Gå til innhold

Dere som er bipolare

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dere som er bipolare, når merker dere noe til det? Var det noe som trigget det fram?

Min mor var bipolar. Jeg er 27 år nå og er ikke bipolar selv, men er redd for at det plutselig kan bryte ut. Har fått barn og er så redd for at disse skal kunne arve dette. Jeg vet jo ikke om jeg har arver bipolar lidelse selv. Min mor var umedisinert og tok livet sitt for noen år siden. Hadde en veldig dårlig oppvekst. De andre barna hennes er ikke bipolare heller som jeg vet, men en har ADHD. 

Takk på forhånd! :) 

Anonymkode: e9d4a...604

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både mamma og bestemor er bipolare, og uheldigvis er jeg også det. Det har vel vært tegn så lenge jeg kan huske, men det brøt ikke ordentlig ut før jeg opplevde noe i midten av tenårene som gjorde at jeg ble deprimert. Jeg føler i hvert fall selv at det var "startskuddet". Nå er jeg dog mer stabil, og går ikke på noe særlig med medisiner lengre. 

Jeg forstår bekymringen din, tenker slik selv. MEN, for det første er det ikke sikkert at verken du eller barna dine er/blir bipolare. Og om så er så ser du kanskje faresignalene litt tidligere enn du ellers ville gjort, og dermed kan det bli tatt tak i tidligere slik at det kan bli lettere å leve med. :) 

Skrevet

Jeg og flere i familien er bipolare. Det startet med en dyp depresjon som tilsynelatende kom "ut av ingenting", som varte veldig lenge. Ved kartlegging og innleggelse oppdaget jeg at jeg også opplevde hypomani i perioder mellom depresjonene. Med medisiner og samtaler, har jeg et veldig godt og stabilt liv :)  Føler meg trygg på at jeg skal klare å gi barna mine den hjelpen de trenger, om de skulle arvet det. Vet hva jeg skal se etter og hva jeg bør gjøre om det skulle komme noe tegn på det. Er selvfølgelig redd det skal gå i arv. Unner ingen det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...