AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #1 Skrevet 2. juni 2017 Jeg har vært plaget av dette i nesten 10 år, av og på i perioder. Har tatt EKG og det ble fanget opp ekstrasystoler. Legen min sa dette var veldig vanlig og ufarlig, men om jeg var sterkt plaget så kunne vi vurdere betablokkere. Det er en lettelse at det er ufarlig, men det føles ikke sånn! I dag hadde jeg en kopp kaffe for mye og jeg sitter her på kontorstolen med et hoppende hjerte og det føles virkelig ikke «ufarlig». Jeg kan liksom ikke skjønne at et hjerte som bykser og slår urytmisk skal være normalt… Har ikke andre symptomer, men når jeg får masse ekstraslag som nå så blir jeg så redd! Klarer liksom ikke fokusere på noe annet. Ugg. Er det noen som sliter med det samme som har blitt bedre av betablokkere? Tar dere det fast eller ved symptomer? Anonymkode: 1900f...3ca
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #2 Skrevet 2. juni 2017 Jeg var plaget med ekstraslag, så fikk jeg påvist B12 mangel og begynte å ta tabletter mot det - og nå er ekstraslagene borte. Jeg fikk aldri noen betablokkere da legen ikke sjekket så veldig opp om ekstraslagene, sa bare at det var vanlig og helt ufarlig. Jeg har hørt om de som har vært veldig plaget og hatt veldig mye ekstraslag som har fått elektrokonvertering på sykehuset for å tilbakestille hjertet til å slå å mer normalt. Også de som er plaget med veldig høy puls. Anonymkode: 5910c...e90 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #3 Skrevet 2. juni 2017 Jeg har en masse ekstraslag pga astmamedisinen. Det finnes ikke farlig, og føles bare litt ubehagelig. Anbefaler deg å lese deg opp på hjertets anatomi fordi da vil du kunne se at det ikke er farlig, og kanskje dette vil roe deg. Disse ekstraslagene kalles på fagspråk supraventrikulære ekstrasystoler. Så lenge ekstraslagene (ekstrasystolene) er over (over=supra) ventriklene (ventriklene er hjertekamrene) så er det ufarlig på grunn av at vi har en greie i hjertet (AV-knuten) som har kontroll over hjerteslagene og kan ta over kontrollen dersom de elektriske impulsene går ut av kontroll på grunn av at sinusknuten slutter å virke. De farlige er beskrevet her: http://www.akuttmedisin.uib.no/kurspakke/gjenoppliving/teori/gjenoppliving/05-rytmediagnostikk.htm Uff, merket dette var vanskelig å forklare skikkelig på en enkel måte, men les mer på nett så skjønner du Anonymkode: 15a1f...42c 1
Mariss@68 Skrevet 2. juni 2017 #4 Skrevet 2. juni 2017 Hvis du liker å trene og være aktiv hadde jeg heller levd med ekstraslag enn betablokker.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5 Skrevet 3. juni 2017 Jeg får de selv på betablokkere. Ligg unna koffein! Det trigger dem. Anonymkode: 79e76...aa3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #6 Skrevet 3. juni 2017 Har det selv, men er hovedsakelig plaget i perioder. Tror koffein kan ha en påvirkning for min del. Det kan være veldig ekkelt, noen ganger merkes det slik at det trigger fram hosterefleksen min. Anonymkode: b9436...f8b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #7 Skrevet 3. juni 2017 Hvorfor drikker du kaffe da? Anonymkode: c7798...fe2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #8 Skrevet 3. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor drikker du kaffe da? Anonymkode: c7798...fe2 Meg du sikter til? Jeg drikker sjelden kaffe. En kopp i måneden kanskje. Er nok andre ting som trigger ekstraslagene også, men er mindre plaget etter at jeg så og si har kuttet ut kaffe. Anonymkode: b9436...f8b
Simbyxor Skrevet 3. juni 2017 #9 Skrevet 3. juni 2017 Jeg kuttet ut koffein. Og de plagsomme ekstraslagene stoppet med det samme! (Nei, det er ingen irriterende reklame selvom det kan se sånn ut)
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 Ser dette er en gammel tråd, men jeg puster liv i den igjen🙂 Jeg er enormt plaget med ekstraslag for tiden, i den grad at det går fullstendig ut over livet, dager og netter. Jeg har hatt dette i perioder gjennom mange mange år, og lange perioder uten. Har tidligere fått beskjed om at dette er av den ufarlige typen, og det har jeg også fått denne gangen (etter å ha tatt nytt ekg), men siden det kommer så sinnsykt mange av dem hver eneste dag, så er jeg henvist til hjertespesialist. Glad for det, så får jeg sjekket dette ut skikkelig. Men jeg sitter her og bekymrer meg nå, og aller mest er jeg så utrolig frustrert, fordi jeg ikke klarer å slappe av, ikke sove, må bare vandre rundt i leiligheten, for da føles det ikke like ille. Sånn har det vedvart i 5 uker nå, med bare små stunder der det er borte/ neste borte. Dette går ut over alt, hvile, jobb, sosiale avtaler.. vil gjerne høre andres erfaringer med dette, og kanskje dere har noen kjerringråd? Anonymkode: daa83...345
isw Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser dette er en gammel tråd, men jeg puster liv i den igjen🙂 Jeg er enormt plaget med ekstraslag for tiden, i den grad at det går fullstendig ut over livet, dager og netter. Jeg har hatt dette i perioder gjennom mange mange år, og lange perioder uten. Har tidligere fått beskjed om at dette er av den ufarlige typen, og det har jeg også fått denne gangen (etter å ha tatt nytt ekg), men siden det kommer så sinnsykt mange av dem hver eneste dag, så er jeg henvist til hjertespesialist. Glad for det, så får jeg sjekket dette ut skikkelig. Men jeg sitter her og bekymrer meg nå, og aller mest er jeg så utrolig frustrert, fordi jeg ikke klarer å slappe av, ikke sove, må bare vandre rundt i leiligheten, for da føles det ikke like ille. Sånn har det vedvart i 5 uker nå, med bare små stunder der det er borte/ neste borte. Dette går ut over alt, hvile, jobb, sosiale avtaler.. vil gjerne høre andres erfaringer med dette, og kanskje dere har noen kjerringråd? Anonymkode: daa83...345 Det finnes ingen kjerringråd mot ekstraslag, bortsett fra å stresse mindre. Behandlingen (om det skal behandles) er betablokker, som hjelper for ca 70%, hjelper ikke for 20% og forverrer tilstanden for ca 10% (hvis årsaken ikke er adrenalin). Hvis betablokker ikke hjelper kan spesialisten (det er en spesialistoppgave) vurdere antiarytmika. Men den beste behandlingen såfremt man er hjertefrisk er å akseptere dritten (ekstraslagene) som et normalfenomen
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 3 minutter siden, isw skrev: Det finnes ingen kjerringråd mot ekstraslag, bortsett fra å stresse mindre. Behandlingen (om det skal behandles) er betablokker, som hjelper for ca 70%, hjelper ikke for 20% og forverrer tilstanden for ca 10% (hvis årsaken ikke er adrenalin). Hvis betablokker ikke hjelper kan spesialisten (det er en spesialistoppgave) vurdere antiarytmika. Men den beste behandlingen såfremt man er hjertefrisk er å akseptere dritten (ekstraslagene) som et normalfenomen Takk for svar. Jeg får høre hva spesialisten sier. Jeg kan nok klare å leve med et og annet eksteslag i løpet av en dag, men sånn som det er nå, mange vedvarende ekstraslag som sjelden gir meg pause, så ødelegger det alt for meg😔 Noen som vil dele egne erfaringer med masse ekstraslag hver eneste dag? Og mange som kommer i serier? Hva gjør dere med dette? Klarer dere å overse det når de kommer mange i serier og er tilstedeværende gjennom hele dager/uker? Anonymkode: daa83...345
isw Skrevet 26. september 2020 #13 Skrevet 26. september 2020 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg får høre hva spesialisten sier. Jeg kan nok klare å leve med et og annet eksteslag i løpet av en dag, men sånn som det er nå, mange vedvarende ekstraslag som sjelden gir meg pause, så ødelegger det alt for meg😔 Noen som vil dele egne erfaringer med masse ekstraslag hver eneste dag? Og mange som kommer i serier? Hva gjør dere med dette? Klarer dere å overse det når de kommer mange i serier og er tilstedeværende gjennom hele dager/uker? Anonymkode: daa83...345 Dette med «serier» er alltid litt vanskelig. Hva legger du i serier? Mener du at du har perioder med mange ekstraslag, eller mener du reelle serier (anfall med rask puls) uten «dunk» (neste harde normalslag) mellom? Altså: Er pulsen sånn: 1–2–34—5–67–8–910-11? Eller: 1–2–3456789–10–11? Hvis det ga mening 😊 Det øverste er bare å ha mange ekstraslag, men det nederste er en reell serie, supraventrikulær takykardi. Det er vanligvis ikke farlig det heller, men terskelen er lavere for å behandle det. Endret 26. september 2020 av isw 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #14 Skrevet 26. september 2020 4 timer siden, isw skrev: Dette med «serier» er alltid litt vanskelig. Hva legger du i serier? Mener du at du har perioder med mange ekstraslag, eller mener du reelle serier (anfall med rask puls) uten «dunk» (neste harde normalslag) mellom? Altså: Er pulsen sånn: 1–2–34—5–67–8–910-11? Eller: 1–2–3456789–10–11? Hvis det ga mening 😊 Det øverste er bare å ha mange ekstraslag, men det nederste er en reell serie, supraventrikulær takykardi. Det er vanligvis ikke farlig det heller, men terskelen er lavere for å behandle det. Jeg tror jeg kan ha begge variantene. Noen ganger bare et og annet ekstraslag, noen ganger oftere, noen ganger som det øverste eksempelet, noen ganger kanskje litt som det nederste🤔 Noen ganger kommer de på hvert andre slag, noen få ganger på hver eneste slag, men da vet jeg ikke hvor lenge det varer, for da må jeg bare reise meg og bevege meg, og da mister jeg litt oversikten over alle slag. Det hjelper vanligliv å bevege seg, men ikke alltid. Anonymkode: daa83...345
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #15 Skrevet 26. september 2020 - jeg har kuttet ut all koffein, men tror ikke det har hjulpet. Drikker ikke alkohol heller, men tok sjansen på å drikke noen glass vin forrige helg, og da var jeg helt fin både kvelden, natta og neste dag. Veldig rart. Anonymkode: daa83...345
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå