Gå til innhold

etternavn; er så i tvil

Fremhevede innlegg

Gjest gjest høst
Skrevet

Jeg skal også beholde mitt eget mellomnavn og etternavn. Det var det mest naturlige for meg. Det er min identitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt min manns etternavn og jeg er kjempestolt av det. Riktignok er det skikkelig rart å hete noe annet nå, men det blir deilig å få tatt det ordentlig i bruk etter å ha få byttet det på alle offentlige instanser også.

Skrevet

Sønnen vår har mitt etternavn som mellomnavn.

Jeg kommer til å beholde mitt som mellomnavn når vi har giftet oss. Synes det hadde vært rart om jeg bare skulle ha sambo sitt når sønnen vår har begge navnene.

Skrevet

Hei!

Hjelp, nå blir jeg litt nervøs. Jeg ser det er noen som har "spurt om lov" til å få mannen til å ta kvinnens etternavn som mellomnavn.

Jeg og min kommende mann tenkte å gjøre det slik. Han tar mitt etternavn som mellomnavn og sitt som etternavn, og jeg tar hans som etternavn og mitt eget som mellomnavn. Vi har sendt papirene til prestekontoret og har ikke hørt noe om at det event. ikke er lov. Er det noe man må sjekke på forhånd?? Det visste jeg isåfall ikke. Hva gjør jeg nå da?? :sjokk:

Gjest Solskinn
Skrevet

Sannasol, du må sjekke med folkeregisteret, det er de som "bestemmer". Ut fra hva Prinsessen sa hörtes det ikke ut som om dere får lov, men jeg har ikke full oversikt, syns det kommer nye navnelover stött og stadig. :ler:

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke dere har lov til å gjøre det sånn med navn. Ifsåmall måtte dere hatt navnene

Bruden Pikenavn Etternavn

Brudgommen Etternavn Pikenavn

Det er lov. Man kan altså ta sitt gamle etternavn som mellomnavn, men ikke en annens etternavn som mellomnavn.

Tror det skal stå litt om dette bakpå skjemaene dere fylte ut også. Her finner du den informasjonen:

http://oslo-byfogd.domstol.no/notarius-pub...rtner_slekt.htm

Skrevet

Hei Sannasol!

Min kjære og eg vil gjerne gjere det same, berre med hans etternamn som mellomnamn og mitt som etternamn, men då eg ringte til Folkeregisteret for å sjekke det for ca 3-4 veker sidan, fekk eg vita at det IKKJE var lov.

Så spurte eg om me kunne søka om å få bruka dei slik, men med bindestrek, men fikk vita at det vart som regel berre godkjent viss namna hadde vore brukt som slektsnamn i 30 år (dvs borna våre kan "setta dei saman" etter eldste er 30 år)

MEN: Eg fekk også vita at det kjem ei endring i namneloven, mest truleg over nyåret, som vil gjera dette mogeleg.

Det var i alle fall bekjeden eg fekk.

:lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...