Gå til innhold

Gratinerte poteter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har en oppskrift på gratinerte poteter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to måter du kan gjøre det på. Det er ingen forskjell i konsistens eller smak, men det går raskere å lage sistnevnte, så valget er ditt. :)

1) Legg skivede poteter (8 poteter for 4 pers) i en ildfast form sammen med en løk i ringer og 2-3 hakkede hvitløksfedd. Hell over en kartong kremfløte som er vispet sammen med salt, pepper og litt revet muskat. Stek ved 200 grader i ca 1 time, dryss over revet ost de siste 15 minuttene.

2) Bland alt (unntatt ost) i en kjele og la koke 10 minutter. Hell over i en ildfast form og dryss på ost, gratineres til osten er gyllen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min favoritt er veldig enkel og veldig god.

Del opp valgte antall poteter med ostehøvel, altså tynne skiver. Legg dem i en ildfastform. Salt og pepper til din smak, og tre pressede hvitløksfedd. Hell fløte over så potetskivene dekkes. Deretter dkkes toppen med ost.

Sett formen på nederste rille på 225 grader i ca 1 time (sjekk med gaffel). Kjempe godt!

Gjest happyending
Skrevet

Jeg bruker å gjøre det samme som de to over.. Men i tillegg så bruker jeg å ta en terning med hønsebuljong som jeg rører ut i litt varmt vann og heller over potetene og fløten... Og mine fløtepoteter er SINNSYKT gode... :D

Gjest Anonymous
Skrevet

For ordentlige fløtegratinterte poteter er det best og lage hvitsaus - godt kryddrert og hele over potetene. ikke kun fløte. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...