon kan utviklingen bedre seg mye enn om man ikke får satt igang tidlige tiltak. reagerer barnet på navnet sitt? Hvordan virker språkforståelsen å være? Kan barnet peke? Hvis du peker på noe, ser barnet dit du peker da? Kan barnet leke normalt med leker? Kan barnet leke sammen med andre (barn eller voksne)? Kan ikke peke, kan leke med andre barn og leke med leker , språkforståelsen er ok , responderer på navn også , elller se på mamma se hit osv . Anonymkode: 22dc4...bb3
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #13 Skrevet 4. juni 2017 Mulig du trekker forhastede slutninger her! Går h*n i barnehage? Er det andre som reagerer? Alt for lite opplysninger til å eventuelt berolige deg her. Eller si noe som helst egentlig. At en unngår øyekontakt er rart. Det er det jeg kan si . Språk er individuelt. Sønnen min sa svært lite og få ord før han var nærmere tre år faktisk. Siden har han ikke tidd stille :-D det går i ett,og da mener jeg i ett :-D
Missy1 Skrevet 4. juni 2017 #14 Skrevet 4. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke peke, kan leke med andre barn og leke med leker , språkforståelsen er ok , responderer på navn også , elller se på mamma se hit osv . Anonymkode: 22dc4...bb3 Det er veldig bra da min gutt pekte ikke, reagerte ikke på navnet sitt, snakket ikke, ingen språkforståelse, klarte ikke samspill med barn eller voksne, fulgte ikke med på hva andre gjorde, ingen interesse av å imitere, ingen felles oppmerksomhet, søkte ikke trøst når han slo seg, likte ikke nærkontakt, dårlig blikkontakt, reagerte ikke på at nærpersoner gikk fra han, ingen frykt for å forsvinne fra nærpersoner, lærte ikke av feil (brant seg på peisen, men ikke redd for peisen etterpå osv) +++ han fikk diagnosen et par uker før han fylte 2 år og med mye trening siden den tid har han lært veldig mye og kommet veldig langt i utvikling (takket være tidlig intervensjon). Han har moderat psykisk utviklingshemming i tillegg til barneautisme og har kognitiv alder på ca 1,5-2år nå (han er snart 7år gammel). Men en ting kan jeg love deg og det er at han er en ekstremt smart gutt. Han har evner som er helt eksepsjonelle (ekstremt god hukommelse, ekstremt god på de tingene han interesserer seg for osv). Han vil nok aldri fungere normalt og vil nok aldri klare seg selv som voksen, men jeg har ingen forventninger til det heller. Jeg gleder meg over det han får til, de målene han oppnår, fremfor å forvente ting og bli skuffet fordi det ikke skjer. Jeg følte lenge at min gutt var annerledes og da han fikk diagnosen barneautisme ble jeg faktisk lettet. Lettet fordi vi så raskt klarte å finne ut hva det var, for at han skulle få hjelp og for at vi kunne bli hørt og tatt på alvor. Men sorgen har jeg også vært igjennom flere ganger og den må man tillate seg selv å kjenne på. Hverdagen er ingen dans på roser, hverdagen er tung og jeg vil nok alltid ha en sorg for det som skulle ha vært. Og en sorg for gutten min som har så mye å stri med. Hverdagen er jo ikke enkel for han heller. Men med god tilrettelegging hjemme, på skole osv så har han det bra. Han er en solstråle 🙂. Det tyngste er den manglende forståelsen man ofte møter på. Hadde det kommet en kur for autisme så vet jeg ikke om jeg hadde hatt lyst å benytte meg av den. Høres vel fælt ut av meg, jeg skulle ønske vi kunne kurere alt det som er vanskelig og vondt for han, men å fjerne autismen blir som å slette hele personligheten hans. Vi ville sittet igjen med et annet barn med samme utseende og det ville føles som jeg hadde mistet barnet mitt. Han har et så unikt syn på verden og det er virkelig fascinerende. Jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i hans interesser, se verden fra hans ståsted og ta del i hans "verden". Denne lille gutten har gitt meg en enorm utvikling selv også som jeg verdsetter. Jeg høres kanskje veldig klissete ut nå, men tenker det er viktig å ha et fokus på de positive tingene, ellers vil det negative ta overhånd og ødelegge oss totalt. 22
Måbarefåsiat... Skrevet 4. juni 2017 #15 Skrevet 4. juni 2017 Bli henvist til BUP for utredning, det gjør fastlegen din. Før du bekymrer deg, må du vite sikkert hva du har å forholde deg til. Hvis det viser seg at du har rett, må du søke kunnskap. Fx gjennom Autismeforeningen. Ikke gå på nettester etc. Få en skikkelig utredning. Jeg vet hvor lett det er å ha en mistanke og lese alt mulig for å finne bekreftelser - anbefaler ikke! Lykke til!
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #16 Skrevet 4. juni 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke peke, kan leke med andre barn og leke med leker , språkforståelsen er ok , responderer på navn også , elller se på mamma se hit osv . Anonymkode: 22dc4...bb3 Dette er jo bra,og jeg tenker at autisme kan utelukkes...Så lenge de leker med andre og leker i det hele tatt.Og språkforståelsen. Ville tenkt at andre ting er mer relevant å tenke på. Manglende øyekontakt er det spesielle her,og ikke så mye annet.
stan Skrevet 4. juni 2017 #17 Skrevet 4. juni 2017 Vi gjorde nok den tabben å konkludere litt for fort. Vi tenkte også autisme, men det var nok noe annet. Siden fokuset ble autisme, sjekket nok heller ikke legen andre muligheter grundig nok. Så ikke trekk slutninger for fort, men sjekk alle muligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #18 Skrevet 4. juni 2017 Med de tegnene du viser til er det grunn til utredning, som Missy sier så er tidlig tilrettelegging veldig viktig uansett hva som er liten eller betydelig årsak. Anonymkode: 78898...d6b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #19 Skrevet 4. juni 2017 50 minutter siden, NotNaomi skrev: Dette er jo bra,og jeg tenker at autisme kan utelukkes...Så lenge de leker med andre og leker i det hele tatt.Og språkforståelsen. Ville tenkt at andre ting er mer relevant å tenke på. Manglende øyekontakt er det spesielle her,og ikke så mye annet. De fleste autister leker, både alene og med andre. Anonymkode: 1719c...f69 6
Missy1 Skrevet 4. juni 2017 #20 Skrevet 4. juni 2017 53 minutter siden, NotNaomi skrev: Dette er jo bra,og jeg tenker at autisme kan utelukkes...Så lenge de leker med andre og leker i det hele tatt.Og språkforståelsen. Ville tenkt at andre ting er mer relevant å tenke på. Manglende øyekontakt er det spesielle her,og ikke så mye annet. Autisme er et bredt spekter så tenker det absolutt ikke kan utelukkes selvom barnet leker med andre. Årsaken til at jeg spurte Ts om barnet kunne peke, reagerte på navnet sitt osv var ikke for å kunne bekrefte eller utelukke noe diagnose. Men om det skulle være en diagnose i autismespekteret så sier disse tingene litt om hvilket nivå barnet nå er på. Det igjen har noe å si for videre prognose (om det er rett ord å bruke i denne sammenheng). Jeg tenker at om mor har mistanke om autisme bør hun be om å få utredet dette uansett. Da får de en fot på innsiden i systemet og de vil bli fulgt opp videre. Om det ikke lander på autisme vil de bli fulgt videre i forhold til om det kan være noe annet og om det er autisme får de oppfølging i forhold til det. Ved å bare avvente vil de enten kunne se at det løste seg uten noe hjelp, noe som er fint og flott, men de kan også oppleve at ting ikke bedrer seg og når barnet er eldre vil det bli mye vanskeligere å hjelpe barnet om det skulle være autisme iallfall. Tiltakene bør settes inn så tidlig som mulig, derfor er det viktig å være oppmerksom på tidlige tegn og be om hjelp der og da. Det er jo samme med sykdom. Mistenker man at barnet er sykt og man ikke vet hva man skal gjøre for å hjelpe barnet så oppsøker man legen. Man avventer ikke til det er så ille at man må tilkalle ambulanse. Det er bedre å ha oppsøkt lege for å få beskjed om at det var harmløst, enn å avvente til symptomene er så tydelige at det ikke er noe tvil og dermed risikere liv og helse. Kanskje ekstrem sammenligning for noen her, men barn med autisme som får hjelp sent har mye dårligere forutsetninger til å kunne fungere godt som voksen i forhold til de som får hjelpen i ung alder. Min gutt hadde et mye dårligere funksjonsnivå enn Ts sitt barn på den alderen og uten tidlig intervensjon ville han nok hatt ekstremt dårlige fremtidsutsikter sammenlignet med når han fikk diagnosen og tiltakene tidlig 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå