AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #1 Skrevet 2. juni 2017 Jeg MÅ ta jerntilskudd nå. Har hatt behov for dette lenge, men får så problemer med magen (forstoppelse) at jeg har utsatt og utsatt. Nå etter å ha gått gravid og født forstår jeg at jeg ikke har noe annet valg enn å begynne, da kroppen er helt utkjørt. Hva kan jeg ta/spise i tillegg som gjør det lettere for magen å gå på disse pillene? Anonymkode: f3d5e...dce
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #2 Skrevet 2. juni 2017 https://www.apotek1.no/produkter/floradix-formula-jernekstrakt-250ml-882167p Kanskje denne hadde funket bedre for deg? Anonymkode: 98538...d83
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #3 Skrevet 2. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://www.apotek1.no/produkter/floradix-formula-jernekstrakt-250ml-882167p Kanskje denne hadde funket bedre for deg? Anonymkode: 98538...d83 Det er for lite jern i den. Grei som forebygger til de som ikke har mangel. Jeg skal også ta jerntabletter, men ga opp🙄 Fikk kraftig forstoppelse, med smerter av en annen verden! Tok lactulose og laxoberal. Tør ikke ta de mer, får bare vente på anemien og ta en sprøyte😳 Anonymkode: 989af...42e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #4 Skrevet 2. juni 2017 Spiser du mye mat i hverdagen som kan virke forstoppende? noen blir forstoppet av melkeprodukter, ris kan også være litt vanskelig. Har du forsøkt å google matvarer som setter i gang magen og spise mer av de? Anonymkode: 82d4d...b09
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #5 Skrevet 2. juni 2017 Hvilke piller har du prøvd? Har du testet ulike tider å ta de på, ulik mat å ta de med? Anonymkode: e7d13...fa3
GammelKaktus Skrevet 2. juni 2017 #6 Skrevet 2. juni 2017 Jeg pleier å bruke disse https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-jern-27mg-tabletter-100stk-953122p Bruker de fast da jeg alltid har hatt jernmangel, men nå holder det seg jevnt over greit og magen tåler de bedre enn noe annet jeg har prøvd.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #7 Skrevet 2. juni 2017 Ta svakere piller, eller ta sterke piller 2-3 dag. Jeg får Niferex (100mg jern) i blodbanken, og det er helt krise for magen om jeg tar dem oftere enn hver 3. dag. Men med mindre legen har sagt at du har helt akutt behov for jern, så trenger du jo ikke ta dem hver dag. Jeg hadde en stund alt for lave jernlagre, men selv da sa legen det var helt ok at jeg bare tok tablettene hver 3. dag. Jeg har også gått på svakere tabletter, som Hemofer (9 mg jern) og slikt, for å holde jernnivået litt høyere frem mot en blodgiving, og de kan jeg ta to av hver dag uten å merke noe som helst. Ta gjerne en c-viratmintablett sammen med jernet, det øker opptaket. Og ikke innta koffein, melkeprodukter, eller mye magnesium et par timer før og etter du tar jernet. Anonymkode: efa7f...0f4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #8 Skrevet 2. juni 2017 Snakk med fastlegen din. Om du har store plager at tabletter kan du kanskje bruke injeksjon. Anonymkode: d2409...84f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #9 Skrevet 2. juni 2017 Jeg gjør som AB over. Går på Niferex, men tar de ikke hver dag. Du kan prøve deg frem og se hva som funker for deg. Anonymkode: 3e499...082
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #10 Skrevet 2. juni 2017 Jeg synes svisker hjelper bra for å forebygge forstoppelse fra jern. En liten håndfull svisker hver dag, og ting går ganske greit. Svisker kan hakkes og spises i yougurt eller havregrøt, de kan kokes til sviskegrøt eller de kan spises som snacks. Øk sviskemengden hvis avføringen blir treg. Ikke overdriv inntaket, det kan gi andre uheldige resultater. Jeg kutter også melk når jeg går på jern, for melk hindrer opptak. Korn og koffein er heller ikke heldig. Sammen med hver jernpille tar jeg også en tablett c-vitamin eller drikker et glass appelsinjus eller spiser en appelsin/klementin. C-vitamin fremmer opptaket av jern, og jeg vil ikke gå på jern mer enn nødvendig. Når jeg trenger jerntilsudd forsøker jeg samtidig å få inn ekstra gjennom kosten. Blodpølse og lever fungerer bra til dette. Anonymkode: a48c5...00e
mapanda Skrevet 5. juni 2017 #11 Skrevet 5. juni 2017 Hadde dette spørsmålet selv for en tid tilbake, gikk på apoteket og fant noen tyggetabletter. Bedre å ta de https://www.komplettapotek.no/product/874922/kosttilskudd-og-mat/vitaminer-og-mineraler/gevita-jern-tyggetabletter# Eller så kan jeg som sikkert mange andre anbefale leverpostei, og et glass med appelsin juice, eller ta tablettene sammen med appelsin juice
Skadeskutt Skrevet 6. juni 2017 #12 Skrevet 6. juni 2017 Jeg går på 100 mg Duroferon to ganger per dag. Det har jeg gjort i fire uker i tillegg til at jeg fikk jern intravenøst da jeg hadde alvorlig jernanemi. Blir definitivt treg i magen av det. Jeg passer på å få i meg godt med fiber og masse drikke i tillegg til å være i fysisk aktivitet. Har det gått noen dager hender det jeg utfører colon-massasje på meg selv. Det hjelper. Men da må du vite hvilken vei du skal massere for å stimulere tarmen rett. Var forøvrig tregere i magen de første par ukene. Har vendt meg litt til det selv om det fortsatt er plagsomt.
FantasDick Skrevet 6. juni 2017 #13 Skrevet 6. juni 2017 Jeg ble helt vill i magen av alle tablettene jeg prøvde, men nå går jeg på Ferromax 65 mg og de tåler jeg helt fint selv med flere om dagen. Kanskje du kan prøve andre typer?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #14 Skrevet 6. juni 2017 2 minutter siden, FantasDick skrev: Jeg ble helt vill i magen av alle tablettene jeg prøvde, men nå går jeg på Ferromax 65 mg og de tåler jeg helt fint selv med flere om dagen. Kanskje du kan prøve andre typer? Det er så merkelig hvor ulikt man reagerer på piller. Jeg takler ikke Ferromax i det hele tatt, det er de verste jerntablettene jeg har prøvd. Selv om jeg lot det gå 3 dager mellom var det helt fullstendig stopp driteavdelingen. Mens Niferex, som er 100 mg, går fint om jeg lar det gå 2-3 dager mellom. Jeg fikk Ferromax fordi de skulle være bedre for magen enn Niferex, men den gang ei, både jeg og samboeren reagerer veldig negativt på dem. Så støtter det med å prøve ulike typer. Noen reagerer jo med å få vill diare av jerntabletter også, så bivirkningene er over hele spekteret. Anonymkode: efa7f...0f4
FantasDick Skrevet 6. juni 2017 #15 Skrevet 6. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er så merkelig hvor ulikt man reagerer på piller. Jeg takler ikke Ferromax i det hele tatt, det er de verste jerntablettene jeg har prøvd. Selv om jeg lot det gå 3 dager mellom var det helt fullstendig stopp driteavdelingen. Mens Niferex, som er 100 mg, går fint om jeg lar det gå 2-3 dager mellom. Jeg fikk Ferromax fordi de skulle være bedre for magen enn Niferex, men den gang ei, både jeg og samboeren reagerer veldig negativt på dem. Så støtter det med å prøve ulike typer. Noen reagerer jo med å få vill diare av jerntabletter også, så bivirkningene er over hele spekteret. Anonymkode: efa7f...0f4 Ja, helt enig! Vi reagerer på forskjellige typer og bivirkningene kan være helt forskjellige. Husker ikke alle typene jeg prøvde før jeg landet på Ferromax, men var innom en del. Tar 2 om dagen fast nå og har ingen bivirkninger selv om jeg slet litt med magen i oppstarten.
Blod Skrevet 6. juni 2017 #16 Skrevet 6. juni 2017 Plantebasert jerntilskudd er mye lettere for magen enn Jerntilskudd fra animalske kilder.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #17 Skrevet 6. juni 2017 38 minutter siden, Blod skrev: Plantebasert jerntilskudd er mye lettere for magen enn Jerntilskudd fra animalske kilder. Hvor har du det fra? Jeg har nemlig hørt motsatt. Hemjern (som bare finnes i jern fra animalske kilder) tas også lettere opp i kroppen enn ikke-hemjern. Anonymkode: efa7f...0f4
Vera Vinge Skrevet 6. juni 2017 #18 Skrevet 6. juni 2017 Jeg har prøvd ulike typer, hvor jeg enten ble forstoppet eller begynte å kaste opp. Niferex har jeg tålt veldig mye bedre enn de andre typene jeg har prøvd. Jeg brukte Floradix til den store gullmedaljen en periode, men den hadde liten påvirkning på de lave jernlagrene jeg hadde. Og så ble jeg etter hvert mer obs på å ikke ta jerntabletter innen samme to timer som kaffe og helst også melkeprodukter. De hemmer opptaket. Så jeg tar en tablett sammen med et glass appelsinjuice på kvelden, da C-vitamin fremmer opptaket.
Sykepl.student Skrevet 8. juni 2017 #19 Skrevet 8. juni 2017 Anbefaler Aminojern (25mg)! Jeg er blodgiver, og har måtte ta jerntilskudd. Prøvde først Ferromax, og de var ikke noe særlig for meg. Niferex fikk jeg også forstoppelse av, og derfor tok jeg dem aldri. Denne gangen fikk jeg to brett med Aminojern, og de har fungert veldig bra! Kun 25mg, men bedre å ta mindre dose over lenger tid, enn å slutte å ta dem pga forstoppelse!
Skadeskutt Skrevet 9. juni 2017 #20 Skrevet 9. juni 2017 (endret) 10 timer siden, Sykepl.student skrev: Anbefaler Aminojern (25mg)! Jeg er blodgiver, og har måtte ta jerntilskudd. Prøvde først Ferromax, og de var ikke noe særlig for meg. Niferex fikk jeg også forstoppelse av, og derfor tok jeg dem aldri. Denne gangen fikk jeg to brett med Aminojern, og de har fungert veldig bra! Kun 25mg, men bedre å ta mindre dose over lenger tid, enn å slutte å ta dem pga forstoppelse! Men det er også forskjell på å ta jerntilskudd som profylakse ved feks blodgivning hvor man gjerne kan bruke mildere jerntilskudd, og på å ha blod/jernanemi hvor man må ha mer intensiv behandling. Jeg hadde både blodanemi og jernanemi (HB 8,4 hvor jeg vanligvis har nesten 13 og ferritin på 9, hvor referanseområdet er mellom 35 og 150). Slapp akkurat unna blodoverføring, men fikk først ferritin (ferinject) intravenøst på sykehuset og deretter har jeg gått på 100 mg Duroferon morgen og kveld. Den er hard for magen, men den har fungert godt. Er oppe i 11,6 på HB nå så tipper jeg om tre-fire uker kan slutte på tilskudd. Mtp på hvor dårlig jeg var med de lave verdiene så hadde det vært lite heldig å ta lavere dose, men mer langvarig kur. Jeg klarte jo ikke gå opp ei lita trapp en gang uten at jeg holdt på å besvime. Så hva slags type, hvilken dose og hvor lenge man skal gå på det kommer jo an på hva som er årsaken til at man trenger det i utgangspunktet. Endret 9. juni 2017 av Skadeskutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå